Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg hadde noen mindre verdig dag pga jeg ikke hadde halvparten av det dere snakker om en gang. Hvis man virkelig ønsker seg å komfermere seg,så er vell ikke summen på selskapet det viktigste? Hvis man ikke får en verdig dag pga prisen, så tror jeg kanskje man komfermerer seg på feil grunnlag.

Enig i denne.

Da jeg konfirmerte meg, var det i arvet bunad. Middagen var hjemme på kjøkkenet, stelt i stand av en tante. Mamma hadde bakt kaker, og tante hjalp med servering. Foreldrene mine hadde ikke råd til å feire dagen på restaurant, og jeg fikk heller ikke kostbare gaver. Jeg satte enormt stor pris på dagen likevel, og er egentlig stolt over alt det lekre min mor og tante klarte å ordne for egne hender! Det enkle er ofte det beste:)

Jeg hadde ikke ønsket sponsing til konfirmasjonen fra en far som likevel ikke var interessert i å delta i mitt liv! Syns 4000 kr er mer enn nok, og hadde nok vært for stolt til å ta imot. Man MÅ jo ikke ha stort selskap etterpå. Hvorfor kan du ikke ta med datteren din på restaurant, bare dere to, alene? Hva er vitsen med å invitere masse folk som du tydeligvis ikke er nær nok til å kunne forvente hjelp fra?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vi altså i gang med å konkurrere om å ha hatt dårligst forhold under sin egen konfirmasjon, og dermed være "best" på å finne de "billigste" løsninger. Men selvsagt likevel ha hatt en helt fantastisk dag....

Det prinsipielle er åpenbart noe de fleste her inne overhode ikke ser. Det handler nemlig om at konfirmasjon er en utgift foreldre pålegges å dele. Ergo SKAL faktisk også far bidra. Selv om han ikke ønsker å ta ansvar for sitt eget barn.

For mor er det i en sånn situasjon selvsagt et poeng at hun vet hva hun har å rutte med for å lage i stand selskap. DET er det egentlige spørsmålet, ikke hvor mange som fikk tanter og venner itl å lage mat/har kjøpt duker på nille/arvet klær og whatnot.

Det er utrolig enkelt å fortelle andre hvordan de skal leve livene sine og gjøre ting. Da kan man sette seg på sin høye hest og mene at "det er for dyrt/ekstravagant/VI gjorde slik og sånn" uten å ta noen hensyn overhode til den situasjonen ts befinner seg i.

Det koster penger å arrangere en konfirmasjon. Det er ikke alle som har slekt og venner som kan/vil stille opp med matlaging/baking etc. og dessuten: DET skal også administreres! De som tror at ts bare kan lene seg tilbake og sette bort jobben til andre har iallfall ALDRI arrangert noen form for formelt selskap før.

Råd om matlaging: Alle er ikke like gode til/interesserte i å lage mat. JEg har flere veninner som verken kan eller gidder - og å si til de at "du kan jo bare lage gryterett til 20 personer" og tro at det ville bli bra er jo purt idioti. Selv om man er ganske flink til å lage mat til en vanlig husholdning er det heller ikke bare bare å plutselig skulle lage til 20 personer. Igjen - hvor er livserfaringen? (og TS: jeg beskylder deg IKKE for å være en dårlig kokk - det vet jeg jo ingenting om - prøver bare å illustrere et poeng).

Jeg håper virkelig at du ts greier å overse de mest surmagede innleggene i denne tråden, og heller fokusere på de som har linker etc, slik at du iallfall kan få en pekepinn på hva som menes med nøktern standard på en konfirmasjon, og ut fra det kan ta et valg om du skal akseptere de 4000 far har tilbudt, eller ta jobben (og usikkerhetne) med å samle regninger og sende inn det etterpå.

• Liker 6
Skrevet

Helt enig. Diskusjonen dreier seg egentlig om en far bør bidra, eller ikke. Og evt hvor mye.

Man kan jo se på andre ting, ting som ofte er for dyre for enslige foreldre å klare alene. Hva med tannregulering? Kan far bare si at "Nei, jeg syns tennene hennes greier seg, så jeg vil ikke spleise"? Hva med sykkel, ski og annet dyrt sportsutstyr?

• Liker 1
Skrevet

Helt enig. Diskusjonen dreier seg egentlig om en far bør bidra, eller ikke. Og evt hvor mye.

Man kan jo se på andre ting, ting som ofte er for dyre for enslige foreldre å klare alene. Hva med tannregulering? Kan far bare si at "Nei, jeg syns tennene hennes greier seg, så jeg vil ikke spleise"? Hva med sykkel, ski og annet dyrt sportsutstyr?

dette er fastsatt av loven, og allerede sitert i tråden.

tannregulering blir dekt av begge foreldre, fortløpende, siden det ofte er mer enn 1 regning inn i bildet.

Sportsutstyr og det du nevner skal dekkes av den som har hovedomsorg og av barnetrygden.

Skrevet

Så du mener at menigheten skal dekke opp for en far som ikke gidder bidra med nok penger??

Jeg regner med at du var ironisk, men husk å bruke ironismilyen: :fnise:

Nei, det er en tidligere i tråden som jobber innenfor dette. Det var vedkommende som opplyste om muligheten.

Jeg er ikke protestant så aner ikke hvordan det opplegget fungerer.

Det er gode ordninger for katolikker i allefall. Det viktigste er at vedkommende blir konfirmert, ikke pengene. Siden det finnes ordninger for oss, så hadde jeg ingen grunn til å tro at brukeren tidligere i tråden lyver.

Skrevet

Det prinsipielle er åpenbart noe de fleste her inne overhode ikke ser. Det handler nemlig om at konfirmasjon er en utgift foreldre pålegges å dele. Ergo SKAL faktisk også far bidra. Selv om han ikke ønsker å ta ansvar for sitt eget barn.

Tror de fleste som har postet innlegg i denne tråden har fått med seg poenget. Jeg syns det er helt legitimt å mene at 4000 kr fra "det sorte får" er et greit bidrag, og åpenbart er det mange her inne som syns at det er urimelig å kreve mer av denne faren. Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, heller ikke hos NAV. Det må være lov å navigere litt etter skjønn og fornuft. Hadde far vært en person å regne med i jentas liv, hadde saken stilt seg helt annerledes, men han har - av grunner vi ikke kjenner - meldt seg ut. Da kan ikke TS dra han inn i manesjen igjen som en annen sirkushest.

• Liker 3
Skrevet

dette er fastsatt av loven, og allerede sitert i tråden.

tannregulering blir dekt av begge foreldre, fortløpende, siden det ofte er mer enn 1 regning inn i bildet.

Sportsutstyr og det du nevner skal dekkes av den som har hovedomsorg og av barnetrygden.

Hvis far nekter å betale for tannregulering, så er det lite mor får gjort. I den virkelige verden, altså.

Hva gjelder sportsutstyr så er det du sier bare delvis riktig. Bidraget skal dekke "nøkternt" sportsutstyr. Ønsker barnet å drive med en dyrere fritidsaktivitet så kan utgifter til det komme i tillegg til bidrag.

Det er nemlig en god del utgifter bidraget eksplisitt ikke dekker, og utgifter til "dyrere fritidsaktiviteter" er en av dem. Så da kan man jo diskutere da, om ungen trenger både langrennsski og slalomski eller bør klare seg med langrennski, siden det fortsatt er billigst.

Og så fint, Mamma1, at vi er flere som ser litt lenger enn duker fra nille..... :fnise:

Skrevet

Hvor får man tak i de kjøkkenhjelpene? Og hva gjør de?

De gjør det du ber de om, alt fra å dekke bord, rydde og servere. Utleier av selskapslokaler kjenner til hvem som tilbyr tjeneste som kjøkkenhjelp. Ofte er det damer og menn som jobber fast på kjøkken/restaurant som ønsker litt ekstrainntekt.

Når jeg ble konfirmert lånte jeg en kjole av min mor, vi feiret dagen hjemme hos min far siden han hadde stort hus og alt av mat var hjemmelaget. Det satte ikke en demper på dagen selv om jeg både hadde lånt kjole og lånte høye sko. Heldigvis hadde jeg en jakke som var passende og som var min egen. :fnise:

Skrevet

Hvor får man tak i de kjøkkenhjelpene? Og hva gjør de?

Siden ingen av de 20 gjestene er så nære TS eller barnet at de hjelper til, så er det en mulighet.

En kjøkkenhjelp ser til at alt er klart til gjestene kommer, sette frem maten, fyller på fatene om det er den typen mat, hvis ikke er det kanskje gryterett, loff, smør, enkel salat.

så er det opprydning. Slike kjøkken har jo storhusholdningsmaskiner som regel. Og 20 stk er ikke mange. Det går raskt.

Så sette frem askjetter og bestikk til kake, sette frem kakene og kaffi.

En datter av en kollega, TS må da ha EN venn i verden som kanskje kjenner noen. De er veldig flinke og arbeidsomme og setter pris på 500,- rett i lommen for noen timers arbeid. En storesøster av en venn av datteren kanskje? Det er mange muligheter.

Evt en eldre dame i nabolaget som er huslig, som liker å komme seg litt ut og sper på pensjonen med en lapp

Har du virkelig aldri hørt om dette her? Eller er du bare født vanskelig og kverulerende?

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg har alltid måttet bruke venner eller familie til sånt, og det kan bli litt slitsomt, for det er ikke så mange å spørre. Jeg bor i en liten bygd, kanskje det ikke finnes her.

Født vanskelig er jeg, og vokste deretter opp til å bli en kverulant, men ikke akkurat nå.

Skrevet

Hvis far nekter å betale for tannregulering, så er det lite mor får gjort. I den virkelige verden, altså.

Hva gjelder sportsutstyr så er det du sier bare delvis riktig. Bidraget skal dekke "nøkternt" sportsutstyr. Ønsker barnet å drive med en dyrere fritidsaktivitet så kan utgifter til det komme i tillegg til bidrag.

Det er nemlig en god del utgifter bidraget eksplisitt ikke dekker, og utgifter til "dyrere fritidsaktiviteter" er en av dem. Så da kan man jo diskutere da, om ungen trenger både langrennsski og slalomski eller bør klare seg med langrennski, siden det fortsatt er billigst.

Og så fint, Mamma1, at vi er flere som ser litt lenger enn duker fra nille..... :fnise:

utgiftene blir da trekt fra lønnen evt trygden til far. Dette er fastsatt av lov. Jeg gidder ikke bla for deg, så du kan jo lese litt gjennom tråden der dette allerede har vært oppe gjennom sitater.

Skrevet

utgiftene blir da trekt fra lønnen evt trygden til far. Dette er fastsatt av lov. Jeg gidder ikke bla for deg, så du kan jo lese litt gjennom tråden der dette allerede har vært oppe gjennom sitater.

Og så har du oss som lever med slike ting, og vet at det faktisk ikke fungerer slik i praksis.

Skrevet

Jeg tenker at dersom en feiring til 8000 kr er så annenrangs så bor man i feil strøk av byen i forhold til den økonomien ts har. I vanlige familier (med to foreldre som bor sammen og deler utgiftene) er det ikke annenrangs å bruke "bare" 8000 kr på en konfirmasjon. Det er tvert imot slik at de som bruker mye mer enn det er litt råflotte og overdriver en smule.

Jeg har selv arrangert konfirmasjon for et par år siden. Vi brukte 12000 kr inkludert klær. Grunnen til at det ble så dyrt var at vi var veeeeldig sene med å finne lokale, så nesten alt var utleid og vi måtte ta det eneste vi fikk tak i, og det ble restaurant med koldtbord. Hadde vi planlagt ting litt bedre så hadde vi kommet langt billigere fra det.

Men for all del, jeg synes det er helt ok at foreldre vil lage en storslått fest for å feire konfirmanten. Men jeg er ikke enig i at mor skal få lov til å bestemme at far må være med på den storslagne regningen hvis han mener det holder med et vanlig og nøkternt selskap. Derfor mener jeg at mor bør være fornøyd med de 4000 kr til selskapet og så stå for resten selv, eller eventuelt nedjustere forventningene sine.

Hvis du har lest litt i tråden, så har du vel også fått med deg at bare det å konfirmere seg koster fra 2.000 - 3.300 kr.

Hvis far bare skal bidra med 4.000 kr totalt, vil jeg si at hans bidrag er en dråpe i havet.

Skrevet

De som mener man får en konfirmasjon på det jevne med standarden, må gjerne komme med et budsjett. Da vil gjerne jeg benytte det til neste konfirmasjon. Ca 25 gjester er vel ganske normalt.

For de omdiskuterte 8000 altså.

Enig, det budsjettet vil jeg også se.

Og hugs ein ting når de skriv her inne: Dotter til trådstartar er antageleg van med at det ikkje er rom for særleg ekstra. Ho får neppe aldri dei mest fancy kleda, finaste ferieturane (om dei er på ferie i det heile), har neppe råd til å vere med på alt dei fleste andre på hennar alder tek som ein sjølvfølge.

Ungar som veks opp i heimar med dårleg råd er van med å "ta til takke med". Dei er óg mykje meir klar over den økonomiske situasjonen i hushaldninga, og klagar sjeldan over alt dei ikkje får. Eit ordentleg konfirmasjonsselskap vil for dei her ungane bety veldig mykje, meir enn for dei fleste 15-åringar.

Godt sagt.

Jeg skjønner ikke at voksne oppegående personer ikke kan klare å unne et barn litt ekstra den ene dagen.

Skrevet

Hvis du har lest litt i tråden, så har du vel også fått med deg at bare det å konfirmere seg koster fra 2.000 - 3.300 kr.

Hvis far bare skal bidra med 4.000 kr totalt, vil jeg si at hans bidrag er en dråpe i havet.

Hvis far da betaler 4000, så er det faktisk mere enn hva det koster å konfirmere seg.

At mor vil holde selskap, der far ikke møter, og slekta hans ikke blir invitert, det bør han faktisk ikke betale noe for.

Mor vil holde selskap for sin familie, å mener far bør betale for det? Er det ingen som stusser på den saken?

• Liker 1
Skrevet

Konfirmasjon er på lik linje med tannregulering, både mor og far skal betale. Likedan f.eks briller.

Da jeg ble konfirmert for 17 år siden hadde jeg et ganske så lite og traurig selskap. Ingen av min far sin familie kom, ei heller min far. Han kom dog i kirka, og tok inn på hotell der vi (min mor og broren min bodde), men i selskapet kom han ikke.

Moren min var student, og vi bodde på en studentby, der hun hadde fått lånt et felleskjøkken til selve middagen. Middagen var svinestek som hun hadde laget selv, og vi var vel en 15 til bords. Litt familie, men resten hennes venner. Jeg var ikke til frisør, og min kommende stefar tok konfirmasjonsbilder.

Tviler sterkt på at det var så dyrt, men vi hadde ikke så god råd heller. Var ikke bordkort, heller ikke bordpynt. MEN; jeg fikk bunad!!! Bestemoren min hadde brodert bunadskjorte til meg, og farmoren min kjøpte ei sølje.

Uansett, dette var en liten og enkel konfirmasjon, og jeg satte stor pris på hva moren min hadde lageti stand for meg. Dog, jeg klarte ikke helt å nyte dagen, da det satte en sorg i meg at faren min og hans familie ikke kom (vi har alltid hatt kontakt, men ikke regelmessig samvær).

I etterkant har jeg fått vite at faren min nektet plent å betale for noe som helst, og at moren min krevde han for ekstra bidrag igjennom Nav. Noe hun fikk innvilget, og han ble trekt direkte fra Nav over noen måneder. Han måtte og være med å betale i bunaden.

Så, Ts; ikke la far slippe unna, han er forelder på lik linje som deg, så jeg synes han skal bidra om han og familien dukker opp eller ei. Ta det via Nav. Dere har uansett ingen kontakt, og han har ikke noe forhold til jenta uansett, så du har ikke noe å tape. Du kan ikke tape et samarbeid som ikke er tilstede!

Skrevet

Hvis far da betaler 4000, så er det faktisk mere enn hva det koster å konfirmere seg.

At mor vil holde selskap, der far ikke møter, og slekta hans ikke blir invitert, det bør han faktisk ikke betale noe for.

Mor vil holde selskap for sin familie, å mener far bør betale for det? Er det ingen som stusser på den saken?

At mor vil holde selskap? Det er da ikke mors selskap, men konfirmantens.

Skrevet

Etter som jeg har forstått fra Ts så er det ikke det at hun IKKE vil invitere far og hans familie, men at far har sagt at han og hans familie ikke kommer, da dette barnet er et "ikke-eksisterende" barn som han har hatt null kontakt med og bare betalt for (noe som han bør gjøre).

Ts; jeg mener at du skal ta alt via Nav, mtp at du aldri har hatt noe samarbeid med far, og at han ikke har visst interesse for jenta. Jenta di fortjener en fin konfirmasjon på linje med alle andre. Og selvfølgelig bør hun kunne få en frisørtime! I verste fall må du legge ut for alt selv, samle alle kvitteringer og la Nav etterkreve det. Og du risikerer å kanskje få mindre enn 4000.

Jeg har og full forståelse for at du ikke har helse til å leie et grendahus og lage all mat selv, dekke bord selv, rydde selv osv.. Så disse svarene du har fått fra enkelte som ikke klarer å sette seg selv inn i en annen sin situasjon, og legger ut om hva de gjorde og styrte på for å få det billigest mulig, håper jeg du lar være og ta til deg. Jeg går ut i fra at du ikke leier det feiteste hotellet i byen med de dyreste rettene. Enkelte klarer bare ikke å se lengre enn sin egen nesetipp......når de gjorde det,hvorfor skal ikke alle andre klare det....

Anywho; jeg vil ønske jenta di, og deg en strålende fin konfirmasjonsdag! Jeg har selv konfirmant til våren, og vet hva ting koster, selv om en legger seg på budsjettlinja (heldigvis har jeg en pappa til mi jente som stiller opp og deler kostnadene.)

• Liker 1
Skrevet

Huff. At far er en idiot som ikke vil at familien hans skal få komme kan da mor lastes for. Send invitasjoner til alle sammen, be om at svar utbes i god tid. Da har du gjort ditt og kan ikke lastes for dette senere. Å lage mat til fem, seks stykker til koster ikke så mye, i tilfelle de skulle komme. Kan ikke forstå at besteforeldre ikke engang vil se henne denne dagen.. Er søren ta meg vanskelig å være alenemor, men jammen verre å være datteren med en slik slekt på farsiden.

Dere får unnskylde meg, men jeg blir kraftig provosert av alle de lite empatiske innleggene her, jeg syns rett og slett at en del av holdningene her er forkastelige.

• Liker 2
Skrevet

Øy... jeg vil også være med i klubben deres :sjenert:

Jeg merker meg også endel som sier noe sånnt som; da jeg ble konfirmert så kostet det det å det... jeg lurer da på hvor mange år det er siden de ble konfirmert... Jeg f.eks ble konfirmert i 1980, å jeg kan trygt si at selve selskapet var billigere enn det som enkelte her mener at ts burde klare seg med... men det er da ikke realistisk å tro at noen skal klare å lage en konfirmasjon for det mine foreldre gjorde i 1980...

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...