Gå til innhold

Pommes frites

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha slanket meg, har jeg nå ikke spist pommes frites på nesten 4 mnd. Derfor lurer jeg på om jeg kan innføre det i kostholdet mitt. Til middag har jeg som regel poteter eller ris som tilbehør samt salat. Kan jeg bytte ut f.eks poteter med pommes frites, av og til? Tenker da på pommes frites som man kjøper i frysedisken. Kommer til å ta de i stekeovnen, ikke noe fritering eller smør/olje.

Så er pommes frites mer usunt enn poteter? Og hvor mye kan jeg unne meg? Kan si at jeg er ferdig å slanke meg, så spiser nå normalt, men sunt :)

Skrevet

Poteter er veldig sunt, ferdigkokte poteter inehholder ca 80kcal, ikke noe fett og ca 17karbo + alle de næringsstoffene vi trenger. Derfor mener jeg det blir feil å sette pommes frites og poteter i samme kategori når pommes frites inneholder mer kalorier, fett og karbohydrater i tillegg er fettet meget usundt.

• Liker 3
Skrevet

jeg ville ikke valgt pommesfrites fremfor potet, men det kommer jo ann på mengden.

Om du bytter ut poteten med pommesfrites må du belage deg på å spise langt mindre pommesfrites enn poteter pga næringsinnholdet, dermed blir du jo fortere sulten og spiser kanskje mer pommesfrites, så jeg ser for meg at det er bortkastet. :gjeiper:

Skrevet

Kort sagt er vel svaret nei, du burde ikke bytte ut poteter med pommes frites. Men det er jo en sånn ting du kan unne deg på lørdager f.eks.? :)

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips fra ei om eeeelsker poteter (og hater pommes frites :fnise: ) er å lage stekte poteter selv! En spennende variasjon til den vanlige kokte poteten, som ikke tar noe lenger tid eller ork å lage :)

Vask potetene godt, og behold skallet på. Skjær dem i båter og legg dem i ildfast form. Hell over rikelig med god olivenolje, og strø havsalt og pepper over. Bland litt rundt og sett i ovnen på 200 grader i ca 15 min. Deretter pleier jeg å legge over litt folie de siste 5 minuttene. Supergodt! :jepp:

Laget dem senest i kveld, og mannen tilber meg for dem. Det er det beste han får!

• Liker 3
Skrevet

Om du unner deg litt pommes fritt en gang i uka, så skal du kose deg med det! En bør ha en spisedag i uka der en ikke teller alle kalorier og rett og slett bare nyter maten...så lenge du er flink resten av uka er det bare til å momse(med måte :popcorn: )

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor pommes frittes, når du kan ovnsbake dine efne poteter? Mye sunnere (sunnere olje) og mye, mye bedre! Disse er fantastiske ( hentet fra klikk.no ):

Ovnsbakte poteter:

INGREDIENSER

1,2 kg poteter

2 ss olje eller gåsefett

havsalt

FREMGANGSMÃTE

Forvarm ovnen til 210 grader.

Dersom potetene har glatt skinn, skrubb dem skikkelig og skrell dem slik at de får et stripete mønster (la altså halvparten av skallet være på. Dersom, på den annen side, potetene ikke er glatte, skrell dem helt og rens potetene i rennende vann.

Del potetene i like biter, på størrelse med munnfuller. Ha dem i en kjele og dekk med kaldt vann. Ha i et teskje salt. Kok dem under lokk og la det syde i fem minutter.

Når vannet koker, ha olje/gåsefett i en dyp langpanne. Sett det i ovnen slik at fett og langpanna varmes opp.

Etter at potetene har kokt i fem minutter, tørk av potetene - de er ikke gjennomkokt - og ha dem tilbake i kjelen. Ha på et lokk. Bruk grytekluter og hold lokket tett mens du rister skikkelig i noen sekunder til overflaten på potetene ikke er glatt. Dette vil gjøre overflaten sprø.

Ta ut langpanna. Ha i potetene i, strø over salt og vend godt slik at potetene dekkes med olje (eller fett).

Bak i ovnen i 25-30 minutter. Vend på potetene omtrent halveis. Kjenn etter om de er ferdig. De skal være gylne og sprø. Bruk eventuelt grill-elementet på slutten. Servér straks.

Skrevet

Et lite tips fra ei om eeeelsker poteter (og hater pommes frites :fnise: ) er å lage stekte poteter selv! En spennende variasjon til den vanlige kokte poteten, som ikke tar noe lenger tid eller ork å lage :)

Vask potetene godt, og behold skallet på. Skjær dem i båter og legg dem i ildfast form. Hell over rikelig med god olivenolje, og strø havsalt og pepper over. Bland litt rundt og sett i ovnen på 200 grader i ca 15 min. Deretter pleier jeg å legge over litt folie de siste 5 minuttene. Supergodt! :jepp:

Laget dem senest i kveld, og mannen tilber meg for dem. Det er det beste han får!

Veldig godt forslag, det blir supergodt og supersunt. En annen variant er å bare koke opp potetene for så å steke dem i panna med rapsolje, så får du den litt ekstra sprøe knasingen om du liker den konsistensen, 100 ganger bedre smak enn den feite usunne pommes fritesen.

Skrevet

Men om man heller rikelige mengder med olje over potetbåtene sine vil vel kaloriinnholdet nærme seg pommes fritesene fra frysedisken ganske raskt?

Skrevet

Vi bruker også en del potetbåter stekt med olivenolje i stekeovn, og det er veldig godt. Nå er ikke jeg noe særlig glad i pommes frites, så jeg kan ikke si hvorvidt det er en god erstatter, men nydelig er det ihvertfall.

Klart det vil bli noen kalorier med olivenolje - men her gjelder det jo å balansere måltidet. Vi spiser dette til mager kylling eller fisk, og har salat til. Det er en grei middag hva kalorier angår, mener jeg.

Man trenger jo ikke pøse på med mer olje enn hva som er nødvendig, men min filosofi er ihvertfall at jeg ikke er redd for å få i meg sunne oljer, avokado, fete fiskesorter og denslags selv om det er kaloririkt. Da begrenser jeg heller andre ting. Her hjemme er vi ihvertfall begge sylslanke, og vi elsker middelhavsmat :)

• Liker 1
Skrevet

Men om man heller rikelige mengder med olje over potetbåtene sine vil vel kaloriinnholdet nærme seg pommes fritesene fra frysedisken ganske raskt?

Forskjellen blir at men kontrollerer HVILKEN olje man har i seg. Man kan velge sunne varianter som f.eks rapsolje. Følger man oppskriften jeg viser til, trenger man heller ikke så mye olje for å få potetene sprø! ;)

Hvis man fordeler 2ss olje over potetene (til 4 porsjoner), og vender det godt inn, tilsvarer dette ca. 200 Kcal. Det er ikke avskrekkende.

Syns folk burde slutte å telle kalorier, og heller kose seg med variert og sunn mat. Det er ikke maten alene som har gjort dagens befolkning overvektige, det er inaktiviteten!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enig med Cosette, vi er slanke og sunne mennesker begge to. Vi spiser aldri junkfood og halvfabrikata, og prioriterer heller fet fisk, sunne oljer osv. selvom selve kcal-innholdet blir det samme. Forskjellen er som nevnt over at man vet hvilke oljer man får i seg, mengden av det, og ikke minst unngår andre unødvendige tilsetningsstoffer. Ferdigmat inneholder så mye rart, at det er helt utrolig! Leste engang at det eneste sukkerfrie man kan bestille fra basismenyen på Mc Donalds er chicken nuggets og lightbrus?! :sjokkert: Spiser oss mettere på sunne kalorier, og unngår derfor også småspising og søthunger :)

Endret av Audrina
Skrevet

En dag i uka kan du unne deg det du syns er godt! :)

Skrevet

. Her hjemme er vi ihvertfall begge sylslanke, og vi elsker middelhavsmat :)

Middelhavsmat er både sunt og godt, men uten at jeg vet hvor gammel du og den du bor sammen med er, så drister jeg meg til å påstå at det kan komme tider da kostholdet du holder deg sylslank med i dag, kan gjøre deg temmelig god og rund.

Tror bare ikke man skal undervurdere betydningen av alder og alderstillegg når man gir hverandre kostholdsråd i fht å holde vekta ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...