Gå til innhold

Lei av at folk bulker bilen når står parkert

nettvenninnen

Anbefalte innlegg

Urk... nå er jeg litt frustrert. Den forrige bilen min ble i løpet av de fire årene jeg hadde den, skrapet opp en gang og bulket to ganger mens den stod parkert. De som gjorde dette stakk av.

Derfor har jeg egentlig aldri kjørt i en strøken bil. Så i fjor da jeg fikk meg en ny (men gammel) bil som jeg fort ble veldig glad i. Og jeg gleder meg stort over å endelig kunne kjøre i en litt mer strøken bil.

Derfor har jeg nesten utviklet en slags noia for å parkere på offentlige plasser, så hvis jeg parkerer gjør jeg det helst i et hjørne, slik at jeg kun kan få en bil ved siden av meg. Jeg rygger alltid inn der jeg parkerer.

Og hvis jeg skulle være nødt til å havne i mellom to biler, sørger jeg alltid for at avstanden der må være så stor at man kan ha dørene oppe på hver side uten å komme borti. Står noen for nær er det rutine å ta bilnummeret deres.

I går da jeg skulle vaske bilen fikk jeg derfor litt karasjokk. På bilen var det tre saftige striper og lakk som kom fra en annen bil :sur: Nok en gang har noen kjørt på meg og stukket av.

Så det første jeg lurer på er: Er det bare jeg som er så uheldig?? Eller opplever de fleste det samme med bilene sine? Stikker folk som kjører på deg da av?

Nå har jeg tenkt å skaffe meg et bilkamera. Slik at jeg får fersket disse talentløse sjåførene, mens de gnir seg mot bilen min. Men har foreløbig ikke funnet noe kamera som filmer når bilen står stille og tenningen er av.

Er også litt usikker på om vinkelen på slike kameraer er så bra at man får filmen mest mulig mot sidene av bilen (slik at bilskiltet synes når de kjører ut). Er det noen her som har erfaring med bilkamera og har et å anbefale?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til det der. Det kalles parkeringsbulker. Skulle gjerne tatt slike på fersken, for det er svært irriterende at man slipper så lett unna slikt.

Har ikke tall på hvor mange riper og små bulker bilen vår har fått det siste året på grunn av uforsiktige folk som ikke tar hensyn når de åpner bildøren sin.

Jeg tror mange av bulkene kommer fra barn som slenger opp døra si rett i bilen ved siden av. Vi prøver å unngå å parkere i nærheten av biler som man ser det er barneseter i, men det ser ut til å ha liten effekt dessverre.

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor folk er så inngrodde at de ikke kan ta hensyn til andres eiendeler.

Når jeg åpner bildøren min, så er jeg superforsiktig slik at jeg ikke kommer borti en annen sin bil. Det er ikke så forferdelig vanskelig å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det, folk har ikke respekt for andres eiendeler. I tillegg seirer en god del i bilen sin og bryr seg ikke så mye om at de bulker andres bil. Har lært å ta noen forhåndsregler:

* parkerer langt unna parkeringsvogner og andre biler

* om det kun er ledig plass mellom 2 biler som har parkert for nærme streken mot der min plass skulle være, parkerer jeg langt vekk selvom jeg må gå lengre. Det samme gjelder om det er stygge biler, dvs rustne/ bulkete.

* parkerer aldri nærme en inngang.

Hittil har disse fungert greit, men det hjelper ikke mot pøbel som ødelegger ting på bilen for morro skyld. Har opplevd at noen har slått i stykker tanklokket og stjelt den skru tingen. Og at fulle ungdommer har kastet gladsflaske mot bilen når jeg kjører. Lurer på hva som foregår oppi topplokket på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg så et bilde av noen som hadde slike fendere eller blåser på bilen sin i parkeringshus har jeg begynt også. :gjeiper: Fendere finnes i veldig tynne modeller så folk klarer faktisk å komme seg inn i sin egen bil om de parkerer vedsiden av. Aldri mer små barn som druser døren inn i min og lager umulige bulker.

Riper og bulker på fangere har jeg ikke funnet noe løsning på. Det eksisterer jo en slags fenderpresenning. Kanskje man kan pakke inn hele bilen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg så et bilde av noen som hadde slike fendere eller blåser på bilen sin i parkeringshus har jeg begynt også. :gjeiper: Fendere finnes i veldig tynne modeller så folk klarer faktisk å komme seg inn i sin egen bil om de parkerer vedsiden av. Aldri mer små barn som druser døren inn i min og lager umulige bulker.

Riper og bulker på fangere har jeg ikke funnet noe løsning på. Det eksisterer jo en slags fenderpresenning. Kanskje man kan pakke inn hele bilen. :fnise:

Fendere/blåsere? Det har jeg desverre aldri hørt om. Har du en link jeg kan titte på? Slik at jeg ser hva du mener? De skadene jeg pleier å få på bilen min, er som regel på forskjermer/fangere. Men hadde vært kjekt med noe som beskytter dører også. Eventuelt der kameraet jeg skaffer meg ikke kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ojsann... Ha ha... Vet selvfølgelig hva fendere er, ser jeg nå. :fnise: Ganske smart for de som parkerer i parkeringshus, Men synes liksom ikke at jeg kan la slike fendere henge og dingle, mens jeg bare er innom Kiwi. Kanskje telt og strømgjerde duger...? Eventuelt snublebluss, så fort noen kommer alt for tett bilen... :gjeiper:

Forøvrig fikk jeg vekk ripene på bilen i dag. Hadde høstshining på bilen. Polerte til den store gullmedalje og det funket. Vil alikevel skaffe meg et kamera :lur:

Endret av nettvenninnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sånne riper og bulker dekket av forsikringen?

Tror ikke at det lønner seg på småskader. Har noe med egenandel å gjøre + at man sikkert må ha noen å legge skylden på. Egenandelen tror jeg er høy.

Selv kjøpte jeg meg en liten lakkflaske i dag. Til nødreperasjon på bilen. Om du har småskader, kan du fikse lakken selv. Det koster nesten ingen ting. Og påføres på samme måte som med neglelakk.

Fikk se at jeg hadde fått en liten bulk også, men den bare rettet jeg ut fra innsiden. Så mye kan du med andre ord fikse på egenhånd. Er lurt å gjøre det, slik at det ikke ruster der det mangler lakk. Polering kan i visse tilfeller også gjøre sitt til at skadene ikke synes så godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sånne riper og bulker dekket av forsikringen?

Med mindre det er kraftige bulker og riper så er det ikke verd å fikse på det. Snakket med en billakkerer her ene dagen, og han pleier å spare opp alle ripene han får og fikser det en gang i året. Men uken etterpå begynner sparingen igjen for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner åssen du har det. Folk MÅ være litt mere forsiktig når de åpner bildøren altså. Ikke bare smelle den opp som noen tydeligvis noen gjør. Tenker de ikke?

Sist helg da jeg var på et kjøpesenter, så kom jeg tilbake til en stor ripe i bildøra! :kjefte: Da var jeg ikke blid nei.

Synes det er respektløst av folk jeg. Når jeg åpner døra mi, så er jeg veldig forsiktig. Jeg vil ikke at døren skal smelle inn i bilen ved siden av. Det har aldri skjedd før (ikke som jeg kan huske) men hadde det skjedd hadde jeg nok fått panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leonidene

Har opplevd at ei gammel dame smalt døra i bilen vår og deretter bare satte seg inn uten å sjekke for skader, til tross for at eg OG min svigermor satt i bilen. :kjefte: Gamla kikka ut vinduet på bilen etterpå, såg tydeligvis etter skader. Eg tok bilde av både ho og nr.skiltet. Heldigvis for ho så var det ingen skade på bilen.

Har også vært innom butikk og komt ut til liten bulk etter handlevogn, supert. :sukk:

Etter det pleier eg å sitte i bilen om vi må parkere nær andre biler, mens gubben går inn for å handle. Sitter med kameraet klart og tar gjerne bilder av nr.skilt om noen er veldig nærme vår bil om eg også må inn ein tur.

Min foreldres bil er full i både riper og bulker etter idioter bak rattet som faen ikkje klarer å verken kjøre eller parkere uten å smelle borti. Alle har bare stukket uten å gjøre opp for seg.

Prøver alltid å parkere mellom to nye og fine biler, holder oss unna eldre biler som er fulle i rust og bulker og skraper, mindre sjans for å få ei dør i bilen på den måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linda sofie

Åh er også dritt lei. Jeg har en stygg ripe på den ene bildøren min etter en idiot som tydeligvis smalt sin dør rett inn i min! :sukk: Aner ikke hvem som gjorde det for da jeg kom tilbake, så var bilen borte.

Hvis jeg og samboer er ute sammen og bare skal ha noe i full fart, så skal jeg søren meg la han gå inn å handle. Så skal jeg sitte i bilen klar med et kamra. Synes folk slipper alt for lett unna :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det lønner seg på småskader. Har noe med egenandel å gjøre + at man sikkert må ha noen å legge skylden på. Egenandelen tror jeg er høy.

Selv kjøpte jeg meg en liten lakkflaske i dag. Til nødreperasjon på bilen. Om du har småskader, kan du fikse lakken selv. Det koster nesten ingen ting. Og påføres på samme måte som med neglelakk.

Fikk se at jeg hadde fått en liten bulk også, men den bare rettet jeg ut fra innsiden. Så mye kan du med andre ord fikse på egenhånd. Er lurt å gjøre det, slik at det ikke ruster der det mangler lakk. Polering kan i visse tilfeller også gjøre sitt til at skadene ikke synes så godt.

Husker du prisen på lakkflasken du kjøpte?

Tror nok jeg må få meg en slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du prisen på lakkflasken du kjøpte?

Tror nok jeg må få meg en slik

Tror det var ca 150 kroner. Husker ikke i hodet, for jeg kjøpte mye annet småtteri også. Husk bare å få med fargekode til bilen din (hvis du kjøper et annet sted enn hos din bilforhandler). Men tror de får opp det på dataen hos din bilforhandler. Mulig du kan finne det på nett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det var ca 150 kroner. Husker ikke i hodet, for jeg kjøpte mye annet småtteri også. Husk bare å få med fargekode til bilen din (hvis du kjøper et annet sted enn hos din bilforhandler). Men tror de får opp det på dataen hos din bilforhandler. Mulig du kan finne det på nett også.

Så bra, det var jo nesten ingenting :D Trodde det var skikkelig dyrt, jeg.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det du kjøpte den lakkflasken, nettvenninnen? :)

Jeg har ved to anledninger klart å ripe opp andre sine biler. En gang rygget jeg dessverre i en bil som stod parkert ( IDIOT!!! ), og da skrev jeg all info om meg selv og la igjen til eieren. Han ringte samme kveld og sa at skaden ikke var stor, det gikk bra, han var veldig positivt overrasket over at jeg la igjen kontaktinfo.

Den andre gangen smelte jeg bildøren inn i en annen bil. Gigantisk ripe. Fikk ropt opp eier over callinganlegget på senteret, med tårer i øynene innrømte jeg hva jeg hadde gjort. De fikk noen tusenlapper, og de var også overrasket over at jeg tok kontakt.

Jeg vil bli enormt skuffet den dagen noen riper til eller skraper opp min bil, er også derfor jeg ikke vil kjøpe splitter ny heller. Men ja, jeg vil bli veldig skuffet over at de ikke tar kontakt, dersom de ikke gjør det, småskader og slikt er nå en ting, men mangel på respekt er bare helt skuffende. Selv ville jeg aldri ha gått fra en skade jeg har forårsaket, selv om det er med hjertet i halsen og tårer i øynene at jeg tilstår og legger meg flat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere innser at dersom dere henger noe som helst inntil sidene på bilen så riper det i lakken hvis de blir berørt..? Og da er jo hele poenget borte...

Jeg parkerer alltid så langt unna alle andre som jeg bare kan, og blir sur hvis noen har parkert ved siden av meg når jeg kommer ut igjen.. (Jeg har en strøken bil, så folk tenker vel at det er trygt å parkere ved siden av meg :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner parkerer bare nært dyre og fine biler. Mindre sjanse for at de ønsker å skade sin egen bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...