Gå til innhold

Hva syntes dere som stemmer arbeiderpartiet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at AP mener gamle folk får vente til det er plass på det kommunale sykehjemmet .

Og når de får plass (eller om, kanskje ) så får de holde kjeft og være fornøyd, uansett hvordan tilbudet er .

Mitt inntrykk er at alle partiene ønsker å gi et anstendig eldretilbud, og att Frp tror private kan gjøre jobben billigere fordi de slipper å bruke så mye penger til pensjon.

Jeg anser Frp for å være det partiet som sterkest ønsker å svekke omsorgsarbeideres privatøkonomi, fordi lønnsutgiftene er kommunenes tøffeste utgift. Dette kan også slå feil, fordi de som kan flykter over til fetere bransjer. I Oslo er lønnsnivået allerede nå så lavt at man sliter med ubesatte stillinger. Privatisering trenger faktisk ikke å føre til billigere sykehjem, fordi det er knapphet på arbeidskraft, og markedet kan reagere på knapphet med prisvekst.

Jeg og Carl Ivar vil forresten at staten skal bevilge 5 milliarder ekstra til kommunene, men Staten tør ikke fordi da vil renta gå opp, og kommunenes renteutgifter vil spise for mye. Men dette er stortingsvalgsak, og ikke kommunevalgsak.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at alle partiene ønsker å gi et anstendig eldretilbud, og att Frp tror private kan gjøre jobben billigere fordi de slipper å bruke så mye penger til pensjon.

Jeg anser Frp for å være det partiet som sterkest ønsker å svekke omsorgsarbeideres privatøkonomi, fordi lønnsutgiftene er kommunenes tøffeste utgift. Dette kan også slå feil, fordi de som kan flykter over til fetere bransjer. I Oslo er lønnsnivået allerede nå så lavt at man sliter med ubesatte stillinger. Privatisering trenger faktisk ikke å føre til billigere sykehjem, fordi det er knapphet på arbeidskraft, og markedet kan reagere på knapphet med prisvekst.

Jeg og Carl Ivar vil forresten at staten skal bevilge 5 milliarder ekstra til kommunene, men Staten tør ikke fordi da vil renta gå opp, og kommunenes renteutgifter vil spise for mye. Men dette er stortingsvalgsak, og ikke kommunevalgsak.

Hvis det er slik at det blir mindre pensjon og dårligere vilkår i private organisasjoner, hvorfor vil da flesteparten av oss helst jobbe i det private?

Poenget er ikke at det skal skape billigere sykehjem men en sunn konkurranse i markedet som tvinger de ulike institusjonene til å drive på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at det blir mindre pensjon og dårligere vilkår i private organisasjoner, hvorfor vil da flesteparten av oss helst jobbe i det private?

Poenget er ikke at det skal skape billigere sykehjem men en sunn konkurranse i markedet som tvinger de ulike institusjonene til å drive på best mulig måte.

Problemet er at det de siste 10 årene stadig har blitt kuttet i kostnader, og kutter vi mer nå så kan vi skjære oss, skade oss.

Innen omsorg ønsker folk ikke å jobbe privat, mye pga av at halve poenget med å jobbe er å tjene opp pensjonspoeng.

Å kutte kostnader er greit dersom det er noe å kutte i, men kutter man mer, så går det dårlig. Noe som typisk lider er vedlikehold, og det er billigere å vedlikeholde enn å bygge nytt.

Grunnen til at mange ønsker å jobbe i det private er mye høyere lønninger, men slik er det altså ikke innenfor omsorg, men tvert imot dårligere pensjonsordning.

Dette med pensjonskutt er en reell innsparingsmulighet som Frp jager etter. Og det er vel kanskjke det eneste man får kuttet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at alle partiene ønsker å gi et anstendig eldretilbud, og att Frp tror private kan gjøre jobben billigere fordi de slipper å bruke så mye penger til pensjon.

Jeg anser Frp for å være det partiet som sterkest ønsker å svekke omsorgsarbeideres privatøkonomi, fordi lønnsutgiftene er kommunenes tøffeste utgift. Dette kan også slå feil, fordi de som kan flykter over til fetere bransjer. I Oslo er lønnsnivået allerede nå så lavt at man sliter med ubesatte stillinger. Privatisering trenger faktisk ikke å føre til billigere sykehjem, fordi det er knapphet på arbeidskraft, og markedet kan reagere på knapphet med prisvekst.

Jeg og Carl Ivar vil forresten at staten skal bevilge 5 milliarder ekstra til kommunene, men Staten tør ikke fordi da vil renta gå opp, og kommunenes renteutgifter vil spise for mye. Men dette er stortingsvalgsak, og ikke kommunevalgsak.

Du og Carl Ivar, faktisk... :rolleyes:

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

For min del er dette ikke poenget, siden hva man velger å kjøpe til de eldre er det som avgjør kostnaden pr døgn for det de spiser.

Og som sagt velger man per i dag det billigste av det billige av mat, og kutter ut alt som kunne skapt avveksling og ekstra glede.

Hvor har du dette fra? Er det du som kritiserer det jeg skrev om syltetøy i et tidligere innlegg?

Jeg ble positivt overrasket over det kommunale sykehjemmet jeg jobbet på (i en AP-styrt kommune btw), men jeg kan jo bare svare ut fra det ene sykehjemmet. I en fattig kommune forøvrig.

Det er ikke slik at man kan si til de eldre at de må spise den sunne maten sin, for ellers får de ingenting. Om det er syltetøy de vil ha, så får de det. Man kan ikke begynne å "oppdra" eldre mennesker i matveien. Det viktigste må da være at de får noe de liker den siste delen av livet sitt! Om det er noe så lite næringsrikt som syltetøy, så får det heller være. Nå tenker jeg på eldre mennesker uten spesielle sykdommer eller sår da selvsagt, som sikkert vil trenge andre tilskudd eller spesialtilpasset kosthold.

Ellers var det mat 4 ganger om dagen, og noen av de eldre syntes det ble for mye mat. De har faktisk ikke den samme matlysten som vi har. Om de ville ha mat utenom, så fikk de selvfølgelig det. Og ferskt brød hver morgen. Og dessert annenhver dag, og kjeks til kaffen. Vafler hver lørdag, og kake på søndagen. Frukt de dagene det ikke var dessert. Ekstra lørdagskos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er syltetøy de vil ha, så får de det. Man kan ikke begynne å "oppdra" eldre mennesker i matveien.

Og her er et lysende eksempel på hvorfor man ikke skal ha ufaglærte til å ivareta demente, siden da er det ingen med kunnskap nok til å hindre at de blir underernært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her er et lysende eksempel på hvorfor man ikke skal ha ufaglærte til å ivareta demente, siden da er det ingen med kunnskap nok til å hindre at de blir underernært...

Ivareta gamle mennesker faktisk. Man trenger ikke være demet for å bli underærnert og dobbelt så syk, av kun brød med syltetøy.

Skremmende at slike jobber i aldersomsorg. Men det gjør de jo..

Ikke rart at de gamle faktisk kan ligge og sulte ihjel i sengene sine med full døgnbemanning rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Og her er et lysende eksempel på hvorfor man ikke skal ha ufaglærte til å ivareta demente, siden da er det ingen med kunnskap nok til å hindre at de blir underernært...

Jeg ser at du var temmelig selektiv da du valgte ut hva du ville svare på. Leste du resten av innlegget mitt?

Mener du at tvangsmating er veien å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Ikke rart at de gamle faktisk kan ligge og sulte ihjel i sengene sine med full døgnbemanning rundt seg.

Hjelpes. Jeg blir helt matt. Ta dere heller en tur på et sykehjem i stedet for å sluke blindt alt det VG skriver..

Jeg håper at min underernærte far som ligger på sykehus aldri blir tvunget til å spise når han ikke vil, og at han får mat han selv vil ha, når han vil ha det. På tross av at han har diabetes og faktisk kan dø av det, vil jeg heller at han skal ha kunne bestemme selv og få ha igjen litt verdighet enn å bli tvunget i mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss spiser den gjennomsnittlige eldre 1 liten potet, 1 kjøttkake, 2 ss ertestuing + litt saus og det er ikke alltid de spiser opp alt. Hvor mye tror dere en voksen ung mann spiser? Tre eller fire ganger så mye kanskje?? Og brødmat blir det samme. De eldre spiser kanskje 1 skive til frokost....selv jeg må ha 3 for å bli mett.

Selvfølgelig er matbudsjettet høyere i fengsler. Nå må dere tenke litt.

Endret av Liquorice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er et lysende eksempel på hvorfor man ikke skal ha ufaglærte til å ivareta demente, siden da er det ingen med kunnskap nok til å hindre at de blir underernært...

Vi har kunnskap i bøtter. Men jeg tror ikke du kjenner eldre mennesker..hadde du gjort det hadde du visst at de har vaner med seg hjemmefra som de har hatt i kanskje 70 år. Ville du likt å bli prakket på makrell i tomat hvis du var vant til og likte best bringbærsyltetøy. Alt vi kan gjøre er å veilede, men vi kan ikke tvinge voksne folk til å forandre gamle matvaner. Det er overtramp!

Det er svært få underærnerte på norske sykehjem, mange velger selv å slutte å spise og drikke når de er syke og livstrette. I andre tillfeller har de svelgeproblematikk som gjør at de ikke kan ta til seg næring.

Tror heller du sikter til feilærnæring. Har vært borti eldre som bare har villet ha og levd på dessert og kaker, det er lite eller ingenting vi får gjort for de.

Endret av Liquorice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss spiser den gjennomsnittlige eldre 1 liten potet, 1 kjøttkake, 2 ss ertestuing + litt saus og det er ikke alltid de spiser opp alt. Hvor mye tror dere en voksen ung mann spiser? Tre eller fire ganger så mye kanskje?? Og brødmat blir det samme. De eldre spiser kanskje 1 skive til frokost....selv jeg må ha 3 for å bli mett.

Selvfølgelig er matbudsjettet høyere i fengsler. Nå må dere tenke litt.

Du burde kanskje lese gjennom tråden hvis du skal være med å debattere.

Maten er testet i smak, næringsinnhold osv og fengslene kom bedre ut i test.

Nå må du tenke litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde kanskje lese gjennom tråden hvis du skal være med å debattere.

Maten er testet i smak, næringsinnhold osv og fengslene kom bedre ut i test.

Nå må du tenke litt!

Hvor mange fengslerog hvor mange sykehjem var det som var testet?

Det skriver folk her som faktisk har sykehjemserfaring, og det fyller inn hull i denne latterlig tynne statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fengslerog hvor mange sykehjem var det som var testet?

Det skriver folk her som faktisk har sykehjemserfaring, og det fyller inn hull i denne latterlig tynne statistikken.

Poenget var vel at denne personen skriver at vi som er her må begynne å tenke litt fordi en person i fengsel spiser mer enn en gammel person. Det tror jeg nok alle her forstår og det er vel ikke dette vi diskuterer?

1. Maten i fengslene smakte bedre

2. Maten i fengslene var mer næringsrik

3. I fengslene har man lovfestet at pasientene skal ha mat for minimum 60 kroner dagen.

De gamle får mat for 40, burde det ikke være lovfestet iallefall 60 kr der også slik at maten kan gjøres bedre på smak som igjen gjør at de gamle spiser mer (noe som også har vært poengtert av fagfolk her inne)

Vet ikke hvor mange som var testet, men spiller det egentlig noen rolle om det er 10 eller 20? Like forferdelig der det gjelder uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du var temmelig selektiv da du valgte ut hva du ville svare på. Leste du resten av innlegget mitt?

Mener du at tvangsmating er veien å gå?

Hvordan fikk du det å sette fram forskjellig mat hver dag til du får et sammesatt kosthold som innehloder alt en demet person trenger i løpet av ei uke til å bli TVANGSMATING.

Jeg tror ikke jeg lurer mer, Jeg tor jeg vet at deg vil jeg ikke ha til å passe på min demente mor.Siden du setter bare fram det hun vil ha akkurat da så hun ikke får i seg noe sunt over hode. Smart.. :sno: Og i alle tifeller ikke kompetent omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har kunnskap i bøtter. Men jeg tror ikke du kjenner eldre mennesker..hadde du gjort det hadde du visst at de har vaner med seg hjemmefra som de har hatt i kanskje 70 år. Ville du likt å bli prakket på makrell i tomat hvis du var vant til og likte best bringbærsyltetøy. Alt vi kan gjøre er å veilede, men vi kan ikke tvinge voksne folk til å forandre gamle matvaner. Det er overtramp!

Det er svært få underærnerte på norske sykehjem, mange velger selv å slutte å spise og drikke når de er syke og livstrette. I andre tillfeller har de svelgeproblematikk som gjør at de ikke kan ta til seg næring.

Tror heller du sikter til feilærnæring. Har vært borti eldre som bare har villet ha og levd på dessert og kaker, det er lite eller ingenting vi får gjort for de.

Du tror ikke jeg kjenner eldre mennekser? Jeg sitter med en fagutdanning, erfaring, og er pårørende til den dement. Og vet at du kan ikke la et barn på to år velge menyen sin selv om han skal bli sunn og frisk. Det kan du heller ikke overlate til en dement, som ikke husker hva han spiste for tre timer siden, eller at hun har spist før den dagen. Men kun husker at hun liker jorbær med fløte- og kunne spist nettopp det et helt år til hun sultet ihjel av det. Og her sitter folk og sier de har kunnskaper, som vil la henne gjøre nettopp det..Uten å se noe galt i det.

Skammelig.

Og ikke minst hårreisende rystende og svært lite tillitsvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. Jeg blir helt matt. Ta dere heller en tur på et sykehjem i stedet for å sluke blindt alt det VG skriver..

Jeg håper at min underernærte far som ligger på sykehus aldri blir tvunget til å spise når han ikke vil, og at han får mat han selv vil ha, når han vil ha det. På tross av at han har diabetes og faktisk kan dø av det, vil jeg heller at han skal ha kunne bestemme selv og få ha igjen litt verdighet enn å bli tvunget i mat.

Tvinge versus Gi opp

Eller : Tilrettelegge og gå faglig til verks så han får i seg det han har behov for.

Jeg vet hva jeg ville valgt for min far.Og det er ikke å gi opp og akseptere, eller ikke vite av andre alternativer enn tvang.

Og jeg har faktisk utdanning og fartstid som ansatt på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...