Gå til innhold

Hjelp jeg skal ta lappen, og har absolutt ingen å øvelseskjøre med :S


idahelenes

Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig innstilt på å få meg lappen nå, i en alder av 21. Jeg har fått farmors bil, og har spart opp 25000,- Eneste problemet er at jeg kun har øvelseskjørt til sammen 4 ganger, og det er lenge siden. Mor og far bor i Kina, så jeg har absolutt ingen å øvelseskjøre med. Jeg klarer fint å gire og starte bilen, men that's it! Haha

Hvor mange kjøre timer må en gjennomsnittslig person ha, med KUN kjørelærer?? Kjenner jeg blir litt små-kvalm og flau av å tenke på første kjøretimen. Og hvor lang tid tar det vanligvis? Jeg har mørkekjøring og trafikalt grunnkurs!

Er EVIG takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant frem det jeg hadde av priser fra kjørelæreren. Det var 18000. Da hadde jeg bare en time utenom det obligatoriske. I tillegg kommer jo det som Statens Vegvesen skal ha. Jeg tror at 25000 blir litt lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan starte bilen og vet hvordan man girer så har du kommet langt allerede. Jeg kunne ikke noe særlig mer enn det før jeg tok kjøretimer hos lærer. Kjørte veldig lite privat også; kun frem og tilbake til butikken.

Regningen ble rett over 20.000 til slutt, men sånt varierer veldig. Kommer an på hvilken trafikkskolen du velger, hvor i landet du kjører opp og hvilken lærer du får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvor lett du tar ting. Noen lærer veldig fort å kjøre bil og tar det fort. Andre trenger timesvis for i det hele tatt å lære grunnleggende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ikke en meter før jeg tok lappen på kjøreskole. Husker ikke heeeelt hvor mange timer til sammen, men noen få utenom det obligatoriske. Kom på ca 24000 til sammen inkl det på statens veivesen som kom på ca 1200 kr og leie av bil på 1700kr.

Alt er mulig, fortvil ikke! Betalte 680 kr pr vanlige kjøretime, 4000 for landeveiskjøring, 36000 for glattkjøring og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det mange som har tatt lappen uten å ha noen å øvekjøre med. Det går helt fint. Jeg måtte ha ti timer utenom det obligatoriske, men dette er noen år siden så det var ikke samme ordning da som nå. Poenget er at man greier å lære å kjøre bil uten å øvekjøre med foreldrene hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke en kamerat/venninne/kollega/nabo som er over 25 og har hatt lappen i 5år som du kan få til å hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk ut å øvelseskjøre med en onkel av meg :D

MEN, jeg har ikke papirene på trafikalt grunnkurs, de ligger 2 timer unna.. Hvordan går det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk ut å øvelseskjøre med en onkel av meg :D

MEN, jeg har ikke papirene på trafikalt grunnkurs, de ligger 2 timer unna.. Hvordan går det???

Om politiet stopper deg, og du ikke kan bevise at du har rett til å øvelseskjøre, kan du bli bøtelagt for ulovlig kjøring, samt få utsettelse på førerkortet. Er ingen spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. Da blir det virkelig ingen øvelseskjøring på meg.... Trodde det var nok at jeg var registrert og hadde mottatt brevet, men ikke måtte ha det med meg til enhver tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å ha det beviset på seg stortsett hele tiden, man veit jo aldri.. Altså, jeg fikk bare et lite kort som bevis på at jeg har tatt trafikalt grunnkurs osv, som fikk en fast plass i pengboka mi. Ikke et helt ark. Veit ikke om det er forskjell fra sted til sted hvordan det beviset ser ut?

Håper det ordner seg for deg. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg bare hoppa rett ut i øvelseskjøring med kjørelærer, så hadde jeg tatt resten etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var litt lite slingringsmonn i det beløpet. Det kan gå greit. Men, hvis ikke så sliter du, og må ta et opphold for å skaffe penger.

Mitt råd er at du skaffer deg bøkene (har du selvsagt allerede) og bruker tid på å lese deg gjennom "Veien til førerkortet" med forståelse. Jo bedre kjennskap du har til teorien, jo mer skjønner du hva det er du skal lære deg når du sitter bak rattet.

Ideelt er kjøreskoletimene veiledningstimer hvor du lærer ting, og får tilbakemeldinger på hvor du står i forhold til hva som kreves. Deretter er det basert på at du "går hjem og kjører lekser" - at du mengdetrener på de tingene du har lært.

Sånn sett kan det også være fordeler med å også ta mengdetrening på kjøreskole, fordi du slipper "vranglære" fra påståelige slektninger. Det er altså viktig at du uansett skaffer deg et bevisst forhold til hva det er du skal trene på når du setter deg i bilen, og at du deler dette med din mentor. Ellers blir det mye frustrasjon og bortkastet tid, når vedkommende prøver å lære deg alt på en gang. Med en kjørelærer blir forholdet litt mer pedagogisk og bevisst. Men også her er dialogen viktig.

Jeg er sikker på at denne onkelen din fortsetter å være i live i dager etter denne. Det var positivt at du fant noen.

Et nyttig verktøy kan være å laste ned vegvesenets læreplan, der det står alt du skal kunne, og som du bør øve på.

Med et bevisst forhold til hva du gjør bør et sted mellom tretti og førti timer være tilstrekkelig. Men jo mer mengdetrening, jo bedre forberedt er du. Husk at du fortsetter faktisk øvelseskjøringen etter at du får førerkortet. Førerkortet er bare et bevis på at vegvesenet anser deg som skikket til å greie resten av mengdetreningen på egen hånd. :nigo:

Det finnes også kjøreskoler med "pakketilbud".

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...