Gå til innhold

Språket etter 22. juli


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært snakket mye om at folk (først og fremst politikere) vil moderere språkbruken sin etter 22. juli. For eksempel ville ikke Siv Jensen bruke et uttrykk som "snikislamisering" lenger. Mens andre mener det blir feil å sensurere språkbruken sin. Tror dere at hele språket faktisk kan forandre seg som følge av terroren, ved at enkelte uttrykk forsvinner? Tanken kom over meg i dag, da jeg sa noe som "det er vel ingen bombe at"... før jeg plutselig kikket litt engstelig rundt meg for å se om noen syntes det var upassende. Bør vi slutte å bruke slike uttrykk? Jeg mener vel personlig nei, men merker som sagt at jeg lar meg påvirke. Og uttrykket "katastrofevalg" tror jeg ikke kommer til å bli brukt i det kommende valget i hvert fall. Uansett hvor mye enkelte partier måtte stupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å "ta noe tilbake" har blitt et veldig mye brukt uttrykk i det siste. Nesten så man blir lei av å høre alle variantene. Vi skal ta øya/demokratiet, regjeringskvartalet, gata, musikken og en mengde andre ting tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, visse uttrykk må man være forsiktig med rundt enkelte mennesker. "Er du helt skutt?" er for eksempel ikke det lureste en kan si i disse dager (selv om jeg skal innrømme at vi AUFere tuller med det bak lukkede dører i blant - det var min skutte venninne som startet med det om det skulle være noen tvil).

Jeg har også slutta å si ting som "Jeg holder på å daue," som jeg brukte en del før 22 juli. Men som de andre sier tror jeg nok ikke det har en varig effekt, det er mer snakk om å vise hensyn nå som det enda er så nært. På samme måte som det kanskje ikke er så lurt å gå med ABB-gensere nå. Flere har reagert og faktisk trodd at de støtter Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På samme måte som det kanskje ikke er så lurt å gå med ABB-gensere nå. Flere har reagert og faktisk trodd at de støtter Breivik.

For å spore litt av var det noe som irriterte meg litt, selv om det var ganske uviktig oppi alt. Hvorfor i alle dager skulle mediene lage en så VELDIG stor sak av hvilket merke han gikk med?

Det hadde strengt tatt ingen verdi for noen hvilket merke det var på klærne hans, eneste det gjorde var kaste dritt på en uskyldig tredjepart. *Merkenavn* her og *merkenavn* der så ofte de klarte det. Til og med når Dagbladet lagde en grafikk av hvordan det så ut i avhørsrommet skulle de få med en tydelig logo. Holdt ikke å bare lage en rød genser? Kan tenke meg markedsføringsavdelingen fant frem partyhattene og konfettikanonen av all den fantastiske publisiteten de fikk. Tviler på de hadde gjort en så stor sak av det om han han hadde en stor forkjærlighet for Ecko Unltd eller bare handlet på Dressmann.

Når det gjelder språkbruken fremover tviler jeg også på at det får langtidsvirkninger, men det har nok blitt nullstilt for en tid fremover. Vi ser neppe "katastrofe" eller "tragisk" skrevet om en fotballkamp på en stund, for eksempel. Jenker seg nok til på egen hånd etterhvert.

Endret av pandagutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore litt av var det noe som irriterte meg litt, selv om det var ganske uviktig oppi alt. Hvorfor i alle dager skulle mediene lage en så VELDIG stor sak av hvilket merke han gikk med?

Det jeg skrev har ingenting med merkeklær å gjøre, der er jeg helt enig med deg. Greia er at ABB både er forkortelsen mange bruker på Anders Behring Breivik, men det er også et firma som heter ABB. De som ikke hadde hørt om firmaet i forkant fikk dermed inntrykket av at folk hadde trykt opp masse gensere med navnet til Breivik på - noe som ville vært noe helt annet enn å gå med de samme merkene han gikk i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev har ingenting med merkeklær å gjøre, der er jeg helt enig med deg. Greia er at ABB både er forkortelsen mange bruker på Anders Behring Breivik, men det er også et firma som heter ABB. De som ikke hadde hørt om firmaet i forkant fikk dermed inntrykket av at folk hadde trykt opp masse gensere med navnet til Breivik på - noe som ville vært noe helt annet enn å gå med de samme merkene han gikk i.

Ah :) Da misforstod jeg helt, trodde du siktet til fengslingsmøtegenseren. De som jobber i ABB og må gå med den genseren er neppe superkomfortable med det om dagen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah :) Da misforstod jeg helt, trodde du siktet til fengslingsmøtegenseren. De som jobber i ABB og må gå med den genseren er neppe superkomfortable med det om dagen nei.

Skjønte det, og på det punktet er jeg som sagt enig med deg ;)

Problemet er jo at ikke alle voksne har hørt om forkortelsen ABB, og ikke alle unge har hørt om firmaet ABB. Da blir det lett ubehagelige misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, visse uttrykk må man være forsiktig med rundt enkelte mennesker. "Er du helt skutt?" er for eksempel ikke det lureste en kan si i disse dager (selv om jeg skal innrømme at vi AUFere tuller med det bak lukkede dører i blant - det var min skutte venninne som startet med det om det skulle være noen tvil).

Jeg har også slutta å si ting som "Jeg holder på å daue," som jeg brukte en del før 22 juli. Men som de andre sier tror jeg nok ikke det har en varig effekt, det er mer snakk om å vise hensyn nå som det enda er så nært. På samme måte som det kanskje ikke er så lurt å gå med ABB-gensere nå. Flere har reagert og faktisk trodd at de støtter Breivik.

"Ja, det kom som en bombe" er kanskje heller ikke det lureste å si. Og så har Unge Høyre gått bort fra slagsordet "heller død enn rød".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...