Gå til innhold

Hodepine/migrene tidlig i svangerskapet


Gjest Drageløperen

Anbefalte innlegg

Gjest Drageløperen

Jeg er nå i uke 13, og er plutselig blitt veldig plaget med hodepine. Det begynnte med noe som jeg anntar må ha vært migrene. Det varte i nesten to døgn, litt av og på. Nå er det overlevelig, men det går nesten aldri helt vekk. Det er en konstant "murring", og jeg er veldig ømfintlig på lys og lyder. Har ikke tatt smertestillende.

Er det andre som opplever dette i sangerskapet, som ikke har vært særlig plaget med det før? Eventuelt noen gode kjerringråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

ikke at jeg noen gang har fått barn- men migrene! DET har jeg virkelig slitt med! oppgjennom barneskolen og ungdomsskolen hadde jeg 2-3 dager med anfall hver uke, hvor jeg bare lå i et mørkt rom og sov! jeg kastet opp til tider også! men så gikk jeg å fikk akupunktur for 6 år siden... 12 behandlinger på et par månders tid- og etter dette har jeg kanskje rundt 8-9 anfall i ÅRET!

(jeg hadde faktisk KRONISK urinveisinfeksjon, som jeg behandlet samtid, og har ikke hatt en eneste infeksjon siden heller)

sååå- jeg anbefaler akupunktur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapshodepine i fire uker, ca fra uke 12-16. Absolutt ingenting annet enn hvile hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene til vanlig, men svarer likevel. Jeg fikk vite av legen at blodsirkulasjonen i hodet blir bedre når man er gravid, så jeg har bare hatt migreneanfall noen få ganger (8 eller noe?) :danse: Har KRAFTIG migrene og besvimer og spyr hver eneste gang jeg har anfall. Kjedelig at man ikke kan ta migrenetabletter i svangerskapet. Tør ikke å ta en paracet en gang selv om dette er fullt lovlig (ikke det at paracet hjelper at all).

Det som hjelper meg er å styre under godsaker (altså søte ting), drikke mye vann, ikke spise meg overmett, aldri være sulten, sove med lyset av og med vinduet åpent og massere tinningen HARDT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts, jeg er ei som har slitt med forskjellige typer hodepine hele livet. Syns- og muskelrelatert, psykisk, you name it. Da jeg var 18 fikk jeg også migrene. Du vil ha svar fra de som ikke har vært plaget med det før graviditeten, men jeg tror jeg kan hjelpe deg likevel.

Migrene endrer gjerne karakter når man blir gravid, for de fleste blir den bedre og kanskje til og med helt borte. Det kan sikkert også oppstå mens man er gravid enten det er pga dét eller ikke. For meg endret anfallene seg til det verre, de ble både lengre og mer intense. Nå er det jo slik at man ikke kan ta migrenemedisin (det gjelder stort sett medisiner som inneholder triptaner - noen medisiner er godkjente) som vanlig når man er gravid, rett og slett fordi det ikke foreligger noen forskning på dette og man ikke vet hvordan det påvirker fosteret. Jeg kunne imidlertid ta en pille i akutte tilfeller, men til og med medisinen hadde mistet sin effekt. Jeg måtte til og med slutte i jobben min pga dette da jeg var i første trimester, da legen min ikke ville sykemelde meg eller gi meg annen medisin og jeg ikke var i stand til å jobbe med slike anfall. Paracet har overhodet ingen effekt på migrene, men jeg fant etterhvert ut at Pinex, som gravide kan ta, hjalp litt. Dersom det ikke er migrene du har, men vanlig svangerskapshodepine, vil Pinex da også være til hjelp. Samt er det å drikke mye vann og unngå stress alltid viktig. Hvis jeg ikke husker helt feil, kan gravide også ta Paralgin Forte som også er effektivt, men det er på resept.

Etterhvert innså jeg at jeg aldri har tatt hensyn til kostholdet mtp migreneanfallene. Jeg prøvde derfor å kutte ut den største synderen jeg kunne komme på, som jeg spiste mye av, nemlig sjokolade. Og dermed var anfallene borte! Jeg har ikke hatt et eneste anfall på flere måneder nå, og svært sjeldent hodepine. Jeg får det dog innimellom, men det er nesten alltid pga stramme nakke- og ryggmuskler. Det tar mannen seg av :)

Så kjære ts, jeg vil råde deg til å prøve Pinex, unngå stress, drikk vann og pass på hva du spiser. Det gjelder både migrene og annen hodepine. Søk gjerne på nettet, så finner du lister over mat og drikke som kan utløse det. Det er f eks sjokolade, ost, appelsin, og andre vanlige ting man ikke skulle tro var på en sånn liste. Kanskje det er noe der du spiser mye av? Dersom du har stramme muskler i nakken og rygg, få noen til å massere deg. Det er gull verdt!

Dessverre er det også sånn at synet kan midlertidig forandre seg når man er gravid, noe som kan gi vedvarendre hodepine. Du får sjekke det ut som en siste utvei dersom ingenting virker og det ikke går over.

Håper dette kunne hjelpe. Lykke til, og masse til lykke med graviditeten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...