Gå til innhold

Når kortet blir ikke godkjent/avvist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ååååårgh, tidligere i dag var jeg og handlet for hele uka. Hadde selvsagt en handlevogn superfull av varer, også nekter kortet å godkjenne transaksjonen. Klok av skade har jeg med meg et par tusen i kontanter og får likevel betalt, men det er like frustrerende hver gang. Spesielt når de kassaansatte ser på deg med det litt medfølende/"du er en taper" blikket og tenker sitt mens de sier "vil du ringe banken din og snakke med dem kanskje?"..

De tror de vet at alle som får kort avvist, ikke har penger på det, men i blant er det bare den forbanna terminalen eller det forbaska kortet det er noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kundene tror kanskje at vi kassaansatte ser på dem som tapere, realiteten er at "ikke godkjent" skjer så ofte at vi ikke tenker over det engang. Når vi sier at det er en minibank rett rundt hjørnet, eller spør om du har anledning til å kontakte banken, så gjør vi det for å være hyggelige! :jepp:

Og nei, det er ikke terminalen sin feil på noen måter.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det skjer er det enten kortet ditt som er problemet, at du faktisk ikke har nok penger eller så er det restriksjoner på kontoen din som spiller inn. Det er ikke maskinen sin feil. Min erfaring er at de fleste kunder blir irriterte og nistirrer på deg, som for å overbevise deg om at de faktisk har penger eller for å se om du mirakuløst kan fikse det (noe vi ikke kan ;) )

Vi har så mange inne som får opp den beskjeden at vi slutter å bry oss, vi henviser til mkinibank fordi vi vil være hyggelige og fordi vi selv vet hvor irriterende og tidvis skremmende det er å få opp denne beskjeden når man vet man har penger. Vi gjør det ikke for å være frekke, men for å finne en mulig løsnnig :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater når det skjer selv. Jeg pleier å føle at kasseansatte tror jeg ikke har penger, men vet jo at det ikke nødvendigvis er det de tror da jeg selv jobber som kasseansatt. Jeg pleier jo ikke akkurat å tenke at andre ikke har penger dersom kortet deres ikke funker.. Alikevel føler jeg at det er det de tror "/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de gjør det for å være slemme altså. Har selv jobbet på Rimi og det skjer jo ganske ofte. Da syns jeg det var verre en gang jeg skulle kjøpe øl og så viste det seg at jeg bare hadde 120kr på kortet(ups). Da jeg spør dama hva en øl koster sier hun 12 kr. Okay, da tar jeg ti da. Da kommer det på 130 kr. Ja, for jeg måtte jo skjønne at det var 12 kr pluss pant. Bah, noen er jo bare ute etter å være vanskelige. Dette var en Rema-butikk forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de gjør det for å være slemme altså. Har selv jobbet på Rimi og det skjer jo ganske ofte. Da syns jeg det var verre en gang jeg skulle kjøpe øl og så viste det seg at jeg bare hadde 120kr på kortet(ups). Da jeg spør dama hva en øl koster sier hun 12 kr. Okay, da tar jeg ti da. Da kommer det på 130 kr. Ja, for jeg måtte jo skjønne at det var 12 kr pluss pant. Bah, noen er jo bare ute etter å være vanskelige. Dette var en Rema-butikk forresten...

Hvis hun sa det i en nedlatende tone kan jeg skjønne det. Men når vi sjekker priser i kassa på drikkevarer med pant, så er ikke pantprisen med i beregningen før vi slår det inn som et salg! Feks i prissjekk koster et brett colabokser 99kr, men slår vi det inn som salg så blir det 123kr. Og akkurat som at kunder ikke tenker over at panten er med i tillegg, så er det ikke sikkert at vi ansatte tenker over det hele tiden heller. Så jeg har måttet korrigert meg selv en del på slike priser iallefall. Vi er ikke vanskelige, bare litt menneskelige noen ganger :fnise:

Regner med hun dama i kassen ikke hadde slått det inn, for da skulle hun ha fått sett hele totalsummen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun sa det i en nedlatende tone kan jeg skjønne det. Men når vi sjekker priser i kassa på drikkevarer med pant, så er ikke pantprisen med i beregningen før vi slår det inn som et salg! Feks i prissjekk koster et brett colabokser 99kr, men slår vi det inn som salg så blir det 123kr. Og akkurat som at kunder ikke tenker over at panten er med i tillegg, så er det ikke sikkert at vi ansatte tenker over det hele tiden heller. Så jeg har måttet korrigert meg selv en del på slike priser iallefall. Vi er ikke vanskelige, bare litt menneskelige noen ganger :fnise:

Regner med hun dama i kassen ikke hadde slått det inn, for da skulle hun ha fått sett hele totalsummen! :)

Som sagt har jeg jobbet på Rimi selv, og hvis noen spurte om pris sa jeg jo selvfølgelig prisen inkludert pant(det er jo det som er prisen). Og ja, det var en veeeeeldig nedlatende tone. og hun slo den inn på prissjekk. Tror det var sjeldent hun hadde en god dag på jobb, jeg merket det hvertfall aldri :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om transaksjonen blir avvist/ikke godkjent er det noe i veien med kontoen din, ikke terminalene på butikkene. Feil på terminalene har andre feilmeldinger.

Det har skjedd meg 2-3 ganger og jeg synes det er litt flaut, men jeg synes ikke det er så ille. Har flere kort i lommeboka, også AmEx om det skulle være nødvendig (noe det ikke er). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om transaksjonen blir avvist/ikke godkjent er det noe i veien med kontoen din, ikke terminalene på butikkene. Feil på terminalene har andre feilmeldinger.

Det hender det hjelper å prøve en annen terminal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått helt fint når jeg har fått prøve å betale i en annen kasse, i samme butikk. Kunder etter meg har hatt problemer med å betale via den terminalen jeg først prøvde også. Fortsatt mitt problem? :roll:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fortsatt være kontoen eller kortet ditt som er problemet :) Noen ganger er det snakk om småting som gjør at man får opp den feilmenldingen (eller andre feilmeldinger på kortet) og det hender det hjelper å la det gå noen minutter og prøver igjen i samme terminal, ta det i en annen terminal eller rett og slett sjekke i minibanken. Det kan være flere ting som spiller inn, men terminalen er ikke en av dem, da ville man fått opp en annen melding og terminalen ville vært ute for de bak deg i køen også, ikke bare deg. Om flere bak deg i køen får feilmelding er det terminalen, men da er ikke feilmeldingen "ikke godkjent". Da er det stort sett "avvist", "kort fjernet for tidlig" eller lignende meldinger. "Ikke godkjent" brukes utelukkende når det faktisk ikke er mulig å trekke penger fra kontoen kortet er knyttet til, da er det kortet eller kontoen som er problemet.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor så mange må poengtere hvor mye de hadde på konto sist de sjekket, kombinert med den intense stirringen :fnise:

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassadamer er ikke akkurat millionærer selv, så tror de neppe de tenker så mye over det. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd meg noen ganger, men da er det fordi det har gått litt for raskt om morgenen og jeg har glemt å overføre fra lønnskonto til brukskonto. Som regel ber jeg om et minutt til å overføre via nettbank på mobil. Det pleier ikke å være noe problem. Har aldri opplevd noen nedlatende blikk eller kommentarer, men så er jeg som regel så rask med å si "Ops, jeg har visst glemt å overføre penger idag" at de uansett ikke rekker å tenke noe som helst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan faktisk være noe med terminalen også noen ganger. Det var det på bensinstasjonen jeg jobbet på. Noen ganger ville den bare ikke koble opp til banken, og "avviste" kortet. Da måtte man bare prøve på nytt 2-3 ganger til det gikk.

Så det trenger ikke baare være kortet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det avvist, og ikke "ikke godkjent" :) De to tingene betyr noe vidt forskjelling når det gjelder feilmeldinger. Avvist er vanlig, ikke godkjent får man stort sett fordi det ikke er dekning/problemer med transaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det en gang og etter det så sjekker jeg alltid kontoen før jeg starter handlingen. Dessuten har jeg fått meg mobilbank, så jeg sjekker "ståa" på 1-2-3 mens jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min lille utblåsning:

Jeg skulle betale på Rimi. Satte kortet i terminalen og trykket kode. Så sto terminalen og tenkte en stund, og så ble transaksjonen avvist.

Jeg: Hmm.. Kanskje jeg sko feil kode?

Kassamannen: Nei, da hadde feilmeldingen sett annerledes ut. Denne meldingen får vi når det ikke er dekning på kontoen.

Jeg: Jo, det er det. Kan jeg prøve igjen?

Kassamannen: Har du kontanter eller et annet kort?

Jeg: Jeg vil gjerne prøve en gang til.

Kassamannen sukket og gjorde som jeg ba om, og transaksjonen gikk smertefritt. Veldig overrasket kassamann. Irritert kunde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille utblåsning:

Jeg skulle betale på Rimi. Satte kortet i terminalen og trykket kode. Så sto terminalen og tenkte en stund, og så ble transaksjonen avvist.

Jeg: Hmm.. Kanskje jeg sko feil kode?

Kassamannen: Nei, da hadde feilmeldingen sett annerledes ut. Denne meldingen får vi når det ikke er dekning på kontoen.

Jeg: Jo, det er det. Kan jeg prøve igjen?

Kassamannen: Har du kontanter eller et annet kort?

Jeg: Jeg vil gjerne prøve en gang til.

Kassamannen sukket og gjorde som jeg ba om, og transaksjonen gikk smertefritt. Veldig overrasket kassamann. Irritert kunde.

Ja, akkurat, det er ikke alltid kundens feil. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at som regel så er det kundene som ikke har nok penger på korte, men det kan hende at det er terminalen det er noe feil med.

Var på Vero moda i byen her og da jeg skulle betale kom det opp feilmelding. Prøvde flere ganger, men det nyttet ikke. Jeg synes dette var fruktelig rart siden jeg hadde sjekket kontoen rett før jeg dro til byen. Hun bak disken ga meg bare et surt blikk og mente at jeg ikke hadde nok penger på korte pga det ikke gikk. Jeg gikk i en minibank for å sjekke igjen, men jo jeg hadde nok penger. Å korte mitt funka helt fint i de andre butikkene jeg var i rett etter Vero Moda. Så da må det vel ha vært noe galt med den terminalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på "ikke godkjent" og "avvist". "Avvist" kan komme av terminalfeil/linjefeil/trøbbel hos BBS, imens "ikke godkjent" kort og greit betyr at det ikke er dekning på konto.

Enhver kasseansatt burde vite dette, men man kan ikke forvente at kunder vet det. Men som kunde burde det gå opp et lys når man har fått "ikke godkjent" en gang, og det dukker opp det samme andre gangen også. Da nytter det ikke å kjefte på de i kassa for at terminalen ikke funker, og det har ikke noen hensikt å prøve en gang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...