Gå til innhold

Hva er din høyde, vekt og klesstørrelse?


-milla j-

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet.. klær fra Østen er bitte, bitte små, men det er noe jeg ikke legger vekt på. Men selv størrelsene på H&M kan variere i butikken, selv i de samme merkene. Og det er da jeg lurer på om jeg kan finne en retningslinje å gå etter slik at det blir enklere.

Ja det er nettopp der problemet desverre ligger. Det er ikke alltid like lett å ha en standard størrelse, for klær i butikkene her i Norge kommer fra alle verdenshjørner. Det er langt fra alt som blir produsert her i Norge. Og da kommer variasjonen.

Senest på torsdag kjøpte jeg en topp i M på Gina Tricot. Så gikk jeg på Kappahl og da måtte jeg ha 44. På Cha Cha fant jeg en tunika jeg måtte ha i L. Altså tre helt forskjellige størrelser.

Selv i samme butikk varierer det, klærne kommer fra forskjellige produsenter.

Endret av Dronning Sheba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er lettere med størrelser om man har mer "guttekropp".

Jeg bruker small eller 27" i bukser med lavt liv, bukser med høyt liv passer som regel ikke da jeg er for smal i livet. I topper bruker jeg også small så lenge det er litt elastisk stoff. Ikke bryster som hindrer her, men har bred rygg...En bred pære, hehe.

(Er 161 og veier 51/52.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 tommer er ofte for trangt over hoftene, dermed blir det gjerne 30. Men det kommer ofte an på merkene da. Jeg har en hang til bukser med stretch, en vane jeg har fått i min tid som stor.. Noen merker er passe i 36 i livet men for trange i beina, men er passe i beina i 38 og altfor stor i livet. Levis har jeg ikke prøvd på lenge. Det virker som om det er stor forskjell på hvilken kroppsfasong de forskjellige merkene er laget til!

Du MÅ prøveLevi's curve id! Jeg har alltid hatt problemer med glipe i livet på jeans, prøvde en bold curve og kunne gå ned til 28 :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp der problemet desverre ligger. Det er ikke alltid like lett å ha en standard størrelse, for klær i butikkene her i Norge kommer fra alle verdenshjørner. Det er langt fra alt som blir produsert her i Norge. Og da kommer variasjonen.

Senest på torsdag kjøpte jeg en topp i M på Gina Tricot. Så gikk jeg på Kappahl og da måtte jeg ha 44. På Cha Cha fant jeg en tunika jeg måtte ha i L. Altså tre helt forskjellige størrelser.

Selv i samme butikk varierer det, klærne kommer fra forskjellige produsenter.

Vi har jo det som amerikanerne kaller "Vanity Sizing", man kan kjøpe en liten størrelse M som "egentlig" er størrelse L eller også XL. Jeg kjøpte en bluse på Gina Tricot i str M, og jeg har en mistanke om at den er veldig stor i størrelsen. Vanligvis er bluser for trange i armene til meg, og denne blusen var ikke av den vide typen men passet likevel. Jeg er ikke SÅ smal :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra Bravissimo som viser hvordan de tilpasser BHer, jeg har vært og fått en tilsvarende tilpasning og den lange videoen her er akkurat sånn jeg ble behandlet også. Bortsett fra at jeg måtte prøve et par typer før vi fant den typen som satt aller best. Følte meg som en prinsesse ;) Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ prøveLevi's curve id! Jeg har alltid hatt problemer med glipe i livet på jeans, prøvde en bold curve og kunne gå ned til 28 :gjeiper:

Åh, det må jeg prøve ja, takk for tipset :jepp:

Men, eh.. hvem selger Levis for tiden da..? (Viser hvor lost jeg egentlig er...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, det må jeg prøve ja, takk for tipset :jepp:

Men, eh.. hvem selger Levis for tiden da..? (Viser hvor lost jeg egentlig er...)

Carlings :)

Selv bruker jeg kun levis curve nå. Er 163 og 62-65kg pæreformet og bruker 28".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo det som amerikanerne kaller "Vanity Sizing", man kan kjøpe en liten størrelse M som "egentlig" er størrelse L eller også XL. Jeg kjøpte en bluse på Gina Tricot i str M, og jeg har en mistanke om at den er veldig stor i størrelsen. Vanligvis er bluser for trange i armene til meg, og denne blusen var ikke av den vide typen men passet likevel. Jeg er ikke SÅ smal :gjeiper:

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Ta de tre toppene jeg kjøpte, M, L og 44 (XL). Måler jeg de opp mot hverandre er de ganske så like i målene rundt magen, armen osv.

Det at klær fra en produsent settes til M i den størrelsen, kan en annen produsent sette L eller XL i samme fysisk størrelse. Skjønner?

Det er derfor man ikke kan si så lett at man alltid bruker f.eks. L og ser alltid etter L i butikker, for det stemmer bare ikke. Størrelsene varierer.

Min erfaring er at før var det mer jevn størrelsesetting. Da gikk jeg konstant i L.

Endret av Dronning Sheba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en video fra Bravissimo som viser hvordan de tilpasser BHer, jeg har vært og fått en tilsvarende tilpasning og den lange videoen her er akkurat sånn jeg ble behandlet også. Bortsett fra at jeg måtte prøve et par typer før vi fant den typen som satt aller best. Følte meg som en prinsesse ;) Anbefales!

Genial :jepp: Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Ta de tre toppene jeg kjøpte, M, L og 44 (XL). Måler jeg de opp mot hverandre er de ganske så like i målene rundt magen, armen osv.

Det at klær fra en produsent settes til M i den størrelsen, kan en annen produsent sette L eller XL i samme fysisk størrelse. Skjønner?

Det er derfor man ikke kan si så lett at man alltid bruker f.eks. L og ser alltid etter L i butikker, for det stemmer bare ikke. Størrelsene varierer.

Min erfaring er at før var det mer jevn størrelsesetting. Da gikk jeg konstant i L.

Sukk. Ja. Det gjør ikke det noe lettere å forandre på kroppsfasongen heller.. Blir mye prøving dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelser varierer dessverre en god del fra plagg til plagg og butikk til butikk, så det gjelder vel å bare fortsette å prøve.. Som flere nevner ville jeg nok tatt en titt på BH'n først, 80-85 høres for stort ut for din størrelse!

Jeg er 164 cm høy, ca. 50 kg. str. XXS/XS, 32/34, 24-25 i jeans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier, hva er din høyde, vekt og klesstørrelse??

Hjelp meg please?

Jeg er 165 cm, 66 kg og bruker ca. størrelse 38 i bukser og 36/38 i gensere/topper. Men det varierer også, aner f.eks. ikke hva jeg bør velge i tommestørrelser. Har passet både 30 og 32, til og med 28 men det er jo stor forskjell på dem. Tidligere var jeg 95 kg, brukte alt mellom 42-46 både i topper og bukser så da var det "enklere" å velge klær. Jeg har ikke så mye byste igjen, men det er mange topper jeg ikke kan bruke fordi jeg trekker for mye der, dermed blir resten for stort og det er fryktelig vanskelig å finne noe som passer. BH-størrelsene varierer også, 80 kan passe ELLER være for lite, 85 er som oftest for stort.

Har noen samme erfaring som jeg? Jeg er helt lost her. Det burde være en viss form for samkjøring...

158cm høy

52 kg

str S eller 34-36

BH: 65-70 D

Det er jo veldig forskjellig fra merke til merke når det gjelder klesplagg. Du må nesten bare prøve dem og kjøpe det som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelser varierer dessverre en god del fra plagg til plagg og butikk til butikk, så det gjelder vel å bare fortsette å prøve.. Som flere nevner ville jeg nok tatt en titt på BH'n først, 80-85 høres for stort ut for din størrelse!

Jeg er 164 cm høy, ca. 50 kg. str. XXS/XS, 32/34, 24-25 i jeans.

Saken er jo den at jeg de siste to årene har gått ned over 30 kg og har ikke peiling lenger. Skal definitivt begynne med BH!

Du er like høy som meg, 50 kg høres lite ut i forhold til høyden - innenfor "sunn BMI" kanskje, men liten hvis jeg skal sammenligne med mine 66 kg. Men det er jo så forskjellige hvor kiloene ligger da. Mine er mest på armene, magen og lårene. Har en jobb å gjøre - nemlig å finne frem i jungelen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har jo det som amerikanerne kaller "Vanity Sizing", man kan kjøpe en liten størrelse M som "egentlig" er størrelse L eller også XL.

Jeg har hørt at det er sånn at en butikk ser ann hvem som er sin kundegruppe, for så å sette M på det som er gjennomsnittstørrelsen i kundegruppen. Dermed blir en M hos litt mer "voksne" butikker en del større enn en M hos f.eks Vero Moda og BikBok. Etter min erfaring stemmer dette godt, da jeg er en 36/38 hos f.eks vero moda, men helt klart må ha 34 hos f.eks mexx. (Men det stemmer jo overhode ikke med at Gina Tricot har store størrelser da.)

Edit; kan jo svare på det TS spør om og. 162 cm høy, vekta er et sted mellom 55 og 60 kg tror jeg. Størrelse kan variere fra 34-38, bukser er som regel 27 tommer og bh 65D

Endret av kanelsnurr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er sånn at en butikk ser ann hvem som er sin kundegruppe, for så å sette M på det som er gjennomsnittstørrelsen i kundegruppen. Dermed blir en M hos litt mer "voksne" butikker en del større enn en M hos f.eks Vero Moda og BikBok. Etter min erfaring stemmer dette godt, da jeg er en 36/38 hos f.eks vero moda, men helt klart må ha 34 hos f.eks mexx. (Men det stemmer jo overhode ikke med at Gina Tricot har store størrelser da.)

Edit; kan jo svare på det TS spør om og. 162 cm høy, vekta er et sted mellom 55 og 60 kg tror jeg. Størrelse kan variere fra 34-38, bukser er som regel 27 tommer og bh 65D

Vero Moda har vel generelt små størrelser tilpasset unge jenter som jeg har sett ja. Jeg har ikke en favorittbutikk da, kanskje det hadde vært enklere å velge seg ut noen butikker som jeg kjenner størrelsene til. Men det høres jo en smule kjedelig ut også :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175 cm, 67 kg. Bruker 36/38 eller medium. Small blir litt for lite, medium litt stort. 38/40 i underdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg veg om lag 52 kg, og er ca 162 cm høg.

Storleik varierer som andre har nemnt frå merke til merke, men generelt så har eg xs/s, 28 tommar i bukser, str 32-34 i toppar og 36 i bukser. 37 eller 38 i sko (eventulet 39 i vintersko med plass tiltjukke sokkar), og 70A eller 75A i bh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...