Gå til innhold

Hva er din høyde, vekt og klesstørrelse?


-milla j-

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, hva er din høyde, vekt og klesstørrelse??

Hjelp meg please?

Jeg er 165 cm, 66 kg og bruker ca. størrelse 38 i bukser og 36/38 i gensere/topper. Men det varierer også, aner f.eks. ikke hva jeg bør velge i tommestørrelser. Har passet både 30 og 32, til og med 28 men det er jo stor forskjell på dem. Tidligere var jeg 95 kg, brukte alt mellom 42-46 både i topper og bukser så da var det "enklere" å velge klær. Jeg har ikke så mye byste igjen, men det er mange topper jeg ikke kan bruke fordi jeg trekker for mye der, dermed blir resten for stort og det er fryktelig vanskelig å finne noe som passer. BH-størrelsene varierer også, 80 kan passe ELLER være for lite, 85 er som oftest for stort.

Har noen samme erfaring som jeg? Jeg er helt lost her. Det burde være en viss form for samkjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Leonidene

170 cm, 65 kilo (+/-) og bruker str. 38/medium i alle klær (trenger str. 40 bukse med eit belte om eg skal ha stilongs eller tjukk strømpebukse under).

Tommestørrelser har eg ikkje peiling på, har forresten merka det med bh'er også.

Endret av Leonidene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 157 og veier ca 48 kg, tror jeg. Har ikke veid meg siden oktober i fjor. Bruker str 34-36 i bukser og stort sett 34 i topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 157 og veier ca 48 kg, tror jeg. Har ikke veid meg siden oktober i fjor. Bruker str 34-36 i bukser og stort sett 34 i topper.

ironisk innlegg mtp at du er mann eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170 cm, 65 kilo (+/-) og bruker str. 38/medium i alle klær (trenger str. 40 bukse med eit belte om eg skal ha stilongs eller tjukk strømpebukse under).

Tommestørrelser har eg ikkje peiling på, har forresten merka det med bh'er også.

Hvilken kroppsfasong har du? Jeg har funnet ut at jeg er eple/bredskuldret (siden jeg ikke har så mye på midten lenger :fnise: ) Det har sikkert noe å si også. Men ellers høres du ut til å være litt smalere enn meg siden du er litt høyere, ganske lik ellers.

Endret av -milla j-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes umiddelbart det virker som om du har feil BH-størrelse. 80 og 85 er stort når du er str 38, hvis ikke du er veldig epleformet da. Ta deg en tur og få en skikkelig tilpasset BH, så blir det lettere å finne topper som passer også.

Jeg har gått ned ca 15 kg foreløpig, fra str 46 til str 40/42. Samtidig har BHstørrelsen min gått fra 80C til 70E

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 56-58 kg (etter hvilken dag, og hvilken uke i måneden det er :gjeiper: ), er 163 høy, og bruker 36 eller Small i klær. Undertøy bruker jeg 38 eller meduim, fordi noe av det styggeste jeg vet er "sideflesk" som tyter, spesielt i kjoler. Da er det best med undertøy som ikke strammer noe sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier det samme som deg, er 15 cm høyere og bruker samme klesstørrelse (!). Dvs. 38 ser finest ut i topper, mens jeg har veldig tynne ben så går mest med kjoler siden det er vanskelig å få bukser til å sitte like fint på ben som i midjen. Men får ikke på meg 36 i bukser. Det høres rart ut at du har 38 i bukser og passer 30 og 32, jeg har 38 i bukser, men i tommer blir det som oftest 28, på enkelte merker får jeg på meg 27 (Nudie/Acne), mens på Levis får jeg ikke 28 over knærne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes umiddelbart det virker som om du har feil BH-størrelse. 80 og 85 er stort når du er str 38, hvis ikke du er veldig epleformet da. Ta deg en tur og få en skikkelig tilpasset BH, så blir det lettere å finne topper som passer også.

Jeg har gått ned ca 15 kg foreløpig, fra str 46 til str 40/42. Samtidig har BHstørrelsen min gått fra 80C til 70E

Hvis jeg velger en mindre størrelse strammer det for mye, cupstørrelsene er bare til å bli gal av. Brukte 85D før, men jeg klarer ikke finne frem der heller. D-cupene er kanskje for store, mens C tyter det ut på sidene.

Har du et forslag til hvor jeg kan gå for å få hjelp til å finne ut hva jeg faktisk bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier det samme som deg, er 15 cm høyere og bruker samme klesstørrelse (!). Dvs. 38 ser finest ut i topper, mens jeg har veldig tynne ben så går mest med kjoler siden det er vanskelig å få bukser til å sitte like fint på ben som i midjen. Men får ikke på meg 36 i bukser. Det høres rart ut at du har 38 i bukser og passer 30 og 32, jeg har 38 i bukser, men i tommer blir det som oftest 28, på enkelte merker får jeg på meg 27 (Nudie/Acne), mens på Levis får jeg ikke 28 over knærne engang.

28 tommer er ofte for trangt over hoftene, dermed blir det gjerne 30. Men det kommer ofte an på merkene da. Jeg har en hang til bukser med stretch, en vane jeg har fått i min tid som stor.. Noen merker er passe i 36 i livet men for trange i beina, men er passe i beina i 38 og altfor stor i livet. Levis har jeg ikke prøvd på lenge. Det virker som om det er stor forskjell på hvilken kroppsfasong de forskjellige merkene er laget til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 56-58 kg (etter hvilken dag, og hvilken uke i måneden det er :gjeiper: ), er 163 høy, og bruker 36 eller Small i klær. Undertøy bruker jeg 38 eller meduim, fordi noe av det styggeste jeg vet er "sideflesk" som tyter, spesielt i kjoler. Da er det best med undertøy som ikke strammer noe sted ;)

Du er kanskje den størrelsen jeg kommer til å være når jeg har kommet meg ned i 60 kg eller deromkring, som er mitt mål på sikt. Bruker du samme str i alle typer klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

172cm, 84kg. Når jeg går i byen her ender jeg opp med klær alt fra M-XL, 40-46.

Det er viktig å ikke henge seg for mye opp i at noen ganger må man kjøpe M og andre må man faktisk ha XL.

Det er stor variasjon på klær, alt etter landet de kommer fra, og selv innad et land varierer størrelsen veldig. Klær og sko fra f.eks. øst-europa er som regel ganske så smått. Jeg kan verken kjøpe topper eller sko i Romania, Bulgaria, Ungarn, har totalt gitt det opp. Sevlfølgelig er det butikker der med klær for for større nordboere men de fant ikke jeg.

Det burde da vært et bedre system på dette! For det kan i perioder være svært så irriterende.

Det er jo håpløst lenger å kjøpe klær i gave, selv til barn. Var i Tyrkia ifjor, kjøpte 3 t-skjorter til gutter på 9, 10 og 12 år. Endte med at jeg kjøpte en som ville passe nå i mitt hode, og to større størrelser for da visste jeg at i verste fall vokser de bare inn i dem.

Når det gjelder BH'er er det mye mer stabilt. Jeg må ha 85. 80 for lite og 90 for stort, da de utvider seg etter ei stund. Har aldri hendt at jeg har kjøpt BH uten å prøve. For det hender jo 85 ikke passer, men da er det som ofte hele formen på BH'en inkl. cupen i både D/C/E som blir for stort/lite.

Endret av Dronning Sheba
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Change er ganske gode, ellers så finnes det jo undertøysbutikker i de fleste større byer som har litt peiling. HM og Lindex kan du ikke vente deg samme service og kunnskap i for å si det sånn. Jeg kjøper stort sett mine BHer på Change eller Bravissimo hvis jeg er i utlandet. Der får du ikke bare hjelp til størrelsen men også til å finne din BHtype, ikke alle kan bruke alle typer BH. Og en BH skal stramme litt i førsten, den tøyer seg jo.

Men min erfaring etter å ha hjulpet venninner med å finne bedre størrelser er at mange som har brukt feil str lenge har vent seg til å ha BHen alt for langt opp på ryggen. Da får man dårligere støtte og mye lettere sånn stygg valk over og under. Jeg får mer valk i str 80 enn i 70 nå ;) Høres kanskje merkelig ut, men det er sant. For den i riktig størrelse sitter der den skal og da tyter det ikke. Men hvis du prøver en mindre en og drar den like langt opp så blir det selvfølgelig ubehagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

172cm, 84kg. Når jeg går i byen her ender jeg opp med klær alt fra M-XL, 40-46.

Det er viktig å ikke henge seg for mye opp i at noen ganger må man kjøpe M og andre må man faktisk ha XL.

Det er stor variasjon på klær, alt etter landet de kommer fra, og selv innad et land varierer størrelsen veldig. Klær og sko fra f.eks. øst-europa er som regel ganske så smått. Jeg kan verken kjøpe topper eller sko i Romania, Bulgaria, Ungarn, har totalt gitt det opp. Sevlfølgelig er det butikker der med klær for for større nordboere men de fant ikke jeg.

Det burde da vært et bedre system på dette! For det kan i perioder være svært så irriterende.

Det er jo håpløst lenger å kjøpe klær i gave, selv til barn. Var i Tyrkia ifjor, kjøpte 3 t-skjorter til gutter på 9, 10 og 12 år. Endte med at jeg kjøpte en som ville passe nå i mitt hode, og to større størrelser for da visste jeg at i verste fall vokser de bare inn i dem.

Ja, jeg vet.. klær fra Østen er bitte, bitte små, men det er noe jeg ikke legger vekt på. Men selv størrelsene på H&M kan variere i butikken, selv i de samme merkene. Og det er da jeg lurer på om jeg kan finne en retningslinje å gå etter slik at det blir enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er kanskje den størrelsen jeg kommer til å være når jeg har kommet meg ned i 60 kg eller deromkring, som er mitt mål på sikt. Bruker du samme str i alle typer klær?

Ja, som oftest :) Noen ganger finner jeg bukser som enten er for trang over rumpa og passe på lårene, eller for stor på lårene og passe på rumpa, men da må jeg bare droppe det. Har en del topper i XS, helst singletter da. Om det er tomt for S og det er et plagg jeg virkelig har lyst på, kan jeg bruke M, men det er kun i topper, helst tunikaer. Bukser og skjørt blir altfor stort og posete i M..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

165,144kg nå(en uke til termin også,så blir vel rundt 140 etter det) og bruker str 56/58/60,avhenger EKSTREMT av klesplagget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Change er ganske gode, ellers så finnes det jo undertøysbutikker i de fleste større byer som har litt peiling. HM og Lindex kan du ikke vente deg samme service og kunnskap i for å si det sånn. Jeg kjøper stort sett mine BHer på Change eller Bravissimo hvis jeg er i utlandet. Der får du ikke bare hjelp til størrelsen men også til å finne din BHtype, ikke alle kan bruke alle typer BH. Og en BH skal stramme litt i førsten, den tøyer seg jo.

Men min erfaring etter å ha hjulpet venninner med å finne bedre størrelser er at mange som har brukt feil str lenge har vent seg til å ha BHen alt for langt opp på ryggen. Da får man dårligere støtte og mye lettere sånn stygg valk over og under. Jeg får mer valk i str 80 enn i 70 nå ;) Høres kanskje merkelig ut, men det er sant. For den i riktig størrelse sitter der den skal og da tyter det ikke. Men hvis du prøver en mindre en og drar den like langt opp så blir det selvfølgelig ubehagelig.

Vet du, det høres ut som om jeg burde ta meg en tur til byen og finne en butikk som spesialiserer seg på undertøy. Jeg har oppdaget at jeg unngår å kjøpe BHer fordi jeg ikke finner noe som passer lengre. Har kastet alt som var for stort, men det var ikke alt som var for stort av det jeg har brukt før.

Og.. hvor skal BH-en være da, rundt? Min går vel ca. under bysten og etpar cm. lengre ned bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som oftest :) Noen ganger finner jeg bukser som enten er for trang over rumpa og passe på lårene, eller for stor på lårene og passe på rumpa, men da må jeg bare droppe det. Har en del topper i XS, helst singletter da. Om det er tomt for S og det er et plagg jeg virkelig har lyst på, kan jeg bruke M, men det er kun i topper, helst tunikaer. Bukser og skjørt blir altfor stort og posete i M..

Jeg synes det er vanskeligst med topper faktisk, de kan ofte bli for posete rundt mens de kan være trang i armene og over bysten - eller omvendt. Jeg føler meg større i klær som er for posete, så da velger jeg heller de som er mer stretchy en en større størrelse. Singleter i str. S er det jeg foretrekker siden de ofte strekker seg og blir store. Har bommet litt der og da - kan ikke bruke alle for seg selv, enkelte er for stramme til at jeg vil bruke dem uten noe utenpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...