Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest _Hufsa_

Så har vi lista med de som spiser kjøtt da.... MILLIONER av mennesker. Alle elsker ikke grønnsaker.

Nei jeg mener ikke noe OMVENDT, men jeg mener at folk er litt voldsomme når de skriver om hvor dumt det er å spise kjøtt osv, så jeg satte det med grønnsaker på spissen. Ikke verre enn det.

Det er klart det finnes en lang liste over kjente atleter som spiser kjøtt også. Noe annet ville være veldig rart da det faktisk er slik at flesteparten av mennesker spiser kjøtt.

Men det jeg ville med dette var å vise deg at man ikke trenger kjøtt for å være en toppidrettsutøver, noe du tydeligvis trodde da du skrev at når man trener hver dag må man ha kjøtt. Det må man da altså ikke beviser disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så har vi lista med de som spiser kjøtt da.... MILLIONER av mennesker. Alle elsker ikke grønnsaker.

Nei jeg mener ikke noe OMVENDT, men jeg mener at folk er litt voldsomme når de skriver om hvor dumt det er å spise kjøtt osv, så jeg satte det med grønnsaker på spissen. Ikke verre enn det.

Altsaa, uansett om man spiser kjott eller ikke, saa er kroppen avhengig av vitaminer/mineraler man faar via gronnsaker. Jeg regner med du forstaar at vi ikke erstatter kjott med brokkoli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vitner jo om at du ikke har satt deg godt nok inn hva det vil si aa vaere vegeterianer eller veganer. Det finnes mange mennesker som trener profesjonellt som lever paa rawfood, tenk deg det? http://www.youtube.com/results?search_query=raw+food+bodybuilding&aq=0sx&oq=rawfood+body

Alle kropper trenger proteiner, det er helt korrekt. Men ingen kropper MAA ha kjott, for du faar de samme proteinene i deg via annen mat.

Har ikke lest mye om det nei, men vet det er gode proteiner å få via nøttes og div. men for meg hadde det blitt for ensidig. Det med rawfood er litt interessant, noe jeg kunne satt meg mer inn i senere, men nå går jeg på skole, og trener to ganger daglig, noe som gjør det vanskelig å gjøre annet enn å bare steke litt kjøtt og spise havregryn liksom. Jeg hadde ikke klart meg uten kjøtt NÅ, men selvfølgelig vil jeg spise mer rawfood når jeg har en utdanning og har litt bedre tid til å lage mat.

Man MÅ ikke ha akkurat kjøtt nei, sånn teknisk sett, men i mitt tilfelle, som mange andre også, så er det nødvendig for det man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes en lang liste over kjente atleter som spiser kjøtt også. Noe annet ville være veldig rart da det faktisk er slik at flesteparten av mennesker spiser kjøtt.

Men det jeg ville med dette var å vise deg at man ikke trenger kjøtt for å være en toppidrettsutøver, noe du tydeligvis trodde da du skrev at når man trener hver dag må man ha kjøtt. Det må man da altså ikke beviser disse personene.

Trodde ikke man MÅTTE ha kjøtt for å bli større, men det er en lett måte å få i seg proteiner. Er ikke alle som har satt seg inn i rawfood og som gidder å spise så mye vegetarmat, så det er vanskelig for mange. Mange hater til og med grønnsaker. Nå bruker jeg litt meg selv som eksempel... Jeg hadde ikke klart meg uten kjøtt, og jeg tenker det er mange i min situasjon med samme mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Har ikke lest mye om det nei, men vet det er gode proteiner å få via nøttes og div. men for meg hadde det blitt for ensidig. Det med rawfood er litt interessant, noe jeg kunne satt meg mer inn i senere, men nå går jeg på skole, og trener to ganger daglig, noe som gjør det vanskelig å gjøre annet enn å bare steke litt kjøtt og spise havregryn liksom. Jeg hadde ikke klart meg uten kjøtt NÅ, men selvfølgelig vil jeg spise mer rawfood når jeg har en utdanning og har litt bedre tid til å lage mat.

Man MÅ ikke ha akkurat kjøtt nei, sånn teknisk sett, men i mitt tilfelle, som mange andre også, så er det nødvendig for det man driver med.

Så hyggelig å høre at du interesserer deg for rawfood.

Jeg er forresten også student, og har ikke noe problemer med å spise vegetarisk. Det tar meg ikke noe lenger tid å tilberede vegetarmat enn det gjorde å tilberede kjøttmat da jeg spiste det. Og faktisk er det også mye billigere enn å spise kjøtt hele tida, noe som er gunstig for en student.

Jeg kan være enig i at rawfood sikkert er mer tidkrevende og dyrere ja, men ikke vegetarmat som ikke trenger å være raw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, noen har tid, men jeg kommer hjem fra skolen og hiver i meg det jeg får av mat, rett på trening, kommer hjem og spiser mer, før jeg trener igjen, så kommer jeg hjem og spiser mer før jeg legger meg. Derfor er det lettvint å steke kjøtt og pasta siden jeg ikke har alt for mye peil på rawfood ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest mye om det nei, men vet det er gode proteiner å få via nøttes og div. men for meg hadde det blitt for ensidig. Det med rawfood er litt interessant, noe jeg kunne satt meg mer inn i senere, men nå går jeg på skole, og trener to ganger daglig, noe som gjør det vanskelig å gjøre annet enn å bare steke litt kjøtt og spise havregryn liksom. Jeg hadde ikke klart meg uten kjøtt NÅ, men selvfølgelig vil jeg spise mer rawfood når jeg har en utdanning og har litt bedre tid til å lage mat.

Man MÅ ikke ha akkurat kjøtt nei, sånn teknisk sett, men i mitt tilfelle, som mange andre også, så er det nødvendig for det man driver med.

Jeg syns vel du skal vite langt mer om temaet foer du har for sterke meninger om det. Jeg har aldri spist mer variert mat etter jeg ble veganer, linser, kikerter, quinoa, boenner, osv. Man kan lage burgere, boller, gryter, supper, det er et uendelig hav av muligheter.

Det tar heller ikke saerlig lang tid aa lage slik mat, man maa bare vite hvordan det lages og hva man kan lage. billigere er det ogsaa,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg ikke tid. FØler jeg ikke gjør annet enn å trene...

Og i tenkingen min så er viljen med. Tenker ikke på hva som er livsnødvendig og sånt, men man kan ikke leve på noe man ikke liker, eller ikke vil spise hver dag liksom.

EDIT:

BLir forresten litt revet med i diskusjoner noen ganger...

Endret av gutt92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Jeg syns vel du skal vite langt mer om temaet foer du har for sterke meninger om det. Jeg har aldri spist mer variert mat etter jeg ble veganer, linser, kikerter, quinoa, boenner, osv. Man kan lage burgere, boller, gryter, supper, det er et uendelig hav av muligheter.

Det tar heller ikke saerlig lang tid aa lage slik mat, man maa bare vite hvordan det lages og hva man kan lage. billigere er det ogsaa,

Signerer denne! Før jeg ble vegetarianer trodde jeg også at det måtte da være et veldig ensidig kosthold og utrolig kjedelig mat. Lite visste jeg da at man kan lage utrolig mye god, variert mat uten kjøtt. Nå lager jeg utallige ulike burgere og middagskaker, supper, gryteretter, pizza, taco, you name it... Det tar ikke lenger tid å lage vegetarburgere og vegetarmiddagskaker enn det ville gjort å laget det av kjøttdeig. Og når jeg er igang med å lage slike ting steker jeg gjerne opp masse om gangen, slik at jeg slenger flere i fryseren som bare er å slenge på stekepanna på ekstra travle hverdager.

Eller jeg benytter meg av ferdigprodukter som er å få kjøpt i butikken. Her finnes det et stort uvalg for den som ikke er så glad i å lage mat selv, f.eks vegetarkjøttdeig, vegetarburgere av alskens slag, gourmetboller, falaffel, quorn biter, vegetarsnitzel osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt lese mer om det dere sier når jeg er ferdig med skolen og får tid til å planlegge og lage mat selv... Hadde vært fint å spare litt penger på kjøtt, for det blir gjerne 2 kjøttretter hver dag for å få i meg det jeg trenger av proteiner... Spiser en del nøtter, og tar 1-2 shakes før og etter trening osv for å få i meg noe raskt liksom, men vet om svært få vegetarianske ting jeg kan få i meg proteiner av annet enn div. frø, havregryn og nøtter... Og melk da! Sånn sett så er det vanskelig uten kjøtt for meg nå (kommer ikke til å slutte med kjøtt, men er noe penger å spare i det...) pga all treningen og skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Kan forsåvidt lese mer om det dere sier når jeg er ferdig med skolen og får tid til å planlegge og lage mat selv... Hadde vært fint å spare litt penger på kjøtt, for det blir gjerne 2 kjøttretter hver dag for å få i meg det jeg trenger av proteiner... Spiser en del nøtter, og tar 1-2 shakes før og etter trening osv for å få i meg noe raskt liksom, men vet om svært få vegetarianske ting jeg kan få i meg proteiner av annet enn div. frø, havregryn og nøtter... Og melk da! Sånn sett så er det vanskelig uten kjøtt for meg nå (kommer ikke til å slutte med kjøtt, men er noe penger å spare i det...) pga all treningen og skole.

Hvis du er interessert i spise mer grønt syntes jeg du skal sjekke ut denne bloggen. Det er en vegansk matblogg fullspekket av gode oppskrifter med høyt proteininnhold. Dama bak bloggen driver selv med aktiv styrketrening 5-6 dager i uka. Jeg benytter meg selv ofte av oppskriftene hennes. De er både lettfattelige, raske å lage og gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes en lang liste over kjente atleter som spiser kjøtt også. Noe annet ville være veldig rart da det faktisk er slik at flesteparten av mennesker spiser kjøtt.

Men det jeg ville med dette var å vise deg at man ikke trenger kjøtt for å være en toppidrettsutøver, noe du tydeligvis trodde da du skrev at når man trener hver dag må man ha kjøtt. Det må man da altså ikke beviser disse personene.

Faktisk er over halvparten av verdens befolkning vegetarianere. :)http://wiki.answers.com/Q/What_percentage_of_the_world_population_is_vegetarian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner det ikke jeg...

:klo: Det er bare snakk om sju setninger jo. Den siste setningen sier: "Over half of the worlds population is vegetarian."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veganer, og er det noe jeg ikke kan fordra så er det militante, misjonerende, nyfrelste veg*anere.

Vær fornøyd med at dere har funnet deres egen livsstil. Ha ren samvittighet over at dere bidrar mindre til miljø- og ressursproblemer. Vær stolt av at dere ikke piner dyr i forsøk på å tilfredsstille egne smaksløker.

...men for Goods skyld: stopp den sinna misjoneringen. Det fører ingenting godt med seg at dere kritiserer andre for deres valg om å spise kjøtt. En stakkar som lurte på om det kunne ha vært godt med vegetarmiddag i dag vil snu på flekken og sverge til kjøtt, kjøtt og mere kjøtt som næringskilde etter å ha snublet borti en diskusjon med dere.

Ingen liker å bli befalt hva de skal gjøre. Var det streng kritikk, sinna formaninger og æreskrenkende beskyldninger fra andre som fikk dere til å bli vegetarianere kanskje?

La folk få finne ut av ting selv, i sitt eget tempo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er selv veganer, og er det noe jeg ikke kan fordra så er det militante, misjonerende, nyfrelste veg*anere.

Vær fornøyd med at dere har funnet deres egen livsstil. Ha ren samvittighet over at dere bidrar mindre til miljø- og ressursproblemer. Vær stolt av at dere ikke piner dyr i forsøk på å tilfredsstille egne smaksløker.

...men for Goods skyld: stopp den sinna misjoneringen. Det fører ingenting godt med seg at dere kritiserer andre for deres valg om å spise kjøtt. En stakkar som lurte på om det kunne ha vært godt med vegetarmiddag i dag vil snu på flekken og sverge til kjøtt, kjøtt og mere kjøtt som næringskilde etter å ha snublet borti en diskusjon med dere.

Ingen liker å bli befalt hva de skal gjøre. Var det streng kritikk, sinna formaninger og æreskrenkende beskyldninger fra andre som fikk dere til å bli vegetarianere kanskje?

La folk få finne ut av ting selv, i sitt eget tempo.

Du har rett, takk for paaminnelsen. Det ble lett a bli oppslukt i debatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, takk for paaminnelsen. Det ble lett a bli oppslukt i debatten :)

Jeg sier ikke at alle vegetarianere er hysteriske misjonærer da ;)

En annen ting som gjør vondt i mitt 36 år gamle utdannede hjerte er når nyfrelste veganere i puberteten begynner å belære folk om kosthold. For enhver med cellebiologi-, biokjemi-, ernærings-, fitness- eller medisinutdanning lyser det lang vei at disse nyfrelste veggismisjonærene ikke aner hva de egentlig prater om når de snubler i oppramsingen av noe de har lest et sted om proteiner, aminosyrer, fettsyrer og mikronæringsstoffer, så tydelig uten å vite hvordan disse stoffene ser ut, hvor og hvordan de virker og hva som skjer om vi ikke får dem.

Jeg kan gi et lite eksempel på noe jeg synes man burde vite om man føler for å ta en belærende tone i en kostholdsdiskujon:

I katabolismen brytes proteiner ned til polypeptider som spaltes til aminosyrer. Dette foregår på forskjellige steder i kroppen, og man bør vite hvor og hvordan. Aminosyrene bygges i metabolismen opp til polypeptider og proteiner igjen (man bør vite hvor og hvordan, på detaljnivå) og danner bl.a. enzymer, hormoner og transportkanaler gjennom cellemembraner, i tillegg til de berømte muskefibrene (hva disse heter, hvordan de er bygget opp og hvordan de virker). Hemoglobin er til eksempel et stort transportprotein med fire polypeptid-subenheter med ett hemsenter i hver subenhet. Hemsenterene består av en porfyrinring og et toverdig jernion. Kationer generelt har høy affinitet for oksygen. Hemoglobin danner elektrostatiske bindinger til O2 i lungene. Blodet pumpes videre av hjertet (hvordan er dette bygget opp? Hvordan ser blodkretsløpet ut?). En enhet av den aromatiske aminosyren histidin endrer ladning i surt miljø (et surt miljø er en løsning med et overskudd av positiv ladning, det være seg frie protoner, kationer eller andre positivt ladde molekyler) og forårsaker at O2 frigjøres fra porfyrinringen og kan tas opp i en celle, hvor det fungerer som elektronakseptor i den oksidative fosforyleringen, som også er avhengig av flere store proteinkomplekser, bl.a. den proton-gradient-drevne ATP-syntetase. Sånne detaljer er noe av det jeg synes man bør en kjenne til og forstå før en fremstiller seg selv som en kostholdsekspert i en "protein-diskusjon" i misjonssammenheng.

Det er direkte flaut å se på når det lyser "fanatisk sektmedlem-som-har-lest-et-par-artikler-og-noen-debatter, og prøver å fremstille seg selv som lærd i et febrilsk forsøk på å omvende alle vantro før dommedag" lang vei. Man ser veldig lett forskjell på hvem som har peiling og ikke når de uttaler seg. Derfor: ikke automatisk gå ut ifra at noen vet mindre om kropp og kosthold bare fordi de spiser kjøtt. Bruk gjerne uttrykk som: jeg har lest at, i denne artikkelen hevdes det, undersøkelser viser, og underbygg påstander med faktiske forskningsresultater. Uansett; kjøtt er ikke nødvendigvis verken usunt eller farlig, og kostholdseksperter vet dette. Animalsk fett er ikke farlig om man oppholder seg i levelige temperaturer og går i energiunderskudd (eller akkurat i balanse) på en såkalt ketolysekur. Fettsyrene brytes ned og brukes i respirasjon i stedet for glukose. Kaffe fra presskanne eller espressomaskin, potetgull eller frityrmat (falafel, potetchips) gir også langt større fare for tarmkreft enn riktig tilberedt kjøtt gjør, så vær forsiktig med svartmalingen. Folk med litt kunnskap kjøper den ikke.

Når det er sagt så er jeg selv veg*aner, pga helsefordeler, miljøvern og ressursfordeling, og etisk overbevisning/samvittighet.

Å unngå å bidra til at sansende vesener blir alet opp i trange, illeluktende og ubehagelige fjøs, fjernt fra et miljø som tillater instinktiv og naturlig atferd, er for meg et av de tyngste argumentene mot å spise kjøtt. Jeg er et empati-menneske, og etter å ha forestilt meg hvordan det kan være å leve som et produksjonsdyr klarte jeg ikke lenger å støtte animalsk landbruk med en krone. Det faktum at det limbiske system hos pattedyr er identisk med menneskehjernens limbiske system er for meg et tungt nok argument i seg selv til at jeg ikke vil kjøpe kjøtt fra industriell oppdrett. Miljø, ressurser og helse er goder som følger med på kjøpet.

Det er helt normalt i vårt samfunn å undergrave dyrenes opplevelse av å ha nøyaktig de samme følelsene som vi mennesker har. Jeg tror få virkelig har spurt seg selv hvordan de ville trivdes med å leve som produksjonsdyr. Tviler på at flertallet av omnivorer har tatt seg bryet med å forestille seg hvordan det er å leve som industriell melkeku. Bare det å bli fratatt kalven sin innen tre dager etter fødsel... *grøss* ..enhver menneskemor kan ane hvor ille det vil føles å bli fratatt sitt eget spedbarn. Kua føler det faktisk akkurat likt, hun bare evner ikke i samme grad som oss å resonnere rundt hvorfor hun føler slik, eller hva hun kan gjøre for å føle seg bedre. Blir lidelsen lettere å bære av den grunn?

Men jeg gjentar: INGEN lar seg omvende til vegankost av at noen febrilsk forsøker å overbevise dem, hverken på den ene eller den andre måten. Å gjøre noen oppmerksom på sine egne feil vil i altfor mange tilfeller bare gjøre folk forlegne og sette dem i en forsvarsposijon. Påtvungen preking og misjonering har derfor motsatt av ønsket effekt; folk blir mindre vegetarvillige av å måtte høre på, enten man peker på miljø, ressursfordeling, helse eller etikk. Folk vil føle at de har tenkt selv og bestemt selv.

Denne surmagede, og svært subjektive kritikken jeg spyr utover her gjelder selvsagt ikke alle veggiser, men dere som føler dere truffet: lær å hold kjeft om det eneste dere har på hjertet er kritikk og formaninger (noe dobbelmoral ute og går her ser jeg ;) ). Det er lettest for en nybegynner å gå veien mot vegetarfatet når det ikke står en emosjonelt ustabil ungdom der, og roper i megafon og fekter med svære plakater. Ikke rart folk styrer unna og ikke vil bli forbundet med en av "de derre dyrevernerne/miljøfanatikerne der"..

Smil og vær glad for hver diskusjon du slipper, for negative følelser sliter på helsa di. Dessuten kan det være greit for kjøtteterne å se hvor blid og avbalansert du blir av å spise vegetarisk ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor: ikke automatisk gå ut ifra at noen vet mindre om kropp og kosthold bare fordi de spiser kjøtt.

Et veldig langt og godt skrevet debattinnlegg. Jeg har hentet ut en setning som jeg vil kommentere (egentlig mest for å belyse utsagnet ytterligere).

Jeg hører, som nevnt tidligere, ofte om disse misjonerende veg*anere som skal overbevise en og hver av de forbipasserende om hvorfor/hvordan man skal spise, men jeg har aldri møtt på noen av disse. Mulig jeg bare er veldig heldig, men for meg eksisterer disse nærmest kun i amerikanske filmer, og jeg er bare blitt fortalt hva andre har opplevd i møte med en eller flere.

Som mangeårig vegetarianer opplever jeg ofte å få høre at jeg har både jernmangelanemi og at jeg umulig kan ha mensturasjon, noe som er så langt fra sannheten man kommer. Jeg har sågar fått høre så lenge jeg kan huske at jeg er kresen og vanskelig, kanskje spesielt da jeg var barn (dette er også en spennende diskusjon: barn som lever vegetarisk). Så for meg er det mest slitsomme ved det å leve vegetarisk at alle andre skal gjøre en så stor sak ut av det. Som deg må jeg si jeg irriterer meg over de slitsomme veg*anere som gjør det til sin fanesak å få slutt på "kjøttdynastiet", for de gjør det ekstremt slitsomt for oss "andre" å utjevne. Jeg opplever ofte at jeg må forsvare hele vegetarstanden og glatte over kampparolene.

Dette ble litt rotete, men jeg vil blant annet fram til at utsagnet ditt går også andre veien, (mest fordi jeg føler en så sterk trang til å forsvare meg): ikke automatisk tro at vedkommende er en misjonerende veg*aner med en hemmelig agenda fordi h*n ikke spiser (fyll inn).

Må bare føye til: jeg ble vegetarianer som barn, og da av psykologiske årsaker (dårlige opplevelser) som har ballet på seg. Men når jeg nå er voksen og litt mer belest er jeg veldig glad jeg har bidratt minimalt til industrien med tanke på ressursfordelings- og miljøperspektivene.

Endret av Spirali
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg føler at jeg sjelden nevner det frivillig, det er heller alle andre som vil snakke om vegetarmat osv. Føler at det kommer opp i lunsjen på jobben hver eneste dag omtrent. Og det har vært kommentarer som at jeg må begynne å spise "ordentlig mat" osv.

Jeg misjonerer aldri, det er alle andre som skal ta det opp hele tiden. Selv er jeg drittlei av å snakke om det. Alle andre får spise det de vil, og jeg legger meg ikke opp i det. Forstår ikke hvorfor de skal bry seg med min mat stadig vekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...