Gå til innhold

Å spise kjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop28

Det er vel der feilen ligger da,at du tolker det sånn for det er ikke det jeg mener.Dessuten så får jeg presisere at jeg IKKE er vegetarianer og jeg spiser kjøtt selv så hvorfor skulle jeg da ville at folk skal holde seg unna kjøtt?At det er bra å spise mindre kjøtt er vel det eneste jeg har skrevet,men det betyr ikke at jeg forventer at alle skal gjøre det.

Neivel,men det er ditt problem.

Er det ikke litt dobbeltmoralsk av deg å skulle beskytte alle dyr samtidig som at du spiser dem? :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke litt dobbeltmoralsk av deg å skulle beskytte alle dyr samtidig som at du spiser dem? :popcorn:

Jeg svarer selv om jeg ikke er jeg som blir sitert.

Det er ikke dobbeltmoralsk å beskytte dyr selv om man spiser kjøtt. Man har innsett at man trenger kjøtt, men vet at man ikke trenger masse kjøtt og ønsker derfor å begrense inntaket.

I tillegg: Det å ønske at dyr har det bra, f.eks. i økologisk kjøttproduksjon, når man spiser kjøtt er etisk svært bra. Ingen motsetning der.

Edit: Skrivefeil

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg svarer selv om jeg ikke er jeg som blir sitert.

Det er ikke dobbeltmoralsk å beskytte dyr selv om man spiser kjøtt. Man har innsett at man trenger kjøtt, men vet at man ikke trenger masse kjøtt og ønsker derfor å begrense inntaket.

I tillegg: Det å ønske at dyr har det bra, f.eks. i økologisk kjøttproduksjon, når man spiser kjøtt er etisk svært bra. Ingen motsetning der.

Edit: Skrivefeil

Åja så nå trenger vi plutselig kjøtt nå?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg tolker det sier du indirekte at man kan spise hva man vil så lenge man holder seg unna kjøtt.

Og til din siste kommentar: jeg tror deg ikke

Nå er det sånn at jeg finner verken okse, kalkun, torsk, o.l er nevneverdige søte dyr, så det er vel ikke akkurat der skoen trykker hos vegeterianere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja så nå trenger vi plutselig kjøtt nå?...

Er ikke Grønt blad, men svarer.

JEG trenger kjøtt, da jeg er allergisk mot en rekke "kjøtterstatninger", men jg begrenser inntaket.

Forøvrid BettyBoop28, jeg opplever deg som vrang og vanskelig i diskusjoner. Kan du ikke prøve å tone deg litt ned...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Er ikke Grønt blad, men svarer.

JEG trenger kjøtt, da jeg er allergisk mot en rekke "kjøtterstatninger", men jg begrenser inntaket.

Forøvrid BettyBoop28, jeg opplever deg som vrang og vanskelig i diskusjoner. Kan du ikke prøve å tone deg litt ned...

Er det ulovlig å reagere på motstridige innlegg fra vegetarianere her inne? Ene øyeblikket sier de at man trenger overhode ikke kjøtt og i neste øyeblikk trenger vi visst kjøtt likevel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ulovlig å reagere på motstridige innlegg fra vegetarianere her inne? Ene øyeblikket sier de at man trenger overhode ikke kjøtt og i neste øyeblikk trenger vi visst kjøtt likevel?

Tror de færreste i tråden er veggiser. Beklager at jeg ordla meg feil.

Man trenger proteiner. Proteiner kan man få fra kjøtt, proteinrike grønnsaker (f.eks. erter, bønner m.m) og kjøtterstatning (f.eks. Quorn). Alle mennesker trenger proteiner. Noen velger å ikke spise kjøtt for å få i seg proteiner. Andre velger å spise kjøtt for å få i seg proteiner.

Felles for mange som spiser kjøtt er at de spiser mye mer kjøtt enn det de trenger (ernæringsmessig). Det innebærer bl.a. at man tar livet av mange flere dyr enn nødvendig. Industriprodusert kjøtt kommer fra dyr som sjelden lever under gode forhold. I tillegg er det slik at store mengder kjøtt ikke er sunt.

Mange (de fleste?) spiser mer kjøtt en nødvendig, noe som ikke er sunt for dem, og dette gjør at langt flere dyr enn nødvendig lever under uverdige forhold.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Er det ikke litt dobbeltmoralsk av deg å skulle beskytte alle dyr samtidig som at du spiser dem? :popcorn:

Det handler ikke om å skulle beskytte alle.Jeg forstår at hvis jeg skal spise dyr så må de også dø for at det skal skje,men det hindrer meg ikke i å ønske at de skal få et godt liv før det skjer.

Det handler om at jeg ønsker en forandring for dyrene,ikke at jeg vil at alle skal slutte å spise kjøtt.

Også kan du slutte å kalle folk for vegetarianere når de ikke er det?Noen her er det ja,men ikke alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det handler ikke om å skulle beskytte alle.Jeg forstår at hvis jeg skal spise dyr så må de også dø for at det skal skje,men det hindrer meg ikke i å ønske at de skal få et godt liv før det skjer.

Det handler om at jeg ønsker en forandring for dyrene,ikke at jeg vil at alle skal slutte å spise kjøtt.

Også kan du slutte å kalle folk for vegetarianere når de ikke er det?Noen her er det ja,men ikke alle.

Det er jo de jeg snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Tror de færreste i tråden er veggiser. Beklager at jeg ordla meg feil.

Man trenger proteiner. Proteiner kan man få fra kjøtt, proteinrike grønnsaker (f.eks. erter, bønner m.m) og kjøtterstatning (f.eks. Quorn). Alle mennesker trenger proteiner. Noen velger å ikke spise kjøtt for å få i seg proteiner. Andre velger å spise kjøtt for å få i seg proteiner.

Felles for mange som spiser kjøtt er at de spiser mye mer kjøtt enn det de trenger (ernæringsmessig). Det innebærer bl.a. at man tar livet av mange flere dyr enn nødvendig. Industriprodusert kjøtt kommer fra dyr som sjelden lever under gode forhold. I tillegg er det slik at store mengder kjøtt ikke er sunt.

Mange (de fleste?) spiser mer kjøtt en nødvendig, noe som ikke er sunt for dem, og dette gjør at langt flere dyr enn nødvendig lever under uverdige forhold.

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

JEG vet jo at vi trenger kjøtt jeg bare kommenterer innlegg jeg har lest her inne hvor jeg blant annet leste et innlegg der man overhode ikke trengte kjøtt.

Og hvor har du det fra at folk spiser mer kjøtt enn de trenger? Folk spiser da mye variert til middag. Man spiser ikke akkurat biff hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vet jo at vi trenger kjøtt jeg bare kommenterer innlegg jeg har lest her inne hvor jeg blant annet leste et innlegg der man overhode ikke trengte kjøtt.

Og hvor har du det fra at folk spiser mer kjøtt enn de trenger? Folk spiser da mye variert til middag. Man spiser ikke akkurat biff hver dag.

Hvorfor er det da millioner av mennesker som lever helt flott uten kjøtt? Hadde kjøtt vært livsviktig så hadde jo det ikke vært mulig å være vegeterianer. Nå er også kjøtt en fellesbetegnelse for biff, svin, kylling, kalkun. Svin klassifiseres også som rødt kjøtt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hvorfor er det da millioner av mennesker som lever helt flott uten kjøtt? Hadde kjøtt vært livsviktig så hadde jo det ikke vært mulig å være vegeterianer. Nå er også kjøtt en fellesbetegnelse for biff, svin, kylling, kalkun. Svin klassifiseres også som rødt kjøtt.

Fint for dem, men dette betyr ikke at alle må slutte å spise kjøtt fordet eller redusere kjøttforbruket om de har det fint med det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Fint for dem, men dette betyr ikke at alle må slutte å spise kjøtt fordet eller redusere kjøttforbruket om de har det fint med det også.

Prøver du bare å være vanskelig? Hvorfor forsøker du ikke å diskutere i stedet for å bare slenge ut et fint for dem eller jeg gidder ikke her og der. Det blir en veldig usaklig tråd ut av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint for dem, men dette betyr ikke at alle må slutte å spise kjøtt fordet eller redusere kjøttforbruket om de har det fint med det også.

Nå er det ikke snakk om at alle skal slutte å spise kjøtt, nå er det snakk om at du hevder at vi MÅ spise kjøtt. Og der tar du veldig feil, for isåfall hadde det ikke vært mulig for vegeterianere/veganere å leve slik de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

JEG vet jo at vi trenger kjøtt jeg bare kommenterer innlegg jeg har lest her inne hvor jeg blant annet leste et innlegg der man overhode ikke trengte kjøtt.

Og hvor har du det fra at folk spiser mer kjøtt enn de trenger? Folk spiser da mye variert til middag. Man spiser ikke akkurat biff hver dag.

Det spurte meg isted om jeg ikke bare kunne godta at folk spiste det de ville og da passer det veldig bra nå å spørre deg om det samme.

Og hvorfor kan du ikke konkludere med at du ikke bryr deg eller enig i at man trenger å redusere kjøttforbruket sitt istedet for å kverulere og legge ord i munnen på folk.Ja,hvis du ikke har noe mer relevant å komme med da.

Det er bare du som påstår at folk her inne vil at folk skal slutte å spise kjøtt,mens det folk egentlig mente var at man helt fint kan leve uten kjøtt.Det er en viss forskjell der.

Endret av CrazyCatlady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG vet jo at vi trenger kjøtt jeg bare kommenterer innlegg jeg har lest her inne hvor jeg blant annet leste et innlegg der man overhode ikke trengte kjøtt.

Du har lest ett innlegg om at man ikke trenger kjøtt, og mange innlegg der man sier ja til kjøtt, men nei til høyt kjøttforbruk. Hvorfor henge seg opp i det ene innlegget? I tillegg tolker du (noen ganger) det som blir skrevet helt feil og tillegger debattantene meninger de ikke har.

Og hvor har du det fra at folk spiser mer kjøtt enn de trenger? Folk spiser da mye variert til middag. Man spiser ikke akkurat biff hver dag.

Er ikke dette allmennkunnskap?

Fra TINE-blogg av ernæringsfysiologer: http://sunnhet.wordpress.com/2010/04/14/vi-spiser-mer-kjøtt-enn-noen-gang/

Visste du at vi spiser 77 kilo kjøtt hver i året? Det er 210 gram hver dag det. Det har aldri tidligere vært registrert et så høyt forbruk av kjøtt i Norge. Det gjør at vi nordmenn får i oss mer mettet fett og at de gunstige endringene i kostens fettsyresammensetning har stoppet opp

Fra Helsedirektoratet i 2004: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdetundersokelser/utvikling_i_norsk_kosthold/trender_i_forbruk_av_fisk_og_kj_tt_12089

Kjøtt har økt betydelig over lengre tid. Siden 1989 har det økt med 17 kg pr. person, og det har aldri vært registrert et så høyt kjøttforbruk i Norge som i 2004.

Fra Helsedirektoratet i 2010: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/matvaregrupper/kj_tt_og_kj_ttprodukter_66513

Det har aldri vært registrert et så høyt forbruk av kjøtt i Norge som i 2008. Forbruket var da cirka 77 kilo per nordmann. Forbruket av kjøtt har økt betydelig over lengre tid. Siden 1989 har det økt med 24 kilo per person

I snitt 210 gram kjøtt om dagen. Det er MYE! Riktignok spiser amerikanere, svensker og dansker enda mer kjøtt, men det betyr ikke at det norsk kjøttforbruket er for høyt.

Fra Morgenbladet i 2011: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110211/ODEBATT/702119903

Man vil begrense bruken av rødt kjøtt for å redusere risiko for kreftsykdommer i fordøyelseskanalen. En økning med 120 gram rødt kjøtt per dag betyr en risikoøkning på 28 prosent for tykk- og endetarmskreft. Det er en alvorlig sykdomsgruppe, og behandlingen er komplisert. Hvert år får cirka 3500 mennesker sykdommen i Norge. Hvor meget som kan tilskrives kjøttforbruket vil vi aldri få vite, men om det er en årsaksmessig sammenheng mellom rødt kjøtt og denne kreftformen vil den forklare en fjerdedel av tilfellene hos de kreftpasientene som har hatt et høyt forbruk av rødt kjøtt. Det er videre økning i sykdomsrisiko forebyggerne vil bremse.

[...] Forbruket av rødt kjøtt er på vei oppover.

Fra: http://symptomsofpancreaticcancers.com/no/how-diet-influences-cancer-risk/

Høyt forbruk av kjøtt, spesielt rød,signifikant øker risikoen for prostatakreft.

Fra Kreftforeningen i 2010: http://www.kreftforeningen.no/aktuelt/kreftrisiko_ved__kt_kj_ttforbruk_15541

– Selv om vi ikke har fullgod kunnskap om matens betydning for å utvikle kreft, kan vi med stor sikkerhet si at et sunt og balansert kosthold også vil bidra til å forebygge kreft. I et befolkningsperspektiv kan det økende kjøttforbruket ha betydning for kreftforekomsten, sier assisterende generalsekretær i Kreftforeningen, Ole Alexander Opdalshe

Fra: http://5omdagen.com/tema/studenter/typisk-norsk/

For mye rødt kjøtt

Vår hang til kjøttkaker, pizza og taco gjør at det fort blir for mye rødt kjøtt på menyen, og dermed også for mye av det usunne, mettede fettet.

- Vi er blitt mer opptatt av å spise helseriktig, og er blitt flinkere til å velge for eksempel fisk, frukt og grønnsaker. Likevel er norske middagstallerkener fylt med kjøtt, ifølge Bugge.

Fra News Medical i 2005: http://www.news-medical.net/news/2005/01/12/13/Norwegian.aspx

Høyt forbruk av rødt kjøtt øker risikoen for tykktarmskreft

Konklusjon:

Normenns forbruk av kjøtt, både rødt og hvitt, har økt markant de siste årene og tiårene.

Høyt forbruk av kjøtt, spesielt rødt kjøtt, øker risikoen for kreft.

Endret av Grønt blad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Grønt blad

Jeg er enig med deg, men som nevnt tidligere i tråden, er det en del kritikk anngående "forskningen" som sier at man får kreft av rødt kjøtt. Det er faktisk ikke bevist p noen måte, så det er bare en påstand.

Det er også mye forskning som viser at mettet fett fra animalske kilder, ikke er skadelig for helsa.

Jeg kan godt finne artikler, om noen ønsker det, men akkurat nå skriver jeg fra mobilen, så det blir for klønete.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er til for mat, forskning og kjæledyr, mener jeg. Jeg syns ikke vi skal plage de mer enn nødvendig, men utenom det bryr jeg meg ikke.

Endret av sjøhest
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grønt blad

Jeg er enig med deg, men som nevnt tidligere i tråden, er det en del kritikk anngående "forskningen" som sier at man får kreft av rødt kjøtt. Det er faktisk ikke bevist p noen måte, så det er bare en påstand.

Det er også mye forskning som viser at mettet fett fra animalske kilder, ikke er skadelig for helsa.

Jeg kan godt finne artikler, om noen ønsker det, men akkurat nå skriver jeg fra mobilen, så det blir for klønete.

Jeg er egentlig helt enig med deg, Yme. Det man vet er at mange av dem som får tykktarmkreft spiser mye rødt kjøtt, men man vet ikke om dette er observasjoner som er uavhengig av hverandre eller om det er en sammenheng mellom dem. Det å da direkte konkludere med at mye rødt kjøtt gir tykktarmskreft blir feilaktig, det må i så fall forskes mye mer på det.

Samtidig mener jeg at når såpass mange (store) institusjoner går ut og uttaler at man må begrense inntaket av spesielt rødt kjøtt (fordi det kan føre til økt risiko for kreft), så er det noe man bør ta til seg og ikke noe man bare kan lukke øynene for.

For øvrig er jeg (og mange andre?) en smule lei Bettys kverulering.

Spise eller ikke spise kjøtt var heller ikke det TS ønsket debatt rundt, men industriprodusert kjøtt og det etiske rundt det å spise kjøtt fra kjøttindustrien...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr er til for mat, forskning og kjæledyr, mener jeg. Jeg syns ikke vi skal plage de mer enn nødvendig, men utenom det bryr jeg meg ikke.

Men hvor mye er "nødvendig". Plager kjøttindustrien dyrene for mye? Bør vi holde oss til kjøtt fra dyr som har bedre levevilkår, f.eks. økologisk produksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...