Gå til innhold

Verste kjøreopplevelse i Oslo sentrum


Missi89

Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt førerkort i snart fire måneder. Har pleid å kjøre så og si hverdag. I sommer var jeg også i utlandet. Der fikk jeg låne bilen til faren min så kjørte hverdag der å. Det gikk strålende. Har aldri møtt på eller hatt noen ekle situasjoner. Inntil Idag.

Jeg hadde lovt moren min å kjøre henne til skøyen. Jeg kjører ned fra Tøyen og ut på motorveien og tenkte å kjøre over bygøylokket bare så er jg fremme. Veien var da stengt og jg ble guidet inn i byen. Omkjøringsskiltene var helt forferdelig. Så tenkte å ta saken i egne hender og kjøre opp akersgata og finne vei til Majorstuen derfra. Veien der er også stengt pga terrorangrepet. Skiltingen var helt forferdelig og jg endte opp med å kjøre i ring hele tiden i sentrum i halvannen time. Det pøseregnet, ingen å spørre og det var bare en helt forferdelig opplevelse. Ble så skuffet over skiltingen. Andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme hver gang jeg satt på med foreldrene mine. Men siden jeg nå er mer skjent, så er det ikke en så stor utfordring. Men jeg tror om man vil skjøre rundt i Oslo, så må du kunne alle de små snarveiene rundt om i byginger. For deter som regel altid veiarbeod eller noe et eller annet sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører i Oslo hver dag i jobben, og er forsåvidt enig. I en stor by vil det alltid være veiarbeider, men omkjøringene som er satt opp pga byggingen av de nye tunnelene er for øyeblikket svært forvirrende, dersom man feks skal fra sentrum mot Drammen, og det er heller ikke så lett å skjønne hvor man kjører av til sentrum S/V når man kommer østfra. Man må bare trøste seg med at det er midlertidig, og planene ser gode ut, så resultatet blir nok bedre enn det var.

Terrorangrepet er jo en ekstraordinær situasjon, og verst første uka, da mesteparten av sentrum var sperret av, og man måtte mange steder bryte enveiskjøringer og innkjøring forbudt for å få flyttet seg, men virket som politiet så mellom fingrene med det. Nå har de åpnet de fleste hovedgatene, og det er vel bare Grubbegata som er helt stengt, pluss delvise sperringer i Akersgata/Møllergata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg nå er mer skjent, så er det ikke en så stor utfordring.

jeg tror om man vil skjøre rundt i Oslo

Blir ting mindre utfordrende om man blir kjeftet på?

Og et det egentlig så lurt å være skjør i Oslotrafikken?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Forviller man seg inne i bygatene, spesielt kvadraturen, Grensen, og rundt der er det sannelig ikke like lett å finne veien ut igjen. Ei heller finne vei fra øst til vest, eller motsatt. Det er enveiskjørte gater på kryss og tvers, og knapt nok ett skilt som viser vei.

Jeg er lommekjent selv, men ser jo hvordan man må åle seg frem på kryss og tvers for å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig godt å høre at tilogmed lokalkjente har problemer. Trodde det var jeg som var "bonde i byen".

En gang jeg kom fra Sørlandet så skulle jeg bare kjøre gjennom Oslo og så var jeg hjemme. Trodde jeg.

Men pga omkjøring og dårlig skilting kom jeg på avveier og jeg kjørte rundt og rundt i sentrum. Vanskelig å orientere seg når man er alene i bilen og ikke kan ringe. Fant ikke noe sted å stoppe heller.

Det gikk bra tilslutt, fant et lite skilt det stod Gøteborg eller Stockholm på. Men hvorfor er Norges hovedflyplass tilgodesett med så lite skilting, hvertfall den kvelden? Glad jeg ikke skulle nå et fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disser du de som har dysleksi eller?

Er vel neppe snakk om dysleksi her, mer om en som ikke kan si "kj"-lyd og dermed ikke aner hvordan ordene skrives.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sertifikatet mitt er ikkje gyldig innanfor ring 1, det. :fnise:

Heilt alvorleg: Eg har faste plassar i sentrum eg kan køyre til (eg køyrer mellom anna i kvadraturen). Eg har ikkje mykje bruk for å køyre i sjølve sentrum, så dei gongane eg skal køyre til stader eg ikkje har køyrd før, er det fordi eg skal vere superkjærast og køyre gubben på eit eller anna. Og då har eg med meg ein pedagog i bilen eine vegen, pluss at GPSen er min beste ven.

For tida er det eit salig kaos med tunellutbygginga, omgjeringa av trafikkmaskinen osv, i tillegg til alt kaoset som var i forbindelse med bomba, så for tida er sertifikatet mitt definitivt ikkje under nokon omstende, gyldig innanfor søndre del av ring 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff Oslo sentrum er noe jeg holder meg unna når jeg har bilen. Fikk hjelp av en politimann til slutt. Gjett om jeg knakk sammen når jg skulle forklare hvordan jeg endte opp der inne. Flaut hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde lappen i fem år før jeg turte å kjøre i Oslo sentrum...og jeg er fra Oslo! Er fortsatt ikke overbegeistra for det, egentlig, men ble litt kurert da jeg var i Portugal og kjørte i rundkjøringer med tre lyskryss og seks felt INNI rundkjøringa...! Da var lissom ikke Oslsos enveiskjøringer og rare veier så skumle lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker stefaren min lot meg øvelseskjøre i Oslo sentrum....

Det endte opp med en gråtene 17 åring. Herregud, det var bare grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jaa. Jeg kjørte der for et par måneder siden. :D Jeg kjørte bare i ring, ring, ring :) Har ikke tall på hvor mye feil jeg gjorde. Jeg kjørte mot enveiskjøringer, kjørte oppi trikkesporene på områder hvor den kun var beregnet for trikken+buss(føltes det som, kan hende jeg tar feil). Kjørte feil overalt, er glad jeg ikke ble bustet av politiet. :P Er for øvrig litt kjent i Oslo, i og med at jeg bodde der på gjeldende tidspunkt. Du kan slappe heelt av, er helt naturlig å kjøre feil der, til og med osloboerne som kan Oslo inn-ut sliter innimellom. :klemmer:

Hilsen berrrrgenser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GPS i Oslotrafikken hjelper ikke stort om dagen, får stort sett beskjed om å ta en u-sving pga at jeg er tvunget inn på en eller annen om kjøring.... Men en GPS kan hjelpe deg med gode omkjøringsalternativer.

Har kjørt i Oslo nesten daglig i over fem år nå, og etterhvert lærer man seg jo en del triks og småveier. Jeg synes du er utrolig tøff jeg, TS. Ikke la dette skremme deg fra å fortsette å kjøre i byen. Det er alt for lett å bare bestemme seg for at det er for vanskelig. Det eneste man blir bedre av er å trene, og så lenge du tar det helt med ro, leser skilt og er observant, er jo det å kjøre seg vill det værste som kan skje. Neste gang du kjører i byen er du bare enda bedre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS har gått betraktelig ned i pris de siste årene. Kanskje en grei investering?

GPS hjelper ikke når problemet er midlertidige omkjøringer og nybygging. Jeg har GPS, og oppdaterer kartene jevnlig, men de er likevel minst et år gamle i forhold til veien. Hver gang det kommer noe nytt må man kjøre feil for å lære det. Men å aldri kjøre i byen hjelper ikke på noe, det beste er å kjøre ofte og heller drite seg ut en gang eller to, men få med seg endringene etterhvert som de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...