Paprica Skrevet 2. august 2011 #1 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Skal i gang med kjøretrening og oppkjøring i høst/vinter, etter en ganske lang pause av forskjellige grunner. Jeg har altså allerede tatt teoriprøve og endel praktisk, men ble aldri ferdig! For tiden har jeg ingen å øvelseskjøre med fordi alle rundt meg har automat og jeg skal kjøre opp med manuelt gir. Jeg vurderer rett og slett å kjøpe meg en bil først, og så ta kjøretimer og oppkjøring etterhvert. Da blir jo totalsummen lavere, og jeg kan øve mer hjemmefra. Men jeg har liksom aldri hørt om noen andre som har kjøpt bil før de kunne kjøre den, og lurer derfor på om noen der ute har gode eller dårlige erfaringer å dele. Hvordan skal jeg vite hva slags bil jeg kommer til å like, for eksempel? Noe spesielt å se etter/ tenke på? Endret 2. august 2011 av Paprica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fersk lærer Skrevet 2. august 2011 #2 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) Jeg har kjøpt bilen 3 mnd før jeg fikk førerkortet. Brukte den til øvelseskjøring og det hjalp utrolig mye. Ikke nødvendigvis med det å kjøre, men med det å kjøre AKKURATT DEN bilen. Det er jo den jeg skulle bruke senere. ))) Bilens klasse og spesifikasjoner har ikke noe med føreropplæring å gjøre. Tenk på hva du skal bruke kjøretøyet til. Hva er viktig for deg? For meg var kravene: - pris under 100 000 - km stand under 80 000 - nyere enn 2005 - 5 dører - 5 seter - motor minst 1.4 Syns det var en god ide å kjøpe bil før jeg fikk lappen. Endret 2. august 2011 av fersk lærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyStarlight Skrevet 3. august 2011 #3 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg kjøpte min første bil ca. 1 1/2 år før jeg tok lappen, brukte bilen min når jeg øvelsekjørte privat. På den måten ble jeg godt kjent med den bilen jeg kom til å kjøre alene, og jeg ble litt mer motivert når jeg hadde egen bil Når jeg kom hjem fra biltilsynet, var det bare å sette seg inn i bilen og ta den første ordentlige kjøreturen :D Hvis du har tenkt å ha forsikring på deg selv, slik at du får spart deg opp bonus uten at det koster for mye (blir dyrere jo nyere bilen er), så burde du kanskje skaffe en som er nyere enn 95 iallefall Så lenge det er den bilen du selv vil ha, så burde du investere i det. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 3. august 2011 #4 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg hadde lett kjøpt bil før oppkjøring hadde jeg hatt mulighet til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel84 Skrevet 3. august 2011 #5 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Jeg har kjøpt bilen 3 mnd før jeg fikk førerkortet. Brukte den til øvelseskjøring og det hjalp utrolig mye. Ikke nødvendigvis med det å kjøre, men med det å kjøre AKKURATT DEN bilen. Det er jo den jeg skulle bruke senere. ))) Bilens klasse og spesifikasjoner har ikke noe med føreropplæring å gjøre. Tenk på hva du skal bruke kjøretøyet til. Hva er viktig for deg? For meg var kravene: - pris under 100 000 - km stand under 80 000 - nyere enn 2005 - 5 dører - 5 seter - motor minst 1.4 Syns det var en god ide å kjøpe bil før jeg fikk lappen. Syns det var veldig høye krav til en første gangs bil!:O Er vel fåtallet som har så mye penger å rutte med når de ikke har fylt 18 engang.. Anyways, første bilen jeg kjøpte meg kjøpte jeg for 10.000kr og hadde den i noen år, før jeg solgte den for sammen prisen.. Om du skal kjøpe bil er det iallefall greit å sjekke om servicen er fulgt, og hvor langt bilen er gått. Når/om reg reim er skiftet osv. Ps, jeg kjøpte også bilen før jeg kjørte opp, smart det, om man har penger til å kjøpe den, og beholde den. Husk at det er dyrt å ha bil Endret 3. august 2011 av Daniel84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gutt92 Skrevet 3. august 2011 #6 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Kommer an på hva du ser etter først og fremst, men om du vil ha BILLIG, men fortsatt bra bil som du kjører VELDIG billi, kan du se etter en golf... Helst se etter en som har gått MINDRE enn 200 000 i og med at folk er fæle med prisene sine (overpriser). I og med at alle der har automat ville vel jeg sagt det hadde vært greit, for du lærer jo å kjøre uansett! Bedre å vrake brukt billig bil enn å vrake en fin med automat vel? Og da kommer du til å være vant til bilen før du kan bruke den! Golf TDI 1.6 litere er fine biler, så lenge de er fra 1998 og oppover. Får LETT en golf til 30-40 K... Lette å selge igjen er dem også. Endret 3. august 2011 av gutt92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 3. august 2011 #7 Del Skrevet 3. august 2011 Syns det var veldig høye krav til en første gangs bil!:O Er vel fåtallet som har så mye penger å rutte med når de ikke har fylt 18 engang.. Er vel ikke alle som tar lappen som 18-åringer heller. Jeg kjøpte bil noen måneder før jeg kjørte opp, og det var veldig ok å ha en passende bil å øvelseskjøre med, og som sto klar når jeg hadde kjørt opp. Så lenge man vet man trenger egen bil etterpå er det ikke noe å lure så mye på. Jeg hadde øvelseskjørt ulike biler, og visste litt hva jeg likte, og så fikk jeg mye hjelp av kjæresten til å velge. Jeg hadde ikke så mye penger, så valgte en gammel, men solid bil til ca 20.000, som jeg hadde ganske lenge, og stort sett var fornøyd med. Men du skal ikke vært så redd for å øve med automat heller. Det er mye annet enn giring du trener på, jo flere timer du tilbringer på veien, jo bedre er det egentlig, det viktigste er å få mengdetrening på samspillet med andre biler. Jeg øvelseskjørte en del automat også, og synes jeg fikk utbytte av det, passet bare på å fokusere på gir siste måneden før oppkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paprica Skrevet 3. august 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 3. august 2011 Tusen takk for gode svar! Jeg er i tjueårene og har fast jobb og barn, så jeg kommer til å velge en solid bil med litt størrelse, men ikke over 100 000 kr Skal begynne å lete litt etter hva slags biler som er aktuelle for meg, og komme i kontakt med kjøreskole igjen snart. På tide å bli voksen nå. Jeg synes fortsatt det er rart når andre folk mellom 18 og opp til min alder kjører bil! Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 3. august 2011 #9 Del Skrevet 3. august 2011 Golf TDI 1.6 litere er fine biler, så lenge de er fra 1998 og oppover. Golf med 1.6 Tdi kom ikke før på 2009 modellene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gutt92 Skrevet 3. august 2011 #10 Del Skrevet 3. august 2011 Tenkte ikke så langt.. Mente Diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 4. august 2011 #11 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg kjøpte bil ca 2 åpr før jeg fylte 18. Det var ikke mulig å øvelseskjøre med den, men jeg ville ha den til jeg fikk førerkortet. Kjæresten min kjørte en del med den. Fint å ha opptjent bonus før førerkortet.... All øvelseskjøring hjelper, så ta gjerne noen runder i automat også! Det er mest om å gjøre å få erfaring med å vurdere situasjoner i trafikken. Jeg hadde kjørt moped i 2 år, og sjåførlæreren sa at det var tydelig at jeg hadde trafikkerfaring. Jeg øvelseskjørte med alle som orket, i mange ulike biler, og det var nok også en fordel. Selv liker jeg best personbiler/stasjonvogner med litt størrelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jente24 Skrevet 5. november 2019 #12 Del Skrevet 5. november 2019 Takk for fin tråd! Jeg kjøpte nettopp min første bil, og ble litt bekymret for avgjørelsen. Jeg holder på med øvelseskjøring med kjørelærer og privat. Men jeg følte det var helt innafor å ha en egen bil, så slipper de rundt meg å bekymre seg for sine egne biler, med meg bak rattet 😆😅 (gir bil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Del Skrevet 5. november 2019 På 2.8.2011 den 21.09, Paprica skrev: Skal i gang med kjøretrening og oppkjøring i høst/vinter, etter en ganske lang pause av forskjellige grunner. Jeg har altså allerede tatt teoriprøve og endel praktisk, men ble aldri ferdig! For tiden har jeg ingen å øvelseskjøre med fordi alle rundt meg har automat og jeg skal kjøre opp med manuelt gir. Jeg vurderer rett og slett å kjøpe meg en bil først, og så ta kjøretimer og oppkjøring etterhvert. Da blir jo totalsummen lavere, og jeg kan øve mer hjemmefra. Men jeg har liksom aldri hørt om noen andre som har kjøpt bil før de kunne kjøre den, og lurer derfor på om noen der ute har gode eller dårlige erfaringer å dele. Hvordan skal jeg vite hva slags bil jeg kommer til å like, for eksempel? Noe spesielt å se etter/ tenke på? Vanligbis skriver jeg kjør opp på manuelt gir, men i ditt tilfelle vil jeg si kjør opp på manuelt gir. Skal du selge en bil igjen i dag, med manuelt gir, så vil du slite, bilene går nå over til elbiler, hybridbiler og automatbiler. En annen ting, teorieksamen klasse B varer ikke evig, hvor lang tid du har på å kjøre opp før teorien blir foreldet og må taes på nytt bør du undersøke. Og ja, du kan kjøpe bil før du har førerkort. Men du har da ikke lov å flytte på bilen uten ledsager. Se og på hva du taper i kroner og i måneden og i året på å eie en bil, før du kjøper. Du har litt å betale på i tillegg til verditap på bilen. Jeg kjøpte ikke, men reserverte ny bil en uke før oppkjøring med forbehold om at jeg bestod førerprøven, noe jeg gjorde. Anonymkode: 56e84...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolljeger Skrevet 7. november 2019 #14 Del Skrevet 7. november 2019 På 5.11.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev: Vanligbis skriver jeg kjør opp på manuelt gir, men i ditt tilfelle vil jeg si kjør opp på manuelt gir. Skal du selge en bil igjen i dag, med manuelt gir, så vil du slite, bilene går nå over til elbiler, hybridbiler og automatbiler. En annen ting, teorieksamen klasse B varer ikke evig, hvor lang tid du har på å kjøre opp før teorien blir foreldet og må taes på nytt bør du undersøke. Og ja, du kan kjøpe bil før du har førerkort. Men du har da ikke lov å flytte på bilen uten ledsager. Se og på hva du taper i kroner og i måneden og i året på å eie en bil, før du kjøper. Du har litt å betale på i tillegg til verditap på bilen. Jeg kjøpte ikke, men reserverte ny bil en uke før oppkjøring med forbehold om at jeg bestod førerprøven, noe jeg gjorde. Anonymkode: 56e84...943 Gratulerer med å svare på 8 år gammelt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Del Skrevet 7. november 2019 På 5.11.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev: Vanligbis skriver jeg kjør opp på manuelt gir, men i ditt tilfelle vil jeg si kjør opp på manuelt gir. Skal du selge en bil igjen i dag, med manuelt gir, så vil du slite, bilene går nå over til elbiler, hybridbiler og automatbiler. En annen ting, teorieksamen klasse B varer ikke evig, hvor lang tid du har på å kjøre opp før teorien blir foreldet og må taes på nytt bør du undersøke. Og ja, du kan kjøpe bil før du har førerkort. Men du har da ikke lov å flytte på bilen uten ledsager. Se og på hva du taper i kroner og i måneden og i året på å eie en bil, før du kjøper. Du har litt å betale på i tillegg til verditap på bilen. Jeg kjøpte ikke, men reserverte ny bil en uke før oppkjøring med forbehold om at jeg bestod førerprøven, noe jeg gjorde. Anonymkode: 56e84...943 Regner med at ts både har lappen og muligens bil nå, 8 år senere Anonymkode: 63c14...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå