Gå til innhold

Nå blir barnehagene rimeligere! max 1500 kr!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! trenger jeg å si mer! dette lover godt for lommeboka og for fremtidige familier!

Jeg har begynt å tro på landet Norge igjen!

Det var selvfølgelig krf som var i mot dette, men det ble heldigvis flertall i stortinget for dette.

Jeg får håpe ikke regjeringa finner på noe annet tull for å kompensere for dette tapet, f.eks høyere årsavgift for bil, men jeg velger å tro de har tatt til fornuft!

Jeg tar en skål for alle småbarnsfamilier!

hadet bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Perser*

hva hjelper det når de ikke bygger flere barnehagener?

det er jo mange tusen som ikke får plass! og en av de mange tusen var jenta mi icon_frown.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sannsynligvis så kommer de til å kutte i Barnetrygden - slik som de gjorde når kontantstøtten trådde i kraft...... og når barnetrygden ble forlenget til 18 år.....

Staten Norge gir med den ene lillefingeren - og tar med begge hender........

Forøvrig - enig med Perser- hva er poenget med barnehageplasser til kr 1500,- når det på langt nær finnes nok plasser.....

Typisk norsk

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle ikke skje før i 2004, og skje parallelt med at de setter fart på utbyggingen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er en trist nyhet for de som ønsker et reelt valg om hvor barna skal være.

Man blir tvunget til å ha dem i barnehage, for elles får en ikke ta del i tilskuddene.

Det ville vært mye bedre om folk fikk tilskuddene i form av kroner - da kunne man velge selv om man vil være hjemme med barna, eller bruke dagmamma eller barnehage.

(Bl.a. Frp går inn for dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jamen ikke vær så negative da folkens! det blir også sammen med dette, en lovfestet rett til barnehage! det glemte jeg å skrive, og dette vil medføre at småbarnsfamiliene ikke betaler seg i hjel, og jeg tror ikke det blir kuttet i barnetryden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Det er ikke vedtatt enda! Det har ikke vært behandlet i Stortinget en gang. Det er bare partiene som hver for seg har uttalt seg.

For det andre: Hva synes dere er viktigst av full barnehagedekning og lav pris? I min kommune er det ca. 80 plasser og 300 som har behov. Jeg tror absolutt ikke vårt problem blir løst ved at de 80 får redusert prisen. Det er dette som er grunnlaget for at regjeringen ikke er med på ordningen.

Jeg synes at folk alt for lett lar seg kjøpe av mediekarameller som partiene sender ut og jeg synes det er uansvarlig av AP,SV og FRP å gå inn for en slik ordning så lenge de faktisk vet at det vil gå ut ovet alle de som da ikke får plass fordi kommunene må bruke masse penger på noen få i stedet for litt på alle.

Vær også klar over at Stortinget vedtar mange lover og setter mange mål som kommunene ikke følger opp fordi de ikke har penger til det. Et godt eksempel her er barnehagedekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Høres positivt ut med billigere barnehageplasser. Imidlertid får det meg til å stusse litt etter dagens oppslag i diverse aviser om at vi blir rikere. Jeg er klar over at denne rikdommen ikke er jevnt fordelt, men det betyr dog at vi som bor i dette landet faktisk har ganske god råd.

Samtidig vet vi at de som jobber i barnehager tjener fantastisk dårlig. Og gjør en veldig god jobb. Er det ikke på tide å se litt på den siden av saken? Er det ikke bedre å betale litt mer for at ungene skal få et skikkelig tilbud? at de skal få varm mat en gang om dagen, at de skal kunne dra på turer også til museer etc. som tar inngangspenger, at de skal ha ordentlig utstyr og godt vedlikeholdte inne og utearealer, at det til enhver tid er nok folk på jobb?

Er også enig med de som trekker fram at så lenge barnehage dekningen er så dårlig som den er mange steder, er det et viktigere område å ta tak i enn prisen.

til deg som ville ha "valgfrihet" mht. å få penger i stedenfor barnehageplass. Den friheten er ikke reell så lenge det 1) ikke finnes nok plasser og 2) ikke er en rettighet å ha barnehageplass i Norge. Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal kompenseres for en rettighet man ikke har, slik kontantstøtten faktisk gjør.

Og - blir det billigere barnehageplasser er jeg helt sikker på at det er andre ting, som kanskje er vel så viktige, som blir dyrere, eller som en nevnte, at barnetrygden reduseres. 1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissi den 2002-05-15 10:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er flertall i regjeringen at dette skal vedtas, da blir det sikkert også det, OG dette skjer ikke før i 2004, så det er god tid på å bygge ut flere barnehageplasser, og selv om prisen blir mindre pr.barn, så vil ikke ungene få det verre enn de har det i dag! staten finansierer resten!

synes dette er positivt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg som vil ha penger istedenfor billigere barnehage, ønsker dette bl.a. fordi det "1) ikke finnes nok plasser og 2) ikke er en rettighet å ha barnehageplass i Norge".

Tilskudd til barnepass skal vel ikke være forbeholdt de heldige få som får tildelt barnehageplass, vel?

Og burde jeg ikke få tilskuddet også hvis jeg ønsker å være hjemme med barna, eller hvis jeg vil bruke en dagmamma?

Hvorfor skal samfunnet påtvinge noen å bruke barnehage? Ja, jeg vet det ikke er tvang, men det er ikke så langt unna når filosofien er at hvis du ikke bruker barnehage, får du heller ikke noen økonomisk støtte til barnepass.

Jeg vil ha større (økonomisk) frihet for enkeltmennesket! Er det for mye forlangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg tror du må lese tidligere svar litt nøye, det blir sikkert bygget ut flere barnehage plasser, og gjør som ei venninne av meg: når ungen var over et år, fikk hun ordnet det sånn at hun ble dagmamma for flere barn på ungen hennes sin alder, og fikk daglig kontakt med ungen sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Til siste anonym: da vil jeg også ha kompensasjon for at jeg ikke bruker trikken/t-banen. Det blir jo subsidiert fra stat/kommune, men det blir ikke min bil/sykkel/ben. Når jeg da velger å ikke bruke offentlig kommunikasjon, så skal jeg ha betaling for dette, fordi de som bruker offentligkommunikasjon får "mer" fra staten enn meg.

Du syns det var et søkt eksempel? Det er faktisk ikke det, fordi kontantstøtten er en kompensasjon for en rettighet du ikke har.

Konsekvensen av din "frihet til å velge" blir jo at man må kompensere folk for alt de ikke bruker (selv om det ikke er rettigheter) fordi staten støtte skal være jevnt fordelt (det skal være rettferdig....).

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...