Gå til innhold

forkortelsen R.I.P. - er det passende å bruke i en norsk tragedie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker på dette i forbindelse med massakren. Ser f. eks. at mange skriver R.I.P på facebook.

Dette er uten tvil en amerikanisering av nordmenns ordbruk.

For det første synes jeg man burde være såpass "seriøs" at man gidder å skrive på norsk, av respekt for nordmennene som ble rammet.

For det andre synes jeg man i det minste kunne skrevet Rest In Peace, i stedet for å forkorte det, hvis man absolutt insisterer på å skrive engelsk.

Jeg ville ikke si noe i løpet av de første dagene, så jeg ventet til helga var over, og håper folk ikke tar dette for personlig. Jeg synes bare det er dårlig smak å skrive R.I.P.

Noen andre som er enige, eller er jeg bare helt dust?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg føler det sammme. Hvil i fred er mye bedre å bruke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det samme. Hater bruken av R.I.P. Men å snakke/skrive en salig blanding av norsk og engelsk, er jo så hippt i våre dager, så da blir det sånn, enda det høres helt idiotisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke brukt denne forkortelsen selv,men folk uttrykker seg nå forskjellig og jeg regner med at det ligger mye empati bak denne forkortelsen også for de fleste som bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel eigentleg latin, ja, sjølv om mange trur det tyder "rest in peace".

Uansett - same meining, men "kvil i fred" er mykje betre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RIP er nå vel først og fremst latinsk for Requiescat in pace...

Helt ærlig, hvor mange tror du er klar over dette? Jeg tør vedde på at majoriteten tenker den engelske betydningen i hodet når de skriver det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på dette i forbindelse med massakren. Ser f. eks. at mange skriver R.I.P på facebook.

Dette er uten tvil en amerikanisering av nordmenns ordbruk.

For det første synes jeg man burde være såpass "seriøs" at man gidder å skrive på norsk, av respekt for nordmennene som ble rammet.

For det andre synes jeg man i det minste kunne skrevet Rest In Peace, i stedet for å forkorte det, hvis man absolutt insisterer på å skrive engelsk.

Jeg synes bare det er dårlig smak å skrive R.I.P.

Noen andre som er enige, eller er jeg bare helt dust?

Jeg er helt enig med deg. Det er bare ufint og tankeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker generelt ikke begrepet, verken rest in peace, eller hvil i fred.

Hvil i fred, fra hva? Demonene? Jeg tror ikke på demoner, og synes det er en overtroisk setning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja! jeg reagerer alltid når det blir skrevet rip.. synes det er respektløst, for det første at man ikke respekterer avdøde nok til å skrive kun forkortelse. R.I.P forbinder jeg med teksten på en gravstøtte på "The Addams family" og ikke et seriøst ønske om at vedkommede skal få hvile i fred. for det andre så virker det som om man ikke bryr seg så mye. rip liksom. ferdig med den saken. mulig mange ikke tenker over det, men jeg personlig synes "hvil i fred" blir langt mer passende og respektfullt ovenfor avdøde og pårørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns at R.I.P høres upersonlig, kaldt og umodent ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det mer tyngde i hvil i fred og andre minneord på norsk. RIP blir for meg helt feil og det er ikke tilfeldig at det er på facebook og ikke på blomstene i kirka vi ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke veldig passende, men det er ikke alle som er like reflekterte. Jeg tror nok det er like godt ment uansett hvordan man uttrykker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er vel meningen bak ordene man skriver? faktisk medfølelse og empati?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ikke stor fan av å bruke R.I.P., men jeg tviler ikke på at de som bruker det mener like mye godt med det som om de skulle skrevet hvil i fred. Det er en bagatell å henge seg opp i nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...