Gå til innhold

ABB - En helt vanlig mann


straamann

Anbefalte innlegg

Forbløffende hvilke omfattende kunnskaper KGere sitter på når det gjelder finmasket psykiatrisk diagnostikk. Virkelig imponerende er det. Men så visste jeg jo at KG er en uutømmelig kilde for kunnskap og klokskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål fra en uten så mye peiling på psykologi: Hvis han har en personlighetsforstyrrelse, psykopat for eksempel, burde ikke dette også vært synlig i barndommen og oppveksten? Eller kan det manifestere seg senere i livet?

Med forbehold om at jeg ikke kategoriserer ABB som en psykopat (har ikke dekning for det); psykopater er kjent for å ha to ansikter - et ansikt utad, og et ansikt som kun noen få vet om (antakeligvis disse "medsammensvorne" om de i det hele tatt finnes).

Personlighetsforstyrrelser er vel heller ikke utelukkende biologisk betinget, miljø spiller også inn. Så det kan være at miljøet ABB vokste opp i, gjorde at disse forstyrrelsene lå latente. Han blir jo (av andre) beskrevet som høflig, "snill", "flink", men innesluttet... Innesluttet kan jo bety så mangt - og være et element i flere personlighetsforstyrrelser.

Den som kan beskrive ABB best er nok moren hans (som såvidt jeg skjønner er den som skal ha stått ham nærmest), men jeg har ikke lest at hun har uttalt noe annet enn at hun var veldig stolt av ham (for øvrig i en helt annen setting - det var en "venninne" som sa at hun hadde sagt det noen dager før massakren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lettere for dere å akseptere at ABB hadde en eller annen form for psykose enn at han er en plain psykopat?

Begrepet "psykopatisk psykose" er det samme som å si "smør på flesk". De psykotiske forestillingene hos en psykopat innebærer vanskeligheter med å se seg selv slik han er. Han mangler kjærlighet til seg selv, og dermed også til andre. Hans eneste glede i livet er å "vinne over" andre mennesker, som i et spill. Dette heter psykopati, jeg synes det er undøvendig å komme med forvirrende begreper som psykopatisk psykose.

Psykopati er ingen diagnose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lettere for dere å akseptere at ABB hadde en eller annen form for psykose enn at han er en plain psykopat?

Begrepet "psykopatisk psykose" er det samme som å si "smør på flesk". De psykotiske forestillingene hos en psykopat innebærer vanskeligheter med å se seg selv slik han er. Han mangler kjærlighet til seg selv, og dermed også til andre. Hans eneste glede i livet er å "vinne over" andre mennesker, som i et spill. Dette heter psykopati, jeg synes det er undøvendig å komme med forvirrende begreper som psykopatisk psykose.

Såvidt jeg har skjønt har vel ikke en gang politilegen kartlagt ABBs symptombilde, så da sier det seg selv at det som diskuteres her blir spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopati er ingen diagnose.

Bare for å klargjøre begreper: Psykopat - dette begrepet benyttes sjelden i dagens diagnosespråk. Man omtaler det ofte idag som antisosial personlighetsforstyrrelse. Altså, en psykopat har en personlighetsforstyrrelse.

http://www.nettpsykologene.no/personlig.htm

Endret av Hvitdrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lettere for dere å akseptere at ABB hadde en eller annen form for psykose enn at han er en plain psykopat?

Begrepet "psykopatisk psykose" er det samme som å si "smør på flesk". De psykotiske forestillingene hos en psykopat innebærer vanskeligheter med å se seg selv slik han er. Han mangler kjærlighet til seg selv, og dermed også til andre. Hans eneste glede i livet er å "vinne over" andre mennesker, som i et spill. Dette heter psykopati, jeg synes det er undøvendig å komme med forvirrende begreper som psykopatisk psykose.

Da har jeg misforstått deg for jeg er helt enig i at han er psykopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørsmål fra en uten så mye peiling på psykologi: Hvis han har en personlighetsforstyrrelse, psykopat for eksempel, burde ikke dette også vært synlig i barndommen og oppveksten? Eller kan det manifestere seg senere i livet?

Jeg snakker ikke om ABB nå, svarer bare generelt. Jeg vet så og si ingenting om hans bakgrunn.

Psykopati er ingen personlighetsforstyrrelse, men de med psykopatiske trekk er gjerne kjent for å i ekstrem grad forsøke å stille seg selv i et godt lys. Når de i tillegg sjelden har dypere relasjoner med andre, kan det gå an å unngå å se dette. Dessuten gir de ikke inntrykk av å være psykisk syke. De har ofte høy moral og en alvorlig holdning til livet, men atferden og handlingsmønsteret passer ikke overens med moralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål fra en uten så mye peiling på psykologi: Hvis han har en personlighetsforstyrrelse, psykopat for eksempel, burde ikke dette også vært synlig i barndommen og oppveksten? Eller kan det manifestere seg senere i livet?

Forskning viser at minst 50% av årsaken til psykopati er genetisk. Noen barn fødes dermed med en disposisjon for å utvikle psykopati. De har en skade i frontallappene i hjernen som styrer de høyere hjernefunksjonene som ble utviklet sist i menneskehjernens evolusjon, dvs empati, også omtalt som den "syvende sans". Hvorvidt vedkommende blir en dagligdags manipulator som kun skader sine nærmeste, eller om han blir en massemorder ellet dikator, avgjøres av graden av hans intelligens samt i hvor vidt han har en kjærlig oppvekst eller ikke.

Psykopatiske trekk viser seg tidlig i barndommen, men blir ofte verre etterhvert som man vokser opp, ettersom individet lærer seg flere og mer raffinerte metoder for å "spille på" andre mennesker. Det er viktig å huske på at fellestrekket for psykopater er disse:

1. De eier ikke samvittighet

2. De har lett for å kjede seg, og trenger derfor stimulans.

3. Stimulans får de ved å føle tilfredsstillelse av å kontrollere andre mennesker.

Hvilken metode psykopaten benytter for å spille ut andre mennesker, er ikke så viktig. "The stampage man" f.eks, fikk tilfredsstillelse ved å stjele frimerker fra postkontorer om natten, gjemme seg utenfor postkontoret om morgenen og nyte panikken som oppstod hos personalet når de oppdaget at alt av frimerker var borte. Muhammar Gaddaffi derimot, må være diktator for et helt land, manipulere statsledere og misbruke kvinner i tusentall for å tilfredsstille sin indre tomhet.

Det er stor sannsynlighet for at ABB, om han av medisinsk personell blir erklært for å ha antisosial personlighetsforstyrrelse (noe jeg er ganske sikker på)har utvist tegn på psykopati i sin barndom. Det er ikke dermed sagt at omgivelsene har oppdaget det, eller har villet sett det. Blant annet kom det frem at han hadde en mørkhudet bestekamerat, som han i maifestet beskriver at han så på med forakt til tross for sin tilsynelatende kjærlighetsfulle fasade. Det er sånne små tegn som tyder på et forskrudd sinn.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopati er ingen diagnose.

Nei, det er en personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klargjøre begreper: Psykopat - dette begrepet benyttes sjelden i dagens diagnosespråk. Man omtaler det ofte idag som antisosial personlighetsforstyrrelse. Altså, en psykopat har en personlighetsforstyrrelse.

http://www.nettpsykologene.no/personlig.htm

Psykopati er i praksis det samme som antisosial personlighetsforstyrrelse. Man fjernet begrepet psykopati fra DSM-IV og erstattet det med antisosial personlighetsforstyrrelse, fordi endelsen -pati betyr lidelse, og er dermed misvisende i forhold til at vi snakker om en forstyrrelse og ikke en sykdom. I tillegg handler APF om at man ikke føler noen moralsk forbindelse til andre mennesker. Dermed er begrepet "antisosial" mye mer presist enn det difuse "Psyko".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopati er i praksis det samme som antisosial personlighetsforstyrrelse. Man fjernet begrepet psykopati fra DSM-IV og erstattet det med antisosial personlighetsforstyrrelse, fordi endelsen -pati betyr lidelse, og er dermed misvisende i forhold til at vi snakker om en forstyrrelse og ikke en sykdom. I tillegg handler APF om at man ikke føler noen moralsk forbindelse til andre mennesker. Dermed er begrepet "antisosial" mye mer presist enn det difuse "Psyko".

Det er jeg fullt klar over, var bare en "enkel" forklaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer dissosiativ personlighetsforstyrrelse går under navnet psykopati på folkemunne.

Personlighetsforstyrrelser har flere ulike undergrupper

http://no.wikipedia.org/wiki/Personlighetsforstyrrelse

Dissosiativ personlighetsfortyrrelse er et gammelt begrep, som betyr det samme som psykopati. Dagens ofiselle er antisosial personlighetsfortsyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener psykotiske mennesker ikke er systematiske?

Noe av det som kjennetegner (aktivt) psykotiske mennesker er jo nettopp mangelen på struktur. Ting løses opp og blir kaotisk. Noe annet er hvis man snakker om mennesker med psykoselidelser som er psykotiske i blant - de kan jo selvsagt være like systematiske som andre i gode perioder. Med systematisk så mener jeg for øvrig ikke å være tvangspreget, men mer at man er ordnet og klarer å planlegge og gjennomføre komplekse handlinger og tankerekker feks.

En annen ting er at jeg regner med du her ser skillet mellom psykose og psykopati, som er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen indikasjoner på at han er hverken psykopat eller lystmorder. Jeg tror han ser på seg selv som motstandsmann likt med kjakan og gutta på skauen.

Han angrep målrettet regjeringskvartalet der det han mener er opphavet til mange av Norges eksisterende problemer som ran og overfallsvoldtekter og annen innvandrerrelatert kriminalitet satt. Deretter ville han utrydde flest mulig av kandidatene til fremtidige arbeiderpartipamper, for å hindre dem i å rasere landet ytterligere. I hans øyne er de quistlinger.

Når jeg ser avisbilder av ungdommer som var på øya, må han sannsynligvis trodd at han var havnet i en "negerlandsby". At disse faktisk er de som skal bestemme fremtidens innvandrings og integreringspolitikk sporet ham nok enda et hakk videre. Problemet var at han brukte automatvåpen istedenfor talerstol og stemmesedler.

Jeg er ikke overbevist om at han er hverken mer eller mindre psykopat eller kaldblodig enn en norsk soldat som trykker inn avtrekkeren i Afghanistan, eller hvor vi nå er og kriger denne uka...

Tror du er inne på et riktig poeng i de to første avsnittene dine. Det første jeg tenkte når jeg skjønte omfanget av denne saken...var hva som kan få et menneske så frustrert og hate så mye som ABB. Jeg tror det er mange flere i dette landet som hater sosialistene og deres liberale innvandringspolitikk over veldig mange år like mye som ABB. Hadde alle håndtert hatet på samme måten som ABB gjorde sist Fredag..så hadde Norge vært Europas største "krigssone"i mange år. Hvis du bor i Oslo..så ser du daglig alle problemene innvandrere steller i stand. Det er ran,knivstikking,drap,voldtekter,gjengkriminalitet og mafia osv. I tillegg viser de fleste av dem at dem kun er interessert i å profitere på den norske velferdsstaten. Dem "rotter"seg sammen i sine ghettoer og er overhodet ikke interessert i å bli integrert i det Norske samfunnet. Er det rart en nordmann kan bli frustrert av styresmakter som tillater slikt.?? I Oslo er innvandringsproblemene størst og mest synlig..fordi det er her de fleste innvandrerne bor. Kanskje en viktig grunn til at AP ikke har hatt makten i Oslo på veldig mange år. Ap har sin støtte i mindre byer og i distriktene. Hadde innvandringsproblemene vært like synlige og problematiske her som f.eks i Oslo..så tipper jeg AP hadde vært et microparti i Norge.

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Er det ikke nettopp psykopater som virker som en honningkrukke på en del kvinner med et stort omsorgsbehov? Det forundrer meg ikke om han får mange frierbrev i fengselet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silvermist

ABB er nok alt annet enn en "helt vanlig mann" (ref. trådens overskrift).

Leste en artikkel på DB nå, der en barndomskamerat forteller om ham. ABB var, blant andre ting, så forfengelig at han dro til USA hvor han fikk utført flere plastiske operasjoner, blant annet opererte han panne, nese og hake.

Dette er det i seg selv ikke noe "galt" i, men denne opplysningen er bare en av mange om denne ekle mannen som til sammen tegner et bilde av et sykt menneske.

Måtte han råtne i fengsel til den dagen han dør.

Kilde http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/innenriks/terror/terrorangrepet/anders_behring_breivik/17441807/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker er grunnleggende onde. ABB må nødvendigvis ha en eller annen form for psykisk forstyrrelse, selv om han selv mener han er tilregenlig. Flaut å høre voksne mennesker si at noen er onde...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABB er nok alt annet enn en "helt vanlig mann" (ref. trådens overskrift).

Leste en artikkel på DB nå, der en barndomskamerat forteller om ham. ABB var, blant andre ting, så forfengelig at han dro til USA hvor han fikk utført flere plastiske operasjoner, blant annet opererte han panne, nese og hake.

Dette er det i seg selv ikke noe "galt" i, men denne opplysningen er bare en av mange om denne ekle mannen som til sammen tegner et bilde av et sykt menneske.

Måtte han råtne i fengsel til den dagen han dør.

Kilde http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/innenriks/terror/terrorangrepet/anders_behring_breivik/17441807/

Han er nok neppe en helt vanlig mann, men av helt andre grunner enn de du oppgir her. Plastiske operasjoner har intet med saken å gjøre, disse opplysningene er irrelevante. Du er ikke syk selv om du får plastiske operasjoner. Jeg tror nok du også vet dette innerst inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...