Gå til innhold

Er 0,5 kg lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! For litt over en uke siden begynte jeg å endre kostholdet mitt for å gå ned ca 2 1/2 kilo. Etter en vektøkning på 6 kilo på 4 mnd, gikk jeg ned 3 1/2 kilo på to mnd uten å være bevisst på det. Jeg kuttet ut alkohol og såkalt junkfood, ellers spiste jeg det jeg hadde lyst på.

Har ikke spist godteri siden forrige fredag, (med unntak av et kakestykke, gulrotkake, såkalt "sunn" oppskrift på tirs) og har heller ikke drukket sukkerholdig brus. Har levd på knekkebrød og frukt, samt har kuttet ned på middagen, selv om jeg fremdeles spiser både ris og poteter (da i moderate mengder). Når det gjelder trening, har jeg begynt å gå turer på ca 1 time hver dag, samt har jogget 15 min to ganger på én uke. Har en aktiv jobb, så får beveget meg en del der og.

Veide meg i dag, og har gått ned 0,5 kilo siden jeg begynte med dette, ca én uke siden. Er dette veldig lite? Er ikke overvektig, men har kraftige lår og rumpe, samt en "fettmage." Er i tillegg ganske lav, litt over 150 cm.

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

En vektnedgang på 0,5 kg i uka er passelig, det anbefales som regel ikke at man går ned noe særlig hurtigere enn det.

Skrevet

Hei! For litt over en uke siden begynte jeg å endre kostholdet mitt for å gå ned ca 2 1/2 kilo. Etter en vektøkning på 6 kilo på 4 mnd, gikk jeg ned 3 1/2 kilo på to mnd uten å være bevisst på det. Jeg kuttet ut alkohol og såkalt junkfood, ellers spiste jeg det jeg hadde lyst på.

Har ikke spist godteri siden forrige fredag, (med unntak av et kakestykke, gulrotkake, såkalt "sunn" oppskrift på tirs) og har heller ikke drukket sukkerholdig brus. Har levd på knekkebrød og frukt, samt har kuttet ned på middagen, selv om jeg fremdeles spiser både ris og poteter (da i moderate mengder). Når det gjelder trening, har jeg begynt å gå turer på ca 1 time hver dag, samt har jogget 15 min to ganger på én uke. Har en aktiv jobb, så får beveget meg en del der og.

Veide meg i dag, og har gått ned 0,5 kilo siden jeg begynte med dette, ca én uke siden. Er dette veldig lite? Er ikke overvektig, men har kraftige lår og rumpe, samt en "fettmage." Er i tillegg ganske lav, litt over 150 cm.

Takker for svar :)

Nei, dette ikke lite på en uke, det er veldig bra. Fortsett å holde deg unna godteri og brus (unn deg kun dette på lørdagen) og ikke få dårlig samvittighet av et gulrotkakestykke i ny og ne. Ris og poteter er heller ikke farlig, særlig ikke i moderate mengder. Del inn middagstallerkenen slik: 1/4 ris/poteter 1/4 kjøtt/fisk og 1/2 grønnsaker.

Husk å ikke bare se på vekta. Å forandre kosthold og det å begynne å trene betyr at du øken muskelmassen noe, og muskler veier mer enn fett. Husk også at i løpet menstruasjonssyklusen kan jenter har varierende vekt på så mye som et par kilo.

Så kjenn heller etter på formen og evt mål deg for å få et mer reelt svar på hvor frisk, sunn og slank du blir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...