Gå til innhold

Konstant sliten....


sunsweet

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ber om råd og hjelp etter å ha oppsøkt legen flere ganger, men de finner ikke noe galt.

De siste årene har jeg slitt med at jeg konstant mangler energi, det er kanskje 1 dag i uken hvor jeg føler jeg har litt overskudd og det overskuddet bruker jeg på jobb. Jeg har slitt med søvnproblemer med hele livet, og har i perioder brukt sovetabletter for å få nok søvn. Men selv med nok søvn mangler jeg energi.

Jeg har tidligere hatt b12 mangel og jernmangel, men de siste prøvene har vært positive. I perioder har jeg klart å komme meg litt "ovenpå", og fått til en treningsrutine, men dette varer sjeldent mer enn fire uker før jeg når bunnen igjen.

Jeg er egentlig et menneske som liker å være sosial, ha det ryddig og pent rundt meg, jeg liker å trene, jeg elsker jobben min.. men jeg klarer ingenting lenger.

Den konstante mangelen på energi har alt gjort at et forhold gikk i stykker, han forstod ikke problemet med mangel på energi. Venner har blitt lei av at jeg sjeldent orker noe. Leiligheten har blitt mer og mer rotete, og jeg gjør bare det mest nødvendigste. Leiligheten er konstant rotete, uten at jeg klarer å gjøre noe med det. Jeg sliter med treningsrutinen, og jeg sliter med å gjennomføre normal arbeidstid.

Jeg er konstant trøtt, men får sjeldent sove.

Jeg har prøvd med floradux, enaxin og div. preparter som skal gi mer energi. Men jeg føler jeg har møtt veggen, og har blitt 50% sykmeldt, etter at jeg ikke fungerte bedre med 100% sykmelding.

Legen tror jeg er deprimert, og til tider kjenner jeg igjen den tanken. Men jeg har den ene dagen i uken som er god, og humøret er ikke direkte dårlig og jeg føler glede over så mangt og syns livet er både ok og spennende. Men jeg har ikke energi..

Er det noen der ute som kjenner igjen noe av dette, eller har råd til å få mer energi?

Hva gjør man når søvnen ikke kommer?

Trening har gitt meg energi, inntil fire ukers kneiken hvor jeg når bunn. Hvordan kan jeg komme over den?

Er det matvarer som hjelper mer på energien?

Jeg tar egentlig imot alt av råd, bare et tips og motivasjon til å få vasket leiligheten, kommet meg ut en tur.. til å orke å stå opp reist i hverdagen.

(I dag er det lørdag, jeg har stortsettet ligget på sofaen, jeg blir sliten av å se på tv, og etter jeg var en rask tur i butikken så falt nesten bena sammen under meg. Dette er ikke normalt, og legen vet ingen arme råd lenger hun heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer jo på hva du er blitt testet for?

ME? Lavt stoffskifte? (og hva var verdiene på stoffskifteprøvene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chevy

Og ligger du bare littegrann over referanseområdene på jern og b12? Kanskje du trenger og ligge enda høyere enn bare rundt referanseområdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det akkurat som deg!! Har vært innom legen ett par ganger, men hun tar bare prøver og sier de ser ok ut. Har prøvd å ta ekstra jern og b vitamin, ingen effekt. Føler ikke de vil hjelpe eller bidrar.

Jeg sliter meg gjennom arbeidshverdagen og har enormt dårlig samvittighet for familien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Har du sjekket d-vitamin? Jeg har til tider lavt d-vitamin og lavt jern, og resultatet er noe som føles som en depresjon. Null energi blant annet. Er helt normal igjen nå som nivåene er som de skal!

Angående 4-ukers kneika - press deg videre. Du får mer energi av å trene. Prøv en ny treningsform, kanskje jogging, saltimer, styrke? Har du en du kan trene sammen med som kan pushe deg litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket d-vitamin? Jeg har til tider lavt d-vitamin og lavt jern, og resultatet er noe som føles som en depresjon. Null energi blant annet. Er helt normal igjen nå som nivåene er som de skal!Angående 4-ukers kneika - press deg videre. Du får mer energi av å trene. Prøv en ny treningsform, kanskje jogging, saltimer, styrke? Har du en du kan trene sammen med som kan pushe deg litt? :)

Uff,det der har jeg vært igjennom og. Ikke godt.

Jeg hadde lavt stoffskifte og begynte på medisiner for det. Fortsatt like slapp og uten energi og ble henvist til en speialist på ME. Fikk den diagnosen gitt.

Har lært meg å leve med det,men livet er totalt forandret. Var full av energi og sto på både på jobb og ellers. Nå er jeg dessverre blitt ufør :(

Håper du får hjelp og blir henvist videre av legen din,så du får hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle for svar.

Stoffskiftet mitt skal være bra nå, hadde en periode hvor det var lavt, men siste tester viste at det var normalt.

Legen sa ikke hvor jeg lå i forhold til b12 og jern, jeg glemte å be om verdiene. Men hun vet godt at jeg har ligget lavt, så antar hun sier ifra hvis jeg skal ha vedlikeholdsdoser av b12... Har også gjennomgått utredning,så er ikke noe galt med kroppen siden den ikke tar opp b12.

Tanken på ME har slått meg, men samtidig så føler jeg meg ikke "helt der" enda. Jeg vet riktignok ikke hvordan det er å leve med ME- men jeg har som sagt dager innimellom hvor overskuddet er mer tilstede.

Idag har jeg jo vært på jobb, og jeg klarer arbeidsdager, så føler jeg ikke faller helt under ME sånn sett. Problemet er jo at jeg ikke klarer så mye annnet enn jobb..

Men tror kanskje jeg skal prøev med d-vitaminer, hvis det er ok å ta som kosttilskudd.. Merker jo at jeg får litt mer energi av å være i sola/ta solarium.

Har desverre ingen å trene med, og liker vel egentlig best å trene alene også. Men jeg må bare bli flinkere til å presse meg selv når jeg er sliten, men det er så tungt når man føler at kroppen dras mot bakken :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...