Gå til innhold

Dagen har endelig kommet

Go'jenten

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke tro det, føler ikke at det er reelt, men 6 graviditetstester i løpet av tre dager, både med morgen og ettermiddagsurin kan ikke ta feil;

JEG ER GRAVID! :danse: :danse: :danse:

Jeg og samboer har vært sammen siden februar 2010, og vært samboere siden mai 2010. 6 Mai 2011 sluttet jeg på p-pillen fordi jeg hadde så mange bivirkninger av den. Planen var å bytte, men da sa Go'gutten at det ikke var nødvendig. Så vi begynte med kondom, for å få p pillene ut av kroppen. Det passet liksom ikke helt enda. Kondomet skle ut, og vi begynte med den kjente metoden: "hoppe av i svingen". Vel, vi sluttet raskt med det også.

Jeg har ønsket og håpet på en baby lenge, go'gutten ville helst vente med prøvingen til november. Men gravid ble vi, og begge er kjempeglade.

CB digital test viser gravid 1-2, og når jeg skriver inn siste mens på sånn terminkalkulator får jeg opp termindato 12.mars. Det vil si at jeg er 3 +5 idag, tror jeg. Er veldig ny på dette, og vet lite. Håper noen kan veilede meg underveis.

Hittil har vi kun fortalt min mor og stefar om nyheten, og vel.. Mamma begynte å gråte og ropte "jeg skal bli bestemor". Så man kan si at det ble godt tatt i mot :)

Jeg er ikke langt på vei, og veldig redd for å ta helt av. Det kan skje mye enda. Men trøster meg med at jeg er ung og frisk, det er ingen grunn til at dette ikke skal gå bra :)

Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg alkohol, ikke drikker jeg kaffi eller cola.. Dette skal gå bra :)

----------------------------------------------------------

Unnfangelsen finner sted omkring: 13. juni 2011

Hjertet begynner å slå: 8. juli 2011

Embryoet beveger seg: 1. august 2011

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 8. august 2011 Alle indre organer er ferdig formet: 8. august 2011

Risikoen for spontanabort avtar: 22. august 2011

Kvalmen avtar for de fleste: 29. august 2011

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 5. september 2011

Fosteret svelger og tisser: 19. september 2011

Tid for ultralyd: 26. september 2011

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 3. oktober 2011

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 17. oktober 2011

Fosteret begynner å høre: 7. november 2011

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 5. desember 2011

Mange fostre legger seg med hodet ned: 9. januar 2012 Svangerskapspermisjonen begynner: 15. februar 2012

Antatt termindato: 7. mars 2012

Legetime for å sjekke HcG nivå 04.06.2011. HcG = 364

Tidlig UL: 28 Juli

Førstegangskontroll: 18. August 2011

Time hos jordmor: uke 16.

Endret av Go'jenten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt er du på vei?

Siste menstruasjon startet mandag, 06. juni 2011

Befruktning fant sted rundt mandag, 20. juni 2011 (+ 14 dager)

Anslått termindato er mandag, 12. mars 2012 (+ 280 dager)

Du er nå 3 uker + 5 dager inn i svangerskapet.

Fosterets alder er ca 1 uker + 5 dager.

Viktige datoer

De viktigste organene er ferdig utviklet: mandag, 22. august 2011 (+ 77 dager)

Risikoen for spontan abort avtar fra: mandag, 29. august 2011 (+ 84 dager)

Fosterbevegelser bør være merkbare: mandag, 24. oktober 2011 (+ 140 dager)

Fødselpermisjon starter: mandag, 20. februar 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Heisann!

Gratulerer så mye med 6 positive tester og med graviditeten! :strix:

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Gratulerer så mye med graviditeten :hoppe: Skal bli spennende å følge med her inne fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk :) Jeg er veldig glad, og mannen også.

En venninne spurte meg rett ut om jeg var gravid, og jeg måtte si som sant var.. Hun er gravid selv og sa at hun merket det på meg?! Merkelig. Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk :) Jeg er veldig glad, og mannen også.

En venninne spurte meg rett ut om jeg var gravid, og jeg måtte si som sant var.. Hun er gravid selv og sa at hun merket det på meg?! Merkelig. Jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med graviditeten :D :danser:

Dere har en fantastisk tid i møte, masse lykke til :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!!

Ringte til legen, og fikk time allerede i dag for å finne ut hvor langt jeg er på vei :) Kjekt å bli tatt i mot såppas raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var hos legen i går, og fikk svar på blodprøve idag. Den sier at hcg nivået er 364 og at dette er forenelig med svangerskap i uke fem. Skal jeg da gå ut ifra at jeg er i uke fem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg i allefall endret tickeren til 5 + 1, tror det blir mer riktig.

Jeg synes jeg fikk så dårlig oppfølging på timen.. Hun var liksom bare interessert i den blodprøven, og sa jeg skulle komme igjen i uke tolv. Er dette vanlig? Hun sa ingenting om vitaminer, jerntilskudd, folat.. Ingen verdens ting. En venninne av meg fortalte at hun fikk masse brosjyrer, en bok, et mammablad, og en hel time til å snakke med lege.. Videre fikk hun dato for ul og jordmor osv. Jeg skjønner ikke så mye av dette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Da har jeg i allefall endret tickeren til 5 + 1, tror det blir mer riktig.

Jeg synes jeg fikk så dårlig oppfølging på timen.. Hun var liksom bare interessert i den blodprøven, og sa jeg skulle komme igjen i uke tolv. Er dette vanlig? Hun sa ingenting om vitaminer, jerntilskudd, folat.. Ingen verdens ting. En venninne av meg fortalte at hun fikk masse brosjyrer, en bok, et mammablad, og en hel time til å snakke med lege.. Videre fikk hun dato for ul og jordmor osv. Jeg skjønner ikke så mye av dette jeg..

Det venninna di snakket om er noe som er vanlig å få ved første svangerskapskontroll. Tror neppe legetimen du var inne på nå var første svangerskapskontroll (hvis det var det, så synes jeg det var litt merkelig). Uansett, når du kommer tilbake i uke 12, så får du alt sammen, brosjyrer med informasjon og slikt.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke litt sent å få informasjon om å ta folat når jeg har kommet til uke tolv? Da skal jeg jo slutte på de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Men er det ikke litt sent å få informasjon om å ta folat når jeg har kommet til uke tolv? Da skal jeg jo slutte på de..

Fikk du ikke informasjon om det nå? Uansett er det noe man lett kan finne på internett og som står i ganske mange anbefalinger om man skulle være gravide eller skal planlegge å bli gravide. Jeg var ikke på første svangerskapskontroll før i uke 14 og da hadde jeg tatt folat siden jeg fant ut at jeg var gravid. Fikk ikke noe beskjed i noe brev fra legen om at jeg måtte ta folat, da jeg tok graviditetsprøve hos legen i tillegg til de jeg tok hjemme, jeg søkte meg litt opp på nødvendige vitaminer og kosttilskudd når jeg nå var gravid.

Mye av den informasjonen du får ved svangerskapskontroller er mer eller mindre tilrettelagt etter uke 12, både for far og mor. Hvertfall det jeg fikk var tilrettelagt for svangerskapet etter uke 12. Uansett, prosedyrene er ikke like overalt.

Endret av Delphina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat, men legen sa ingenting om det, nei. Men ja, prøver å lese meg opp på det som er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Jeg tar folat, men legen sa ingenting om det, nei. Men ja, prøver å lese meg opp på det som er nødvendig!

Gjør det, noen leger kan være litt svimete. :fnise: Uansett, les hovedsaklig opp på sunne tips i svangerskap (ikke bli hysterisk), hva du burde unngå og slikt. Les også litt opp på kosttilskudd. Fokuser hovedsaklig på de tingene. Ikke søk opp triste ting, det hjelper ikke. Dette er bare tips fra ei som gjorde akkurat det hu sier du ikke burde gjøre. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...