PepsiMax Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Skal i bryllup om noen uker og trenger ALLE tips jeg kan få ang skikk og bruk! Samme hvor små og selvfølgelige dere tenker de er. Jeg er virkelig helt blank! Ca det eneste jeg vet er at man ikke bør ha hvit kjole og i hvilken rekkefølge man skal bruke bestikket....
Gjest navnelapp Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 No er det varierande oppfatningar om kva som er skikk og bruk i bryllup, men her er det eg ville gjere: På førehand sikre meg at eg veit kvar kyrkja og festlokalet er, og når viglsa og festen byrjar Plassere meg på den sida i kyrkja som tilhøyrer den sida av brudeparet som eg kjenner best Delta i sangen under vielsen, med mindre eg ikkje eig sangstemme Ikkje røyse meg og ta bilde slik at eg dekker så dei andre ikkje får sjå Ta to-tre bilde av brura og brudeparet inn og ut av kyrkja, ikkje fleire. Unngå blits. Gå ut av kyrkja bak dei som sit framfor meg Gratulere brudeparet raskt og gå vidare slik at andre kjem til Gratulere foreldra på begge sider Kome til festlokalet i god tid før selskapet går til bords Finne bordkavaleren min og helse på han, la han følge meg til bordet der vi skal site Helse blidt på alle rundt bordet, forsøke å finne noko å snakke med kvar enkelt om Ikkje drikke for mykje, slik at eg har same "berusingskurve" som resten av selskapet Vere i godt humør, men ikkje "bråkete" Kva har eg gløymt?
PepsiMax Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2011 Jeg "hører hjemme" på bruden sin side. Hvilken side blir det i kirka? Takk for råd og vink
Gjest navnelapp Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Eg huskar ikkje, faktisk. (Lurer på om det er venstre.) Du kan spørje dei som deler ut program, dei brukar å ha ein plan. :-)
Gjest Spinell Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 (endret) Gjøre som de andre gjør hvis en er usikker på lokale varianter av "skikk og bruk". Ikke danse under bryllupsvalsen. Brudeparet er de som skal ha æren av å ta hull på bryllupskaken (oftest en kakeskjæreseremoni). PS: jeg tror også venstre side av kirken er "brudens side" Endret 29. juni 2011 av Spinell 1
Golde Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Du har fått mange gode tips her av Alt godt og Spinell, tror nok det går veldig bra om du følger alle disse! Det eneste jeg vil legge til, er følgende: - Ikke sett deg på de aller fremste radene i kirken/vielseslokalet, de er forbeholdt aller nærmeste familie. - Dersom vielsen foregår i en kirke, husk å kle deg deretter: dekk eventuelle bare skuldre med et sjal, jakke eller lignende, og unngå ellers alt for utfordrende bekledning. Ellers kos deg i bryllup! 1
Gjest Tirkes Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 Bestikk fra ytterst til innerst. Vil du holde tale eller gi en skål, vent til alle "hovedtaler" er ferdige og aller helst gi et hint til toastmaster så han kan introdusere deg eller gi deg hint når det passer. 1
Marionette Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 OG det er veldig viktig å ikke bruke RØD kjole.. dette kan nemlig bety at du har hatt en forhold til brudegommen Det er sikkert ikke noe å bry seg veldig mye om, men greit å vite
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 OG det er veldig viktig å ikke bruke RØD kjole.. dette kan nemlig bety at du har hatt en forhold til brudegommen Det er sikkert ikke noe å bry seg veldig mye om, men greit å vite Og grønn kjole betyr at du har vært i kontakt med de underjordiske eller bringer ulykke. Svart er sorgens farge, og det er sikkert noe galt med blå kjoler også! Ellers så kan du bare drite i det og ta på deg en kjole du synes er fin. Det eneste du kan prøve å unngå er å se ut som en brud 3
Gjest Tirkes Skrevet 30. juni 2011 #10 Skrevet 30. juni 2011 Ahaha, mine to forlovere har røde kjoler begge to. Hun ene er også kusina til Sambo, så det håper jeg ikke stemmer. 1
kaprifolen Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Jeg får slenge på litt småting jeg, da! Man skal aldri bære klokke i bryllup Skuldre og knær skal være tildekket. Bærer man hansker skal denne selvsagt fjernes fra høyre hånd når man hilser. Reglene med kjolelengde etter klokkeslett blir lite fulgt i Norge, men du kan jo orientere deg om hvorvidt brudeparet har satt en kleskode! Kos deg! 1
Golde Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Man skal aldri bære klokke i bryllup Hvorfor ikke?
kaprifolen Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 Hvorfor ikke? Det er god skikk og bruk å ikke bruke klokke i bryllup. Forklaringen er at en skal konsentrere seg om selskapet, ikke hvor raskt eller langsomt tiden går. Til galla skal man aldri bruke klokke, til nød et smykkeur. F.eks lommeur for herrer. Men da jeg var toastmaster var jeg helt avhengig av å holde øye med tiden, og bar et armbåndsur som så mest ut som et gullarmbånd.. Altså ikke en klokke med rem, men mer likt denne: http://4.bp.blogspot.com/_UAwuD3EAJZs/TUgUhO0C-aI/AAAAAAAACH0/645PcZNOfhE/s1600/gullklokke+butikk.jpg
Marionette Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Ahaha, mine to forlovere har røde kjoler begge to. Hun ene er også kusina til Sambo, så det håper jeg ikke stemmer. Jeg fniser litt når jeg ser folk i rød kjole i et bryllup.. men jeg tror ikke det ligger så mye i det Er nok bare gammelt vissvass fra gamledager
fionel Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Så spennende tråd.. Vil ha denne på inleggene mine, blir nok bryllup her også snart ja!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #16 Skrevet 3. juli 2011 Oisann, jeg skal faktisk i et bryllup om noen uker der jeg HAR hatt en natt med brudgommen. Jeg tror kanskje jeg skal velge en annen farge enn rød på kjolen da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå