Gå til innhold

Forbikjøringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener dere om dette:

Man har en bil foran seg som kjører seint, og en bil bak seg som vil kjøre forbi. Bilen bak starter forbikjøringen, men oppdager at det kommer bil i motgående kjørefelt. Bilen som driver forbikjøring presser seg så inn mot panseret på bil. nr 2 og blinker for å komme seg inn. Bil nr. 2 må bremse ned, for å slippe forbi bilen som driver med forbikjøring. Er man pliktig til å slippe inn bilen foran seg? Er det ikke slik at den som skal kjøre forbi, selv må forsikre seg om at veibanen er klar, og at dersom det oppstår hindringer selv skal avbryte forbikjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Man er pliktig å ta hensyn slik at ulykker unngås. At bil 3 gjør en feil, betyr ikke at bil 2 ikke gjør feil ved å presse bil 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du plikter å slippe forbi en person som driver med forbikjøring. Du har vikeplikt for den personen. I tillegg skal du huske på veitrafikkloven §2, hensynsfullt, aktsomt og varsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil nr 2 skal likevel ha en såpass stor avstand til bil nr 1, slik at det er mulig for at bil nr 3 kan komme seg imellom der. Men du har jo rett, det er han som må forsikre seg om at veibanen er klar sånn at man slipper slike episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Bilen som kjører forbi er pliktig til å kjøre aktsomt og trygt, altså skulle personen ikke kjørt forbi en bil dersom han ikke har klar sikt. Biler i motgående kjørefelt kommer ikke helt plutselig.

MEN, bilen som blir forbikjørt er skal jo også kjøre aktsomt og sørge for trygg trafikk...dersom bilen som blir forbikjørt ikke hadde bremset eller gasset eller annet som kan forhindre en trafikkulykke, så vil jo føreren av denne bilen også være delvis skyldig i en trafikkulykke (men denne er jo litt hardere å bevise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt at bil. 2 skal stå ansvarlig ( i bunn og grunn) for at den idioten som kjører forbi på uoversiktlige strekninger skal få presse seg foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Det er dumt at bil. 2 skal stå ansvarlig ( i bunn og grunn) for at den idioten som kjører forbi på uoversiktlige strekninger skal få presse seg foran.

På en måte er jeg enig i, men når man sitter i en bil så har man et ansvar - ikke bare for seg selv men også sine medtrafikanter.

Dersom man er i en slik situasjon så koster det deg ingenting å bremse ned slik at personen kommer seg inn på riktig kjørefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Deilig å kjøre på brede, svenske veier, hvor man kjører ut på siden når man ser en bil som vil kjøre forbi.

Og der har jeg kun opplevd et par ganger at folk ikke legger seg ut til høyre når man ønsker å kjøre forbi.

Her i Norge sitter alle bare og tenker på seg selv, og hvis noen vil forbi en så blir de jo nesten forbanna på deg...

Norge har den verste kjørekulturen jeg har vært borti, og jeg har kjørt i Frankrike, Italia og de fleste andre europeiske land...og selv om det virker kaotisk der, så er det faktisk egentlig ganske gode systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å kjøre på brede, svenske veier, hvor man kjører ut på siden når man ser en bil som vil kjøre forbi.

Men irriterende med *blink blink* i speilet til stadighet... (har du kjørt i Sverige så vet du hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Men irriterende med *blink blink* i speilet til stadighet... (har du kjørt i Sverige så vet du hva jeg mener)

Man blinker på biler som ikke flytter seg ja. Noen er litt uobservante og ser ikke biler bak som vil forbi.

Om det er det du mente.

Kjører i Sverige ca 4-6 mnd i året, og har ikke lagt merke til noe plagsom blinking... men det er sikkert fordi jeg legger meg ut mot høyre hver gang jeg ser en bil som kan tenkes å kjøre forbi...

Eller, når jeg nærmer meg Gøteborg i retning mot Oslo så er det nok mye mer blinking...men gjett hva? Det er fordi det er så mange nordmenn som ikke vet hvordan de skal kjøre som ligger på veien der, at svenskene faktisk blir litt forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er i en slik situasjon så koster det deg ingenting å bremse ned slik at personen kommer seg inn på riktig kjørefelt.

Vel, det koster meg en plass i køen, ved at man kommer enda lenger bak... Og det er irriterende å måtte passe på andre idioter enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Vel, det koster meg en plass i køen, ved at man kommer enda lenger bak... Og det er irriterende å måtte passe på andre idioter enn en selv.

Seriøst? Tror du at du sparer mye tid på å nekte noen inn foran deg?

sukk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man blinker på biler som ikke flytter seg ja. Noen er litt uobservante og ser ikke biler bak som vil forbi.

Ah, du har ikke kjørt noe særlig i Sverige nei. De har en ukultur med dobbeltblink med fjernlys før de tar en forbikjøring - uavhengig av om du ligger i fartsgrensen eller ei. Det er bare en ukultur de har lagt seg ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Tror du at du sparer mye tid på å nekte noen inn foran deg?

sukk...

Hva, skrev jeg noe om tid? Jeg skrev at det koster meg en plass i køen. Ved å ligge lenger fremme, har man større sjanse for å få mulighet til å kjøre forbi når den muligheten åpner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ah, du har ikke kjørt noe særlig i Sverige nei. De har en ukultur med dobbeltblink med fjernlys før de tar en forbikjøring - uavhengig av om du ligger i fartsgrensen eller ei. Det er bare en ukultur de har lagt seg ved.

Jo, som sagt jeg kjører ganske mye i Sverige. Opplever kun at folk blinker når de vil kjøre forbi og bilen foran ikke legger seg ut mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dumt at bil. 2 skal stå ansvarlig ( i bunn og grunn) for at den idioten som kjører forbi på uoversiktlige strekninger skal få presse seg foran.

Men det er da ikke noe krav om at strekningen skal være oversiktlig nok til å kjøre forbi flere biler? Er helt vanlig å ta en bil av gangen når man får sjansen til det?

At noen skulle vurdere å ikke slippe inn en forbikjører i en farlig situasjon er skremmende. Hvis han kræsjer spinner han lett rundt og rett inn i deg.

Ja, det er mange hissige forbikjørere der ute, men la dem nå bare holde på. Vi kommer alle frem.

Forhåpentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...