Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du reiser lengre strekninger på fem timer+, hva velger du av buss eller tog?

Og hvorfor.:)

Skrevet

Når du reiser lengre strekninger på fem timer+, hva velger du av buss eller tog?

Og hvorfor.:)

Kommer an på hva som er billigst rett og slett. :sjenert: Og når på døgnet avreise er.

Skrevet

Tog, helt klart. Er det masse folk på bussen, så sitter man som sild i tønne. På toget så kan man ofte gå å sette seg i en annen kupè, for å slippe unna de verste folkemengdene. Toalettene er også bedre på tog. Og så kan man kjøpe noe mat, godis og blader. Hurra for toget:)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på blant annet strekning og pris. Og er det mulig å fly blir det valgt :)

AnonymBruker
Skrevet

Tog, helt klart. Er det masse folk på bussen, så sitter man som sild i tønne. På toget så kan man ofte gå å sette seg i en annen kupè, for å slippe unna de verste folkemengdene. Toalettene er også bedre på tog. Og så kan man kjøpe noe mat, godis og blader. Hurra for toget:)

Problemet med toget er at man ofte havner baklengs, og/eller sittende rett i glaningen på andre passasjerer. I bussene er i hvert fall alle setene riktig vei :)

Jeg reiser en del Oslo-Göteborg, der velger jeg buss. På strekningen Trondheim-Oslo har jeg prøvd både fly, tog og buss. Fly er overlegent best, mens den bussen tar jeg aldri igjen.

Skrevet

Problemet med toget er at man ofte havner baklengs, og/eller sittende rett i glaningen på andre passasjerer. I bussene er i hvert fall alle setene riktig vei :)

Jeg reiser en del Oslo-Göteborg, der velger jeg buss. På strekningen Trondheim-Oslo har jeg prøvd både fly, tog og buss. Fly er overlegent best, mens den bussen tar jeg aldri igjen.

Hva var det med den bussen?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis jeg kan velge tog gjør jeg det. Som regel kan jeg ikke velge tog, enten fordi det ikke går på den strekningen jeg skal eller fordi det er for dyrt i forhold til fly.

På kortere strekninger (som f.eks. mellom bydeler i Oslo) velger jeg tog og bane foran buss NÅR SOM HELST. Det har rett og slett med at bane og tog som regel er langt mer behagelig enn buss og ofte mer presis også og mindre påvirket av trafikkaos.

Langdistansebuss er helt greit alternativ - på kortere strekninger. Men må man sove på bussen f.eks. over natten blir det et hvilket som helst annet kollektiv transportmiddel i stedet.

Skrevet

TOG! Jeg blir skikkelig reisesyk, av alle typer framkomstmiddel, bortsett fra sykkel, hest og fly. Buss er verst, så jeg velger tog. Men jeg må sitte riktig vei på toget. Liker også at det er bedre plass på toget, både til meg og bagasje :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stortrives på tog, så jeg er aldri i tvil. Kan strekke på bena, snu meg rundt på doen og har mer plass hvis jeg er så heldig at setet ved siden av er ledig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva var det med den bussen?

Trangt som sild i tønne, svingte innom hver eneste småvei på strekningen, virket det som, varmt som et helvete, osv osv. Selv baklengstog hadde vært å foretrekke. Bussen brukte også vesentlig lengre tid enn toget. Men fly er jo stort sett billigere enn tog også, så da blir valget enkelt på den strekningen. :rodmer:

Skrevet

Trangt som sild i tønne, svingte innom hver eneste småvei på strekningen, virket det som, varmt som et helvete, osv osv. Selv baklengstog hadde vært å foretrekke. Bussen brukte også vesentlig lengre tid enn toget. Men fly er jo stort sett billigere enn tog også, så da blir valget enkelt på den strekningen. :rodmer:

Hvilken buss var dette? Lavprisekspressen eller Østerdalsekspressen?

Personlig velger jeg tog.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken buss var dette? Lavprisekspressen eller Østerdalsekspressen?

Personlig velger jeg tog.

Det var Østerdalsekspressen. Lavprisekspressen pleier vel å kjøre toetasjesbusser, så mulig de er bedre. Men jeg tror nesten man må få dobbeltsete for seg selv for å ha det noenlunde komfortabelt så mange timer på buss.

Skrevet

Er det kun Lavprisekspressen som kjører Trondheim-Oslo?

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen tvil? Tog er selvsagt mest bekvemt, så jeg foretrekker tog fremfor buss når som helst. Bortsett fra her til lands da, hvor det er svært mye forsinkelser og tull og der toget på enkelte korte og svært trafikkerte strekninger både bruker lengre tid enn bussen og der man som reisende på mange avganger må bytte fra tog til buss på deler av strekningen, slik tilfellet er på Vestfoldbanen. Må man bytte til buss underveis på en to og en halv times togtur er det nesten bedre å ta buss hele veien.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man ta tog i sommer må man også ha i bakhodet at mer eller mindre alle togtrafikk i Oslo stenger. Så da må man regne med å busse deler av strekningen uansett.

AnonymBruker
Skrevet

I følgende rekkefølge:

1. Fly

2. Tog

3. Buss

I voksen alder har jeg aldri reist mer enn 3 timer hverken på buss eller tog. Alle slike lengre reiser har gått med fly. Men det går nå en gang ikke fly alle steder.

Skrevet

Tog. Reiser ganske ofte mellom sørlandet og østlandet, som ofte tar mer enn fem timer, og jeg er ganske lei av å kjøre buss. Derfor må det nesten bli tog. Nå har jo fly blitt så billig også, så det hender jeg velger fly, som troner på topp.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Lavprisekspressen går ikke gjennom østerdalen lengre og østerdalsekspressen har gått ned til to avganger fra oslo.

Jeg liker tog best, bedre plass og bedre luft.

Gjest Applecore
Skrevet

Reiser ofte strekningen Oslo-Trondheim.

Jeg likte tog best før, men har hatt så mye dårlige erfaringer med nsb i det siste; forsinkelser, vonde seter (som evt er feil vei), ekle doer, trangt, styr med å få plassert bagasje osv.

Er i utgangspunktet ikke veldig glad i busser heller, men har hatt veldig gode erfaringer med Lavprisekspressen. Setene er faktisk veldig gode, det er som regel godt med plass, strømuttak både nede og oppe i bussen og drikke-/snackautomat bak.

Og så stopper de en halvtimes tid på en kro ca halvveis, både dag og natt; der har de ganske fine og rene doer, og buffét til en latterlig høy pris (men man kan evt få spise matpakken sin der inne).

Men fly er helt klart det foretrukne alternativ ;)

Skrevet

Går det tog så tar vi det. Har klippekort og sparer en del kr der. Liker ikke buss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...