Gå til innhold

Kameline ønsker å bli mamma

Kameline

Anbefalte innlegg

Velkommen hit :kaffekopp:

Gøy å se et nytt navn i boken min :jepp:

Når begynner dere prøvingen?

Takk for det :) Vi har tenkt til å begynne i juli/august. Folat har jeg startet med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda....hanging in there...litt kjedelig tid i måneden eneste...rett før mensen - er litt trøtt og lei kan du si: :kjefte:

Men - de nærmer seg prøvetid for oss...om mindre enn to mnd får vi vite om det har klaffa på pp1 :)

Skjønner :)

Husker den følelsen av å snart skulle begynne å prøve jeg også :) Får håpe det klaffer fort for dere :)

Når reiser dere til Asia og hvor lenge blir dere vekke forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Husker den følelsen av å snart skulle begynne å prøve jeg også :) Får håpe det klaffer fort for dere :)

Når reiser dere til Asia og hvor lenge blir dere vekke forresten?

Blir borte fra KG hele 4 uker faktisk...! :sjokk:

Eller kanskje jeg finner meg en liten nett-cafe et sted? :lur:

Gleder meg - blir deilig med en skikkelig ferie!

Vi reiser om en uke ca...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mensen idag - heelt presis!!

Kan snart stille klokka etter den! :fnise:

Veldig fornøyd :jepp:

Har nå en 28 dagers syklus, så om det fortsetter så stabilt, har jeg fortsatt aller første IKM den 24.august!!

Merker at mannen også begynner å glede seg!! Det er gøy! :)

:romeo:

Endret av Kameline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta poliovaksine denne uken.

Ble plutselig litt bekymra for om det er karantenetid for å bli gravid etter vaksina - :sukk:

Har ikke lyst til å utsette prøvingen enda lenger :sur:

Noen som vet noe om poliovaksinen?

..viss ikke får jeg bare smøre meg med tålmodighet, og spørre dama på vaksinasjonskontoret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og titter :vinke:

Så spennende med prøving snart! Tiden kommer til å fly avgårde frem til august, bare vent å se :) Og plutselig, før du aner ordet av det, så er du gravid! Det er nok en stor fordel å ha sluttet på p-pillen såpass lenge før. Da er det iallfall ikke hormontull som stopper kroppen

Endret av *Lollipop*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og titter :vinke:

Så spennende med prøving snart! Tiden kommer til å fly avgårde frem til august, bare vent å se :) Og plutselig, før du aner ordet av det, så er du gravid! Det er nok en stor fordel å ha sluttet på p-pillen såpass lenge før. Da er det iallfall ikke hormontull som stopper kroppen

Velkommen til boken min, lollipop!

Kan ikke akkurat si jeg har så mange sidene å skryte av enda, men...:fnise: De kommer nok!

Gleder meg veldig til å begynne prøvingen - heldigvis skal vi ut på tur i ferien...ellers er jeg redd tiden ville ha gått for sakte frem til august ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til boken min, lollipop!

Kan ikke akkurat si jeg har så mange sidene å skryte av enda, men...:fnise: De kommer nok!

Gleder meg veldig til å begynne prøvingen - heldigvis skal vi ut på tur i ferien...ellers er jeg redd tiden ville ha gått for sakte frem til august ;)

Men, Kameline, du trenger da ikke å stresse så mye med brunfargen, du skal jo ut å reise! Heldiggrisen. Skulle ønske jeg kunne være like heldig, men her blir det nok kun jobbing og regn på ukesplanen. :regn: Hvor i Asia skal dere?

Har du funnet ut om dere må utsette prøvingen pga. vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Kameline, du trenger da ikke å stresse så mye med brunfargen, du skal jo ut å reise! Heldiggrisen. Skulle ønske jeg kunne være like heldig, men her blir det nok kun jobbing og regn på ukesplanen. :regn: Hvor i Asia skal dere?

Har du funnet ut om dere må utsette prøvingen pga. vaksinen?

Joda - det er sant, men litt kjedelig å bli brent første dag der nede...greit å få et grunnlag før :) Vi skal til Malaysia.

-----

Idag var jeg på helsestasjonen - og endte opp med diverse vaksiner - trippelvaksine, polio og hep B. Spurte dama om det var noe "karantene" for prøving etter vaksine - og hun sa...ja...ca 2-3 mnd bør en nok vente...

:kjefte:

2-3 mnd bøør en vente?? :kjefte: Hva slags vaaagt svar er det... Vi vil prøve nåååå...!! :tristbla:

...kjente det ble en skuffelse, ja...

Men, skal sjekke kilder... På informasjonen til vaksinene står det at det ikke er kjent at det påvirker foster, men at det likevel ikke anbefales til gravide om det ikke er nødvendig... Hvordan kan det da skade fosteret 1 mnd etterpå?? :sukk:

Som sagt...kommer til å sjekke flere kilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på helsenett.no:

Vaksinasjon i svangerskapet

Influensaepidemien kommer snart. Jeg er 3 måneder gravid, kan jeg bli vaksinert?

Ja, mot influensa kan du få vaksine selv om du er gravid. Vi anbefaler gravide som har kronisk sykdom eller dårlig allmenntilstand, å ta vaksinen som rutine, eller hvis du venter fødsel under en influensaepidemi. Vaksinen består av drept virus og er ikke skadelig. Hvis du er allergisk mot egg, skal du ikke ta den.

Hva med andre vaksiner?

Poliovaksine og vaksine mot hepatitt, stivkrampe og difteri består også av drepte virus slik at de ikke er farlige for fosteret. En sjelden gang kan man få en feberreaksjon, så igjen gjelder igjen regelen med å unngå alle medikamenter og kunstige stoffer i de 3 første måneden hvor fosteret dannes. Dersom du skal reise til Uland må du vaksineres mot polio, stivkrampe og difteri hvis det er lenge siden dette er gjort. Ring til helsesøster i kommunen din for å forhøre deg.

Har du begynt på Hepatitt B vaksinen og så blir gravid, bør du fortsette fullføringen av vaksinasjonsprogrammet.

Men er ikke vaksinasjon farlig?

Jo, enkelte vaksiner skal gravide absolutt ikke ha. Dette er vaksiner som består av levende virus som kan være direkte skadelige for fosteret. Bli derfor ikke vaksinert mot gul feber, kopper, tuberkulose (BCG-vaksinen), røde hunder, meslinger eller vannkopper under et svangerskap. Det bør helst gå 3 mnd etter slik vaksinasjon før du forsøker å bli gravid.

Kjenner jeg blir litt irritert om hun dama bare sier 2-3 mnd fordi det gjelder noen vaksiner - når det ikke gjelder de vaksinene jeg har tatt...?

Endret av Kameline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å ta Hep B-vaskina pga jobben min, så det var godt å se at det er trygt å ta den selv om man evt. blir gravid.

Synd at du ikke fikk noe fullgodt svar på helsestasjon. De burde jo ha peiling på sånt :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de sier at man skal være forsiktig hvis de ikke er helt sikre, bare for at man ikke skal risikere noe. Men klart det er kjedelig å få beskjed om å vente hvis man ikke må :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår jo at det er enklest for de å si at vi skal vente litt - for da har de alt på sitt rene...men, det er jo litt kjedelig, som du sier, å vente om man strengt tatt ikke må...:sukk:

Skal sjekke opp litt mer - men det er mulig vi begynner prøvingen som planlagt om 1 mnd likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om du har lest i dagboken min i det siste, men svarte deg der: Hun sykepleieren jeg var til sa at man måtte holde seg unna prøving i 1 mnd etter gulfebervaksine pga den inneholder levende virus. Når det gjaldt de andre vaksinene (hepatitt A, polio, stivkrampe, difteri og kikhoste) var det ingen restriksjoner. Hun visste at mange plasser ga 2-3 måneders "karantene", men etter hennes mening var det ikke grunnlag for dette. Jeg har også lest et lignende svar av en som var spesialist i reisemedisin på nettet, men finner selvfølgelig ikke igjen linken :sjenert:

Tror som dere har vært inne på at de gir karantene bare for å være på "sikre siden".

Dette gjelder gulfeber, men du kan jo lese her: Reiseklinikken

Jeg ville nok kjørt på om jeg var dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har lest i dagboken min i det siste, men svarte deg der: Hun sykepleieren jeg var til sa at man måtte holde seg unna prøving i 1 mnd etter gulfebervaksine pga den inneholder levende virus. Når det gjaldt de andre vaksinene (hepatitt A, polio, stivkrampe, difteri og kikhoste) var det ingen restriksjoner. Hun visste at mange plasser ga 2-3 måneders "karantene", men etter hennes mening var det ikke grunnlag for dette. Jeg har også lest et lignende svar av en som var spesialist i reisemedisin på nettet, men finner selvfølgelig ikke igjen linken :sjenert:

Tror som dere har vært inne på at de gir karantene bare for å være på "sikre siden".

Dette gjelder gulfeber, men du kan jo lese her: Reiseklinikken

Jeg ville nok kjørt på om jeg var dere ;)

Takk for beroligende svar :)

Vi kommer nok til å kjøre på, tror jeg... Dessuten er det ikke akkurat sikkert vi klaffer på første forsøk heller... Synes det skal bli godt å komme igang...

Er litt redd for at vi ikke skal få det til...

Mamma fortalte her en dag at de slet litt med å bli gravide...er redd for at jeg har arvet dette....:s Men, men - skal ikke ta sorgene på forskudd, heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt forresten, om jeg blir gravid på første forsøk, og kommer tilbake til den samme helsesøstra for kontroll :ler: ...har ikke jeg sett seg før...? ...kan jeg få se vaksinekortet ditt...? :fnise:

:flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går nok helt fint :Nikke: Det er ikke uvanlig å prøve noen mnd før det klaffer, ingenting behøver å være galt. Det er egentlig en veldig liten sjanse for at det skal klaffe på en syklus.. var det 20% sjanse pr syklus jeg har lest en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Hadde kanskje vært litt kleint å komme tilbake til samme damen ja! Men men... Skulle det skje så får du jo bare prøve å le det bort, og si noe i retning av at "ja, dette kom litt brått på" eller noe ;)

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint :Nikke: Det er ikke uvanlig å prøve noen mnd før det klaffer, ingenting behøver å være galt. Det er egentlig en veldig liten sjanse for at det skal klaffe på en syklus.. var det 20% sjanse pr syklus jeg har lest en plass?

Ja, det er sant - så vi trenger nok ikke bekymre oss...:)

God helg, lollipop!

God helg, Kameline! :klemmer:

God helg!! :hoppe:

:ler: Hadde kanskje vært litt kleint å komme tilbake til samme damen ja! Men men... Skulle det skje så får du jo bare prøve å le det bort, og si noe i retning av at "ja, dette kom litt brått på" eller noe ;)

God helg :)

Ja...hehe...hadde sikkert bare blitt morsomt :fnise:

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...