Gå til innhold

Klarer du å være ærlig?


Explosive

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin

Ikke uten hjelp fra google

fant dette fra et innlegg fra 2009. Antar det stemmer enda

Forskjellen mellom virus og bakterier er:
Et virus består kun av protein og dna/rna. et virus trenger inn i cellen ved å manipulere spesifikke reseptorer på cellen viruset er spesialisert til å infisere. Viruset sprøyter så sitt arvestoff (dna eller rna) inn i cellen, noen ganger følger også noen enzymer med (hiv-viruset for eksempel, har et enzym som gjør virusets RNA til DNA. dette er grunnen til at det kalles et retrovirus) DNAet til viruset innkorporeres så i vertsgenomet og gjør at cellens eget maskineri uttrykker virusets gener slik at mange nye virus produseres i cellen til slutt sprekker cellen, og veldig mange nye virus frigjøres. de har altså ingen metabolisme, og ingen annen funksjon enn å kopiere seg selv på bekostning av andre organsimer. 

Bakterier er overalt. mindretallet er sykdomsfremkallende. bakterier er vanskelig å beskrive på generelt basis, fordi det er et ekstremt mangfold. uten tvil den mest suksessfulle typen organisme på jorda. en bakterie er en encellet organisme som gjerne er svært spesialisert til stedet den lever. de formerer seg som celler gjør, ved å kopiere DNAet sitt, og så dele seg i to. måten bakterier fremkaller sykdom på er ofte ved at de skiller ut toksiner som påvirker forskjellige mekanismer i cellene på verten for enten å gjøre omgivelsene mer fordelaktige for seg selv, eller for å muliggjøre spredning til andre verter (et godt eksempel her er kolera). 

Ja, noen av bakteriene vi har i kroppen vår kan fremkalle sykdom på steder de ikke hører hjemme. tarmbakterier i urinveien er ikke spesielt heldig. 

Bare for å legge til litt artig trivia her inneholder menneskekroppen ti ganger flere bakterieceller enn egne celler. 
og til meomi.. mugg er ikke en bakterie, men en eukaryot. dvs de er mer i slekt med oss enn bakterier. virus kan kun ses med elektronmikroskop ikke vanlig lysmikroskop.

https://www.dinside.no/guru/hva-er-forskjellen-mellom-virus-og-bakterier

 

 

Var det skammelig av meg å bruke Google til å finne svaret på spørsmålet ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff

Jeg er avhengig av mye, trygghet f.eks. Og allergimedisinene mine. Og har blitt litt avhengig av varmeflaske under dyna når jeg legger meg.

Sånn utover oss menneskers "basic needs". 

Hva er ditt største problem pr idag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Uten om et par arbeidsoppgaver jeg skulle ha gjort, som jeg ikke får gjort, så er mitt største problem meg selv.

Hva er temperaturen ute der du er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke på Gud. Men, av og til skulle jeg ønske at jeg gjorde det.

 

Har du ledd ordentlig i dag?

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...