Gå til innhold

Hva skriver vi på dødsannonsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi i familien er kommet i en trist setting hvor en familie mann døde brått. Huset er for stort og vi må gjøre noe slik at deler av leiligeten må bygges om pluss at det elektriske må fikses. Poenge mitt er; hvordan kan vi skrive på en fin måte på minne-siden til mannen at enken trenger støtte til fine minner framover og kanskje ikke så mye blomster.

Vennlig hilsen

En stor familie i sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det syns jeg er frekt. Da burde i tilfelle pengene gå til et godt formål. Man bruker ikke en begravelse til å tigge penger av de andre pårørende.

Endret av capricorn74
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

"Like kjært som blomster er en gave så vi kan beholde alle minnene som er i huset".

Eller noe slikt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv:

"I stedet for blomster ønskes heller et bidrag til avdødes familie og barn".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med familien deres i denne situasjonen...

For meg hører ikke dette hjemme i dødsannonsen. Dette er en sak som familie og venner bør ta tak i, og hjelpe enken der de kan. Å be "vilt fremmede" om hjelp, som man på sett og vis gjør ved å si noe om det i dødsannonsen, vil virke grådig og opportunistisk i mine øyne, selv om det virkelig ikke er det.

Ei i min nære omgangskrets kom i samme situasjon for noen måneder siden. Mannen hennes døde, og hun satt igjen med 3 barn, stort huslån og liten egen inntekt.

Hun har måttet selge unna det hun kan, fått ny avtale med banken, og fått mye økonomisk hjelp fra sine foreldre og svigerforeldre.

Her har hun også vært åpen om alt som har foregått, og turt å be om hjelp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så pinlig.De som er nære nok til å gi, vet vel om situasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett flere steder at det gis penger til barnas utdannelse, men til oppussing av et hus har jeg aldri sett..

Synes kanskje det er litt drøyt.. selvom det er utrolig trist at dere har mistet noen så er det flere som har mistet en de er glad i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på et lite sted hvor det sto en kopp på den lokale kafeen med en lapp som oppfordret alle til å gi penger til barnas utdannelse etter at mor hadde tatt sitt eget liv.

En forferdelig tragedie hvor jeg ikke kjente vedkommende, men jeg reagerte faktisk overraskende sterkt på den koppen med penger og den lappen.

Og så reagerte jeg på at det skulle gå til barnas utdannelse, det er jo faktisk noe alle har mulighet til i Norge. Jeg hadde forstått det i f.eks. USA.

De hadde visst ikke så mye arv disse barna, men da ville jeg heller sett "hjelpe barna med morsarv" eller "til barna" eller noe sånt.

Forstår fortvilelsen og syns det ville være veldig merkelig, men med "I stedet for blomster ønskes heller et bidrag til avdødes familie og barn" som skrevet ovenfor her er man i hvert fall ærlig, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Ubeskrivelig upassende for å si det pent.

Man bruker ikke sorg til å tigge penger.

Dette burde dere ta opp med familie og venner privat, ikke i en dødsannonse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der her er i mitt syn litt over streken.

Jeg ble sittende igjen med et ekstra boliglån og husleie etter at den siste av foreldrene mine døde. Enslig og på AAP så hadde jeg jo ikke sjans til å betale dette. Jeg fikk ordnet med bank og privat lån som alt ble oppgjort den dagen leiligheten ble solt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ingen selvfølge at folk gir blomster engang, så det synes jeg er upassende, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenker ikke klart når man brått mister noen, og jeg forstår at det må være en fortvilet situasjon for dere, men dette er ikke rette måten å gjøre det på. Forstår godt at blomster ikke vil hjelpe på den økonomiske situasjonen, og at noen kan se på det som bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn får støtte fra den avdødes pensjon om de er under utdanning. det er for å sikre barna utdanning, så da har dem ikke fått vite dette.

blomster er for å ta farvel med den døde. jeg hadde aldri gitt penger isteden. det virker klynisk å be om det. selg heller huset som et opp pussingprosjekt.

når pappa døde nå for noen måneder siden, så var det mange som spurte (i slekta) om vi trengte penger og at vi bare måtte si ifra. men selv om jeg ikke har så god råd, har ikke det noe å si. jeg kunne gitt alle penger i verden for å få han tilbake. penger kan ikke måles i liv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg enig med de fleste andre her, det er svært upassende å be om penger på denne måten. Folk sender ofte blomster som en avskjed til avdøde og for å vise familien som sitter igjen at de tenker på dem. Få har lyst til å vise sin sorg ved å bidra til oppussing av huset ditt. Det høres kanskje brutalt ut, men har du ikke råd til å bo der mer, må du faktisk flytte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge skal vi ikke be om hjelp, for da er vi frekk. Det er mye bedre at mennesker bruker flere hundre på blomster, enn å hjelpe familien i deres situasjon. Man skal ikke bruke sorg til å tigge fra andre, for det er usmakelig. Til den personen som skriver at det er ikke alle som gir blomster en gang, så klarer vel til og med du å forstå at det er ingen som tvinger noen til å gi noe som helst. Men hadde man planer på å gi en blomst, er det vel mye bedre at familien er ærlige og sier at familien ville hatt godt brukt for de pengene i stedet for blomster. Man kan skrive at man ønsker penger til et eller annet formål, og hvorfor da ikke til å beholde huset?

Er vi blitt så kalde, at vi ikke skal kunne hjelpe til i slike situasjoner? og er det virkelig så gale, om noen ber om slik hjelp? Jeg syns det er forferdelig å si at noen liksom bruker sorgen for å få penger. Er vi virkelig så kalde og kyniske, at det er slik vi ser på det? og er virkelig den blomsten viktigere enn at familien kanskje kan beholde hjemmet sitt?

jeg syns enkelte har en meget merkelig tankegang, men midt i min egen sorg har jeg forstått at vi nordmenn er og blir kalde, kyniske og meget egoistiske. Vi skal ikke hjelpe andre, og vi skal heller ikke be om hjelp, for ber vi om hjelp så bruker vi sorgen som et påskudd. Bare å tenke slik får det til å gå frysinger nedover ryggen på meg. Er glad jeg ikke er slik, og jeg håper virkelig jeg aldri kommer til å tenke slik.

Til ts: I stedet for at familien gjør dette, kan kanskje de rundt samle seg og be alle rundt om hjelp til dette. Kanskje det da blir lettere å få hjelp, for da er det ikke familien som bruker sorgen som et påskudd til å få penger. Er rett og slett skremt over tankegangen, at vi har så liten medfølelse med mennesker, at vi mener at det er helt greit at noen må gå fra hus og hjem midt i en sorgprosess bare fordi man ikke skal be om hjelp.

En god klem til familien, og jeg håper virkelig at de får den hjelpen de behøver. De har mer enn nok å slite med, om de ikke skal måtte gå fra hus og hjem også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Like kjært som blomster er en gave så vi kan beholde alle minnene som er i huset".

Eller noe slikt?

Enkelt og veldig godt skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke blomstene på graven er til de pårørende? Det er jo et symbol til personen som er død, ikke som "trøst og hjelp" til andre.

Huff..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke blomstene på graven er til de pårørende? Det er jo et symbol til personen som er død, ikke som "trøst og hjelp" til andre.

Huff..

Jeg tenker nok at avdøde heller ville ønsket at familien hans skulle ha det bra enn blomster for titusenvis av kroner på graven, - det hadde ihvertfall jeg ønsket etter min død, så kunne de kanskje ha sendt meg noen gode tanker istedenfor og de er jo som kjent gratis!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok at avdøde heller ville ønsket at familien hans skulle ha det bra enn blomster for titusenvis av kroner på graven, - det hadde ihvertfall jeg ønsket etter min død, så kunne de kanskje ha sendt meg noen gode tanker istedenfor og de er jo som kjent gratis!

... Og det er jo greit at DU synes det, men nå må du tenke over symbolikken rundt en begravese og hvordan andre folk tenker. Man gir ikke penger for å "minnes sin gode venn" som døde, man legger blomster fordi det er en del av symboler og tradisjoner hos oss. Det er ikke opp til andre å velge hvordan vi skal uttrykke vårt savn eller ønske, om det er i form av penger eller blomster. Om jeg gir blomster til en begravelse er da ikke det til de pårørende, det er til å minnes personen det gjaldt. Med et dikt f.eks.

Om man er av oppfatning av at blomstene kun er for å vise litt oppmerksomhet til familien så er dette feil! Man hedrer den døde, ikke familien. Jeg velger hvordan jeg vil sørge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...