Gå til innhold

Språkkurs til journalister?

crispy

Anbefalte innlegg

Har dere lagt merke til hvor ofte det er skrevet feil i nettaviser? Journalister som disker opp med merkelige, og til tider morsomme, setninger som ville gitt norsklæreren fra grunnskolen grå hår på hodet?

La oss starte en tråd hvor vi skriver opp "dagens gullkorn" fra journalistverdenen!

Her er et eksempel: kilde:http://www.seher.no/871062/sean-kingston-maa-holde-sykesengen-i-flere-uker

«Tilstanden er stabil, etter at Kingston pådro seg en brekt kjeve og håndledd. I tillegg fikk han vann i lungene.», skriver nettstedet.

Denne karen her fikk altså en brukket kjeve og et ekstra håndledd med på kjøpet etter ulykken. Han fikk en brekt kjeve (brekt er nynorsk, på bokmål vil dette være å breke. Bæ-æ-æ, liksom)

Hvis setningen hadde vært uten bestemt artikkel i starten, kunne han pådratt seg brukket kjeve og håndledd. Nå fikk han altså en brukket kjeve og håndledd.

Endret av crispy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*abonnere*

Lover å bidra til tråden når jeg finner noe som egner seg :opplyser: . Det er ille nok med de språklige krumspringene vi "vanlige" folk klarer å lire av oss, men jeg blir stadig vekk forbauset over språket til folk som faktisk forventes å skulle leve av å formidle ting skriftlig. Burde det ikke settes krav til alminneling god norsk i den slags yrker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*abonnere*

Lover å bidra til tråden når jeg finner noe som egner seg :opplyser: . Det er ille nok med de språklige krumspringene vi "vanlige" folk klarer å lire av oss, men jeg blir stadig vekk forbauset over språket til folk som faktisk forventes å skulle leve av å formidle ting skriftlig. Burde det ikke settes krav til alminneling god norsk i den slags yrker?

:fnise: Jeg har levd hele mitt 18-årige liv i den tro at man må ha et og annet kurs innen skriving. Rettskriving og oppbygging av setninger var, i alle fall i min skoletid, en del av Kunnskapsløftet.. Vi får nå oss en god latter en gang i blandt i det minste. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har levd hele mitt 18-årige liv i den tro at man må ha et og annet kurs innen skriving. Rettskriving og oppbygging av setninger var, i alle fall i min skoletid, en del av Kunnskapsløftet.. Vi får nå oss en god latter en gang i blandt i det minste. :fnise:

Jeg har levd myyyye lenger i samme trua, så du er bare nybegynner... :ler: . Og tro meg, vi lærte faktisk litt om det i "steinalderen" også.

*setter seg i gyngestolen, dytter opp brillene og er glad for at ungdommen er enig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg har lest en artikkel på Seher.no som IKKE inneholdt skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi får nå", er vel ærlig talt dialekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg har lest en artikkel på Seher.no som IKKE inneholdt skrivefeil.

Men så er vel heller ikke Se&Hør-knoterne for journalister å regne? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...