Gå til innhold

-Et valg man tar


Gjest petre

Anbefalte innlegg

Gjest petre

Virker som overvektige er misunnelige på oss slanke fordi vi tilsynelatende kan spise hva vi vil uten å legge på oss. Dette er for det meste sprøyt. Jeg må også ta valg flere ganger hver dag og evnt. velge å avstå fra ting jeg har lyst på, fordi jeg egentlig har spist nok den dagen eller kroppen ikke har godt av det. Kroppen kan venne seg til å spise sunt og foretrekke sunne matvarer fremfor usunne. Har jeg i en periode spist mye søtt får kroppen min lyst på sukker. Tipper det er det samme med fett.

Det virker som de samme tror vi elsker å trene, og mange gjør kanskje det. Jeg er ikke en av dem. Det er en kamp å dra seg ut innimellom, men jeg gjør det – og fy søren så deilig det er etterpå.

Slutt å finne på unnskyldninger, om du virkelig har lyst å gå ned får du det til. Men du må ofre noe, det er et valg man tar, mange ganger hver dag. Så også vi slanke.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indeed. Alle valg man tar vil sette spor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som overvektige er misunnelige på oss slanke fordi vi tilsynelatende kan spise hva vi vil uten å legge på oss.

Slutt å finne på unnskyldninger, om du virkelig har lyst å gå ned får du det til. Men du må ofre noe, det er et valg man tar, mange ganger hver dag. Så også vi slanke.

Og du liker tydeligvis å tro at du vet hva du snakker om, men du gjør ikke det. Har du vært overvektig hele livet ditt, ts? Tror ikke det nei. Det er ofte flere grunner som du ikke vet noe om, og det har ikke stort med viljestyrke å gjøre. Slutt med å fordømme andre mennesker, uansett! :nei:
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du liker tydeligvis å tro at du vet hva du snakker om, men du gjør ikke det. Har du vært overvektig hele livet ditt, ts? Tror ikke det nei. Det er ofte flere grunner som du ikke vet noe om, og det har ikke stort med viljestyrke å gjøre. Slutt med å fordømme andre mennesker, uansett! :nei:

Såklart er det også mennesker som er overvektige på grunn av gener. Men de aller fleste er overvektige nettopp fordi de ikke gidder å trene, eller stapper i seg mengder med junk. Det er en unnskyldning mange bruker, at de er arvelig belastet osv, men når de begynner å trene ser man faktisk på de fleste at de går ned i vekt og får en sunnere livsstil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du liker tydeligvis å tro at du vet hva du snakker om, men du gjør ikke det. Har du vært overvektig hele livet ditt, ts? Tror ikke det nei. Det er ofte flere grunner som du ikke vet noe om, og det har ikke stort med viljestyrke å gjøre. Slutt med å fordømme andre mennesker, uansett! :nei:

Noen FÅ har en genetisk sykdom eller lignende som gjør at de er overvektig. Dette gjelder de aller færreste. For de fleste handler det om viljestyrke. Det er populært å påstå noe annet for å ha unnskyldninger for å være tykk og overvektig, men det er nettopp bare det, unnskyldning.

Det handler om å endre vaner, noe som er vanskelig, men det er mulig. Men det er klart det er lettere å sette seg ned og si" nei, det går ikke, jeg klarer det ikke, jeg vil gjerne, men det går ikke."

Det krever å være svært bevisst, og aktivt gjøre noe annet eller velge noe annet når man får lyst på det usunne. Istedet gir de etter. Det er svært få av de overvektig som spiser sunt dag ut og dag inn og ikke merker noen effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere aner fremdeles ingenting om alle de overvelktige som kjemper kampen mot kiloene hver eneste dag. Kanskje mere enn dere selv må gjøre, fordi de må holde ut usaklige og ganske ekle kommentarer fra bedrevitere som dere. Noen er født slanke og legger ikke på seg, fordi de ikke har dette suget i kroppen hele livet sitt. Det er det mange som har. En skikkelig demon å kjempe i mot hver eneste dag, for en kan ikke unngå alle fristelsene som er over alt. Reklamer, venner, butikker. Mat må en ha, helst tre ganger om dagen. Det er for ille at "dere" forteller "oss" at det BARE er å gjøre slik og sånn. Uvitende tåper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere aner fremdeles ingenting om alle de overvelktige som kjemper kampen mot kiloene hver eneste dag. Kanskje mere enn dere selv må gjøre, fordi de må holde ut usaklige og ganske ekle kommentarer fra bedrevitere som dere. Noen er født slanke og legger ikke på seg, fordi de ikke har dette suget i kroppen hele livet sitt. Det er det mange som har. En skikkelig demon å kjempe i mot hver eneste dag, for en kan ikke unngå alle fristelsene som er over alt. Reklamer, venner, butikker. Mat må en ha, helst tre ganger om dagen. Det er for ille at "dere" forteller "oss" at det BARE er å gjøre slik og sånn. Uvitende tåper.

Noen som føler seg truffet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det alt du hadde å bidra med i en seriøs og ganske alvorlig debatt, så forteller det alt jeg trenger om deg, snuppa. God tur videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det alt du hadde å bidra med i en seriøs og ganske alvorlig debatt, så forteller det alt jeg trenger om deg, snuppa. God tur videre.

Jeg anser ikke et uttrykk som "Uvitende tåper" passende i en seriøs og ganske alvorlig debatt heller.. Og forresten, jeg har sagt hva jeg mener lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du liker tydeligvis å tro at du vet hva du snakker om, men du gjør ikke det. Har du vært overvektig hele livet ditt, ts? Tror ikke det nei. Det er ofte flere grunner som du ikke vet noe om, og det har ikke stort med viljestyrke å gjøre. Slutt med å fordømme andre mennesker, uansett! :nei:

Det er enkelt å ha noe å skylle på ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere aner fremdeles ingenting om alle de overvelktige som kjemper kampen mot kiloene hver eneste dag. Kanskje mere enn dere selv må gjøre, fordi de må holde ut eneste dag, for en kan ikke unngå alle fristelsene som er over alt.

det er jo dette TS sier hun også gjør. Tar valg som er bra for kroppen. Drar seg på trening selv om hun ikke vil. Lar være å spise for hun har spist kvoten sin for dagen!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes TS har et meget godt poeng her. Vekt styres i de aller, aller fleste tilfeller av en selv. Hadde overvekt skyldtes noe medfødt hadde man vel neppe hatt en så markant økning i antall overvektige mennesker i den vestlige verden de siste tiårene..

Jeg er selv slank, og det er ikke som om jeg ikke må ta i bruk selvdisiplinen på jevnlig basis, for å holde vekten. Slettes ikke! Det er dager der jeg gjerne skulle sittet på rumpa hele dagen og stappet i meg pizza og potetgull, men i de aller fleste tilfellene velger jeg rett og slett å la være. Det føles tungt og kjedelig der og da, men på sikt er det verdt det.

Folk i dag blir latere og latere, mer og mer borskjemt, og feitere og feitere...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Dere aner fremdeles ingenting om alle de overvelktige som kjemper kampen mot kiloene hver eneste dag. Kanskje mere enn dere selv må gjøre, fordi de må holde ut usaklige og ganske ekle kommentarer fra bedrevitere som dere. Noen er født slanke og legger ikke på seg, fordi de ikke har dette suget i kroppen hele livet sitt. Det er det mange som har. En skikkelig demon å kjempe i mot hver eneste dag, for en kan ikke unngå alle fristelsene som er over alt. Reklamer, venner, butikker. Mat må en ha, helst tre ganger om dagen. Det er for ille at "dere" forteller "oss" at det BARE er å gjøre slik og sånn. Uvitende tåper.

Jeg er en av dem som har vært overvektig hele livet omtrent. Jeg har blitt det pga dårlige valg, lite kunnskap og ren og skjær latskap.

Langs den veien har jeg også plukket med meg sukkeravhengighet og depresjoner, samt en tendens til overspising. Dette tror jeg ikke at har vært skyld i min overvekt, men har vært resultat av overvekt.

Nå går jeg ned i vekt. Det er fordi jeg har begynt å ta ansvar for egen kropp og helse. Det er min feil at jeg er feit, og jeg blir ikke sunn uten å ta ansvaret for å bli det selv.

Kanskje jeg er genetisk disponert for overvekt, men hvorfor skulle jeg la det avgjøre at jeg skal forbli feit? Skulle det være en grunn for meg til ikke å begynne å trene og å spise sunt? Burde det ikke heller være en ekstra god grunn til å få ræva i bevegelse?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har faktisk mange gode poeng, men det unnskylder ikke det flåsete innlegget jeg siteter under:

Noen som føler seg truffet?

Det er bare for dumt, spesielt fra en som kaller diskusjonen seriøs. Bidra til at den fortsetter å være det, i stedet for å komme med teite utsagn som du gjør her! :kjefte:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere aner fremdeles ingenting om alle de overvelktige som kjemper kampen mot kiloene hver eneste dag. Kanskje mere enn dere selv må gjøre, fordi de må holde ut usaklige og ganske ekle kommentarer fra bedrevitere som dere. Noen er født slanke og legger ikke på seg, fordi de ikke har dette suget i kroppen hele livet sitt. Det er det mange som har. En skikkelig demon å kjempe i mot hver eneste dag, for en kan ikke unngå alle fristelsene som er over alt. Reklamer, venner, butikker. Mat må en ha, helst tre ganger om dagen. Det er for ille at "dere" forteller "oss" at det BARE er å gjøre slik og sånn. Uvitende tåper.

Det er jo litt drøyt av deg å anta at ingen av oss aaaaner hva det vil si å stå imot dette suget. Det vet du ingenting om.

Jeg har aldri vært naturlig slank, og var lubben når jeg var liten, og var overvektig tidligere. Men med viljestyrke og trening har jeg klart å bli slank og veltrent. Det betyr ikke at jeg ikke må kjempe mot lysten på annen mat. Det må jeg hele tiden, og kanskje i større grad enn deg? Jeg tåler nemlig ikke mye av det andre kan spise, så jeg må hele tiden tenke på hva jeg spiser, både mtp vekt og mtp at jeg ikke skal bli syk. Og alt har med viljestyrke å gjøre. Jeg kan selvfølgelig velge å gi etter for lystene, men da blir jeg tjukk, og jeg blir syk. så det er et valg jeg tar. Hver eneste dag. Og det å kalle oss som da er slanke og veltrente for uvitende tåper blir ganske drøyt. Jeg skal ikke falle for fristelsen å synke ned på ditt nivå, men bare ønske deg lykke til, og håpe du en dag våkner og innser at det er ditt liv, og ditt valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, enda en "tykke mennesker spiser for mye og beveger seg for lite"-tråd.

Ja, det er kanskje slik i mange tilfeller, men veldig ofte er overvektsproblematikken så kompleks og sammensatt at det er vanskelig å peke ut en eller to enkeltårsaker til overvekten.

På grunn av dette blir slike utsagn en alt for enkel framstilling, og oppleves som veldig lite konstruktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe sjokk at overvektige klikker i vinkel og forsvarer valkene sine til den store gullmedaljen!!!

Jeg er også litt overvektig, men ikke faen om jeg gidder å forsvare meg!! jeg vet det er min egen feil og jeg vet hva som bør gjøres for å ikke være ovektig lenger!

Alt handler om viljestyrke.

Noe jeg heldigvis har fått mere av i det siste!

For det er på ingen måte noe positivt med å være overvektig!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er på ingen måte noe positivt med å være overvektig!!

Nei, det er det ikke og det er ikke noe positivt med å hetse overvektige!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...