Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg aner ikke hvor jeg skal poste denne tråden, ?

men vi har hatt slik svartmugg på fugene og i tak på bad.. og nå når jeg var ferdig og dusje såg jeg pluttselig dette.. vasker og skyller dusjen godt ofte, er bare noen dager siden sist. så dette har komt siste par dagene.. er 5/6 cm.. Dette er vell ikke bra??

ringen på ene bilde er forresten en stoor tommelring for herrer.

post-34093-0-38619200-1306916894_thumb.j

post-34093-0-08216500-1306916910_thumb.j

post-34093-0-30949600-1306916927_thumb.j

Gjest Tjoms
Skrevet

Hvis du har vasket og skrubbet og soppen kommer tilbake igjen så hurtig, så må du se om du har problemer med ventilasjonen. Ventilasjon på bad må ALLTID stå på, selv når du ikke dusjer. Har du et gammelt bad uten membran, så kan det tenkes at badet ditt må rives fordi fukten har satt seg for godt.

Ta kontakt med Mycoteam. Befaring av dem er kjempedyrt, men du kan leie en maskin som tar prøver av muggsoppen i rommet, og sende til dem for analyse.

Problemet må du ihvertfall ta tak i, konsekvensene av å bo med muggsopp kan være svært store, noe jeg selv fikk erfare.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vasket og skrubbet og soppen kommer tilbake igjen så hurtig, så må du se om du har problemer med ventilasjonen. Ventilasjon på bad må ALLTID stå på, selv når du ikke dusjer. Har du et gammelt bad uten membran, så kan det tenkes at badet ditt må rives fordi fukten har satt seg for godt.

Ta kontakt med Mycoteam. Befaring av dem er kjempedyrt, men du kan leie en maskin som tar prøver av muggsoppen i rommet, og sende til dem for analyse.

Problemet må du ihvertfall ta tak i, konsekvensene av å bo med muggsopp kan være svært store, noe jeg selv fikk erfare.

Tusen takk for svar. Jeg prata faktisk med dem isted.

Det har seg desverre slik at jeg og samboeren leier leiligheten med en som ikke bryr seg. Jeg sa at jeg vil få noen til og komme og måle om der er fukt og slikt i resten av huset så fikk vi til svar at det var ikke nødvendig for sopp er ikke så skadelig (jepp han er en idiot) jeg kontakta han ijen på melding og sa at pgav samboeren må vi nesten finne det ut, han svarte bare på det andre jeg skrev og dret i det. vi har kjøpt vifte men ikke fått satt opp ennå. siden vi oppdaget svartmuggen for en måned siden ca har vi lufta veldig godt, hatt opp vindu hele tiden, spessielt etter vi dusjer..

er jo litt redd for samboeren har kraaftig astma og allergi..

Og vi er binda i et år og bo her. har et halvt år ijen, og jeg vil uuut...

Hva skjedde med deg om jeg kan spør?

Gjest Tjoms
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg prata faktisk med dem isted.

Det har seg desverre slik at jeg og samboeren leier leiligheten med en som ikke bryr seg. Jeg sa at jeg vil få noen til og komme og måle om der er fukt og slikt i resten av huset så fikk vi til svar at det var ikke nødvendig for sopp er ikke så skadelig (jepp han er en idiot) jeg kontakta han ijen på melding og sa at pgav samboeren må vi nesten finne det ut, han svarte bare på det andre jeg skrev og dret i det. vi har kjøpt vifte men ikke fått satt opp ennå. siden vi oppdaget svartmuggen for en måned siden ca har vi lufta veldig godt, hatt opp vindu hele tiden, spessielt etter vi dusjer..

er jo litt redd for samboeren har kraaftig astma og allergi..

Og vi er binda i et år og bo her. har et halvt år ijen, og jeg vil uuut...

Hva skjedde med deg om jeg kan spør?

Huseier er pliktig å holde boligen i forsvarlig stand, hvis han motsetter seg utbedring så hev kontrakten. Vis han www.sykavhuset.no så kanskje han kommer på bedre tanker.. Nå vet jeg ikke hva slags sopp det dreier seg om, noen sopp er mer aggressiv enn andre. Det som er bekymringsverdig er at soppen kommer tilbake et par dager etter rengjøring, det indikerer fukt. Er det ikke mekanisk ventilasjon på badet?

Jeg ble så syk at jeg ble sengeliggende i flere år, klarte knapt tygge mat. Ikke alle får akutte symptomer slik jeg gjorde, du kan utvikle kreft, astma, kraftige allergier, osv. Muggsopp er (nesten) like farlig som røyk, i følge eksperter.

Jeg hevet kontrakten til de jeg leide av. De lagde et helvete uten like, men jeg ga meg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør virkelig få noen proffe på besøk og få sjekket om der ikke er noe lekkasjer også. Eller råde huseier til å gjøre det riktigere sagt. Lekkasje kan ødelegge huset, så om han driter i det kan han like gjerne rive huset.

AnonymBruker
Skrevet

Huseier er pliktig å holde boligen i forsvarlig stand, hvis han motsetter seg utbedring så hev kontrakten. Vis han www.sykavhuset.no så kanskje han kommer på bedre tanker.. Nå vet jeg ikke hva slags sopp det dreier seg om, noen sopp er mer aggressiv enn andre. Det som er bekymringsverdig er at soppen kommer tilbake et par dager etter rengjøring, det indikerer fukt. Er det ikke mekanisk ventilasjon på badet?

Jeg ble så syk at jeg ble sengeliggende i flere år, klarte knapt tygge mat. Ikke alle får akutte symptomer slik jeg gjorde, du kan utvikle kreft, astma, kraftige allergier, osv. Muggsopp er (nesten) like farlig som røyk, i følge eksperter.

Jeg hevet kontrakten til de jeg leide av. De lagde et helvete uten like, men jeg ga meg ikke.

det hørest virkelig ikke bra ut..

Har vert borte i 2 dager nå. når jeg kom tilbake var den ene soppet blitt dobbelt så stor.

Det er ingen ventilasjon på bad. Og dusjen renner hele tiden, det har den jort fra dag en. håper du har blitt bedre nå..

skal kike på den linken. tusen takk

AnonymBruker
Skrevet

Du bør virkelig få noen proffe på besøk og få sjekket om der ikke er noe lekkasjer også. Eller råde huseier til å gjøre det riktigere sagt. Lekkasje kan ødelegge huset, så om han driter i det kan han like gjerne rive huset.

For ca 2 måneder siden oppdaget vi svarmuggen, sendte han 2 meldinger og prøvte ringe. etter 8 dager svarte han. bare det viser hvor lite han bryr seg.

Jeg sa til han første gangen at vi vil ha en takstmann eller noen dit og måle fuktighet for og finne ut om det er mer i huset vi ikke vet, det svarte han ikke på.

Når samboeren snakket med han sa han det samme, fikk til svar at det har komt frem at sopp ikke er så farlig så det var ikke nødvendig... (eeehm)

Han sa vi kunne få kjøpt en vifte og ha på badet, men det ville han at vi skulle gjøre, og at vi skulle sette opp, så kunne vi få avslag i leigen..

det gjorde vi, vi dro og kjøpte, jeg skrev en lang melding at prisen ble det og det, vi brukte 200 i buss for og hente og vi må sette opp selv så jeg håper du kan gi oss veldig bra avslag i husleien. og at jeg vil gjerne at du skal få noen til og komme og måle etter fuktighet og slikt siden samboeren har så kraftig astma og allergi så kan det vær farlig. jeg slengte med ha en fin dag, mvh meg...

så svarte han ok.

det er 3 uker siden, ikke hørt en dritt fra han siden.. ikke har han vert i leiligheten våres heller. men sambo har sett han hos de som bor nede 2 ganger. men tydeligvis bryr han seg ikke nok til og komme opp og se..

problemet med han er at (og dette fikk vi vite etter kontrakten var skrevet og vi var flytta inn) at han er en ta de sleipeste som leier ut her. han er veeldig beryktet og bryr seg ikke om noen enn seg selv.. han har tilogmed vert i media pgav oppstyr rundt han. jeg skulle finne han på facebook, fant ikke han men en hatgruppe mot han.(vil ikke gi for mye info om han så han ikke blir gjenkjent) så vi må ha alt klart når vi sier at vi vil ut av kontrakten for han kan vist og snakke for seg og er som sagt en sleiping..

Samme dag vi såg på leiligheten såg jeg at dusjen drev og rente vann av, ikke dryppet, men det rant skikkelig, det sa jeg til han. og har nemt det ijen etterpå. det har han ikke brydd seg om heller..

AnonymBruker
Skrevet

Det forundrer meg litt at dere ikke "angriper" litt mere aktivt, dere tror at huseier skal fungere som en vaktmester for dere? Kan dere ikke, for å forebygge større skade, skifte pakning på dusjen evt. hele dusjslangen? En pakning koster ikke mange kronene, ny dusjslange noen få hundrelapper.

Og få inn vifte så kjapt som mulig? Hvis dere ikke kan gjøre det selv, så få noen til å hjelpe til med det (lei inn folk som kan hjelpe dere hvis dere ikke klarer det selv, og trekk det fra på husleia)

Mange folk har en utrolig passiv holdning til pågående skader som får utvikle seg, istedet for å ta ansvar selv. Gjør ikke huseier noe selv, så tar du som leieboer tak og får gjort utbedringer. Ikke slik at du kan iverksette oppussing av badet, men du trenger ikke sitte passivt på gjerdet heller, mens skaden øker.

Tørker dere klær på badet? Det øker iallefall fuktutslipp i rommet, og gir dermed økende skade.

Hilsen utleier som har bodd på andre siden av kloden, og ikke alltid har kunnet trå til som "vaktmester".

• Liker 1
Gjest Tjoms
Skrevet

det hørest virkelig ikke bra ut..

Har vert borte i 2 dager nå. når jeg kom tilbake var den ene soppet blitt dobbelt så stor.

Det er ingen ventilasjon på bad. Og dusjen renner hele tiden, det har den jort fra dag en. håper du har blitt bedre nå..

skal kike på den linken. tusen takk

Huseier er pliktig å ha tilfredsstillende ventilasjon i leiligheten. Hvis det ikke er ventilasjon på bad kan aldri i verden leiligheten være godkjent for utleie, og han bryter dermed loven.

Her må du rett og slett stille hardt mot hardt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forundrer meg litt at dere ikke "angriper" litt mere aktivt, dere tror at huseier skal fungere som en vaktmester for dere? Kan dere ikke, for å forebygge større skade, skifte pakning på dusjen evt. hele dusjslangen? En pakning koster ikke mange kronene, ny dusjslange noen få hundrelapper.

Og få inn vifte så kjapt som mulig? Hvis dere ikke kan gjøre det selv, så få noen til å hjelpe til med det (lei inn folk som kan hjelpe dere hvis dere ikke klarer det selv, og trekk det fra på husleia)

Mange folk har en utrolig passiv holdning til pågående skader som får utvikle seg, istedet for å ta ansvar selv. Gjør ikke huseier noe selv, så tar du som leieboer tak og får gjort utbedringer. Ikke slik at du kan iverksette oppussing av badet, men du trenger ikke sitte passivt på gjerdet heller, mens skaden øker.

Tørker dere klær på badet? Det øker iallefall fuktutslipp i rommet, og gir dermed økende skade.

Hilsen utleier som har bodd på andre siden av kloden, og ikke alltid har kunnet trå til som "vaktmester".

For det første så har vi jort det vi kan! Vi har kjøpt og ordnet med vifte. uten at det hjelper.. i 3 måneder har vi lufta ut så leilighetet er jo iskald.. Vi har gjort alt vi kan.. Og der er mye mer som har skjedd som jeg ikke orker skirve her, som a hadde ort at du fårsto litt bedre.. Nei han skal vell ikke være vaktmester, men det er hans ansvar og vedlikeholde leiligheten. IKKE våres, vårt ansvar er barre og ikke gjøre det verre.. men som sagt så ligger det myye mer bak :)

AnonymBruker
Skrevet

Huseier er pliktig å ha tilfredsstillende ventilasjon i leiligheten. Hvis det ikke er ventilasjon på bad kan aldri i verden leiligheten være godkjent for utleie, og han bryter dermed loven.

Her må du rett og slett stille hardt mot hardt.

Der er ingen ventilasjon noen plass. Leiligheten er også veldig tung luft i.. Mandag blir vi og ringe, så spennende og se hva han sier..

skal printe ut det om sto på den linken du sendte.. det var mye bra stoff :)

Gjest Tjoms
Skrevet

Der er ingen ventilasjon noen plass. Leiligheten er også veldig tung luft i.. Mandag blir vi og ringe, så spennende og se hva han sier..

skal printe ut det om sto på den linken du sendte.. det var mye bra stoff :)

Er det ikke lufteventiler på vinduer heller? Ingen avtrekk i hele leiligheten ala dette

eller en sånn luke i veggen du åpner?

Ikke ring, ta dette skriftlig slik at du kan dokumentere kommunikasjon dere imellom. Jeg vet ikke hvor du bor, men bor du i storbyene kan du ta kontakt med disse "jus-bussene" som kan hjelpe deg juridisk - gratis, evnt du kan kontakte mycoteam som kanskje vet hvilke lover og paragrafer du kan vise til huseieren.

I mellomtiden, ha vinduer åpne til enhver tid mens dere oppholder dere i boligen, og har dere mulighet til å bo et annet sted midlertidig, så gjør det.

Skrevet

I bunn og grunn hjelper det lite hva dere gjør nå, skaden har skjedd, og har sannsynligvis vært der lenge. Jeg kan nesten 100 % garantere at badet må rives for å bli kvitt problemet.

Vær veldig nøye når/om dere får noen på befaring, det er ekstermt mye useriøse firmaer ute på markedet. Husk at det kreves en enorm utdannelse for å kunne uttale seg, her holder det ikke med noen kurs! Har selv jobbet i bransjen, og har sett konsekvenser som kunne vært unngått om den som hadde uttalt seg faktisk hadde hatt de kunnskapene han/hun burde ha hatt. Her er det eksempler fra å få beskljed om å rive hele huset, når det er nok å rive opp baderomsgulvet, samt andre eksempler hvor man rådes å bare pusse opp badet når hele huset er råttent.. Så vær obs!

I bunn og grunn er dette huseiers ansvar, så jeg ville stått på mitt til han hadde gitt etter. Gjerne kontakt disse "Juss-bussene" om råd (skriftlig!), og dermed ta det opp med huseier. Evt. bruk noen hundre (??) kroner på å få en advokat til å skrive et brev. Det holder kjeften på de fleste!

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lufteventiler på vinduer heller? Ingen avtrekk i hele leiligheten ala dette

eller en sånn luke i veggen du åpner?

Ikke ring, ta dette skriftlig slik at du kan dokumentere kommunikasjon dere imellom. Jeg vet ikke hvor du bor, men bor du i storbyene kan du ta kontakt med disse "jus-bussene" som kan hjelpe deg juridisk - gratis, evnt du kan kontakte mycoteam som kanskje vet hvilke lover og paragrafer du kan vise til huseieren.

I mellomtiden, ha vinduer åpne til enhver tid mens dere oppholder dere i boligen, og har dere mulighet til å bo et annet sted midlertidig, så gjør det.

Jo en slik en er det over dusjen. ser ikke ut til at den hjelper så da må det ligge noe annet bak? Fikk høre med en som bodde i etasjen under, at de hadde nettop malt når han flyttet inn, så gikk det en liiten stund, og det kom mugg ut av veggene på soverommet. så vi vet at huset har en historie bak seg med muggproblemer.

Jeg bor i en liten bygd på sunnmøre, Vi har lufta ut i 3 måneder nå :( brrrr.... Samboer måtte blir hjemme fra jobb idag for han er så syk (men har ikke tatt astmamedisin på et par dager så kan vær det) Han skal til lege imorgen, da skal han få sjekka etter muggspor i lungene (vet ikke om det er akk det de gjør da men)

Har desverre ingen plass og bo så lenge :(

Men var flaks vi ikke fikk ringt han idag, så nå skal jeg sette meg ned og skrive brev :)

du har vertfall vert til godt hjelp :)

AnonymBruker
Skrevet

I bunn og grunn hjelper det lite hva dere gjør nå, skaden har skjedd, og har sannsynligvis vært der lenge. Jeg kan nesten 100 % garantere at badet må rives for å bli kvitt problemet.

Vær veldig nøye når/om dere får noen på befaring, det er ekstermt mye useriøse firmaer ute på markedet. Husk at det kreves en enorm utdannelse for å kunne uttale seg, her holder det ikke med noen kurs! Har selv jobbet i bransjen, og har sett konsekvenser som kunne vært unngått om den som hadde uttalt seg faktisk hadde hatt de kunnskapene han/hun burde ha hatt. Her er det eksempler fra å få beskljed om å rive hele huset, når det er nok å rive opp baderomsgulvet, samt andre eksempler hvor man rådes å bare pusse opp badet når hele huset er råttent.. Så vær obs!

I bunn og grunn er dette huseiers ansvar, så jeg ville stått på mitt til han hadde gitt etter. Gjerne kontakt disse "Juss-bussene" om råd (skriftlig!), og dermed ta det opp med huseier. Evt. bruk noen hundre (??) kroner på å få en advokat til å skrive et brev. Det holder kjeften på de fleste!

Ja jeg også frykter at det må rivest. Altså hele huset er forferdelig, men vi fikk klar beskjed når vi flyttet inn at der er ingen problemer der. det låvte han oss faktisk. vi spurte om han kunne få det på papir og skrive under på det. det skulle han, men det ble aldri jort desverre :(

Ja vi får se hva som skjer når jeg har sendt brevet til han. han er vist i rettsaker hele tiden har jeg hørt, og er den typen som truer med rettsak så fort han får noe imot seg... Så håper vi kan få det til.. betaler pokker meg 6000 kroner i måneden.. sjokkerende dyrt (var desverre desperate når vi flyttet inn, og trodde der var god stand)

Om vi får negativ tilbakemelding med han når vi kontakter han nå så kommer jeg til og prate med en advokat ja :)

takk for svar :)

Skrevet

Fra forbrukerportalen: "Viser det seg at husrommet er fuktskadd og angrepet av muggsopp, kan det gi grunnlag for både krav om utbedring og prisavslag inntil det er utbedret. Er mangelen vesentlig, kan det gi grunnlag for heving."

Du kan altså holde tilbake leien dersom huseier ikke gjør noe med problemet.

Gjest Tjoms
Skrevet

Jo en slik en er det over dusjen. ser ikke ut til at den hjelper så da må det ligge noe annet bak? Fikk høre med en som bodde i etasjen under, at de hadde nettop malt når han flyttet inn, så gikk det en liiten stund, og det kom mugg ut av veggene på soverommet. så vi vet at huset har en historie bak seg med muggproblemer.

Jeg bor i en liten bygd på sunnmøre, Vi har lufta ut i 3 måneder nå :( brrrr.... Samboer måtte blir hjemme fra jobb idag for han er så syk (men har ikke tatt astmamedisin på et par dager så kan vær det) Han skal til lege imorgen, da skal han få sjekka etter muggspor i lungene (vet ikke om det er akk det de gjør da men)

Har desverre ingen plass og bo så lenge :(

Men var flaks vi ikke fikk ringt han idag, så nå skal jeg sette meg ned og skrive brev :)

du har vertfall vert til godt hjelp :)

Okey, men da er det ihvertfall ventilasjon på badet. Det kan dog være at avtrekket ikke virker slik det skal, eller at det er store fuktskader som må fikses opp i. Trolig sistnevnte. Kanskje det ikke er membran slik at det har trekket fukt inn i veggene. Dette du forteller om naboen under er jo enda mer alvorlig. Hvis huseier bare har malt over muggsopp på den måten så har han enten ikke begrep om hva muggsopp er, eller så er han svært uansvarlig.

Det er nærmest håpløst å få påvist muggsopp-sporer i lungene/blodet, for partiklene er så bittebittesmå. Har dere innbetalt mye depositum?

Se dette fra Forbrukerportalen. Ta kontakt med Forbrukerrådet evnt også. Ikke innbetal en krone mer i husleie til denne mannen!

Gjest Tjoms
Skrevet

Jeg er så nysgjerrig på hvordan det har gått?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så nysgjerrig på hvordan det har gått?

Beklager sent svar..

Jeg har nå sendt et langt brev til han, la da også med de bildene her oppe. Skrev han en melding iste og bekreftet addressen. så han vet vertfall at han får et brev, og trolig får han det idag. så nå får jeg bare vente og se hva han svarer.

Vi betalte 18 tusen i depositum. eller sambo tok seg opp lån og betalte det, er livredd for at de pengene er borte vekk.

Ja, stemmer det at det var malt over. helt utrolig synest jeg.

Jeg har blitt veldig plaget med kvalme, hodeverk i det siste. pluss at jeg eier ingen ork lenger. vil bare ligge i senga. Jeg håper inderlig ikke jeg har blitt syk. vi har bodd her i over 6 måneder nå og jeg klarer ikke tanken på 6 måneder til :( tusen takk for linken. er godt mulig jeg er så frekk endag og sender deg privat mail. for det virker som du har peiling på hva du prater om. Nå har forresten de to sma soppene blitt mye mye større (men vil ikke fjerne det før han kommer... bevis)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...