Gå til innhold

WHO: Mobiltelefoner kan være kreftfremkallende!


Gjest Nedfall

Anbefalte innlegg

Gjest Nedfall

...lyser det imot meg på vg.no (ok, jeg la til ! for dramatisk effekt)

Men er det virkelig det de har sagt.. ?

Nja..

Lengre ned i artikkelen står det "muligens kan fremkalle kreft".

Samtidig understrekes det at det foreløpig ikke finnes tilstrekkelig kunnskap til å kunne komme til en klar konklusjon.

Jeg googlet jo litt om dette her da.

Det viser seg at WHO har basert avgjørelsen sin bl.annet på en stor studie kalt "The Interphone study", som ble publisert i 2010. Det var en studie som gikk over ett tiår, i 13 land, den undersøkte 7,416 kreftpasienter, og omtrent det dobbelte antallet "vanlige mennesker". Det er den største studien i sitt slag, til dags dato, og har sannsynligvis mye å si for hva WHO nå har vedtatt.

Konklusjonen av studien?

Overall, no increase in risk of glioma or meningioma was observed with use of mobile phones" for normal users.

..men også dette:

There were suggestions of an increased risk of glioma at the highest exposure levels, but biases and error prevent a causal interpretation.

..og dette:

In addition, that study came to the paradoxical conclusion that those who use a mobile phone on a normal, but not heavy, basis actually had fewer tumors than those who use a corded phone.

Den siste der er jo litt avslørende, da den tyder på at moderat mobilbruk faktisk kan beskytte mot kreft (?) En mer edruelig konklusjon er at studien har mangler.

Uansett, man har med andre ord, i den største studien som er foretatt på den mulige sammenhengen mellom kreft og mobiltelefonbruk, kommet frem til konklusjonen: Vet ikke.

Likevel velger WHO å legge til mobiltelefoner på en "svarteliste", som inneholder kandidater som kloroform og eksos (!). Men VG utelater at lista også inneholder kandidater som:

Kaffe, te, tanniner (rødvin), p-piller, nikkel-legeringer (smykker), styren (bestanddel i ganske alminnelig plast, dvs stort sett alt av hardplast, tenk kjøkkenredskaper, støvsugere, kofferter, plastemballasje, legoklosser mmm), polyvinyl alkohol (finnes i øyedråper og matavfallsposer), teobromin (det der stoffet i sjokolade som er farlig for hunder, men visstnok er ufarlig for oss), solskinn, røyk fra vedfyring, og nattarbeid, for å nevne ett lite utvalg.

Så.. om ingen av dere vil gi avkall på å drikke te/kaffe/rødvin, slutte å spise sjokolade, aldri ta i noe av plast, eller holde dere inne hele sommeren, så kan det vel ikke være noen vektig grunn til å slutte å bruke mobil heller?

Endret av Nedfall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Journalister og forskning....

En stygg kombinasjon. De går faen meg ALDRI til kilden. Det må man gjøre sjøl. Og da finner man stort sett at det de skrev var feil på flere nivåer enn man skulle tro var menneklig mulig. Samfunnsvitere burde holdes på trygg avstand fra ting som har med forskning og teknikk å gjøre. De forstår seg ikke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Journalister og forskning....

En stygg kombinasjon. De går faen meg ALDRI til kilden. Det må man gjøre sjøl. Og da finner man stort sett at det de skrev var feil på flere nivåer enn man skulle tro var menneklig mulig. Samfunnsvitere burde holdes på trygg avstand fra ting som har med forskning og teknikk å gjøre. De forstår seg ikke på det.

Først NÅ kommenterer du innlegget mitt! ;)

Ja, jeg er helt enig. Grunnen til det slette arbeidet, tror jeg, er en kombinasjon av latskap, og sensasjonslyst* (og kanskje aldri så lite forakt for den delen av befolkningen som driver med forskning). Dessuten er de jævlig flinke til å kopiere ukritisk. Har det vært en eneste sensasjonell artikkel om noe "farlig" (f.eks farlig teknologi), kan du være sikker på at det sprer seg som ild i tørt gress..

*Noe som egentlig burde være en god nyhet (at det ikke er funnet noen tydelig sammenheng mellom mobilbruk og kreft), er bad news for journalister.

Journalister deler spesielt en egenskap med Skræmmer'n: Æ like å skræm folk!

Jeg er rimelig sikker på at de skriver ned dagens hyss i en svær bok etterpå også. :(

Endret av Nedfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pantherinae

Åh dette irriterte meg også skikkelig. Behøvde ikke lese en eneste artikkel, skjønte at det dreide seg om en eller annen vag formulering om at "kanskje muligens dersomatte..."

Problemet er vel at sensasjonsoverskrifter og skremselspropaganda selger mye bedre enn reelle fakta. Tror vi kan se langt etter den dagen avisjournalistene faktisk skriver en nyansert og avbalansert artikkel om noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Neimen jasså, ja.

Det var visst ingen fare.

- Dette er å spre unødig frykt i befolkningen, sier Lars Klæboe i Statens strålevern til Forskning.no.

..og gjett hvem som nettopp skremte vannet av bekymrede mobilbrukere?

VG.

Først skremme, deretter vente med å bringe frem balansert informasjon (= penger i kassa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...