Gå til innhold

Får alltid DEN køen etter meg


Gjest Impreza

Anbefalte innlegg

Gjest Impreza

Synes det er ekkelt å kjøre på E6, får alltid så mye kø etter meg, og jeg kjører fartsgrensen. Føler meg ofte presset til å kjøre fortere.. Hva skal jeg gjøre? Har nettopp fått lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Speedometeret på mange biler viser for mye, ofte så mye som 10km/t slik at du kjører tilsvarende saktere enn du tror. Du kan få gjort speedometerkoontroll, tror NAF har gratis om du er medlem. Bare google litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ofte er det slik at speedometeret viser litt feil.. Det er vel så trafikkfarlig å kjøre for sakte og skape kø og hissige billister! Skaper du alltid kø er det noe galt. Spør folk du kjenner om de vet om en fartsmåler på veien, de er kjekke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ligger i høyre felt, syns jeg ikke du skal føle deg presset til å kjøre fortere enn fartsgrensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Så lenge du ligger i fartsgrensa, så skal du ikke bry deg om at det blir kø bak deg.

Skru på musikk, syng og kjør i det tempoet du føler deg trygg i (så lenge det ikke er snakk om 20km/t under grensa da, hehe)

Du har akkurat fått lappen og du trenger litt tid på deg til å bli trygg i trafikken. Det kommer etterhvert.

Det er aldri bil nr 1 som skaper kø...det er bil nr 2 i rekka som gjør det ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Jeg synes at så lenge du følger trafikken foran deg og/eller ligger i fartsgrensa (kanskje ti over?) så er det bare å drite i dem bak deg! Som Consensio sier over - det er ikke nummer 1 som skaper kø, det er de utålmodige nummer 2. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Impreza

Det er bare et felt der jeg kjører. Og jeg tør ikke kjøre 10 over, er livredd for å bli tatt i kontroll, også har jeg jo bare prøvetid enda..

Endret av Impreza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle de støttende ordene du får her, ligg på fartsgrensen. Det er faktisk en grunn til at den er der. Synes det er påfallende at det ikke er husrent å følge fartsgrensen. De er der for en grunn.

Personlig blir jeg provosert, fordi jeg nesten døde i trafikken og selv om jeg overlevde er hele livet mitt endret, og blir aldri det samme igjen, jeg blir sannsynligvis aldri smertefri.

Ja til trygg trafikk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner noen som har en gps du kan låne kan du sjekke om speedometeret ditt viser riktig. :)

Men uansett hvor riktig eller feil det viser syns jeg ikke du skal kjøre fortere enn du føler deg trygg på. Du er en relativt fersk sjåfør, og det tar litt tid før man får følelsen av trygghet når man kjører.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solveig92

Du kan jo alltids kjøre inn til siden og slippe bildene bak forbi. Mange mener nok at dette er unødvendig for du "rømmer" unna problemet på mange måter siden du slipper de forbi. Jeg synes nesten det er bedre at man kjører inn til siden og slipper bildene bak forbi slik at man ikke skaper noen farlige situasjoner :)

Jeg har selv hatt lappen siden september og jeg føler meg ennå "uerfaren" iforhold til mange andre som har hatt lappen i mange, mange år. Så jeg tar det heller litt med ro og er ikke så "cocky" i trafikken som mange unge er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør den farten du føler deg komfortabel med, men kjør til siden og slipp forbi dersom du har samlet opp en kø :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt en test på bilen om jeg var deg. Har en relativt ny bil selv og den viser, i følge biltilsynet, 8 km/t feil ved kjøring i 80. Dvs at når jeg ligger i 80 på nåla så er min reelle fart bare 72... og da blir det jo kø når andre tar hensyn til sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper forbi folk hvis jeg skaper kø :) De idiotene midt i en lang kø skaper jo farlige situasjoner for alle rundt når de kjører forbi i svinger og sånt, så da vil jeg heller slippe alle de som vil kjøre fort forbi.

Som mamma sier: "De får kjøre fort, de som har råd".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Så ikke før nå at du kjører på en strekning uten to felt.

Da sier jeg meg enig med resten, slipp køen forbi, så slipper du å skape frustrasjon og farlige situasjoner.

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fersk lærer

Jeg synes at så lenge du følger trafikken foran deg og/eller ligger i fartsgrensa (kanskje ti over?) så er det bare å drite i dem bak deg! Som Consensio sier over - det er ikke nummer 1 som skaper kø, det er de utålmodige nummer 2. ;)

Hei, hei, hei. Man skal ikke kjøre fortere enn fartsgrensa. Ikke 10 kmt en gang. Hva er det du lærer en fersk bilist? :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, hei. Man skal ikke kjøre fortere enn fartsgrensa. Ikke 10 kmt en gang. Hva er det du lærer en fersk bilist? :kjefte:

Vi hadde politiet på besøk på vgs en gang, for å snakke om bil og trafikk. Politiet her i kommunen oppfordret ungdom til å ligge 10 over fartsgrensen så lenge føret tillater, og at man følger flyten.

Det er viktig å lage flyt i trafikken for å unngå farlige situasjoner. Langt farligere at en eller annen føler seg nødt til å kjøre forbi rett før en bakketopp, enn at folk jevnt over ligger ca 10 kmt over fartsgrensen. Husk at speedometeret også som regel viser ca 5 kmt mer enn den egentlige farten. Dvs at ligger speedometeret på 55, ligger man egentlig bare i 50, på de fleste biler.

Endret av Envy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, hei. Man skal ikke kjøre fortere enn fartsgrensa. Ikke 10 kmt en gang. Hva er det du lærer en fersk bilist? :kjefte:

At 99% av alle biler har opptil 10% feilmargin på speedometeret og at man kan ta høyde for dette. I tillegg så har politiet en god feilmargin på laserene sine, og man får ikke bot før man blir tatt i 3 km/t over fartgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 99% av alle biler har opptil 10% feilmargin på speedometeret og at man kan ta høyde for dette. I tillegg så har politiet en god feilmargin på laserene sine, og man får ikke bot før man blir tatt i 3 km/t over fartgrensa.

Oj, 3 km/t. Da skal man jammen sitte med tunga rett i munn for å holde seg innenfor den marginen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...