Gå til innhold

Hvordan skriver man symboler for hånd?


chepooka

Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg på. Jeg skal kanskje studere rettsvitenskap/juss til høsten, og jeg har alltid hatt problemer med å skrive § (paragraftegnet) for hånd - kløner noe veldig. Regner med jeg må skrive dette en del ganger for hånd de nærmeste årene, og vil gjerne få inn riktig teknikk med en gang.

Har søkt litt på nett, men det er visst bare jeg som lurer på dette ;)

Altså: skriver du § som to S'er oppå hverandre, eller skriver du § uten å løfte pennen fra papiret? Etterligner du en viss trykk-font (ala Times Roman) eller har du din egen stil?

Hva med & - skriver du det som en sammenhengende snirkel uten å løfte pennen fra papiret, eller som "Et"?

Hva med andre tegn?

(Og med dette har jeg gjort min nerdete inntreden på Kvinneguiden :goodbye: Hvordan i alle dager skal jeg få rettet opp DETTE førsteinntrykket...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker fra rettslæren på videregående at paragraftegnet skrives som to S-er inni hverandre. Det er ikke sikkert at det er noen fast regel, men det var slik vi lærte det. Et-tegnet tror jeg aldri at jeg har lært hvordan man skriver, så når jeg en sjelden gang skriver dette, blir det bare en krusedull. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver paragraftegnet som to s-er oppå/inni hverandre. Hva som er korrekt måte vet jeg ikke, men det blir seende riktig ut og er enkelt, så..

& skriver jeg i én bevegelse.

Alfakrøll skriver jeg som en helt vanlig a der jeg fortsetter halen rundt bokstaven. Det blir også sånn som den ser ut på tastaturet. Pappa får den aldri til. Etter flere år der hele greia ble bare kluss har han nå gått over til å skrive en a som han tegner en ring rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Meaty:

Jeg skriver også § som to S'er inni hverandre hvor jeg tegner den første høyere enn den andre, men det ser utrolig slurvete ut... Har aldri sett noen skrive dette tegnet for hånd, kun på trykk, og jeg tenker at det må være en enkel måte å skrive det på som ser litt ryddig ut?

Hehe, jeg skriver også en sånn & sløyfe, men jeg har hermet etter denne varianten som jeg har sett på trykk, og sett hvordan andre skriver det. Mobilen min klarer bare å skrive det som "Et" og da blir jeg helt satt ut :P

Moscato:

Hehe måten faren din skriver alfakrøll på minner meg om min egen far :)

Begynte også å tenke på noe: Man lærer jo hvordan man skriver bokstavene riktig på barneskolen. Burde det ikke i løpet av ungdomsskolen inngå i norskundervisningen hvordan man skriver de mest brukte symbolene? §,&,@ og sikkert flere andre er jo symboler man burde kunne skrive korrekt for hånd?

Jeg synes det er litt morsomt at man forsøker å kopiere fontene som brukes i trykket skrift - det er jo ikke alltid det er så praktisk å skrive dem for hånd - f.eks. bokstaven "a".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...