Gå til innhold

Følte meg presset av lastebil idag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På vei hjem fra jobb idag kom en diger polsk (tror jeg det var) lastebil bak meg. Det var på en litt øde motorvei, 80 sone.

jeg måtte bremse ned for en som skulle ta av motorveien, da legger lastebilen seg heeeeeeeelt oppi baken på bilen min (som er liten), det var kanskje noen cm klaring. Jeg kjører jo fort opp til 80 igjen, men den fortsetter å ligge tett tett bak meg og liksom "dytte"

Det har vært mange kontroller på den veien i det siste, så jeg ville ikke kjøre fort, men la meg litt over 80, noen ganger nitti. Men den fortsetter å ligge heeelt opptil meg. Uff det hele var såå ubehagelig.

Når vi kommer til en 60 sone og jeg bremser ned til kanskje 70, så fortsetter den å ligge helt intil, og virker veldig sint.

Etter litt tar jeg av, og han tuter som f* i det han kjører videre. Skjønner ikke at det går ann, det var sååå ubehagelig. Hvorfor skal jeg få dårlig samvittighet for å ligge i fartsgrensa? Og til og med over? Det hadde regnet så det var glatt også, vanligvis ligger jeg 10 km over.

Noen fler som har opplevd dette? Hva skal man gjøre? jeg visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre, følte meg skikkelig presset til å kjøre fortere.

Var ekkelt :sukk:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Noen lastebilsjåfører er dumme i hodet, akkurat som vanlige sjåfører eller andre trafikanter, men lastebilsjåfører har et større ansvar med tanke på vekt, bremselengde, energi osv.

Ring politiet mens du har han bak deg, si at han presser veldig. UP er flinke til å ta tak i utenlandske tungbilsjåfører, og så lenge de ikke har et prioriteringsproblem/for mye å gjøre, så vil de stoppe han...om de ikke kan ta han på noe så får han iallefall en advarsel og du slipper å ha han helt oppi rompa.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange lastebilsjåfører som driver på slik!

Tror greia er at de gjerne vil kjøre over fartsgrensen, og legger seg derfor på personbiler og presser dem opp i fart slik at de selv ikke blir tatt i fotobokser.. Er jo veldig ubehagelig å ha flere tusen tonn hengende på støtfangeren, og farlig er det og, så det beste du kan gjøre er vel egentlig å kjøre til siden (hvis det er muligheter for det) og slippe beistet forbi.

Selv lar jeg meg ALDRI presse til å kjøre fortere, og til min store glede havnet jeg faktisk i en avstandskontroll engang jeg hadde en trailer på støtfangeren! Og da røyk jaggu lappen hans, (og 7 til i samme kontroll) veldig synd når det skjer med yrkessjåfører, men de har jo ingenting på veien å gjøre når de driver med slik livsfarlig og agressiv kjøring!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

For det første så veier ikke en lastebil flere tusen tonn. Maxvekt her i Norge er 50 tonn.

Nei, dette har ingenting med fotobokser å gjøre. Grunnen til at noen sjåfører kjører fort og presser på, er pga presset fra kjørekontoret. Det er mye som skal leveres innen en viss tid, og det er ofte veldig knapt med tid til å rekke det.

Kjøre for fort. Dersom det er en 100-vei så kan ikke en lastebil kjøre for fort. Dersom noen ser en lastebil kjøre i over 100 km/t så er det eneste riktige å ringe politiet med en gang, for da er det trikset med bilen...for alle lastebiler skal ha en sperre på.

Bare sånn for å pirke ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ærlig talt lastebilsjåfører/yrkessjåfører generelt de mest erfarne ute på veiene, men dette var uakseptabel oppførsel.

Når jeg får hissige sjåfører bak meg bruker jeg finne en plass å slippe de forbi. Lastebiler må ha LANGE og klare stekk for å komme seg forbi, så de krever ofte litt samarbeid.

Skjønner at opplevelsen var heslig, men det beste er å bare slippe de forbi. Har en gang ringt til politiet pga oppførselen til en "medtrafikant" skremte vettet av meg, men de gjorde ingenting. Ingen vitner, ingen bevis. Angrer fordi om ikke på at jeg ringte, jeg ble veldig redd, og han jeg snakket med var flink å roe meg ned. :)

Men jeg tror de er rakt ute om du ringer ang en utenlands sjåfør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så veier ikke en lastebil flere tusen tonn. Maxvekt her i Norge er 50 tonn.

Nei, dette har ingenting med fotobokser å gjøre. Grunnen til at noen sjåfører kjører fort og presser på, er pga presset fra kjørekontoret. Det er mye som skal leveres innen en viss tid, og det er ofte veldig knapt med tid til å rekke det.

Kjøre for fort. Dersom det er en 100-vei så kan ikke en lastebil kjøre for fort. Dersom noen ser en lastebil kjøre i over 100 km/t så er det eneste riktige å ringe politiet med en gang, for da er det trikset med bilen...for alle lastebiler skal ha en sperre på.

Bare sånn for å pirke ;)

Helt rett. :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jajaj, viktig å prike litt! .......De fleste vet nok at en trailer ikke veier tusen tonn, men om personbilen må stoppe for hindring og blir smadret av en 50 tonns trailer i 80 km/t, så vil den bli truffet med en langt større kraft enn de 50 tonn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slipp den forbi....det er ikke din oppgave å leke trafikkpoliti!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti noen sånne jeg også, og det beste er bare å finne et sted og stoppe og slippe den forbi.. Han er idiot som kjører sånn med så stort kjøretøy, og det er ingenting som forsvarer slik kjøring. men det er ikke noe du kan gjøre for å hindre det der og da, så bare sving til side og slipp han frem, så slipper du hvertfall og bli knørva av en stor lastebil.. :)

jeg kjører liten bil selv, og selv om jeg ikke blir redd av å ha biler tett innpå bak, så irriterer det meg noe grenseløst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde funnet en avkjørsel fortest mulig og sluppet lastebilen forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Om det skjer igjen skal jeg kjøre av og slippe forbi, ikke verdt noen risk.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slipp den forbi....det er ikke din oppgave å leke trafikkpoliti!

eh... trafikkpoliti? Har du lest noe som helst av det jeg skrev?

Jeg er ikke noe trafikkpoliti, og har heller ikke noe som helst ønske om å være det, er bare en helt vanlig bilist som kjørte botover en motorvei hjem fra jobb i ca 5 km OVER fartsgrensa da lastebilen kommer, hvor får du det fra at jeg vil leke trafikkpoliti??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...