Gå til innhold

Hvorfor er det noen som legger på seg med en gang, og andre som kan spise hva de vil uten å legge på seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som trener 6 dager i uka, ofte 3-4 timer til dagen (ja det er sykt) . Hun spiser liiite mat, kansje bare middag (kyllingfilet) og et knekkebrød.

Hun er klar over at det ikke er bra,og har slitt med anoreksi. Men uansett, hun er ikke kjempetynn! hun veger like mye som meg, 50 kg, og vi er like høye (160). Jeg spiser hva jeg vil, og trener ikke.

Hvorfor er ikke hun syltynn?? Jeg vet jo hun har ødelagt forbrenninga, men all den treningen burde jo gjøre at hun så ut som en strek??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Muskler veier jo...

og er ikke sikkert hun trener "ordentlig og hardt" når hun trener (ikke det at jeg vet noe om det, eller skal dømme)

Og når kroppen får for lite mat, går den bare i sparemodus, og ingenting skjer, annet enn at kroppen bruker av musklene osv for å få næring.

AnonymBruker
Skrevet

Muskler veier jo...

og er ikke sikkert hun trener "ordentlig og hardt" når hun trener (ikke det at jeg vet noe om det, eller skal dømme)

Og når kroppen får for lite mat, går den bare i sparemodus, og ingenting skjer, annet enn at kroppen bruker av musklene osv for å få næring.

Ja, men det jeg mente var at vi ser like ut på en måte.. Hun har kansje litt mer mage enn meg,og større rumpe. ellers er vi ganske like..

Hun trener hardt, jeg orket ikke halvparten av det hun holder på med. Men nårkroppen bruker næring, skulle hun ikke da blitt tynnere?

Er ingenting vondt ment, jeg skjønner det bare ikke! Virker ulogisk for meg

Skrevet

Ja, men det jeg mente var at vi ser like ut på en måte.. Hun har kansje litt mer mage enn meg,og større rumpe. ellers er vi ganske like..

Hun trener hardt, jeg orket ikke halvparten av det hun holder på med. Men nårkroppen bruker næring, skulle hun ikke da blitt tynnere?

Er ingenting vondt ment, jeg skjønner det bare ikke! Virker ulogisk for meg

Hmmm, vurdert tanken på at hun spiser noe i smug?

Nei, kroppen er skapt hele veien for å tenke overlevelse... og ikke spise av fett osv der "vi" ønsker.

Tilfører man for lite, går kroppen i sparemodus. Og spiser minimalt med fett.

Anbefaler deg ikke sammenlikne henne med deg, dere er forskjellige, og vær gla for det! :)

Skrevet

Selv om "kroppen går i sparemodus" må man vel på et eller annet tidspunkt gå ned i vekt og bli tynnere, dersom en vedvarende over lang tid spiser lite, og trener mer enn man spiser i kaloriinntak/forbruk?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det med sparemodus jeg. Eller, jeg skjønner det, men det jeg ikke forstår er at folk har en så overdreven tro på at tvert man kommer i sparebluss så går man ikke ned i vekt.

Hvordan i all verden ble fangene i konsentrasjonsleirene så sykt tynne, da? Og hvorfor ser vi bilder av sultende mennesker i Afrika som er som vandrende skjeletter? Jeg har en ørliten mistanke om at deres kropper også er i sparemodus, men de er jo absolutt ikke normalvektige.

Så til TS sitt spørsmål: Jeg ANER ikke. Lurer på det samme selv. Men jeg kan ikke annet enn å synes synd på venninnen din. Eller, egentlig er hun jo ekstremt heldig - rent fysisk - som ikke er sykelig tynn, for det er jo farlige saker. Men sånn psykisk så er det jo utrolig synd på henne. :/

• Liker 1
Skrevet (endret)

Edit: dobbelpost

Endret av LamaLover
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjort mye forskning på dette med forbrenning. Det er svært få friske mennesker som har høyere eller lavere forbrenning enn det som er normalt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når man bygger muskler på kaloriunderskudd så går musklemassen ned og lagres som fett i stedet - så enkelt er det :) Og når muskelmassen går ned, så går også forbrenninga ned, for det er musklene som forbrenner fettet :)

Endret av addict
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det med sparemodus jeg. Eller, jeg skjønner det, men det jeg ikke forstår er at folk har en så overdreven tro på at tvert man kommer i sparebluss så går man ikke ned i vekt.

Hvordan i all verden ble fangene i konsentrasjonsleirene så sykt tynne, da? Og hvorfor ser vi bilder av sultende mennesker i Afrika som er som vandrende skjeletter? Jeg har en ørliten mistanke om at deres kropper også er i sparemodus, men de er jo absolutt ikke normalvektige.

Enig - sparemodus kan liksom ikke redde folk fra sult, det får konsekvenser å spise lite og trene mye.

AnonymBruker
Skrevet

En gang da jeg var ung og dum levde jeg et års tid på ca 600-800 kcal pr dag. Jeg trente ikke like mye som TS' venninne, men var i aktivitet og lå på et kraftig kaloriunderskudd. Jeg gikk ikke ned i vekt så mye som et eneste gram. Da jeg til slutt sprakk og begynte å hive i meg enorme mengder junkfood istedet, og sluttet med all trening, sto vekten fremdeles bom stille på 62 kg. Uansett hvor mye rart/dumt jeg har gjort kostholdsmessig, har jeg aldri gått verken opp eller ned i vekt! Nå spiser jeg svært sunt og i langt mer fornuftige mengder, trener styrke og kardio, men vekten står der den alltid har gjort, og kroppen ser helt lik ut. :forvirret:

Det høres så ukomplisert ut i teorien, med kalorier inn vs kalorier ut, men i praksis fungerer det visst ikke alltid slik.

Skrevet

En gang da jeg var ung og dum levde jeg et års tid på ca 600-800 kcal pr dag. Jeg trente ikke like mye som TS' venninne, men var i aktivitet og lå på et kraftig kaloriunderskudd. Jeg gikk ikke ned i vekt så mye som et eneste gram. Da jeg til slutt sprakk og begynte å hive i meg enorme mengder junkfood istedet, og sluttet med all trening, sto vekten fremdeles bom stille på 62 kg. Uansett hvor mye rart/dumt jeg har gjort kostholdsmessig, har jeg aldri gått verken opp eller ned i vekt! Nå spiser jeg svært sunt og i langt mer fornuftige mengder, trener styrke og kardio, men vekten står der den alltid har gjort, og kroppen ser helt lik ut. :forvirret:

Det høres så ukomplisert ut i teorien, med kalorier inn vs kalorier ut, men i praksis fungerer det visst ikke alltid slik.

Jøss. Så rart! Men jeg tror deg, altså.

Jeg er faktisk selv overbevist om at "regnestykket" kcal inn og kcal ut er i overkant simplifisert.

Man tror det er like gjeldende som tyngdekraften. Og la meg få presisere "REGNESTYKKET". Altså at vi mennesker tror vi kan ha full kontroll gjennom å telle kalorier inn vha innholdsdeklarasjoner og kjøkkenvekt, og holde nøyaktig oversikt over kalorier ut med pulsklokke og skritteller.

OG at man tror blindt på hva en regnetabell på Internett forteller deg om hvor mange kalorier du trenger om dagen ut i fra høyde og vekt.

Jeg så et veldig interessant program sendt på Schrödingers Katt hvor de utforsket nettopp det med hvorfor noen kan spise "hva de vil" og fortsatt være tynne, mens andre må holde et strengt regime dersom de vil være normalvektige. Noen kan faktisk spise mye mer enn de ut i fra "regnestykket" forbrenner, UTEN å bli tykkere. Det er slik - på så mange andre områder - at folk er forskjellige!

Hvorfor ignorerer folk f.eks GENER??

Kcal inn vs. kcal ut er for kontrollfreaker som tror de er smartere enn kroppene sine..

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Det der har jeg også lurt på TS!

Jeg har en kompis som er ca 190 cm høy, og veier så altfor altfor lite! Og han plages utrolig mye av det! Han spiser så han nesten sprekker hver dag, og har tilåmed fått kurer av ernæringsfysiologer for å legge på seg. Men, han går ikke opp en eneste kilo!

mamman min også, i hele sitt liv har hun spist store posjoner, aldri trent, og hun har ikke snøring på hva kalorier er! Tynn på en strek!

Mens andre derimot, de legger jo på seg bare de tenker på mat!

Vi har en variant til; venninnen min har stort sett bare spist pizza ( hun er en av få mennesker i verden som absolutt ikke er gla i mat, hun spiser kun for å overleve) så kostholdet hennes har bestandig stort sett bare vært dritt-mat og godteri pluss at hun er cola avhengig. Hun var tynn som en strek til hun var 24, så plutselig este hun ut! ikke fedme-feit, men bare sinnsykt bred!

hmm...

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Veninna mi ligger på sofaen hele dagen, spiser bare drittmat - og likevel går hun ikke opp i vekt / går ned litt i vekt.

JEG trener annenhver dag, er ellers mye i aktivitet også, spiser sunt og variert (i tråd med anbefalt kcal-inntak, jeg slanker meg ikke direkte), men går ikke ned noe i vekt. Irriterende? JEPP.

AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Så rart! Men jeg tror deg, altså.

Jeg er faktisk selv overbevist om at "regnestykket" kcal inn og kcal ut er i overkant simplifisert.

Man tror det er like gjeldende som tyngdekraften. Og la meg få presisere "REGNESTYKKET". Altså at vi mennesker tror vi kan ha full kontroll gjennom å telle kalorier inn vha innholdsdeklarasjoner og kjøkkenvekt, og holde nøyaktig oversikt over kalorier ut med pulsklokke og skritteller.

OG at man tror blindt på hva en regnetabell på Internett forteller deg om hvor mange kalorier du trenger om dagen ut i fra høyde og vekt.

Jeg så et veldig interessant program sendt på Schrödingers Katt hvor de utforsket nettopp det med hvorfor noen kan spise "hva de vil" og fortsatt være tynne, mens andre må holde et strengt regime dersom de vil være normalvektige. Noen kan faktisk spise mye mer enn de ut i fra "regnestykket" forbrenner, UTEN å bli tykkere. Det er slik - på så mange andre områder - at folk er forskjellige!

Hvorfor ignorerer folk f.eks GENER??

Kcal inn vs. kcal ut er for kontrollfreaker som tror de er smartere enn kroppene sine..

Jepp, det er utrolig merkelig. Og frustrerende ikke minst. Her driver man og sliter og svetter, og velger rå stangselleri i stedet for potetgull når man på en lørdagsmorgen vil ha noe å knaske på, også ser man null resultater! :snurt:

Blir mer og mer overbevist om at kalorier ikke er så viktig allikevel..

Jeg klarte forøvrig å gå ned to, tre kg en gang, og det var da jeg levde etter lavkarboprinsipper. Spiser mengder av fett og lå sikkert langt over anbefalt kaloriinntak, men gikk ned litt. Da savnet etter poteter og knekkebrød ble for stort, og jeg gikk tilbake til "vanlig, sunt kosthold" igjen, kom kiloene tilbake. *Sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...