roflgirl Skrevet 26. mai 2011 #1 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har nettopp kjøpt bil, forrige eier hadde bare hatt den i 1 mnd, og denne bilen ble kjøpt på butikk. Da er det sånn at jeg skal få gratis omreg, er det ikke? Men fikk en regning idag på 1600. Skal jeg klage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 26. mai 2011 #2 Del Skrevet 26. mai 2011 Klag. Dersom forrige eier selger bilen innen tre måneder etter at han selv betalte omreg. er den gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har nettopp kjøpt bil, forrige eier hadde bare hatt den i 1 mnd, og denne bilen ble kjøpt på butikk. Da er det sånn at jeg skal få gratis omreg, er det ikke? Men fikk en regning idag på 1600. Skal jeg klage? Har du kjøpt bilen via forhandler? I så fall er det dem du skal klage til. Da tyder det på at bilen ikke er ferdig registrert. Da har du heller ikke fått vognkortet Klag. Dersom forrige eier selger bilen innen tre måneder etter at han selv betalte omreg. er den gratis. Feil. Det er 2 måneder som er riktig. Denne fristen blir automatisk registrert hos Statens vegvesen, ingen manuelle grep må til. At du har fått regning kan bety mange ting. For eksempel at du ikke har tegnet forsikring i ditt navn, at vognkort del 2 ikke er levert inn, at bilen mangler EU-kontroll osv. Eller det kan bety at forrige eier fikk gratis omregistreringsavgift, for det er bare annen hvert ledd som er gratis. Eller det kan bety at forrige eier betalte omregistreringsavgiften, men aldri omregistrerte bilen (dvs for eksempel at han aldri tegnet forsikring), da kan han søke om å få tilbake sine penger, eller gi deg fullmakt til å "overta" hans betaling. Dette må skje skriftlig og leveres til en trafikkstasjon. Som du ser kan det være mange årsaker til at du har fått regning i posten. Før du klager, bør du med andre ord sjekke opp hvorfor. Som sagt skjer den 2.mnd-fristen automatisk. Hvis du kjøpte bilen via forhandler, kontakt dem, eller ring Statens vegvesens svartelefon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 26. mai 2011 #4 Del Skrevet 26. mai 2011 Ok, trodde det var 3. Uanset, systemsvikt er ikke uvanlig hos Biltilsynet. Jeg har hatt flere biler de siste årene som har vært begjært avskiltet på grunn av rot i systemene deres; de hadde ikke klart å registrere at bilen faktisk var EU-godkjent. Mitt tips er å ta en liten telefon til dem og høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Del Skrevet 26. mai 2011 Ok, trodde det var 3. Uanset, systemsvikt er ikke uvanlig hos Biltilsynet. Jeg har hatt flere biler de siste årene som har vært begjært avskiltet på grunn av rot i systemene deres; de hadde ikke klart å registrere at bilen faktisk var EU-godkjent. Mitt tips er å ta en liten telefon til dem og høre. Det er særdeles sjelden at det er Statens vegvesens feil om ikke EU-godkjenning har kommet inn. Da må du nok skylde på verkstedet. Verkstedet skal sende inn kontrollseddelen i et system som automatisk blir oppdatert til motorvognregisteret en gang i døgnet. Men jeg skal aldri si aldri, systemfeil kan vel skje nå og da. Dessuten får man alltid et varsel før bilen blir begjært avskiltet, slik at man har god tid til å få ryddet opp før det faktisk går avskiltningsbegjæring på kjøretøyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 26. mai 2011 #6 Del Skrevet 26. mai 2011 Ja, jeg oppdaget det da jeg aldri fikk oblatene på bilen... At det er sjeldent vet jeg nå ikke. Jeg hadde problemet med to forskjellige biler godkjent på to vidt forskjellige verksteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rayanne Skrevet 26. mai 2011 #7 Del Skrevet 26. mai 2011 Dersom de forrige eierne ikke har betalt omregistrering vil det gamle kravet bli slettet, og ett nytt sendt til ny eier, når man leverer salgsmeldingen. http://www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-19860702-1430.html#6 http://toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2006omreg_avgift%20.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2011 #8 Del Skrevet 8. juni 2011 Ja, jeg oppdaget det da jeg aldri fikk oblatene på bilen... At det er sjeldent vet jeg nå ikke. Jeg hadde problemet med to forskjellige biler godkjent på to vidt forskjellige verksteder. Den forrige AB'en sa ikke at det er skjelden det er rot, men at det er skjelden akkurat denne typen rot er Vegvesenets feil. Det er derimot temmelig vanlig at verksteder slurver med innrapporteringen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg hadde en eller annen variant av denne samtalen i den forrige jobben min: "Si meg, var ikke den Transiten (eller Iveco'en eller Transporteren etc) inne til EU-kontroll hos dere i februar? Hvorfor får vi da avskiltingsvarsel pga manglende kontroll?" "Hm, la meg sjekke. Oj, beklager, det har vi glemt å rapportere inn. Jeg skal ta det med en gang." Og vi brukte også flere forskjellige verksteder, både uavhengige og merkeverksteder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå