AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Hei hei Jeg kunne gjerne tenke meg(uten å virke som en alkoholiker, nå.. ) å få litt mer kjennskap til rødvin. Jeg var på en restaurant i USA, og der fikk jeg smake litt rødvin av min farfar. Jeg har egentlig aldri likt vin. Dårlige opplevelser fra ungdomstiden der man skulle være kul og sofistikert og drikke vin. Nå når jeg fikk smake denne av min farfar synes jeg ikke det var så verst, og slett ikke slik jeg husket det. Har noen her noen tips til et par gode rødvin jeg kan kjøpe her i Norge?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Jeg syns alle Santa Julia Organica fra Argentina er bra til å være billige :-D Ellers er Da Luca Primitivo Merlot fra Italia god! :-)
Gjest Spinell Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Ofte er det garvesyren i vinen som gjør at mange reagerer på smaken. Prøv å velge viner med så lite garvesyre som mulig. På polet står det mange symboler på etiketten på hyllene, både hva vinen passer til, hvor mye sødme og fruktighet den har, og hvor mye garvesyre den har. Sistnevnte er et slags kakediagram. Jo mer av kaken som er svart, jo mer garvesyre. Hvis vinen i tillegg har litt fruktighet og sødme, blir den som regel ganske lettdrikkelig. Unngå spanske viner. Mange av disse er ganske "tunge" og er lagret på eikefat (garvesyre). 1
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Som Spinell så riktig sier; enkelte druetyper er "utfordrende" for en nybegynner. Så prøv i starten å skygge unna tempranillo druer (brukes i mange spanske viner)og nebbiolo druer (brukes i italienske barolo'er og barbaresco'er, samt i mye god italiensk rosé). Disse vil du få smaken på etterhvert
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Tusen takk for svar! Da blir det en tur på vinmonopolet imorgen!
Gjest Lille-pus Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Må jeg få driste meg til en liten anbefaling ? En valpolicella (italiener fra Veneto distriktet), og spør betjeningen om de har en Valpolicella fra vinhuset Allegrini. Allegrini lager de mest fantastiske viner, fra enkle, rimelige og ukompliserte valpo'er og opp til mine egne elsklinger La Grola og La Poja. Valpolicella'ene er lette og friske viner. Og så lager du litt pasta eller en pizza til vinen Rødvin trenger mat for å "vise seg frem" med alle smakene sine, og valpo'er er lette viner til enkel italiensk mat ..... unnskyld hvis jeg ble litt vel revet med her nå.... det er godt ment 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå