Gå til innhold

Silikon, mulig å få det dekket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør jo fordi jeg vil ha erfaringer fra de som har gjort det på denne måten.

ts

Vel, min venninne hadde en sykdom som gjorde at brystet hennes snurpet opp og såg helt merkelig ut. Hun fikk det dekket. Det synes jeg er helt greit. Hun slet så mye med dette at hun holdt på å bli regelrett syk. Jeg vet mye om hvordan prosessen foregikk (jeg hjalp og støttet henne) så jeg vil si jeg har 2.hånds erfaring. Jeg har sagt at dersom det er slik at du er deprimert og tenker på selvmord så er det jo klart du må gå til legen og be om hjelp. Og jeg har forklart deg hvordan du skal gå fram.

Og ikke kom her og begynn å sammenligne et bryst med å mangle en arm! Det er rett og slett respektløst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Hvorfor er det egentlig så ille om en jente får dekket silikon av staten når hun ikke har bryster som vanlige jenter har?

Det blir jo som å mangle en kroppsdel og at man får en protese får det.

ts

Det er ikke unormalt å ha små pupper, det er bare nettopp det, små pupper. Det kan ikke sammenlignes med å miste en arm eller en fot. De aller fleste synes pupper er fine uansett. Jeg forstår godt at det gjør deg usikker, jeg er rimelig flatbrystet selv uten BH. Men jeg synes fortsatt at det er irriterende når folk skal ha slikt dekket av staten. Det er ikke uoverkommelig dyrt å klare å betale det selv, og hvis det plager deg så himla mye så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er verdt det for deg.

Men for all del, gå igjennom søknadsprosessen, det kan vel ikke skade.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig så ille om en jente får dekket silikon av staten når hun ikke har bryster som vanlige jenter har?

Det blir jo som å mangle en kroppsdel og at man får en protese får det.

ts

Nei, det at noen får en protese (som for øvrig skiller seg fra silikoninnlegg fordi det som regel har en funksjonell betydning i tillegg til det rent estetiske) tilsvarer at du får innlegg til bh-en din. Ikke noe kirurgisk inngrep.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micromastia vil si at brystvevet ikke er utviklet, og at du mangler noen melkekjertler. Det har du krav på hjelp for. Ta en tur til legen og be om å få undersøkt om brystene dine er underutviklede eller om de bare er små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er micromastia så får du bare lære deg å akseptere dem, rett og slett. Det er mange som har små pupper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kosmetisk kirurgi dekket så må det ha en fysisk og psyksik plage.

Du må først til fastlegen så blir du henvist til kirurg som skal vurdere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få kosmetisk kirurgi dekket så må det ha en fysisk og psyksik plage.

Du må først til fastlegen så blir du henvist til kirurg som skal vurdere deg.

Eller bare fysisk.

Skulle det egentlig stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at mange bruker begrepet "flatbrystet" veldig forskjellig. For meg er dette flatbrystet, altså at det er så og si ingenting der i det hele tatt.

Og selv om ikke jeg synes det er nødvendig når jeg ser andre, så skjønner jeg det godt at de selv vil operere inn silikon, om de er såpass flate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som forstår. Det er nok micromastia jeg har, ja. Altså underutviklede pupper. Som jeg har prøvd å forklare hele tiden. At de ikke er små, men helt flate.

Dere som har vært så negative i denne tråden, har kanskje aldri sett noen med så små pupper som det jeg har. Som det linkes til over meg her. For jeg har aldri sett noen med så små pupper og ja jeg har lett etter å se noen lik som meg for å føle meg mer normal, at det er vanlig. Men det er det ikke. Hvis dere ikke har sett noen med så små pupper eller vet at det finnes, så skjønner jeg at dere mener man ikke kan få dekket operasjon pga små pupper. Men det er forskjell på små og ikke-eksisterende pupper.

Håper dere forstår det bedre nå, eller har dere fortsatt samme mening om dekking av silikon for jenter uten pupper?

ts

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som forstår. Det er nok micromastia jeg har, ja. Altså underutviklede pupper. Som jeg har prøvd å forklare hele tiden. At de ikke er små, men helt flate.

Dere som har vært så negative i denne tråden, har kanskje aldri sett noen med så små pupper som det jeg har. Som det linkes til over meg her. For jeg har aldri sett noen med så små pupper og ja jeg har lett etter å se noen lik som meg for å føle meg mer normal, at det er vanlig. Men det er det ikke. Hvis dere ikke har sett noen med så små pupper eller vet at det finnes, så skjønner jeg at dere mener man ikke kan få dekket operasjon pga små pupper. Men det er forskjell på små og ikke-eksisterende pupper.

Håper dere forstår det bedre nå, eller har dere fortsatt samme mening om dekking av silikon for jenter uten pupper?

ts

Som jeg sa; min venninne fikk det dekket og jeg synes det er helt greit. Og sa også at dersom du slet sånn at du var deprimert og tenkte på selvmord så er det godt mulig at du får dette dekket når staten først dekker slikt.

Men du kunne fint ha betalt det selv om staten ikke dekket det.

Så spørsmålet er vel om vi synes at det er greit at staten på generellt grunnlag gir gratis boobjobs til jenter. Vel, på en måte ja, på en annen måte nei. Det finnes folk som sliter med verre ting som ikke får det dekket (feks hårtranspaltasjon etter kreft). Men jeg skjønner jo at folk kan slite veldig, sånn som du sier du gjør og sånn som min venninne. Men som sagt, så lenge de har den ordningen så skjønner jeg jo at folk benytter seg av det om de får mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan få det dekket og 14 dagers sykemelding på toppen (?), synes den sykemeldinga er litt drøy jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke micromastia - ihvertfall har ikke legen sagt noe om det i den perioden jeg gikk til han som psykolog og pratet om hvor jævlig mye jeg hater kroppen min. Likevel har jeg flate pupper som på det bildet over. ;) Du kan ikke vite om du har noe eller ei før det er sjekket.

Men ja, du kan få det dekket, og om det ikke er pga sykdom det er slik det er, så må du regne med 2 års venteliste før du blir tatt inn til operasjon etter at du har vært på konsultasjon (som det ofte tar 6mnd-1år til før du blir tilkalt til).

Anbefaler deg å bare dra til legen din å høre, i stedet for å sitte på et forum å spørre ut om erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har tre venninner som fikk nye pupper fordi de ble posete etter fødsel og èn fikk nye da hun gikk ned 30kg. Så om man ikke har pupper i det hele tatt så blir nok det dekket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke micromastia - ihvertfall har ikke legen sagt noe om det i den perioden jeg gikk til han som psykolog og pratet om hvor jævlig mye jeg hater kroppen min. Likevel har jeg flate pupper som på det bildet over. ;) Du kan ikke vite om du har noe eller ei før det er sjekket.

Men ja, du kan få det dekket, og om det ikke er pga sykdom det er slik det er, så må du regne med 2 års venteliste før du blir tatt inn til operasjon etter at du har vært på konsultasjon (som det ofte tar 6mnd-1år til før du blir tilkalt til).

Anbefaler deg å bare dra til legen din å høre, i stedet for å sitte på et forum å spørre ut om erfaringer.

Det kan være pga av at jeg har pcos da. Men det er jo ikke en sykdom, men et syndrom.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel

Jeg håper staten en gang slutter med dette tullet. Å få sponset pupper er det dummeste jeg har hørt. Med mindre du har brystkreft og må fjerne et bryst, eller en annen sykdom synes jeg du skal bruke dine egne penger på ditt utseende. Finnes da utrolig mange med små pupper, staten kan ikke betale for alle som er misfornlyde. Jeg er missfornøyd med nesa mi, men vil ikke at du skal behøve å betale for det. Jeg tror det du trenger er hjelp fra psykolog eller lignende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

70A er for stort så jeg er vel 70AA.

ts

Da har du større enn jeg hadde før jeg opererte meg (for egen regning, ja)

Det virker som at mange bruker begrepet "flatbrystet" veldig forskjellig. For meg er dette flatbrystet, altså at det er så og si ingenting der i det hele tatt.

Damen på bildet hadde mye større pupper enn jeg hadde før jeg opererte.. Jeg ville egentlig ikke kalt henne for flatbrystet, men det har sikkert med referansepunkt å gjøre..

Jeg er egentlig prinsipielt i mot at noen skal få dekket silikon for størrelsens skyld, men kanskje jeg er farget av at jeg ikke selv engang tenkte tanken den gang det var aktuelt for meg, og at jeg gjerne skulle sluppet å betale også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til anonym ts

Det er lenge siden du skrev her, men jeg lurer på hvordan det har gått?

Jeg sliter nemlig med det samme, og vet akkurat hvordan du har det. Jeg er også en A-cup, og føler meg ikke "hel". Jeg har en kjæreste, og føler også at han unngår dette "området". Det kan godt hende at det bare er jeg som innbiller meg det, men når det er noe som plager meg, så er det ekstra lett å tenke sånn. Det blir som du sier: man tenker på det hele tiden.

Jeg er heller ikke interessert i å få så store bryst, bare "normale", sånn at bikini-overdeler og andre type topper passer.

Jeg har vært til konultasjon hos en klinikk, og fikk konstatert forskjell i str på puppene i tillegg at de er små.... :( Men, kirurgen foreslo ikke at jeg kunne få det dekket. Derfor lurer jeg på om du har vært hos legen og undersøkt mer selv?

Håper uansett at du har det bra ellers :)

Ls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor er det egentlig så ille om en jente får dekket silikon av staten når hun ikke har bryster som vanlige jenter har?

Det blir jo som å mangle en kroppsdel og at man får en protese får det.

ts

De der uvettige kommentarene skal du heve deg langt over. Det finnes dessverre en del på KG som tror at de kan bestemme hva deres skattepenger skal gå til og da er slike ting fra dem ikke prioritert. Du kan trøste deg med at andre ting de ikke vil støtte er alenemødre på trygd som FORHØRER seg om mulig støtte til ferie for sitt barn. Det er med andre ord ytterst smålige mennesker vi snakker om.

De som har det motsatte problemet - for store bryster - får dekket brystreduksjon dersom man kan påvise skulder/ryggplager. De som har fjernet bryst pga kreft får det også dekket.

Snakk med legen din!

Lykke til!

PS.: Jeg vil råde deg til å arbeide med selvbildet ditt. Du kan ikke gå rundt og hate kroppen din og ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje et litt dumt spørsmål i denne sammenhengen, men som en kvinne med tidligere bittesmå pupper: har du prøvd å begynne med p-piller? Det funka dritbra for meg!

Jeg begynte fordi jeg fikk kjæreste, og han likte puppene mine da like godt som nå, men jeg fikk altså B-cup på kjøpet. Jeg hadde også problemer med at en del 70A BHer var for små. Men med et ekstra hormonboost og litt ekstra appetitt kom puppene!

Men ærlig talt: husk at din femininitet ikke defineres av bryststørrelsen din. Du er helt sikkert ei vakker jente med mye å komme med selv om du ikke har store pupper. Kjæresten din liker deg likevel. Du kan godt kle deg feminint og søtt, og ingen klær har alt for drøy utrigning på deg. Men viktigst av alt: din femininitet bestemmes av deg, ikke bryststørrelsen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...