Gå til innhold

Problemer med å forstå svigers


Sommerdans

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem med å forstå hva foreldrene til kjæresten min sier. I blant sitter jeg og nikker og smiler, men aner ikke hva de prater om når de snakker til meg, grunnet dialekten deres. Ofte må jeg spørre om de kan si det på nytt, litt saktere. Til middagsbord og lignende forstår jeg ingenting: da går praten altfor fort. Jeg blir sittende der å føle meg utrolig dum og flau.

Heldigvis tar foreldrene hans det veldig bra. De ler litt og syns egentlig det er litt morsomt. De er fantastiske mennesker.

Dette fører jo selvfølgelig til at jeg er veldig stille og sier lite når jeg er på besøk hos dem. Jeg vil jo ikke fremstå som innesluttet og avvisende.

Hva mener dere om det? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Er det andre i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er rett og slett og bare snakke mer med dem. Jo mer du snakker med dem og får dem til å forklare ord o.l., jo mer vil du etter hvert forstå. Øvelse gjør mester gjelder nok i dette tilfellet også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om hva slags dialekt det er snakk om her? :)

Det er jeg også nysgjerrig på. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg også nysgjerrig på. :jepp:

Og hvis du forteller det så er det kanskje noen her som har samme dialekt og kan lage en "ordliste" til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhhh...fortell oss hvilken dialekt det er, Sommerdans. Jeg dør av nysgjerrighet her. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så nysgjerrige! :ler:

Det er en blanding av brei bergens og sognefjordsdialekt. :) Selv er jeg fra andre siden av Norge, og absolutt ikke vandt til å høre denne dialekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...