Gå til innhold

Biljakt for første gang.


HopelessFear

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Næh, amerikansk ville ikke jeg hatt. De er ukomfortable, primitive og gammeldagse. Greit nol at den er billig, men hvorfor har de byttet motor skal tro? Amerikanske automatkasser er heller ikke spesielt solide. Ser du på van med diesel har de aller fleste byttet girkasse på et tidspunkt, og du kan tenke deg hva som kan skje når man skal trekke halvannet til to tonn henger i tillegg...

Edit: ser den har manuell. Jeg er fortsatt skeptisk til US-biler...

Har en liten "soft-spot" for amerikanseke klassikere :blush:

- og da kombinert med at detet faktisk var mye bil for ikke så mye penger så kunne den være verd å ta en titt på, spesielt siden du så riktig påpeker, med manuell kasse :)

Savnet bilder av understell, så det måtte definitivt sjekkes litt nærmere ;)

Men, nå var det tydeligvis flere enn meg som syntes dette kunne være et interessant objekt, - for i dag er den solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke barn, så jeg må strengt talt ikke ha 5 seters. Men jeg tenker at hvis jeg skal ha en bil som jeg skal ha i kanskje 5-6 år, så kan det nå være økning i familien. (Og plass til diverse barneting osv.) Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe en ny bil etter kanskje et årstid eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-pus: Jeep er ikke bil, det er et sysselsettingstiltak for mekanikere. Det er en grunn til at disse er billige sammenlignet fungerende kjøretøy i samme kategori.

HopelessFear: Noen av de varebilregistrerte finnes med 3 seter foran, så da kan det være plass til begge foreldre og første barn. Plass til barneting har de i massevis der baksetene skulle vært. Som Bjørn82 nevner er det også mulig å omregistrere til personbil etter noen år for en relativt rimelig pris, så da kjøper du til varebilpris i første runde og betaler personbilpåslaget først når du har fått et barn som trenger baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Lille-pus: Jeep er ikke bil, det er et sysselsettingstiltak for mekanikere. Det er en grunn til at disse er billige sammenlignet fungerende kjøretøy i samme kategori.

Neimen det var da voldsomt da :fnise:

Det er noe snodig med de 4x4 miljøene altså.... nevner man et eksemplar som ikke tihører "vår herres utvalgte merke" så braker det løs :fnise:

En Jeep er en bil, på lik linje med en Defender, en Landcruiser og en Pajero.

Og argumentet ditt vil uten tvil komme fra samtlige av de andre miljøene, - dersom man nevner et annet merke enn det merke som mijøet "tilber" eller "forguder" :fnise:

Og, siden jeg i tillegg til "daglig-bilen" selv besitter et veteran-eksemplar av en av artene så uttaler jeg meg basert på lang og tro tjeneste innen miljøet.

3 seter foran og manuell kasse er ikke det mest vanlige, så du må nok være grei og hjelpe litt med hvilke modeller du ser som aktuelle i den kategorien.

Forøvrig er det korrekt som du påpeker: baksetene kan monteres inn dersom behovet skulle oppstå, samt at jo nærmere du kommer 10 års grensen jo lavere blir kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med feuerstein. Det er en grunn til at du ikke ser Jeep i Afrika og midtøsten. I slike områder brukes to biler; LandCruiser og LandRover. LandCruiseren fordi den aldri går i stykker, og LandRoveren fordi det finnes deler til den overalt der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jeep er en bil, på lik linje med en Defender, en Landcruiser og en Pajero.

Og argumentet ditt vil uten tvil komme fra samtlige av de andre miljøene, - dersom man nevner et annet merke enn det merke som mijøet "tilber" eller "forguder" :fnise:

...

3 seter foran og manuell kasse er ikke det mest vanlige, så du må nok være grei og hjelpe litt med hvilke modeller du ser som aktuelle i den kategorien.

Forskjellen er at statistikken er ganske så tydelig når det gjelder holdbarhet/pålitelighet for Cherokee/Grand Cherokee/Discovery/Range Rover vs diverse andre. For meg er det nokså likegyldig om det står Nissan, Mitsubishi, Toyota eller Mercedes i grillen - når turbanklubben begynner å skyte på meg skal kjøretøyet frakte meg bort, så kan heller venner i kav eller fly gi svar til turbanklubben.

Den åpenbare kandidaten (fordi en kamerat med barn og hestehenger har nettopp denne): Defender. Alternativt Hyundai H-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det kan være veldig greit å tenke på samtlige av HoplessFear sin krav/ønsker, og så se hva som kan tenkes å være objekter det kan være verd å se litt nærmere på ;)

Jeg selger ikke biler, og legger stort sett mine egne preferanser "på hylla" når jeg ser etter objekter som kan være verd en nærmere titt :)

Av erfaring vil jeg ha større problemer med å definere en Disco type 1 eller en eldre RR 4,6 HSE som et mulig objekt enn jeg har med definere en velholdt Jeep med byttmorot fra en velrenomert mtorleverandør

Denne Pathfinderen (forutsatt bra resultat på NAF test, og med vinterhjul innbakt i budsjettet) kan være verd en titt, fordi de befinner seg i budsjett-området, har installert alle setene, og kan (så langt jeg husker i hodet) trekke hestehengeren.

- selv om det jeg vil anbefale å kjøpe (for å ha et trivelig og minst mulig problembefengt bilhold med bruktbil de nærmeste 5-6 årene er dette.

(Forøvrig den rimeligste hos denne leverandøren, men fremdeles 100-tusenvis unna budsjettsum)

Edit: her gikk det litt fort... skulle være en eldre RR 4,6 HSE :blush:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje vurdert denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28325204

Med 300 turbodieselen er du så og si garantert en motor som går dobbelt så langt som det den har har gått. Bilen i seg selv er kanon, trekker 1900 kg og er komfortabel som få. De kan ha litt rustproblemer, men finner du en som er relativt godt holdt har du en kjempebil i mange år. Vi har selv samme motoren uten turbo i en litt eldre bil. Den runder 300' i disse dager, og går som en kule. Starter lett som bare det, selv i 15-20 minus uten motorvarmer.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24183318

Denne er en smule mer moderne, og har litt færre kilometer. Jeg personlig ville nok likevel gått for 300TDen...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg ville kanskje vurdert denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28325204

........

Jeg personlig ville nok likevel gått for 300TDen...

:Nikke:

Enig :)

Det var et meget godt funn ! - og det jeg leser om jevnlig behandling (både understell og "bosted") gjør den til en meget god kandidat.

Dette ville jeg dratt og sett på om det var meg som skulle ha bil innen de rammene som HopelessFear har :)

Hun må bare sjekke hengervekten først :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som kan være litt kjedelig er at pre-facelift versjonene, altså mellom 95 og 99, ikke har ESP. Med diesel er de imidlertid ikke så værst å kjøre på vinterføre, spesielt ikke om man har gode dekk. Faceliftbilene med ESP er som regel litt dyrere, spesielt om man skal ha en som er så fin som den der.

Edit: Jeg ser den der har faktisk antiskrens. Tydeligvis at noen har bestilt som ekstrautstyr, ikke dumt...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Edit: Jeg ser den der har faktisk antiskrens. Tydeligvis at noen har bestilt som ekstrautstyr, ikke dumt...

Det ble lagt merke til ja... :Nikke:

Eldre, "pertentlig" eier ;)

Ut ifra annonseteksten kan det se ut til å være en av "gamlekara" som vet å ta vare på bilen sin, og det vil neste eier nyte godt av. Det gjelder bare å forsette den gode behandlingen bilen har fått hittil (enkelte eksemplarer blir, for å si det slik, litt "bortskjemte" og protesterer vilt dersom omsorgs- og pleieforholdene endres i særlig grad :fnise: )

Nå håper jeg bare vi ikke har skravlet HopelessFear bort fra hennes egen tråd.... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke skravla meg bort. Enda, hvert fall. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Så bra :nigo:

- for Aluminium har funnet et ny-ydelig eksemplar til deg :danser:

Du må bare sjekke hva hestehengeren (også hesten da) veier :)

..... og kom nå bare ikke her og fortell oss at du ikke vil ha en Mercedes :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk totalvekten på hengeren. Hva hesten veier er ikke så nøye. Så lenge hengeren er beregnet på en hest kan jeg aldri tro den har totalvekt på mer enn to tonn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... og kom nå bare ikke her og fortell oss at du ikke vil ha en Mercedes :skratte:

Hva om jeg sier det da? :fnise: Nei, merce går bra.

Har ikke papirene på hengeren her, men skal sjekke det snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hva om jeg sier det da? :fnise:

:overrasket::sjokkert::daane:

Ja da må jeg "kaste meg i salen", og komme over og overbevise deg :kosteskaft:

- ellers starter hele "runddansen" på nytt :fnise:

Nei, merce går bra.

Har ikke papirene på hengeren her, men skal sjekke det snart. :)

:)

Bilen er et skikkelig godt funn, - og jeg er ikke et merce-menneske, men jeg kjenner et godt funn når jeg ser det, og denne så bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta deg en prøvetur og du blir forelsket. Det ikke en sporty bil, men akk så herlige de er. Jeg har selv en eldre Mercedes, og to andre i familien. En av de er maken til den der, og det er en deilig bil. Med ortopedisk sete får du blåst opp sidestøtter og korsryggstøtter slik at setet passer deg perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilt tips litt ut i det blå; Mazda Tribute, større bil, samtidig ikke såååå svær. Har ikke kjørt selv, og kan ikke si stort om konfort osv, men det går vel an å sjekke ut?

Så, min absolutte favoritt, laaaaangt over vinglete Pajero; Ford Explorer, min kjerringbil! Komfort, cruiser, 5 seter og god plass, trekker godt to tonn uten å gå særlig opp i forbruk.(Vår gikk ikke opp i forbruk selv med stor henger på, med masse greier i). Og som sagt, 10 000 ganger bedre enn Pajero,og ja både jeg og gubben har kjørt/hatt begge deler, og er veldig enig om den der:)

Lykke til med bilkjøp!

Edit; Kom til å tenke på Mitsu. Pajero Sport! 10 ganger bedre kjørekomfort enn vanlig pajero!

Selv liker jeg Nissan KingCab/ Navara, det er gode driftsikre biler, som trekker godt og som ikke bruker all verdens bensin/diesel. Hadde Navara og hadde ingen feil på den annet enn småplukk de årene den var vår.

Endret av Heart7086
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ta deg en prøvetur og du blir forelsket. Det ikke en sporty bil, men akk så herlige de er. Jeg har selv en eldre Mercedes, og to andre i familien. En av de er maken til den der, og det er en deilig bil. Med ortopedisk sete får du blåst opp sidestøtter og korsryggstøtter slik at setet passer deg perfekt.

Tipper den var til meg ? ;)

I så tilfellet takker jeg veldig pent for god anbefaling, aluminium :)

- og lover å tenke pene, gode tanker om Merc'er den dagen jeg må pensjonere den nå 6 uker gamle "maurslukeren" min :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Jeg har ikke barn, så jeg må strengt talt ikke ha 5 seters. Men jeg tenker at hvis jeg skal ha en bil som jeg skal ha i kanskje 5-6 år, så kan det nå være økning i familien. (Og plass til diverse barneting osv.) Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe en ny bil etter kanskje et årstid eller to.

Neida, du vil ikke trenge å kjøpe en ny bil etter en liten stund dersom du kjøper en 2seter Pajero.

For ca. 10lapper så kan du få satt inn setene i bilen, det koster ingen ting så lenge bilen er blitt 10år. Det som er med en Pajero er at de bilene er veldig ettertraktet og de er utrolig anvendelige til det aller meste. Røffe ser de også ut, så hadde jeg vært deg, da hadde jeg ikke vært et sekund i tvil.

Kjøper du en annen nyere bil, så vil den bilen ha tapt seg så mye etter 2-3år uansett at pengene du la i å få satt inn seter i Pajeroen vil være et spøtt i havet.

Jeg skal ikke tvinge deg, men jeg sier bare at dette er en biltype som er ufattelig populær og du kommer deg frem uansett hvor du skal! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...