Gå til innhold

Har jeg oppdaget en skrivefeil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte meg en pose nøtter fra DEN LILLE NØTTEFABRIKKEN: Det er en 300 grams stor mørkeblå pose med "Spesial" - inneholder macadamia, mandler, cashew og peanøtter.

Helt nederst til høyre i hjørnet står det: Nøtter er godt og sundt snacks.

Jeg trodde kanskje at det ville hete: Nøtter er god og sund snacks.

Venter spent på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Snacks er et hankjønnsord, så ja, du har oppdaget en grammatisk feil, men skrivefeilen oppdaget du ikke. ;) Sunn skrives med -nn, ikke -nd.

Det riktige er enten

Nøtter er god og sunn snacks

eller

Nøtter er godt og sunt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, da burde det stå: Nøtter er god og sunn snacks ... er det ikke hårreisende at det er sånne grammatiske skrivefeil utenpå en nøttepakning?

Det er nok mange som tror at det er rett å skrive slik ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et sund er en smal stripe med sjø mellom land. Enten fastland, øyer, nes el.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kjøpte meg en pose nøtter fra DEN LILLE NØTTEFABRIKKEN: Det er en 300 grams stor mørkeblå pose med "Spesial" - inneholder macadamia, mandler, cashew og peanøtter.

Helt nederst til høyre i hjørnet står det: Nøtter er godt og sundt snacks.

Jeg trodde kanskje at det ville hete: Nøtter er god og sund snacks.

Venter spent på svar :)

Som andre også har skrevet, er "snacks" et hankjønnsord, og det heter "sunn". Den setningen jeg har uthevet, er slurvete. Her kunne det skrives: "Inneholder mandler, macadamia-, cashew- og peanøtter". Eventuelt kunne mandlene skrives sist i setningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre også har skrevet, er "snacks" et hankjønnsord, og det heter "sunn". Den setningen jeg har uthevet, er slurvete. Her kunne det skrives: "Inneholder mandler, macadamia-, cashew- og peanøtter". Eventuelt kunne mandlene skrives sist i setningen.

Rekkefølgen er sikkert sortert etter pakkens innhold. Det som det er mest av skal alltid være nevnt først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rekkefølgen er sikkert sortert etter pakkens innhold. Det som det er mest av skal alltid være nevnt først.

Jo, men her var vel poenget at "macadamia" og "cashew" er nøtter, og det burde således hete macadamianøtter og cashewnøtter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men her var vel poenget at "macadamia" og "cashew" er nøtter, og det burde således hete macadamianøtter og cashewnøtter.

Da skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...