Gå til innhold

Billettkjøp på togstasjon?


teenieweenie

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det er noen som vet om man kan kjøpe togbillett kontant på togstasjon? Jeg får ikke til å bestille billett via internett derfor jeg lurer på dette. Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Naenia

Det kommer an på hvilken stasjon det er snakk om :)

De fleste automatene tar kort, noen tar kontanter. Det går også an å ringe kundeservice, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naenia

Hvorfor ikke kjøpe billett på toget?

Hvis det er snakk om lengre strekninger litt fram i tid, kan det være lurt å kjøpe tidlig, for å få tak i Miniprisbilletter og sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om lengre strekninger litt fram i tid, kan det være lurt å kjøpe tidlig, for å få tak i Miniprisbilletter og sånne ting :)

Trodde man bare fikk tak i miniprisbilletter over nett jeg;) Så avhengig man er av internett i disse dager. Savner den tiden jeg måtte gå på reisebyrået for å kjøpe en togbillett :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofiemor: Rett og slett fordi jeg ikke visste at man kunne kjøpe billett på toget uansett hvor dumt det høres ut. Har kun reist med tog for mange år siden og da var det noen andre som bestillte for meg. Men om man kjøper billett på toget er det ikke en sjangse for at toget er fullt?

Naenia: Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du på disse automatene? I så fall - ja (med forbehold om at enkelte billetter bestilles, eller betales ombord på toget) - men de fleste steder tar automatene bare mynter, ikke sedler. Det er også en fordel med store mynter, siden maskinen bare gir deg så og så lenge til å få lagt på alle myntene, og er du ikke kjapp nok må du starte helt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Du blir straffet for å kjøpe billett på transportmidlene. Vet ikke om dette gjelder lengre distanser da.

Stort sett kan man betale med kontant på automatene, de fleste har myntinnkast og kan ta sedler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofiemor: Rett og slett fordi jeg ikke visste at man kunne kjøpe billett på toget uansett hvor dumt det høres ut. Har kun reist med tog for mange år siden og da var det noen andre som bestillte for meg. Men om man kjøper billett på toget er det ikke en sjangse for at toget er fullt?

Naenia: Tusen takk for svar! :)

Det koster 20 kroner ekstra å kjøpe billett ombord, så det lønner seg å kjøpe før man reiser. Om du går på NSB.no så kan du søke opp den dagen du skal reise og se hvilke tog som går. Om billetten må bestilles på forhånd, skal det stå informasjon om det der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av stasjonen.

For en hel rekke stasjoner har hverken betjent skranke eller billettautomat, og da må en enten handle billetten på forhånd eller hos konduktør ombord på toget.

Slå opp "din" stasjon her og se hvilke fasiliteter som finnes: Stasjoner - NSB

Det koster 20 kroner ekstra å kjøpe billett ombord, så det lønner seg å kjøpe før man reiser.

Man betaler ikke 20 kroner ekstra dersom det ikke finnes mulighet til å kjøpe billett på stasjonen. Min lokale togstasjon (Grefsen) har ikke dette og jeg har aldri betalt ekstra ved kjøp hos konduktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke 20 kroner ekstra dersom det ikke finnes mulighet til å kjøpe billett på stasjonen. Min lokale togstasjon (Grefsen) har ikke dette og jeg har aldri betalt ekstra ved kjøp hos konduktøren.

Nei, det har du helt rett i, men jeg har aldri sett en togstasjon uten automat, derfor tenkte jeg ikke på å nevne det. :gjeiper:

Endret av Antlers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naenia

Hvilken strekning skal du reise? Og hvilken ukedag? På f.eks Dovrebanen er det gjerne rimelig fullt i helgene og noe ledig på ukedagene. Når man kjøper/bestiller billetter får man tildelt en plass.

På kort-regionstog er det ikke plassreservering, og man kan lettere ende med ståplass på noen turer.

På toget kan du, som andre har nevnt, kjøpe billett av konduktøren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Du kan kjøpe på alle bemannede stasjoner, men de blir det færre og færre av.. Ellers kan du som oftest kjøpe kontant av konduktøren.

Endret av Emo Fisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...