Gå til innhold

oppskrift på lakse-lasagne?


tingeling

Anbefalte innlegg

hei

er det noen av dere som har en god oppskrift på lakse-lasagne ?

tusen takk

klem fra tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svenskbrud

Hoppas att du förstår svenska...

Ingridienser

2 pkt djupfryst bladspenat

250 g kallrökt lax

12-14 förkokta lasagneplattor

Ostsås:

50 g margarin eller smör

1 dl vetemjöl

1 liter mjölk

1 dl riven grevéost

1 dl riven parmesanost

1/2 tsk salt, ca 2 krm svartpeppar

Gratinering:

ca 1 dl riven grevé- eller prästost

Så här gör du:

Börja med ostsåsen:

Smält matfettet i en kastrull, vispa i 1/2 dl av mjölet till en slät redning. Vispa ut resten av mjölet klimpfritt i hälften av mjölken och tillsätt lite i taget under vispning. Sjud såsen under omrörning tills den tjocknar lite och tillsätt resten av mjölken. Rör i den rivna osten. Smaka av med salt och peppar.

Tina bladspenaten i en låg vid kastrull med en bottenskyla vatten. Krama sedan vätskan ur spenaten och skär eller hacka den smått.

Skär laxen i små, tunna skivor.

Sätt ugnen på 200 grader.

Dags att börja varva:

Bred ut ett tunt lager av ostsåsen i en rätt stor, rektangulär eller fyrkantig smord form eller liten långpanna. Täck bottnen med lasagneplattor. Bryt itu och skarva med halva plattor om det inte går jämnt ut med hela. Bred över ostsås. Lägg på små laxskivor. Bred över ett lager ostsås. Lägg på ett nytt lager lasagneplattor och ett lager sås. Fördela ungefär hälften av spenaten över, med sås på.

Fortsätt nu att varva plattor, sås, lax, spenat, plattor och rikligt med sås.

Strö till sist över riven ost.

Sätt formen i ugnen och grädda 30-40 minuter eller tills rätten fått fin färg och bubblar lite runt kanterna.

Låt lasagnen svalna lite i sin form före servering i fyrkantiga bitar.

Smaklig måltid!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tack! jag förstår svenska ganska så bra, är "stockholmska" som har bott i Norge i 17 år. Just nu studerar jag i england och umgås nordmenn, svenskar och engelskmenn i en salig blandning, ska lova att man blir förvirrad icon_smile.gif

kram från tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

til svenskbrud: Hva er den typiske svenske middagen?

Vi har som du vet: fiskeboller,fiskekaker,fiskepudding,lapskaus,

kokt torsk,kjøttkaker,fårikål.

Hva er egentlig typisk for dere utenom disse kjøttbullana???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

Tingeling, kul!

som svar på frågan ovan:

tja...

Surströmming, stekt strömmingsflundra med potatismos, ärtsoppa, plättar med sylt, köttfärslimpa med potatis och brun sås, vitabönor i tomatsås med falukorv, ostgratinerad falukorv med potatismos, kroppkakor, pitepalt, blöta med älgkött, grillmat, "helspecial", kamsern, blodpalt, blodpudding, spenatsoppa tja, listan kan göras lååååång...

Mest av all gillar jag fiskpudding, fårikål, surströmming, blöta och blodpalt.

mums...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

svenkbrud: du glömde kräftor icon_wink.gif

en viss periode hver sommer samles svensker for spesielle krepse fester, ifører seg morsomme hatter, spiser kreps, drikker seg fulle og synger drikkeviser icon_biggrin.gif

klem fra tingeling

PS. jeg studerer for tiden i england, og bor sammen med mennesker fra hele verden. fra tid til annen samles vi og har middager hvor alle skal lage noe tradisjonelt fra sitt land. synes alltid det er fryktelig vanskelig, siden jeg selv bare spiser tradisjonelt til jul og påske icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svenskbrud har gjort en bra lista över "svensk" mat, och tingeling har kommit med en bra komplettering! Kräftskivor är en höjdare! icon_smile.gif

Jag vill emellertid också göra några kompletteringar... Vill bara säga att ni har glömt pannkakan till ärtsoppan, den inlagda sillen med nubbe, blodbröd med fläsk och vitsås, tjälknöl, pölsa och bruna bönor med fläsk. Wallenbergarna är väl också en typisk svensk rätt, tror jag. Potatisen tucker jag har en ganska central roll i svenska matlganing, det är egentligen först under andra halvan av 1900-talet andra tillbehör (pasta, ris etc) har blivit stora, även om man inte kan kalla potatisen svensk, direkt... icon_wink.gif

Annars är det kul att Svenskbrud har med så mycket mat på sin lista, eftersom Sverige är ett väldigt avlångt land och mattraditionerna skiljer sig åt. I Skåne äter man exempelvis mycket kål av alla det slag, men det är inte alls lika utbrett i Norrland. Mårten Gås är också större (mycket stort) i södra Sverige än i norra. På Mårten Gås äter man - just precis - gås!

Efter min tid i Norge märkte jag faktiskt sådana matskillnader relativt tydligt. Men som sagt, sådana skillnader finns ju inom ett land också. Att man ska grilla på sommaren då det är fint väder är dock något som är viktigt i både Sverige och Norge!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...