Gå til innhold

Kjørte på syklist og hun bulka/skrapte opp bilen min!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ok. Er rimelig irritert nå. Var ute og kjørte bil før idag, og ikke langt fra her jeg bor kom det plutselig en syklist ut i veien som skulle krysse veien. Hun kom ned en bakke fra høyre bak en sving og hun kom i temmelig stor fart. Det var ikke gangoverfelt eller noe lignende der (uansett måtte hun jo ha gått av sykkelen for å krysse). Jeg kom i 60 km/t (som forøvrig er fartsgrensa der) og kjørte rett på henne. Hun fløy av sykkelen oppå panseret mitt. HELDIGVIS fikk hun bare noen skrubbsår, ikke noe alvorlig. Bilen min fikk derimot en liten bulk og den ble skrapt ganske fint opp. Sykkelen hennes ble ødelagt. Nå forlanger hun at JEG skal erstatte sykkelen hennes! Det kommer jeg selvfølgelig ikke til å gjøre, det var da hennes feil! Og dessuten burde HUN betale for ripene og bulken min!!! Har jeg liksom ingen rettigheter siden hun er syklist og jeg bilist? Isåfall blir jeg mektig irritert!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vikeplikt fra høyre gjelder selv om det er en syklist som kommer "kjørende".

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mane sykler som tullinger! Håper du får medhold. Tenker ikke disse gale syklistene på hva de driver med når de sykler så uansvarlig? Ikke greit å sitte igjen med dårlig samvittighet for å ha kvestet eller i verste tilfelle drept et annet menneske selv om det ikke er deres skyld...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo av meg opplevde å få bilen sin bulket. Det var ei dame som kom i vill fart på sykkel, og kjørte rett i fronten på bilen. Naboen min sto STILLE med bilen, men likevel var det hun som fikk skylden. Skjønne det den som kan...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vikeplikt fra høyre gjelder selv om det er en syklist som kommer "kjørende".

Jeg hadde forkjørsrett..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dessuten burde HUN betale for ripene og bulken min!!!

Har du ikke forsikring på bilen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

En syklist skal følge samme reglene som bilister må. Hadde syklisten vikepliktskilt, er det hennes feil.

Men uansett er der vel også noe som heter at man skal ikke ha større fart enn at en skal kunne stoppe ved en hindring da.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke forsikring på bilen?

Delkasko.. så hjelper meg lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En syklist skal følge samme reglene som bilister må. Hadde syklisten vikepliktskilt, er det hennes feil.

Men uansett er der vel også noe som heter at man skal ikke ha større fart enn at en skal kunne stoppe ved en hindring da.

Men hvis hun kom "ut av ingenting" er det vanskelig å få bremset i løpet av ett sekund. Spesielt om hun kom fra bak en sving...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda. Vi burde alle fra nå av kjøre i 10 km timen hver gang en kommer til en sving, bare sånn i tilfelle det skal komme en syklist i full fart ut i veien når man har rundet den..

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring til forsikringsselskapet ditt og hør hva de har å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er har vikeplikt kan du anmelde henne. Eventuelt så får dere fylle inn skademelding og sende inn til selskapene deres og se hva som skjer. (Hennes reiseforsikring/innboforsikring?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde forkjørsrett..

Det sa du ikke noe om i startinnlegget, der nevnte du bare at syklisten kom fra høyre.

Hvis hun hadde vikeplikt så har hun jo skyld også, du må nesten bare se hvordan det går. Det kan jo være at du kjørte uaktsomt, det vet ikke vi som leser her noe om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du kjørte på forkjørsvei så skal selvsagt hun ta regningen, både for skader på bilen din og sin egen sykkel. Men dersom du ikke kjørte på forkjørsvei så har du vikeplikt fra høyre for alle kjøretøyer, også sykler, og da må selvsagt du ta kostnadene.

Med 60kmt sone vil jeg anta det er det første, men finnes unntak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart syklistens feil. Han har akkurat samme pliktene som bilisten, og må overholde vikeplikten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok. Er rimelig irritert nå. Var ute og kjørte bil før idag, og ikke langt fra her jeg bor kom det plutselig en syklist ut i veien som skulle krysse veien. Hun kom ned en bakke fra høyre bak en sving og hun kom i temmelig stor fart. Det var ikke gangoverfelt eller noe lignende der (uansett måtte hun jo ha gått av sykkelen for å krysse). Jeg kom i 60 km/t (som forøvrig er fartsgrensa der) og kjørte rett på henne. Hun fløy av sykkelen oppå panseret mitt. HELDIGVIS fikk hun bare noen skrubbsår, ikke noe alvorlig. Bilen min fikk derimot en liten bulk og den ble skrapt ganske fint opp. Sykkelen hennes ble ødelagt. Nå forlanger hun at JEG skal erstatte sykkelen hennes! Det kommer jeg selvfølgelig ikke til å gjøre, det var da hennes feil! Og dessuten burde HUN betale for ripene og bulken min!!! Har jeg liksom ingen rettigheter siden hun er syklist og jeg bilist? Isåfall blir jeg mektig irritert!!

Til informasjon så må man faktisk ikke gå av sykkelen for å krysse gangfelt. Er fullt lovlig å sykle over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til informasjon så må man faktisk ikke gå av sykkelen for å krysse gangfelt. Er fullt lovlig å sykle over.

Sant. Men da har ingen andre kjørende på veien vikeplikt for deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

TS: Jeg vil anbefale deg å kontakte syklisten og fylle ut en skademelding. Send det til forsikringsselskapet ditt, så finner de ut hvem som skal dekke hva. Evt kan dere gjøre det enkelt å dekke deres egne skader, dvs du dekker bilen og hun sykkelen. :)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...