Gå til innhold

Lavt stoffskifte og høy anti-TPO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for et år siden og har blitt i bedre form med Levaxin - er ikke helt optimalt enda, men skal vel øke dosen igjen ved neste kontroll fordi jeg nå føler økende treghet og fjernhet. TSH var sist på 2,3. Det jeg ikke skjønner helt er at anti-TPO hele tiden har vært 1300 og når jeg spør legen om dette får jeg veldig uklare svar. Normalverdien er jo under 100? Legen min sier at jeg ikke skal bry meg om anti-TPO-verdien, den skal liksom "brenne ut" av seg selv når TSH blir normal, men dette synes jeg høres veldig rart ut. Ser at det er noen brukere her som har god greie på stoffskiftesykdommer og spør heller her enn på Sonjas Stoffskifteforum, hvis noen hadde tenkt å foreslå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er T3 og T4 på? Jeg syns det høres ut som du har veldig høy TSH, så da lurer jeg på om du har lav T3 og T4 og trenger mer medisin. Ettersom jeg forstår betyr høy anti-TPO at kjertelen din kommer til å produsere mindre og mindre av seg selv, og at du vil trenge mer og mer levaxin ettersom antistoffene ødelegger kjertelen. Men dette kan nok andre svare mye bedre på enn meg.

Personlig trenger jeg TSH under 0,5 for å føle meg bra og for at T4 skal bli høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Levaxin pleier man å tilstrebe en TSH på rundtomkring 1.

Da bør FT4 havne i øvre tredel av normalområdet og FT3 havner ofte rundt midten. Beveger FT3 den seg mot toppen kan det hende du er overdosert. Er den lav normal kan det hende du ikke har optimal effekt av Levaxinen, som kun inneholder FT4.

T3/Liothyronin eller Armour kan være noe å tenke på hvis det viser seg umulig å bli bra nok på Levaxin alene, men optimal dose bør være funnet før det, for ting blir straks mer komplisert mtp doseringer etc. Jeg ville forsøkt Lio først.

AntiTPO er det svært få leger som bryr seg om i doseringssammenheng, og det sies at den ikke skal påvirke formen i det hele tatt. Ikke alle som har høy antiTPO er enige i det. Men det er "bare" et antistoff som viser at kjertelen er under angrep, så det kan hende du ikke skal bry deg om den. I hvert fall ikke i doseringssammenheng.

Hvorfor vil du ikke spørre på Sonjas? Flere år siden jeg "vanket" der - ble bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke T3- og T4-verdiene mine. Skal be om å få utskrift av prøvesvarene neste gang jeg er hos legen. Jeg trodde at når man hadde konstant høy anti-TPO så hadde man Hashimotos? grunnen til at jeg ikke vil inn på Sonjas er at jeg synes det virker som det er så mange uføretrygda gærninger med offermentalitet der.. :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har Hashimotos, som omtrent 90% av dem med lavt stoffskifte har. Men uansett årsaken til det lave stoffskiftet er behandlingen den samme.

Og det med Sonjas er jeg enig i - derfor jeg ikke gadd mer, på lik linje med mange andre, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har Hashimotos, som omtrent 90% av dem med lavt stoffskifte har. Men uansett årsaken til det lave stoffskiftet er behandlingen den samme.

Og det med Sonjas er jeg enig i - derfor jeg ikke gadd mer, på lik linje med mange andre, tror jeg.

OK. Hva er poenget med Hashimotos-diagnosen, egentlig? Hvis den ikke behandles på annen måte enn hypotyreose? Legen min har ikke sagt noe om at jeg har Hashimotos, det har jeg lest meg til selv. Synd at det er slik inne på Sonjas og bra at det er noen som har peiling her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange grunner til sykdommen:

antistoffer i form av anti-tpo, altså Hashimotos = lavt stoffskifte

død kjertel pga stråling med radioaktivt jod pga knuter i kjertelen = lavt stoffskifte

medfødt lavt stoffskifte = lavt stoffskifte

fjernet kjertel pga kreft = lavt stoffskifte.

And the list goes on.

Uansett er resultatet at din kjertel ikke lenger kan lage hormonene kroppen din trenger, og de må derfor tilføres. Årsaken eller diagnosen ellers spiller på det tidspunktet liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grunner til sykdommen:

antistoffer i form av anti-tpo, altså Hashimotos = lavt stoffskifte

død kjertel pga stråling med radioaktivt jod pga knuter i kjertelen = lavt stoffskifte

medfødt lavt stoffskifte = lavt stoffskifte

fjernet kjertel pga kreft = lavt stoffskifte.

And the list goes on.

Uansett er resultatet at din kjertel ikke lenger kan lage hormonene kroppen din trenger, og de må derfor tilføres. Årsaken eller diagnosen ellers spiller på det tidspunktet liten rolle.

Tusen takk, det var oppklarende! Slik kunne legen har forklart det for meg også, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anti-TPO

Selv har jeg vært plaget av slappet som visstnok har en forbindelse med høye verdier av anti-TPO.

I vår fikk jeg tips om øke inntaket av vitamin D3. Jeg prøvde dette, og jeg mener jeg ble bedre.

Jeg er ikke kvalifisert til å gi andre råd om hva de skal gjøre. Men det kan kanskje være en idé for andre å i det minste sjekke om de har for lave verdier av D-vitaminer i kroppen?

Mvh.: [email protected], http://anti-tpo.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke T3- og T4-verdiene mine. Skal be om å få utskrift av prøvesvarene neste gang jeg er hos legen. Jeg trodde at når man hadde konstant høy anti-TPO så hadde man Hashimotos? grunnen til at jeg ikke vil inn på Sonjas er at jeg synes det virker som det er så mange uføretrygda gærninger med offermentalitet der.. :sjenert:

Nå var jo dette en gammel tråd og helt OT - men jeg trodde jeg var eneste som ikke likte meg på Sonjas stoffskifteforum...

Spurte man om råd ble det veeeeldig mye utrolig intrikate greier fra de fleste. Dog noen få der var OK og hadde mye kunnskap - og klarte å forklare hva som var deres egne meninger kontra fagkunnskap.

Jeg sluttet der etter de byttet moderatorer til noen danske, og de faktisk sendte meg en haug av ganske hissige mailer i innboksen....på KG ville det vel blitt karakterisert som krenkende. Om jeg så svarte i en helt annen tråd, eller stilte et spørsmål haglet masse rare beskyldninger - alle fra samme person(er).

Det tok såpass av at jeg bare slettet brukeren min helt - aldri opplevd noe negativt fra de andre medlemmene eller moderatorene dog. Men det ble hakket for galskap for min smak etter det......Det jo noen år siden nå, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo dette en gammel tråd og helt OT - men jeg trodde jeg var eneste som ikke likte meg på Sonjas stoffskifteforum...

Spurte man om råd ble det veeeeldig mye utrolig intrikate greier fra de fleste. Dog noen få der var OK og hadde mye kunnskap - og klarte å forklare hva som var deres egne meninger kontra fagkunnskap.

Jeg sluttet der etter de byttet moderatorer til noen danske, og de faktisk sendte meg en haug av ganske hissige mailer i innboksen....på KG ville det vel blitt karakterisert som krenkende. Om jeg så svarte i en helt annen tråd, eller stilte et spørsmål haglet masse rare beskyldninger - alle fra samme person(er).

Det tok såpass av at jeg bare slettet brukeren min helt - aldri opplevd noe negativt fra de andre medlemmene eller moderatorene dog. Men det ble hakket for galskap for min smak etter det......Det jo noen år siden nå, da.

Er så enig! Danskene er jo helt gale!

Spør man om et enkelt spørsmål kan man jo risikere å få all verdens beskyldninger både mot seg selv, fastlegen og helsevesenet forøvrig, og det er MYE rart som skrives der inne. Må innrømme at jeg leser ofte der, men skriver aldri... De påstår jo at det ikke finnes noen som blir bra med Levaxin, og selv "nybegynnere" der inne trygler jo legen sin om å få erfa uten engang å ha forsøkt Levaxin, som tross alt er det enkleste og billigste alternativet - og fungerer bra hos mange :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo dette en gammel tråd og helt OT - men jeg trodde jeg var eneste som ikke likte meg på Sonjas stoffskifteforum...

Spurte man om råd ble det veeeeldig mye utrolig intrikate greier fra de fleste. Dog noen få der var OK og hadde mye kunnskap - og klarte å forklare hva som var deres egne meninger kontra fagkunnskap.

Jeg sluttet der etter de byttet moderatorer til noen danske, og de faktisk sendte meg en haug av ganske hissige mailer i innboksen....på KG ville det vel blitt karakterisert som krenkende. Om jeg så svarte i en helt annen tråd, eller stilte et spørsmål haglet masse rare beskyldninger - alle fra samme person(er).

Det tok såpass av at jeg bare slettet brukeren min helt - aldri opplevd noe negativt fra de andre medlemmene eller moderatorene dog. Men det ble hakket for galskap for min smak etter det......Det jo noen år siden nå, da.

"Baremei" vinker - trpr jeg var den som fikk mest kjeft av oss alle. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg vært plaget av slappet som visstnok har en forbindelse med høye verdier av anti-TPO.

I vår fikk jeg tips om øke inntaket av vitamin D3. Jeg prøvde dette, og jeg mener jeg ble bedre.

Jeg er ikke kvalifisert til å gi andre råd om hva de skal gjøre. Men det kan kanskje være en idé for andre å i det minste sjekke om de har for lave verdier av D-vitaminer i kroppen?

Mvh.: [email protected], http://anti-tpo.blogspot.com/

Jeg har lest mye i bloggen din, og kjenner meg igjen i det meste. For jeg har også "bare" høy anti-TPO, uten noen innvirkning på stoffskifteprøvene ennå. Men i dårlig form, det er jeg. Heldigvis får man si, så tekker forskning nå i retning av at høy anti-TPO i seg selv kan gi mange symptomer. Vi får bare håpe legene rundt omkring leser disse resultatene.

D3-tilskudd har dessverre ikke hjulpet på meg, så jeg må nok bare "vente til kjertelen brenner seg ut," som det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så enig! Danskene er jo helt gale!

Spør man om et enkelt spørsmål kan man jo risikere å få all verdens beskyldninger både mot seg selv, fastlegen og helsevesenet forøvrig, og det er MYE rart som skrives der inne. Må innrømme at jeg leser ofte der, men skriver aldri... De påstår jo at det ikke finnes noen som blir bra med Levaxin, og selv "nybegynnere" der inne trygler jo legen sin om å få erfa uten engang å ha forsøkt Levaxin, som tross alt er det enkleste og billigste alternativet - og fungerer bra hos mange :sjenert:

Trodde bare det var meg!! Har jo bruker her inne, men gadd ikke poste med navn i tilfelle de dukker opp her og og begynner med forfølgingstendensene her og :gjeiper:

Tror jeg hadde vært registrert der i sikkert....tja....3 år eller noe - var ikke spesielt aktiv, men fikk likevel inntrykk av at det var grei stemning(selv om man jo da og hadde langdryge innlegg og litt halvkonspiratoriske svar fra enkelte), man kunne stille sp. mål osv.

Prøvde noen av tipsene, ingen med særlig hell - men likevel. Lærte mange nye ting jeg ikke visste fra før som var viktig, når man bare klarte sile ut hva som var forskningsbasert og ikke bare "hjemmemedisin".

Lurer på om det var med en gang de byttet, så fikk jeg plutselig en lang melding fra en dansk bruker som sendte en helt vill beskrivelse - skikkelig personangrep, husker det ikke i detalj, men jeg satt ganske sjokkert og leste det hele. Påstod at "mange" hadde sagt det samme(men da var det veldig rart at jeg aldri hadde fått noen negative bemerkninger, da...og de nektet oppgi hva som hadde blitt sagt, eller hva "mange" betydde).

Dum som jeg var så sendte jeg en melding tilbake hvor jeg tilbakeviste påstandene og ba vedkommende holde seg til en OK tone.

Det hjalp jo ikke at jeg rapporterte tilbake, for det var jo de danske moderatorne som mottok det.....

Denne danske brukeren må ha vært moderator - fordi etter det ble jeg konsekvent varslet inn, uansett hva jeg skrev eller svarte. Om jeg så hadde svart "jorda er rund" så ble det innrapportert til moderatorene - igjen dansker.

Hadde aldri skjedd før noensinne, nå skjedde det konsekvent. Og det haglet som sagt inn med grove angrep av meg som person. Jeg hadde aldri oppgitt noen personlige opplysninger/snakket om personlige synspunkt eller privatliv, likevel kom det masse referanser til hva slags person jeg var/meninger jeg hadde etc.

Tror mitt siste spørsmål var ifht at jeg hadde fått mulighet av legen til å forsøke Armour - og da fikk jeg til svar av denne ene at jeg neppe var moden for det - fortjente det ikke - og en øang beskrivelse av meg som person og hvordan "jeg virket".....

Resten svarte selvsagt på en normal måte, fortale om dosering/bieffekter etc.

H-E-R-R-E-G-U-D så sykt det var.

"Baremei" vinker - trpr jeg var den som fikk mest kjeft av oss alle. :kjefte:

Baremei som i brukeren bare meg?

Sorry for kupping av tråden, igjen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh.

Jeg meldte meg inn der for et par-tre måneder siden, og har ikke opplevd noe av det dere beskriver. Men det høres jo ikke bra ut.

At de mener Levaxin aldri hjelper har jeg ikke inntrykk av, men nå har jeg ikke lest igjennom alle tråder, selvsagt. Det er nok de som plages aller mest, de som ikke får hjelp av syntetsike hormoner, som skriver der inne. Og siden det er mange leger som mener at Levaxin (eventuelt pluss syntetisk T3) får duge, så blir jo ikke disse noe bedre. Noen har grått av fortvilelse foran legen sin fordi de tross langvarig behandling ikke blir bedre. En endokrinolog har uttalt på TV at hypotyreose er en mild sykdom, en ufarlig sykdom nærmest uten komplikasjoner, som enkelt og greit avhjelpes med én liten pille daglig. Så enkelt er det ikke i virkeligheten, det har mange fått erfare.

Jeg synes også selvfølgelig at hissige e-poster med all slags møkk ikke er bra. Men dette må jo være noe som kommer fra enkeltpersoner. Uansett er disse ikke her og kan dermed ikke forsvare seg, så jeg synes ikke dette er noe å diskutere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh.

Jeg meldte meg inn der for et par-tre måneder siden, og har ikke opplevd noe av det dere beskriver. Men det høres jo ikke bra ut.

At de mener Levaxin aldri hjelper har jeg ikke inntrykk av, men nå har jeg ikke lest igjennom alle tråder, selvsagt. Det er nok de som plages aller mest, de som ikke får hjelp av syntetsike hormoner, som skriver der inne. Og siden det er mange leger som mener at Levaxin (eventuelt pluss syntetisk T3) får duge, så blir jo ikke disse noe bedre. Noen har grått av fortvilelse foran legen sin fordi de tross langvarig behandling ikke blir bedre. En endokrinolog har uttalt på TV at hypotyreose er en mild sykdom, en ufarlig sykdom nærmest uten komplikasjoner, som enkelt og greit avhjelpes med én liten pille daglig. Så enkelt er det ikke i virkeligheten, det har mange fått erfare.

Jeg synes også selvfølgelig at hissige e-poster med all slags møkk ikke er bra. Men dette må jo være noe som kommer fra enkeltpersoner. Uansett er disse ikke her og kan dermed ikke forsvare seg, så jeg synes ikke dette er noe å diskutere her.

Vel, nå var jeg medlem der i flere år, rundt 4 år eller mer - og det var ikke ett enkelt medlem - men moderatorer. Ingen blir navngitt - og om noen vil diskutere det eller ikke er vel opp til den enkelte her inne, ingen regler brytes når man ikke nevner navn. Dessuten bor de i et annet land og kjenner vel ingen uansett.....

Men er sikkert hyggelig der nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Baremei" vinker - trpr jeg var den som fikk mest kjeft av oss alle. :kjefte:

Hehe det gikk hardt for seg på den tiden, Baremei. :fnise::klemmer:

Jeg synes også selvfølgelig at hissige e-poster med all slags møkk ikke er bra. Men dette må jo være noe som kommer fra enkeltpersoner. Uansett er disse ikke her og kan dermed ikke forsvare seg, så jeg synes ikke dette er noe å diskutere her.

Jeg synes godt vi kan ta den diskusjonen så lenge vi ikke går inn på navn, og det har ingen gjort i denne tråden. Jeg var også en av de som stakk hodet litt for langt ut på dette forumet, og fikk svi for det. Jeg er medlem av NTF og har tillitsverv der, og det gjør du ikke ustraffet på Sonjas. Jeg ble ipbannet, og trakkasert helt uten grunn både av moderatorer og enkeltpersoner.

Meldte meg inn via min datter, og det er tildels skremmende tilstander derinne fremdeles, etter min mening. :tristbla:

Idag ser jeg at flere av de mest aktive brukerene er borte fra Sonjas, og det har nok ikke skjedd uten grunn. Dette er svært synd, da det er stort behov for et slikt forum og engasjerte mennesker som skriver og hjelper andre.

"Pandalakris"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det gikk hardt for seg på den tiden, Baremei. :fnise::klemmer:

Jeg synes godt vi kan ta den diskusjonen så lenge vi ikke går inn på navn, og det har ingen gjort i denne tråden. Jeg var også en av de som stakk hodet litt for langt ut på dette forumet, og fikk svi for det. Jeg er medlem av NTF og har tillitsverv der, og det gjør du ikke ustraffet på Sonjas. Jeg ble ipbannet, og trakkasert helt uten grunn både av moderatorer og enkeltpersoner.

Meldte meg inn via min datter, og det er tildels skremmende tilstander derinne fremdeles, etter min mening. :tristbla:

Idag ser jeg at flere av de mest aktive brukerene er borte fra Sonjas, og det har nok ikke skjedd uten grunn. Dette er svært synd, da det er stort behov for et slikt forum og engasjerte mennesker som skriver og hjelper andre.

"Pandalakris"

Skremmende tilstander fremdeles? Det er jo knapt aktivitet der inne! Ikke bare fordi det er sommer, men i den tiden jeg har lest der inne har det nesten ikke vært folk å spore der.

Men, ikke vet jeg... Jeg har jo lagt merke til ordkrigen mellom NTF og Sonjas, og dette er utrolig synd. For disse to burde definitivt heller spilt på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde/har også bruker der inne, og har aldri fått kjeft, men det er nok fordi jeg alltid har vist meg "underdanig" - stilt spørsmål på en sånn men-jeg-kan-ikke-dette-her-måte, og da har jeg fått hyggelige svar, men litt vel ekstreme.

Nå får man ikke særlig respons der inne, virker som alle har rømt derifra, og det er bare et par ekstrem-dansker igjen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig synd at forumet ikke fungerer lenge. Det var her jeg gikk for å lese om andres erfaring og å få kunnskap. Med en stoffskiftediagnose så higer man etter kunnskap og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...