Gå til innhold

17 mai tog og flagg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den evige diskusjonen hvert år.

Syns dere det er greit at våre nye landsmenn beriker 17 mai toget vårt med deres respektive flagg?

Eller bør vi sette ned foten og si; skal dere feire denne dagen sammen med oss må dere hylle vårt land og vårt flagg.

Hva mener du og hvorfor?

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den evige diskusjonen hvert år.

Syns dere det er greit at våre nye landsmenn beriker 17 mai toget vårt med deres respektive flagg?

Eller bør vi sette ned foten og si; skal dere feire denne dagen sammen med oss må dere hylle vårt land og vårt flagg.

Hva mener du og hvorfor?

:popcorn:

Ja, jeg mener det er helt greit at folk får gå med akkurat det flagget de vil. Det er et fritt land, ja det er jo faktisk akkurat det vi feirer denne dagen. Det er like nedslående hvert år når denne diskusjonen dukker opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at Norge er et fritt land, det er bare vel og bra. Men det er dagen til Norge, så hvorfor skal det være andres flagg der da? Hvis de vil feire, så bør de feire med dette landets flagg. Det er ikke et annet land sin dag, det er dette landet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, det synes jeg overhodet ikke er greit!

Det er jo faen meg frekt om flagg fra en diktatur skulle vaie i paraden. Da får de heller reise tilbake om de er så begeistret for landet sitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er norges nasjonaldag.

Hvis jeg inviterte mine venner på min fødselsdag ville jeg ikke likt at vennene mine feiret noen andre som ikke engang hadde fødselsdag i mitt hjem, på min dag! La dem feire sin dag en annen dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit , den dagen bør man bruke norsk flagg .

Men jeg ser ikke for meg at jeg ville trakkasere noen som bruker et annet flagg .

jeg har en dansk kompis , av en eller annen grunn bruker han danebrogen på 17 mai . jeg har sagt hva jeg mener om det men....

Han får gjøre som han vil , tross alt ikke ulovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke brydd meg mindre.

Har nå selv til gode å se det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk har veldig sterke meninger om dette før 17-mai toget, og sier de skal rive flagget ut av hånden til vedkommende etc. Når dagen er der så er det ingen som gjør det, folk roper hurra og vinker tilbake. Har gått med flagg fra mitt hjemland i toget i mange år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanskje man like greit kan kutte ut barnetog med barn med vinkende flagg og heller ha militærparade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at folk har veldig sterke meninger om dette før 17-mai toget, og sier de skal rive flagget ut av hånden til vedkommende etc. Når dagen er der så er det ingen som gjør det, folk roper hurra og vinker tilbake. Har gått med flagg fra mitt hjemland i toget i mange år :)

Det betyr ikke at folk ikke synes det du gjør er idiotisk eller krenkende , men de angriper deg ikke .

Og hva de tenker om deg kan jo ikke skade deg , men kanskje bygge opp under deres fordommer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 17. mai en dag for frihet, ytringsfrihet, velferd og solidaritet. Og som en del av denne friheten og ytringsfriheten har jeg ingen problemer med at folk bærer andre flagg enn det norske.

Det handler om å feire hvem de er, hvor de kommer fra, det nye landet de bor i, og friheten de har fått.

Ofte er det snakk om mennesker som aldri har fått feire noen nasjonaldag slik som de vil, så hvorfor ikke la de slippe til på denne dagen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For meg er 17. mai en dag for frihet, ytringsfrihet, velferd og solidaritet. Og som en del av denne friheten og ytringsfriheten har jeg ingen problemer med at folk bærer andre flagg enn det norske. Det handler om å feire hvem de er, hvor de kommer fra, det nye landet de bor i, og friheten de har fått.

Ofte er det snakk om mennesker som aldri har fått feire noen nasjonaldag slik som de vil, så hvorfor ikke la de slippe til på denne dagen i Norge?

Da regner jeg med at det er helt greit at flere vaier stolt med det israelske flagget.

Men tror du at de vil få gå i fred? Jeg er usikker.Da bør det ikke heller vaies med noen andre lands flagg, eller FN-flagget. Det skal ikke være diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg nå tenker grundig etter så har jeg ikke sett noen innvandrer som har viftet med noen eksotisk tøyfille på 17. mai. Det eneste jeg ser, er norske flagg.

Så hvorfor denne diskusjonen oppstår hvert eneste år, og så opphetet som den ofte blir, skjønner ikke jeg.

De fleste utlendinger later til å skjønne konseptet med nasjonaldag, og i den grad de syns at det er noe de burde være med på å feire, så ser det ut til at de gjør det på samme måte som vi gjør.

De går i tog, stapper ungene fulle av is og brus, og vifter med det norske flagget. Sikkert en morsom avveksling fra hanemarjsen og militærparadene som preger nasjonaldagen i veldig mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit for meg om noen velger å gå med et annet flagg enn det norske. Folk skal jo få gjøre som de vil, og det er bra de er stolt over landet de kommer fra.

Men jeg synes jo det er rart at de ikke heller går med det norske flagget, siden det er Norges nasjonaldag det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett noen bruke et utenlands flagg, og jeg har bodd i Oslo hele mitt liv og vært i byen.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal brukes andre flagg enn det norske, det virker litt poengløst for meg i og med at 17.mai er feiring av NORGE, ikke Sverige, Danmark, Usa, etc.

De som absolutt må det føler jeg egentlig kun er ute etter å provosere eller så er de rett og slett uvitende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min erfaring er at folk har veldig sterke meninger om dette før 17-mai toget, og sier de skal rive flagget ut av hånden til vedkommende etc. Når dagen er der så er det ingen som gjør det, folk roper hurra og vinker tilbake. Har gått med flagg fra mitt hjemland i toget i mange år :)

17 mai er en feiring av NORGE, det er nettopp derfor man skal bruke Norsk flagg. Hva er det i den setningen som er vanskelig å forstå? :filer: :filer: :filer:

Innlegget er ryddet for krenkelser.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er 17. mai en dag for frihet, ytringsfrihet, velferd og solidaritet. Og som en del av denne friheten og ytringsfriheten har jeg ingen problemer med at folk bærer andre flagg enn det norske.

Det handler om å feire hvem de er, hvor de kommer fra, det nye landet de bor i, og friheten de har fått.

Ofte er det snakk om mennesker som aldri har fått feire noen nasjonaldag slik som de vil, så hvorfor ikke la de slippe til på denne dagen i Norge?

Fordi 17 mai er en feiring av NORGE, det spiller ingen rolle om du har en annen bakgrunn, det gjør ikke dagen noe annet. Skal man feire 17 mai så bør man forstå konseptet bak, og ikke komme veivende med et utenlands flagg og snakke om at det er helt greit.

Det vitner om dumhet når man velger å bruke et annet flagg en det Norske for å feire Norges nasjonaldag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at det er helt greit at flere vaier stolt med det israelske flagget.

Men tror du at de vil få gå i fred? Jeg er usikker.Da bør det ikke heller vaies med noen andre lands flagg, eller FN-flagget. Det skal ikke være diskriminering.

Selv om jeg er uenig i hvordan enkelte stater, inkludert Israel, styres, betyr ikke det at jeg eller noen andre har rett til å diskriminere mennesker fra disse statene.

Jeg har bare sett mennesker som har båret både det norske og sitt opprinnelige flagg. Samtidig. Og spør du meg er det et av de fineste symbolene på 17. mai. Vi er en flerkulturell stat, og bør omfavne det som best vi kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er respektløst å bruke et annet flagg på 17. mai enn det norske, men synes det blir unødvendig teit å skulle forby det. Og jeg har heller aldri sett det, så så veldig utbredt problem er det neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...