Gå til innhold

Mokkon83`s hverdag med treåring i hus og en spire i magen :)


Mokkon83

Anbefalte innlegg

Da har jeg blitt inspirert av andre til å starte ei ny dagbok :)

Litt om meg:
Jeg er 28 år, gift med Mannen (33 år) i 2 år 4 juli :yvonne:
Ble mamma for første gang til Baby H 29 april 2011. Vi har også en hund som vi har hatt siden den var valp. Det er en rottweilergutt på 4 år (blir 5 år 13 november)Det har gått veldig bra å introdusere det nye flokkmedlemmet for han, men han har en vei å gå når det gjelder besøkende. Han blir ivrig og oppmerksomhetssyk. Men Mannen har fått noen gode tips som vi skal sjekket ut :)
Det er en ny hverdag, og jeg gleder meg til å se utviklingen hennes for hver dag som går :)
Legger allerede merke til forandringer (hun er 9 dager) som at hun fokuserer mer når hun ser på meg wub.gif

Velkommen til boka mi

klemmer fra Mokkon83 :klemmer:

Endret av Mokkon83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MIN FØDSELSHISTORIE

Det hele begynte torsdag 28 april 2011 når Mannen og jeg var på jordmorkontroll på legestasjonen.

Alt ble undersøkt som vanlig, fin hjerterytme på babyen, hodet lå godt festet i bekkenet, livmorhalsen var moden og 2,5cm åpning. Blodtrykket mitt var litt høyt og jeg hadde +3 eggehvite i urinen. Jordmoren ringte ned til sykehuset og ville gi meg en grundigere sjekk der nede.

Vi kom ned på sykehuset i 10 tida, ble undersøkt av en lege sammen med en turnuslege. Babyen hadde det fint der inne, men de ville ha meg der over natta for observasjon. Skulle samle urin i et døgn slik at de kunne sjekke eggehvitenivået igjen. Ble vist til et rom hvor jeg lå i 20 min mens de målte ekg.

Mannen og jeg reiste hjem, spiste litt mat og var nede på sykehuset igjen i 12 tida. Vi tok med fødebagen tilfelle det skulle skje noe, men jeg var ganske overbevist om at jeg ble sendt hjem igjen fredag ettersom det var 1 uke igjen til termindato (6 mai 2011) Mannen reiste hjem. Det kom ei jordmor for å sjekke meg på ettermiddagen, og hun utførte en stripping for å få mer åpning. Fra 2,5cm til 4cm ble det da (det var lite behagelig...)

Dagen etter (fredag 29 april) kom legen inn i 10 tida, han undersøkte meg og sa at det var så modent og klart at han bare ville sette i gang fødselen. Da ble jeg jammen meg overrasket!!! Ringte Mannen og sa at han skulle bli pappa den kvelden/natta :hoppe: Avtalte at han skulle komme ned på sykehuset når det begynte å skje noe. Kl 10.30 fikk jeg en vaginalpille misoprostol som skal sette i gang fødselen. Fikk beskjed om at de vurderer og gi en ny pille hver 4 time til fødselen er i gang. Lå i en time med ekg etter legebesøket.

Kl 13.15 fikk jeg klyx (klyster) for å tømme endetarmen. Ville gjerne ha det slik at jeg slapp å tenke på dobesøk før dagen etter.

Mannen kom ned på sykehuset i 13.30 tida, og holdt meg med selskap.

Kl 15.00 kom legen, i stedet for ny vaginalpille så ville han ta vannet i stedet. Jeg ble litt overrumplet, dette skjer jo så fort tenkte jeg :rodmer: Etter det tok det ikke lang tid før riene begynte å bli vondere. Mannen var nede i kiosken og kjøpte softis med jordbærstrø til meg. Det var kjempegodt!!

Flyttet over til fødestuen i 16 tida. Fikk velge fødestue selv ettersom jeg på det tidspunktet var den eneste fødende.Gikk for egen maskin, med noen stopp når jeg hadde rier :fnise: både Mannen og jordmoren kommenterte at jeg var ei sta frøken :fnise: Valgte den med badekar, men da jordmoren spurte meg om hun skulle tappe i vannet følte jeg at jeg ikke greide å tenke på bading.. Før jeg rakk å bestemme meg hadde jordmoren festet en overvåkningsdings på hodet til babyen for å overvåke hjerterytmen. Det var ekkelt å kjenne ledningen røre på seg når babyen rørte på seg..

Kl 16.10 fikk jeg paralgin major stikkpille. Lystgassen kom på, følte den hjalp godt under riene. Men etter hvert ble jeg utrolig kvalm og fikk jordmoren til å slå av lystgassen slik at jeg bare fikk oksygen. Hjalp litt.. Mannen tørket meg i pannen med kalde kluter og holdt meg i hånda under riene.

Jordmoren mente jeg burde prøve å gå på toaletter for å tisse. Det var forferdelig krevende, fikk rier på vei bort og mens jeg satt på toalettet…

Kl 18.10 fikk jeg intravenøst saltvannsdrypp for å stabilisere blodtrykket.

18.20 foreslo jordmoren epidural. Jeg ville helst ikke, men riene begynte å bli veldig vonde. Mannen og jordmoren overtalte meg.

Kl 18.40 kom anestesilegen. Jeg lå først på siden og prøvde å skyte rygge som en katt. Men jeg er ganske svai fra naturens side så tror det var derfor de ville ha meg til å sitte. Det var forferdelig tungt å skulle reise seg opp, følte jeg satte meg på babyen på det tidspunktet… Hadde reimer og ledninger overalt så det føltes uoverkommelig. Legen satte først en bedøvelse før han begynte å rote rundt i ryggmargen med ei stor nål. Det var ganske vondt og det var utrolig vanskelig å sitte stille.. Mannen og jordmoren sto foran meg for å roe meg ned. Føltes utrolig godt når epiduralen var på plass! Riene var ikke vonde lengre.

Kl 18.50 følte jeg pressetrang, og det føltes godt å kunne være i gang!

Trykketiden startet aktivt kl 19.25 og 19 minutter senere kom lille Baby H til verden! Det var veldig vondt akkurat idet hun skulle ut. Jordmoren holdt over urinrøret og klitoris, føltes som jeg ble knivstukket. Men det bidro til at jeg ikke revnet bakover.( Jordmoren la hele tiden på kluter med grønnsåpevann, det føltes utrolig godt!)

Fikk lille babyen min på brystet kl 19.44, hun kom med et lite skrik og et klynk. Helt utrolig følelse å se henne ligge og se på meg :rodmer: Lå med henne på brystet ei god stund og bare koste!

Mannen klippet navlestrengen og filmet mens de veide og målte henne. Jeg gikk og la meg i rammemadrassen som var på fødestua, de la henne til brystet mitt og hun søkte seg til brystet.

Etterpå tok de temperaturen på henne mens jeg gikk i dusjen. Tempen var litt lav, 36,6 grader.

Da jeg kom inn igjen fikk jeg beskjed om at blodprøven de hadde tatt fra navlestrengen var forsvunnet…. (menneskelig svikt) så de måtte ta ny prøve fra hælen dagen etter.

Gikk inn på vaktrommet senere for å høre når de skulle ta ny temperatur. Det hadde vært vaktskifte og ingen hadde gitt beskjed om dette…

Bortsett fra de to tingene så er jeg veldig fornøyd med fødeavdelingen

Gikk fra fødestuen til soverommet, trillet min nyfødte nydelige baby selv inn der. Da var klokka rundt 22.30 tenker jeg. For en dag!! *sukk* :rodmer::yvonne:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! :rodmer: 19 minutter trykking høres hektisk ut. Holdt på i halvannen time jeg.. :haar:

Hvordan er dagene deres? Er du sliten, eller er det bare kos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig! :rodmer: 19 minutter trykking høres hektisk ut. Holdt på i halvannen time jeg.. :haar:

Hvordan er dagene deres? Er du sliten, eller er det bare kos?

ja, det gikk fort i svingene :fnise:

jeg er litt småsliten, er ryggen som er vond. Men koser meg noe enormt med babyen! :)

I dag var Mannen og jeg på trilletur med baby og hund :rodmer:

Det var koselig! Men jeg har fremdeles vondt i ryggen, skal høre med legen om jeg kan få henvisning enten til kiropraktor eller fysioterapeut...

Skal til legen i morgen for å måle blodtrykket, tenkte veie lillejenta samtidig :) Har kjøpt en baby bjørn vippestol (gave fra svigers) på barnas hus, men hun må være over 3,5kg for å bruke den... så da må jeg vente litt :)

Skal på sykehuset med baby H i morgen også... røntgen kl 12.20... håper alt er som det skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den derre 3.5kg grensa på vippestolen hadde jeg gitt blanke i, for og være ærlig!

Gratulerer med babyen! :roser:

Min "baby" er 4 år idag, det synes jeg har gått skremmende fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den derre 3.5kg grensa på vippestolen hadde jeg gitt blanke i, for og være ærlig!

Gratulerer med babyen! :roser:

Min "baby" er 4 år idag, det synes jeg har gått skremmende fort!

Hei og velkommen :velkommen:

Vil vente litt til, antar at det er en grunn for det... :vetikke: feks for ryggen sin del...

Er på tide med en til da for din del? :wink:

Var hos legen i dag og sjekket blodtrykket, det er helt fint :) Hun skulle sjekke igjen på 6 ukers kontrollen.

Stakk innom jordmoren mens jeg var der, hun satt akkurat med papirene om meg i hånda :) Hun ville vente med å ringe ettersom det er så kort tid siden fødselen :fnise: Jeg fikk veid Baby H, hun veier nå 2860g (veide 2870g da hun ble født) så hun er akkurat i rute :)

Hun tisset selvfølgelig på vekta... akkurat som på sykehuset :lol:

Satt i sofaen og ammet litt, helsesøsteren hjalp meg så fikk det til uten skjoldet!! :hoppe:

Men må ha det tilgjengelig, hun er ikke helt dreven enda. Gleder meg til å slippe å bruke det... blir en del koking og skylling :sjenert

Nå ligger hun og sover søtt, og jeg venter på at klokka skal bli kvart på tolv så vi kan komme oss til sykehuset. hun skal ta ultralyd av hoftene (jeg trodde det var røntgen....) Krysser fingrene for at alt er OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig bra på sykehuset også :)

Hun skreik en del da de tok på gel og begynte ultralyden... men han fikk til gode bilder fordet, og det så helt fint ut :hoppe:

Bleien hadde lekket gjennom bodyen, strømpebuksa og sparkebuksa... oppdaget viktigheten av ekstra skift i stelleveska :fnise:

og fikk bruk for bamsestellepleddet som vi kjøpte på ikea :)

satte meg på venterommet med minst folk og ammet henne. var ei eldre dame som satt der som begynte å gråte da hun så henne, mange som blir tussete når de ser små babyer ja! :rodmer:

Nå har vi besøk av Mannen si søster (tante T) :)

hun kom i går, og skal bli til i morgen :) hun hadde med enoooormt mye tøy :) og annet stæsj! blant annet dåpskjolen :rodmer:

den er sååå fin! vi kommer til å ha barndåpen i september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg er DESPERAT etter å få meg en emmaljunga citycross med citybag nå... tråler nettet etter vogn...!

og har sendt forespørsel til kattis babyshop...

SKAL ha...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med den dere har? Det er en Simo, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fornøyd med den dere har? Det er en Simo, er det ikke?

den er grei nok bare du ikke skal opp en bakke eller ha den inn i bilen... vogna er steintung!!!! og så er den blå... vet det er overfladisk tenkt av meg, men jeg bryr meg om det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. Vekta har mye å si ja! Jeg er veldig fornøyd med city crossen ihvertfall! :jepp: Skal du selge simoen hvis du får tak i ny da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

:velkommen:

:hoppe:

Mazilla: usikker på om den skal selges enda... tenker det er greit med ei til vogn i barnehage? men bagen er jo ganske smal på simoen... avventer og ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi besøk av helsesøsteren :) hun er kjempekoselig :hoppe:

Hun hadde med vekten så vi veide henne igjen! mandag veide hun 2860, i dag veide hun 3020g :hoppe:

Fikk en perm med informasjon, og det er 3 andre som de skal høre om vil være med i barselgruppe. jeg har veldig lyst til det :) de andre har barn fra før, men det gjør jo ingenting :)

Ellers så er jeg irritert på nav... Mannen fikk brev om at ene søknaden manglet, men jeg VET at begge var med :sinna:

Nå er jeg usikker på hva som sto i søknaden så nå blir det stress med det...

søsteren til Mannen reiste hjem i dag, nå klarer jeg kanskje å sove litt på dagen... syns det er litt vanskelig å legge seg ned når vi har besøk.

må ringe sykehuset i morgen og gi beskjed om at vi har hofteproblem i Mannens familie. han sa nei da de spurte på sykehuset, men han hadde jo ikke spurt foreldrene engang :oppgitt:

viser seg at han måtte ha pute fra han var nyfødt til 3 mnd!

han fortalte meg dette da han kom og la seg i halv ett tida! da ble jeg sinna! som om jeg ikke sliter med å sove ordenlig fra før, han ble sendt ned i kjelleren.... hadde han laget et snork ved siden av meg da så hadde jeg eksplodert!

ellers så ble jordbærsyltetøyet jeg lagde i går kjempegodt! nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten, da baby H lå på stellebordet bæsjet hun på meg! godt det var meg og ikke helsesøsteren som sto der :fnise:

spruten sto over genseren,buksa og nedover vaskemaskinen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jaggu tok hun ikke en bæsje-episode til på meg i dag... kanskje jeg har spist noe som ikke er bra for magen hennes?

nå har vi akkurat vært på europris og kjøpt inn flagg (5kr for et flagg er jo helt utrolig!!) tenkte å pynte vogna og blomsterkassene ute :)

har også vært på hagesenteret og kjøpt pinner til tomatplantene og løker til å plante i blomsterbedet (liljer)

deilig å være hjemme :rodmer:

men jeg hadde ei ganske så urolig natt med mye amming så må nok ta en cowboystrekk etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vittig at hun bæsjer på deg! S tisser nesten hver gang hun ligger på stellebordet. Virker som det er en refleks når hun får av seg bleia. Blir endel klesvask av disse små gitt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vittig at hun bæsjer på deg! S tisser nesten hver gang hun ligger på stellebordet. Virker som det er en refleks når hun får av seg bleia. Blir endel klesvask av disse små gitt! :fnise:

:fnise: ingenting på meg foreløping i dag *bank-i-bordet*

baby H tisser også en del på stellebordet.. passer på å ha bleien under henne når jeg vasker... hun tisser når jeg vasker henne i vasken også :rodmer: tror nok også det blir en refleks når klær og bleie kommer av :)

Nå har jeg funnet barnevogn! :hoppe:

MEN... sjekket ikke grundig nok hvilken type det var.. ble emmaljunga kombi (litt tyngre enn city crossen)fant den på bruktmarkedet i sverige, myyyye billigere enn her! 3700 svenske kroner for 2010 modell. en del ekstra stæsj også. Mannen skal til sverige neste helg og besøke fetteren sin,henter den da :hoppe:

Prøvde bunaden i dag, og den satt som et skudd :) litt trangt oppe,så må ha back-up plan på tøy tilfelle brystene har blitt større til 17 mai. Vi blir maaange folk her 17 mai :)

Mannen, jeg, baby H, svigermor,svigerfar,mamma,stefar,bror,niese,søster,mannen og nevø :)

Skal lage til koldtbord, det har meldt regn så grilling blir det ikke. Men skal skrive ei liste over ting jeg skal lage til. tenker det blir baguetter,hardkokte egg, eggerøre, røyket laks, potetsalat, skinke, karbonader, stekt løk, ertestuing ++ og noe kaker :)

håper jeg får brukt bunaden! både mamma,svigermor og mi søster har blå nordlandsbunad :)

Skal pynte veteranvogna vår med flagg og bjørkeris :rodmer:

nydelige svithunvogna fra 1969 :rodmer:

Pupsilure: takk for det :) meget fornøyd med fødselen, bare positive tanker når jeg tenker tilbake på den :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...