Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På dagen går dette helt fint, men etter middag og utover kvelden får jeg alltid lyst på noe søtt/godt/usunt. Spiser vanligvis sunt, men det er ofte vanskelig da dette søtsuget melder seg hver eneste dag. Jeg spiser ofte vaniljekesam for å dempe søtsuget, slik at jeg ikke skal kaste meg over kaloririk sjokolade. Jeg kan ha spist meg nogenlunde mett, men etter ti min får jeg et STERKT, og da mener jeg sterkt(!!) behov for de litt mer unødvendige tingene.. Hva skal jeg gjøre med dette? Dette hender selv etter å ha spist hele 150-200 gram strimlet svinekjøtt og litt grønnsaker(hvilket jeg spiser ofte), og dette bør jo være en fullverdig, sunn og proteinrik middag som metter?? Jeg spiser ikke mye fett, bør jeg spise mye av det for å bli mer mett? Merker også at tunge middager som inneholder biff gjør meg mett en stund, men jeg kan ikke spise biff hver dag heller... Legger også til at frokostene er næringsrike, så drikker ikke vann og spiser et par salatblad - for da VET jeg at cravingsene kommer utpå dagen... Hva skal jeg gjøre?!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Etter middag må jeg alltid ha noe søtt. En sjokoladebit holder ofte, men kjenner jo selvfølgelig at jeg har lyst på mer.

Det som fungerte for meg var å ta meg et lite glass med sukkerfri brus etter middag, eventuelt litt frukt. Jeg hadde veldig lyst på noe søtt de første to ukene, men etter hvert som jeg ble avvent, så forsvant søtsuget også. Jeg regner med at det kun er en vanesak med deg pg at du er "avhengig" av å få noe søtt. Bare forsøk å holde deg unna et par uker, så får du se om det blir bedre. Fornuften din sier deg jo tross alt at du er stappmett. Om det ikke fungerer, så vet jeg rett og slett ikke hva du burde gjøre..

Skrevet

krom-tilskudd hjelper mot søtsug..:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i dette. For min egen del tror jeg det delvis var innlært (kveld = kosetid), og delvis skyldes hvordan jeg spiste.

Det som har hjulpet meg er:

- Være streng, rett og slett. Avlære de dårlige vanene.

- Spise mer mat (fant ut at jeg totalt sett spiste for lite).

- Drikke mye vann og grønn/hvit te og spise mye grønnsaker.

- Spise mat som påvirker blodsukkeret lite, dvs lite raske karbohydrater.

- Spise en del fett.

Du sier du spiser lite fett.. Kroppen trenger en viss mengde fett hver dag for å fungere som normalt, spesielt dersom du ligger svært lavt i karbohydratinntaket (karbs og fett er de eneste næringsstoffene kroppen kan bruke som "brensel"). Så jeg ville forsøkt å øke fettmengden.

AnonymBruker
Skrevet

På kveldstid har eg også alltid lyst på noe godt/søtt, så har begynt å ha 100g frosne blåbær og bjørnebær i en skål, som får tine i ca en time, og har deretter 200 g JA vanilje youghurt på, dette tilfredstiller iallefall mitt "knaske behov" og inneholder ca. 200 kcal:):)

Skrevet

Du skal ganske enkelt unngå å kjøpe mer godteri enn du får "lov" til å spise. Når du ikke har det tilgjengelig i hus, må du tross alt bevege deg hele veien til butikken før du får tak i det, da skal det litt mer til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...