AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Er mye i ro, og har stillesittende arbeid. Trener ca 40 minutter 3 ganger i uken (2 ganger jogging og 1 gang styrke (men klarer ikke så mye på armene..) I dag så kostholdet slik ut: Frokost: 2 knekkebød (laktosefritt og glutenfritt) med kyllingkjøttpålegg og rødbeter Lunch: Det samme som til frokost Mellommåltid: Liten prosjon fullkornsspaghetti, kyllingkjøttdeig, og ren tomatsaus (dvs. tomatboks og tomatpuré) Middag: Det samme som mellommåltid (liten prosjon) Kveldsmat: Kyllingpålegg, sukkererter, 1 ss tacosaus uten sukker og 1 hardkokt egg Vil gjerne ned 5 kg, har mye fett rundt magen og vekten står bare stille. Kjeder meg fort, er passiv og tiltaksløs, mangler ofte motivasjon og er litt lat.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Hjelpes..glemte å føye til kveldsmaten: 1 avocado!
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Ser bra ut, men spiser du ikke litt for lite grønnsaker og frukt? Og du skriver ikke noe om hva du drikker i løpet av dagen?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Ser bra ut, men spiser du ikke litt for lite grønnsaker og frukt? Og du skriver ikke noe om hva du drikker i løpet av dagen? Jo, i dag spiste jeg ikke noe annet av "det grønne" enn rødbeter og sukkererter (som kanskje ikke engang kan regnes som sunt eller/og grønt). Men: jeg pleier å ha med dette i det daglige kostholdet, i stlrre eller mindre grad: - broccoli (dampes) - spinat (dampes i middager) - gulrøtter - løk - epler - druer - bringebær - blåbær (Om vinteren og høsten velges plutselig mer av stangselleri, blomkål og asparges) elementer av disse hver dag, men ikke alle på en og samme dag...litt av hvert. Men alltid noe.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Jeg drikker vann med sitron. Tenker mye på det med vann, for jeg er visst aldri flink nok til å fylle på. Jeg drikker et par kopper med kaffe latte med skummet melk. (Aldri sukker eller annet i). Alkohol drikker jeg lite av. Kun et par glass vin i middager eller på fest, litt mer. Men det er ikke ofte.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #7 Skrevet 30. april 2011 Jeg drikker vann med sitron. Tenker mye på det med vann, for jeg er visst aldri flink nok til å fylle på. Jeg drikker et par kopper med kaffe latte med skummet melk. (Aldri sukker eller annet i). Alkohol drikker jeg lite av. Kun et par glass vin i middager eller på fest, litt mer. Men det er ikke ofte. Hva med juice og melk til måltider da? Juice er det endel sukker og kalorier i... Kaffe latte med skummet melk utgjør ikke så mye, ei heller litt vin til middager på helg..
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #8 Skrevet 30. april 2011 Hva med juice og melk til måltider da? Juice er det endel sukker og kalorier i... Ikke noe av det... Vin er ikke hver uke.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #9 Skrevet 1. mai 2011 Jeg tenker at dette er for lite mat. De glutenfrie knekkebrødene til Wasa er jo ikke spesielt mettende(hvis det er disse du spiser), og kun to til hvert måltid er veldig lite når du tross alt ikke spiser annet enn enkelt pålegg ved siden av. På denne måten her mister du jo muskelmasse istedetfor fett, så jeg ville heller lagt inn ekstra styrketrening og justert opp kostholdet. Jeg vil tro du ligger på et altfor lavt kaloriinntak. Legg inn eggerøre/egg e.l til frokost, og sørg for å få mer proteiner og sunt fett enn du gjør nå(bra med avocado som du nevner).
Gjest norah Skrevet 1. mai 2011 #10 Skrevet 1. mai 2011 Jeg tenker at dette er for lite mat. De glutenfrie knekkebrødene til Wasa er jo ikke spesielt mettende(hvis det er disse du spiser), og kun to til hvert måltid er veldig lite når du tross alt ikke spiser annet enn enkelt pålegg ved siden av. På denne måten her mister du jo muskelmasse istedetfor fett, så jeg ville heller lagt inn ekstra styrketrening og justert opp kostholdet. Jeg vil tro du ligger på et altfor lavt kaloriinntak. Legg inn eggerøre/egg e.l til frokost, og sørg for å få mer proteiner og sunt fett enn du gjør nå(bra med avocado som du nevner). var bare meg over her, trykka på feil knapp så det ble anonym når jeg legger inn ditt kosthold på en kalkulator, så kommer jeg her frem til 1000 kcal, hvis vi justerer litt for middagsporsjon, så ligger du kanskje maksimalt på 11-1200. Og du trener i tillegg.... dersom vi legger inn et par kopper kaffe med litt skummet melk, så kan vi kanskje justere det opp til det foregående tallet. For å gi en pekepinn på alle næringsstoffene kroppen din går glipp av så viser bl. a kalkulatoren at du kun har fått 27 g protein(når man trener noen ganger i uken skal man ha ca 1,5-2 g pr kilo +/-, hvis du veier ca 65 kilo skal du gjerne ha nesten 100 g), og faktisk 0% av dagsbehovet på vitamin A, C, kalsium og jern. Dvs, den dagen du drikker litt skummet melk i kaffen din, så får du i deg bittelitt kalsium. Nå kan jo denne oversikten ta noe feil, men man behøver ikke være kostholdsekspert for å se at du går glipp av masse viktige næringsstoffer og essensielle fettsyrer. Du trenger fullkornsprodukter(glutenfritt knekkebrød er kun rismel, og du spiser jo fullkornsspaghetti = du er ikke cøliakier), omega 3/6/9syrer i eks fisk og makrell i tomat, du trenger fett(avocado, olivenolje e.l), og du trenger mer proteiner(egg, tunfisk, meieriprodukter, kjøtt etc). 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 var bare meg over her, trykka på feil knapp så det ble anonym når jeg legger inn ditt kosthold på en kalkulator, så kommer jeg her frem til 1000 kcal, hvis vi justerer litt for middagsporsjon, så ligger du kanskje maksimalt på 11-1200. Og du trener i tillegg.... dersom vi legger inn et par kopper kaffe med litt skummet melk, så kan vi kanskje justere det opp til det foregående tallet. For å gi en pekepinn på alle næringsstoffene kroppen din går glipp av så viser bl. a kalkulatoren at du kun har fått 27 g protein(når man trener noen ganger i uken skal man ha ca 1,5-2 g pr kilo +/-, hvis du veier ca 65 kilo skal du gjerne ha nesten 100 g), og faktisk 0% av dagsbehovet på vitamin A, C, kalsium og jern. Dvs, den dagen du drikker litt skummet melk i kaffen din, så får du i deg bittelitt kalsium. Nå kan jo denne oversikten ta noe feil, men man behøver ikke være kostholdsekspert for å se at du går glipp av masse viktige næringsstoffer og essensielle fettsyrer. Du trenger fullkornsprodukter(glutenfritt knekkebrød er kun rismel, og du spiser jo fullkornsspaghetti = du er ikke cøliakier), omega 3/6/9syrer i eks fisk og makrell i tomat, du trenger fett(avocado, olivenolje e.l), og du trenger mer proteiner(egg, tunfisk, meieriprodukter, kjøtt etc). Takk for alle de ulike innspillene, veldig fint av dere. Jeg spiser veldig ofte egg. Enten hardkookte, eller av og til omelett, (til både lunch og frokost). Av og til til har jeg revet ost over omelett eller fullkornsspaghetti: Synnøve lett-hvitost. Egentlig er jeg litt skeptisk til makrell i tomat, men vil forsøke det igjen for en periode nå framover som et pålegg på knekkebrød. Avocade er ofte i kosten, av og til er jeg redd for at det blri for mye, da det er ganske kaloririkt (men sunt fett). Av og til, men ikke ofte, spiser jeg noen cashewnøtter. Synes ikke jeg har en fast kropp, nei...overarmene, lårene og ikke minst bakenden kunne ha vært mye strammere! Magen har alltid vært mitt problemområde.
Gjest norah Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 Takk for alle de ulike innspillene, veldig fint av dere. Jeg spiser veldig ofte egg. Enten hardkookte, eller av og til omelett, (til både lunch og frokost). Av og til til har jeg revet ost over omelett eller fullkornsspaghetti: Synnøve lett-hvitost. Egentlig er jeg litt skeptisk til makrell i tomat, men vil forsøke det igjen for en periode nå framover som et pålegg på knekkebrød. Avocade er ofte i kosten, av og til er jeg redd for at det blri for mye, da det er ganske kaloririkt (men sunt fett). Av og til, men ikke ofte, spiser jeg noen cashewnøtter. Synes ikke jeg har en fast kropp, nei...overarmene, lårene og ikke minst bakenden kunne ha vært mye strammere! Magen har alltid vært mitt problemområde. Skal jeg være helt ærlig tror jeg nok du har utviklet noen ganske usunne tendenser, du forteller jo her at du er "redd" for endel mattyper fordi de inneholder "mye" kalorier. Slik som du holder på nå er iallefall ikke bra for kroppen din, noe som sikkert gir utslag i en tynn - men "slapp" kropp både utvendig og innvendig, og du merker sikkert at du har relativt lavt energinivå. Med ditt aktivitetsnivå skal du faktisk spise nesten dobbelt så mye som du gjør nå.....så du skjønner vel at du lever meget strengt og asketisk? Det har ingen annen funksjon enn at du mister muskelmasse(før fett), lavere energinivå og at kroppen din mister vitaminer og mineraler for behøves for at kropp og hjerne skal fungere optimalt. Spis mer, og tren mer styrke. 2
baltazar Skrevet 1. mai 2011 #13 Skrevet 1. mai 2011 Jeg er helt enig i det "norah" sier. Grunnen til at du er passiv, lat og tiltaksløs er pga kostholdet, og da er det ikke noe rart du ikke finner motivasjon. Må si jeg er mektig imponert over at du klarer å gjennomføre 40 min med trening 3 ganger i uka. Det må jo være helt forferdelig å forberede seg mentalt på 3 tøffe treningsøkter i uka når kroppen ikke henger helt med? Ikke vær så redd for hvordan kroppen din ser ut i overgangsfasen til større inntak av kalorier. Du vil gå ned på lengre sikt, og det er fantastisk deilig å trene når du endelig har overskudd. Riktig kosthold er årsaken til at du får lyst til å trene.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #14 Skrevet 1. mai 2011 Skal jeg være helt ærlig tror jeg nok du har utviklet noen ganske usunne tendenser, du forteller jo her at du er "redd" for endel mattyper fordi de inneholder "mye" kalorier. Slik som du holder på nå er iallefall ikke bra for kroppen din, noe som sikkert gir utslag i en tynn - men "slapp" kropp både utvendig og innvendig, og du merker sikkert at du har relativt lavt energinivå. Med ditt aktivitetsnivå skal du faktisk spise nesten dobbelt så mye som du gjør nå.....så du skjønner vel at du lever meget strengt og asketisk? Det har ingen annen funksjon enn at du mister muskelmasse(før fett), lavere energinivå og at kroppen din mister vitaminer og mineraler for behøves for at kropp og hjerne skal fungere optimalt. Spis mer, og tren mer styrke. Vil følge oppfordringen om mer styrke...får prioritere det som "jobbing". Klarer ikek mer enn 2 ganger med styrke i uken på et studio. Og da blir det for mage, armer, lår og litt annet. Men tar ikke voldsomt i...er svak i armene. Normalt sett gjennom året pleier jeg å ha en del fisk i kostholdet til middager - og ofte røykt laks til lunch og mellommåltider. Fint med klare og ulike kommentarer her. Tror nok det kan hjelpe meg til å bedre se hva jeg selv driver med.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #15 Skrevet 1. mai 2011 Jeg er helt enig i det "norah" sier. Grunnen til at du er passiv, lat og tiltaksløs er pga kostholdet, og da er det ikke noe rart du ikke finner motivasjon. Må si jeg er mektig imponert over at du klarer å gjennomføre 40 min med trening 3 ganger i uka. Det må jo være helt forferdelig å forberede seg mentalt på 3 tøffe treningsøkter i uka når kroppen ikke henger helt med? Ikke vær så redd for hvordan kroppen din ser ut i overgangsfasen til større inntak av kalorier. Du vil gå ned på lengre sikt, og det er fantastisk deilig å trene når du endelig har overskudd. Riktig kosthold er årsaken til at du får lyst til å trene. Kanskje det...takk for at du kom med din vurdering. Alt her hjelper, så jeg får nok endre stilen. Men jeg ønsker jo en strammere kropp - og en klesstørrelse mindre.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #16 Skrevet 1. mai 2011 Med så lite mat får du nok lite utbytte av treningen. Kroppen din klarer neppe å bygge opp musklene og kondisjonen når den tilføres så lite energi. Det trengs overskudd for å bygge muskler og kondisjon, og du lever på underskudd. Et ganske stort underskudd også. Ønsker du deg strammere og mer veltrent kropp, er du nødt til å spise mer.
Gjest norah Skrevet 1. mai 2011 #17 Skrevet 1. mai 2011 Veldig mange er opptatt av å få en av sine kroppsdeler mindre - og tenker ikke på at man kan jevne ut kroppen ved å øke styrke i resten av kroppen. Man blir ikke større nødvendigvis, men man får mer definerte muskler som gjør at det visuelt sett ser mer jevnt ut. En av grunnene til at du føler du er svak er fordi kroppen ikke får nok næring, slik at du orker å ta litt i. Med ditt lave kaloriinntak er jeg overrasket at du overhodet orker å gjennomføre en arbeidsdag, og det er egentlig ganske utrolig at du overhodet klarer å trene det du gjør idag. Oppsøk gjerne fastlegen så h*n kan gi deg råd om hvordan du skal bli kvitt denne kaloriangsten din - og få deg over på et langt sunnere livsstil. Selv hadde jeg knapt orket å føre en normal samtale med bare 1000 kcal i kroppen om dagen, og når du da gjerne forbrenner en 300 kcal på 40 min, så står du igjen med 700 kcal. Det er bare skadelig.... Jeg tør gjette på at du kanskje er endel småsvimmel, kanksje småkvalm - ukonsentrert og lett irritabel/nedstemt. Eller bare tiltaksløs. Håper du klarer å omstille tankene dine og bli venn med kroppen din Det er vanskelig, men fullt mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #18 Skrevet 1. mai 2011 Veldig mange er opptatt av å få en av sine kroppsdeler mindre - og tenker ikke på at man kan jevne ut kroppen ved å øke styrke i resten av kroppen. Man blir ikke større nødvendigvis, men man får mer definerte muskler som gjør at det visuelt sett ser mer jevnt ut. En av grunnene til at du føler du er svak er fordi kroppen ikke får nok næring, slik at du orker å ta litt i. Med ditt lave kaloriinntak er jeg overrasket at du overhodet orker å gjennomføre en arbeidsdag, og det er egentlig ganske utrolig at du overhodet klarer å trene det du gjør idag. Oppsøk gjerne fastlegen så h*n kan gi deg råd om hvordan du skal bli kvitt denne kaloriangsten din - og få deg over på et langt sunnere livsstil. Selv hadde jeg knapt orket å føre en normal samtale med bare 1000 kcal i kroppen om dagen, og når du da gjerne forbrenner en 300 kcal på 40 min, så står du igjen med 700 kcal. Det er bare skadelig.... Jeg tør gjette på at du kanskje er endel småsvimmel, kanksje småkvalm - ukonsentrert og lett irritabel/nedstemt. Eller bare tiltaksløs. Håper du klarer å omstille tankene dine og bli venn med kroppen din Det er vanskelig, men fullt mulig. Ok, takk. Jeg har virkelig ikke sett slik på det. Men si meg...hvis jeg angivelig spiser så lite, hvorfor er jeg da smålubben og går ikke ned i vekt? Jeg startet opp med makrell i tomat til lunch på knekkebrødene i dag, og avocado. I middagene vil jeg starte med å blande i røde bønner også, de har da en del proteiner. Av og til er den omoeletter med ost og grønnsaker. Jeg bruker klesstørrelse M, er 170 cm høy og veier 63 kg. Jeg ønsker å bli strammere, spesielt rumpe/mage/lår og gjerne bli en liten M (for meg betyr det å veie rundt 56 kg).
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #19 Skrevet 1. mai 2011 Jeg tør gjette på at du kanskje er endel småsvimmel, kanksje småkvalm - ukonsentrert og lett irritabel/nedstemt. Eller bare tiltaksløs. Håper du klarer å omstille tankene dine og bli venn med kroppen din Det er vanskelig, men fullt mulig. Håper jeg også...trodde jeg spiste altfor mye, siden jeg aldri går ned i vekt. Ja, er ofte ukonsentrert (og litt rastløs)! Og lett irritabel/nedstemt... Har ikke tenkt at det kunne ha noen sammenheng.
baltazar Skrevet 1. mai 2011 #20 Skrevet 1. mai 2011 Håper jeg også...trodde jeg spiste altfor mye, siden jeg aldri går ned i vekt. Ja, er ofte ukonsentrert (og litt rastløs)! Og lett irritabel/nedstemt... Har ikke tenkt at det kunne ha noen sammenheng. Du må omstille tankegangen. Mer mat og trening gir strammere kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå