Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du da vitterlig overhodet ingenting om, i og med at George faktisk ikke har skrevet det, og at det er en stor sannsynlighet at han kommer til å dø før han får utgitt bøkene da han tross alt har brukt over 8 år på en bok som han enda ikke klarer å fullføre.  

Anonymkode: aba6f...0b6

Eh, du har fått med deg at han har skrevet flere andre bøker som tidligere sesonger av GoT har vært basert på?! Så jo, vi vet faktisk noe om GRRMs evner. I motsetning til D&Ds manglende evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.5.2019 den 12.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt på serien på nytt. Og jeg forstår ikke hvordan Danys slutt overrasker så mye. Hun er pompøs, arrogant, stormannsgal og en diktator. Hun var brutal og uten hemninger. 

Anonymkode: 3440c...ce1

 

På 24.5.2019 den 16.31, AnonymBruker skrev:

Helt enig, jeg har ventet på mad Queen Dany lenge.  Hun har vist at hun er brutal og hensynsløs og ønsker vel egentlig å bli både elsket og fryktet.  Hevnlysten har hun så absolutt vært og har vist en stor likegyldighet overfor folk som har stått henne nær (hun kastet unna Daario med et skuldertrekk, bare).  Selvfølgelig skulle man ønske at det hadde vært bedre tid til å la dette gå mer gradvis i siste sesong, men at dette var endestasjonen, det føler jeg var uunngåelig.

Anonymkode: ecab1...a31

Jeg ser at flere her skriver at de har lenge mistenkt at Dany kom til å ende opp som "mad queen", men disse handlingene hennes skiller seg ikke ut i GoT-universet. Det er, som jeg har påpekt et par ganger nå, flere som har gjort like ille eller verre ting enn Dany. Disse har hatt personlige motiver for å drepe folk, mens Dany har drept slaveeiere og barnemordere. Dany ER nådeløs overfor fiendene sine og det har hun måttet være og, hvordan skulle hun elles ha endt slavehandel? Ha en samtale med de? Forresten, hun forsøkte vel det også. Og det faktum at hun ikke viste noen følelser da broren ble drept, kan ha noe å gjøre med at han mishandlet henne og solgte henne som sexslave? Hvordan er det er frempek på at hun vil ende opp som gal? Hvor mye verre er handlingene til Dany sammenlignet med det andre har gjort (men i mindre skala da de ikke hadde drager)?

Is Daenerys just upset or are the Targaryens really that crazy? I denne artikkelen fra New York Times skriver de om "Targaryen madness", hvor reelt det er.

Anonymkode: 15840...4fd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hevnlysten har hun så absolutt vært og har vist en stor likegyldighet overfor folk som har stått henne nær (hun kastet unna Daario med et skuldertrekk, bare)"

Hva ville du egentlig at hun skulle gjøre? Gifte seg med ham for ikke å såre ham? Mener du at kvinner er slemme og onde som avviser menn de ikke er interessert i? Hun behandlet ham bra den tiden de var sammen og hun trøstet ham også ved å si at det finnes flere fisk i havet. Han sa noe sånt som at hvem kan sammenligne seg med henne og fikk til svar "a great number of women I imagine."

Anonymkode: 15840...4fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har skjønt at Dany ikke er den reddende engel som mange trodde. Hun har gradvis gått fra å være på de svakes side til å bli mer og mer besatt av jerntronen og å få kontroll. I tillegg fikk hun en kvinnelig motstander...kvinner er kvinner verst, sies det. Og det gikk virkelig innpå henne at Cersei mente at hennes svake punkt er nåde. Dany har jo vist at hun liker å "overraske".

Jeg likte sesongen. Vi har fått så mange fantastiske scener, men det er de store øyeblikkene som har dominert. Forståelig nok når de valgte å ha bare seks episoder, og de hadde MYE å komme gjennom. Tidsspennet var jo også enormt, egentlig..med tanke på hvor mange karakterer det er.

Med det sagt..så er jeg sikker på at D&D priser seg lykkelig over at det ikke var flere episoder. Tenk så mye mer folk kunne ha plukket fra hverandre og klagd over DA 😂

Men, det er jo flere som har slitt (Kit, Sophie..) pga presset. Det viser jo hvor stort engasjement og press det blir på de. Jeg mener nå i retrospekt at det er menneskelig å ta hensyn til skuespillerne og andre i produksjonen.

Howevver.. De kunne ha latt være å komme med billige unnskyldninger, som med Euron-scenen. Hun MÅTTE JO HA SETT DEN GIGANTISKE FLÅTEN! Den burde de ha løst på en annen måte...eller forklart mer. Sånne småting irriterer, og ødelegger for logikken i serien. Men vi kan ikke forandre serien, og det må vi bare innse. Så jeg velger å fokusere på de fantastiske øyeblikkene, og glede meg til bøkene.

Anonymkode: c29a0...06e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jabx said:

Stå overfor Cersei? Cersei var beseiret da Dany begynte folkemordet...

Og hun hadde allerede spredt frykt. Helt uten å begå folkemord.

Javel, vi har forskjellige tolkinger av episoden, ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror slutten blir den samme i bøkene, ihvertfall Danys historie. Enig i at mye av historien peker frem mot noe slikt. Forskjellen er at det kommer til å være mye mer sammensatt fremstilt, og ikke en brå endring i personlighetstrekk og resonnement. Skulle hun, dragenes dronning bli lei seg og sår for at ikke Tormund og nordboerne umiddelbart elsket henne? Hvorfor i all verden skulle hun bry seg om det?

Det er så lite troverdig. Har nettopp avsluttet siste sesong litt forsinket. Synes ikke Danys tidligere handlinger gir bakgrunn for at hun plutselig blir en tyrann. Hun har vært nådeløs mot alle som fortjener det og som har gjort henne urett, og aller mest de som har utnyttet de svakeste. Synes det eneste som kan gi noe mening er hun klikket av raseri i et øyeblikk. 

Synes slutten er kjedelig, ikke nødvendigvis at Bran ble konge, men at absolutt alle våre helter havner i lille rådet, Sam er plutselig grand meister (forøvrig utrolig at han overlevde battle of winterfell), Bronn er master of coins, Brienne leder for kingsguard, til og med Davos er i rådet. For en kjedelig og enkel eventyrslutt. Glemte Tyrion at Bronn for noen uker siden ville drepe ham og Jamie for penger?  

Forstår at det er lagt enormt mye arbeid i serien og skuespillerne er jo strålende, omgivelsene, kostymer og alt mulig er jo fantastisk. Musikken er makeløs.

Men synes det er trist at siste sesong ble så skuffende for mange. Tipper endel av skuespillerne og kanskje Benioff og Weiss også er det. Om ikke annet er det bare å vente videre på bøkene og forhåpentligvis få den mer sammensatte og kompliserte historiefortellingen vi trodde vi skulle få. Og som jo serien begynte med i de første sesongene. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, jabx skrev:

Pisspreik. Hun var kun brutal mot de som gikk imot henne, akkurat som andre i serien. Som Jon, som henrettet et barn!

Og da en av dragene hennes brente et eneste barn så ble hun så ute av seg at hun stengte alle dragene inne for å hindre det fra å skje igjen.

Du er ikke akkurat en god menneskekjenner...

Jeg synes ikke det er pisspreik. Ja, alle har gjort grusomme ting i denne serien, men Dany har ikke angret på noe. Det har mange av de andre gjort. 

Hun har også hele veien blitt holdt tilbake av rådgivere. 

Men holdningene hennes, villigheten til å begå massemord på sine "fiender" er ganske så unik. De får ingen muligheter, hun ser dem ikke som individer, bare fiender som må dø. 

Og på slutten ser vi at Jon, Arya og flere stopper opp og ser galskapen, mens Dany ikke stopper. 

Når det er sagt så har jeg en teori om at dragene er en del av galskapen. Å sitte på en drage må jo være en enorm makt-følelse. Jeg tør vedde for at hvem som helst av karakterene ville gått "mad king/queen" om de hadde dragene til sin disposisjon slik Dany hadde. Hun ble på en måte unik og alene sammen med dragene sine. Ingen andre kunne forstå følelsene, makten og kraften hun innehadde, og menneskene i byen ble muligens veldig små og upersonlige der oppe fra. Ser for meg at Arya med egen drage ville blitt minst like brutalt. Muligens ville også Jon blitt forført av muligheten til å bare rydde alle av veien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, det er jo flere som har slitt (Kit, Sophie..) pga presset. Det viser jo hvor stort engasjement og press det blir på de. Jeg mener nå i retrospekt at det er menneskelig å ta hensyn til skuespillerne og andre i produksjonen.

Det er ikke skuespillerne eller de andre som har jobbet med showet som har fått kritikk. Det er bare de ubrukelige produsentene som har fått kritikk fordi de har ødelagt alt. De andre har gjort en veldig bra jobb ut ifra forutsetningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et spetakkel denne tråden er. 

Anonymkode: 3440c...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et spetakkel denne tråden er. 

Anonymkode: 3440c...ce1

Hehe det viser jo bare at det er et utrolig engasjement. Det må jo være mye bedre enn likegyldighet og at ingen bryr seg. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du da vitterlig overhodet ingenting om, i og med at George faktisk ikke har skrevet det, og at det er en stor sannsynlighet at han kommer til å dø før han får utgitt bøkene da han tross alt har brukt over 8 år på en bok som han enda ikke klarer å fullføre.  

Anonymkode: aba6f...0b6

Han har neppe brukt 8 år på boken :)

Sannsynligvis har han brukt det aller meste av tiden på noe helt annet. De tre første bøkene ble utgitt i løpet av fem år. Om han prioriteterer de to siste bøkene for alt mulig annet de neste årene, så er det klart at han fint kan få dem fulllført i løpet av ikke for mange år. Men det er jo opp til ham hva han vil prioritere på dette stadiet i livet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, jabx skrev:

Men slutten er jo ikke ment å tolkes i forskjellige retninger. Bran blir konge, Jon drar nordover, osv. Ikke noe tolkning der. Det bare er. Det er ikke så mye mer å forklare.

Som vanlig har ikke de som fanatisk forsvarer siste sesong skjønt hva kritikken går ut på.

Jeg forsvarer ikke sesongen under ett, den er generelt veldig dårlig. Sier bare at alt ikke må forklares, og at vi kanskje får greie på mer og NK og Three Eyed Raven i spinoff-serien. Slik som alt utviklet seg utover i sesongen, syns jeg avslutningen var ok.

Men jeg ville i utgangspunktet hatt 10 episoder både i sesong 7 og 8. Hvis Dany skulle bli Mad Queen, måtte dette ha blitt bygd opp over lenger tid. Det skjedde for raskt, og ble rart.

Syns forøvrig at hvis Dany skulle blitt hersker hadde det blitt litt for opplagt til å være Game of Thrones. Håper i det minste GRRM sine planer var at Dany skulle bli Mad Queen.

NK og de dødes hær skulle ikke blitt beseiret i episode 3. Slik som dette ble bygd opp over 8 sesonger, skulle dette være den største trusselen, og burde vært avgjort i et stort slag i Kings Landing i siste episode.

Det verste med sesongen er karakterdrapene. Hele sesong 8 ble et skikkelig stort antiklimaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fornuftig-mann said:

Jeg forsvarer ikke sesongen under ett, den er generelt veldig dårlig. Sier bare at alt ikke må forklares, og at vi kanskje får greie på mer og NK og Three Eyed Raven i spinoff-serien. 

Skjønner hva du mener, men jeg så siste sesongen nettopp for å finne ut om Night King og Three Eyed Raven.  Så ble skuffende for meg i hvert fall at man ikke fikk noen svar. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Absol skrev:

Jeg synes ikke det er pisspreik. Ja, alle har gjort grusomme ting i denne serien, men Dany har ikke angret på noe. Det har mange av de andre gjort. 

Hun har også hele veien blitt holdt tilbake av rådgivere. 

Men holdningene hennes, villigheten til å begå massemord på sine "fiender" er ganske så unik. De får ingen muligheter, hun ser dem ikke som individer, bare fiender som må dø. 

Og på slutten ser vi at Jon, Arya og flere stopper opp og ser galskapen, mens Dany ikke stopper. 

Når det er sagt så har jeg en teori om at dragene er en del av galskapen. Å sitte på en drage må jo være en enorm makt-følelse. Jeg tør vedde for at hvem som helst av karakterene ville gått "mad king/queen" om de hadde dragene til sin disposisjon slik Dany hadde. Hun ble på en måte unik og alene sammen med dragene sine. Ingen andre kunne forstå følelsene, makten og kraften hun innehadde, og menneskene i byen ble muligens veldig små og upersonlige der oppe fra. Ser for meg at Arya med egen drage ville blitt minst like brutalt. Muligens ville også Jon blitt forført av muligheten til å bare rydde alle av veien. 

Hva mener du med at mange har angret? Angret Tywin og Walder at de lurte og myrdet gjestene sine? Har Cersei som brukte wildfire vist anger? Hva med Arya, har hun vist anger på alle de hun har drept? Hva med Tyrion som ikke hadde noen problemer med å bruke wildfire mot styrkene til Stannis? Hva med Robert som utslettet en hel slekt pga at han ikke fikk kvinnen han elsket? Han ville drepe Dany da hun var en liten jente («I’ll kill every Targaryen I get my hands on»). Jeg syns ikke så mange har vist anger. Hvis folk som Tywin ikke viser anger på at han myrdet forsvarsløse gjester, hvorfor er det så merkelig at Dany ikke viser anger på å ha drept folk som har torturert uskyldige og en bror som har mishandlet henne siden hun var liten? Når Dany ikke viser nåde, er hun gal, men når folk som Tywin og Robert ikke gjør det, er det null problem, de er mektige og taktiske. Jeg forsvarer ikke Dany etter at hun brente KL, men det hun gjorde før kan forsvares, da det ikke er verre enn det andre har gjort. Forresten, hun burde aldri hørt på rådgiverne sine, hadde hun ikke gjort det hadde hun ikke mistet flere av sine allierte og Rhaegal. Hun burde fløyet rett til Red Keep og drept fiendene sine. Det var der fiendene hennes var, men plutselig var Tyrion en pasifist, han som hadde null problemer med å bruke wildfire for noen sesonger siden.

Anonymkode: 15840...4fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som har skjønt at Dany ikke er den reddende engel som mange trodde. Hun har gradvis gått fra å være på de svakes side til å bli mer og mer besatt av jerntronen og å få kontroll. I tillegg fikk hun en kvinnelig motstander...kvinner er kvinner verst, sies det. Og det gikk virkelig innpå henne at Cersei mente at hennes svake punkt er nåde. Dany har jo vist at hun liker å "overraske".

Anonymkode: c29a0...06e

Hun var så besatt av jerntronen at hun utsatte reisen til Westeros for å hjelpe de tidligere slavene i Mereen samt at hun bestemte seg for å hjelpe Norden og WF i kampen mot WW og mistet store deler av hæren sin og ga fienden sin tid til å ruste opp? Hun risikerte livet sitt flere ganger, både da hun reddet Jon og vennene hans (her mistet hun også Viserion) og i «the great war». Og «kvinner er kvinner verst»? Seriøst? 

Anonymkode: 15840...4fd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var så besatt av jerntronen at hun utsatte reisen til Westeros for å hjelpe de tidligere slavene i Mereen samt at hun bestemte seg for å hjelpe Norden og WF i kampen mot WW og mistet store deler av hæren sin og ga fienden sin tid til å ruste opp? Hun risikerte livet sitt flere ganger, både da hun reddet Jon og vennene hans (her mistet hun også Viserion) og i «the great war». Og «kvinner er kvinner verst»? Seriøst? 

Anonymkode: 15840...4fd

Samtidig har hun i løpet av denne reisen, mistet tiltroen til flere av rådgiverne og blitt vanskeligere å stagge. Hun sto igjen uten andre enn the unsullied som svært nære i King's landing. Hun kjente jo på avstanden både til Jon og Tyrion på det tidspunktet. Som du sier hadde hun mistet Viserion. Hun har mistet en drage til. Til slutt mister hun sin nærmeste fortrolige som har vært med henne siden starten (det som i bøkene beskrives som et mor-datter-forhold). 

Det er greit nok at noen synes oppbygningen er for dårlig, men at det kommer overraskende at hun ble mad queen, klarer jeg ikke helt å se hvordan er mulig. 

Anonymkode: 3665c...4e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Fornuftig-mann skrev:

Jeg forsvarer ikke sesongen under ett, den er generelt veldig dårlig. Sier bare at alt ikke må forklares, og at vi kanskje får greie på mer og NK og Three Eyed Raven i spinoff-serien. Slik som alt utviklet seg utover i sesongen, syns jeg avslutningen var ok.

Men jeg ville i utgangspunktet hatt 10 episoder både i sesong 7 og 8. Hvis Dany skulle bli Mad Queen, måtte dette ha blitt bygd opp over lenger tid. Det skjedde for raskt, og ble rart.

Syns forøvrig at hvis Dany skulle blitt hersker hadde det blitt litt for opplagt til å være Game of Thrones. Håper i det minste GRRM sine planer var at Dany skulle bli Mad Queen.

NK og de dødes hær skulle ikke blitt beseiret i episode 3. Slik som dette ble bygd opp over 8 sesonger, skulle dette være den største trusselen, og burde vært avgjort i et stort slag i Kings Landing i siste episode.

Det verste med sesongen er karakterdrapene. Hele sesong 8 ble et skikkelig stort antiklimaks.

Nei, alt må selvsagt ikke forklares. Men når ting som tidligere har vært fremstilt som veldig viktige for historien bare ignoreres så er det et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

Det er ikke skuespillerne eller de andre som har jobbet med showet som har fått kritikk. Det er bare de ubrukelige produsentene som har fått kritikk fordi de har ødelagt alt. De andre har gjort en veldig bra jobb ut ifra forutsetningene.

Hvorfor kritiserer du den lange listen av produsenter for å ha «ødelagt alt»? Vet du virkelig ikke forskjell på produsent, regissør, og manusforfatter? 

Serien har totalt over 50 produsenter, blant annet George som du alltid hyller sånn, som er co-executive producer på lik linje med D&D, inkludert hele sesong 8 er han det også. D&D er regissørene og serieskaperne. Det er en veldig stor forskjell fra hva en produsent er. 

Virker ikke som du helt er klar over hvem det er du hele tiden kaller «udugelige» og «dumme» og hele pakka. 

Anonymkode: aba6f...0b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at mange har angret? Angret Tywin og Walder at de lurte og myrdet gjestene sine? Har Cersei som brukte wildfire vist anger? Hva med Arya, har hun vist anger på alle de hun har drept? Hva med Tyrion som ikke hadde noen problemer med å bruke wildfire mot styrkene til Stannis? Hva med Robert som utslettet en hel slekt pga at han ikke fikk kvinnen han elsket? Han ville drepe Dany da hun var en liten jente («I’ll kill every Targaryen I get my hands on»). Jeg syns ikke så mange har vist anger. Hvis folk som Tywin ikke viser anger på at han myrdet forsvarsløse gjester, hvorfor er det så merkelig at Dany ikke viser anger på å ha drept folk som har torturert uskyldige og en bror som har mishandlet henne siden hun var liten? Når Dany ikke viser nåde, er hun gal, men når folk som Tywin og Robert ikke gjør det, er det null problem, de er mektige og taktiske. Jeg forsvarer ikke Dany etter at hun brente KL, men det hun gjorde før kan forsvares, da det ikke er verre enn det andre har gjort. Forresten, hun burde aldri hørt på rådgiverne sine, hadde hun ikke gjort det hadde hun ikke mistet flere av sine allierte og Rhaegal. Hun burde fløyet rett til Red Keep og drept fiendene sine. Det var der fiendene hennes var, men plutselig var Tyrion en pasifist, han som hadde null problemer med å bruke wildfire for noen sesonger siden.

Anonymkode: 15840...4fd

Cersei er like gal som Dany og Robert var vel ikke helt stabil han heller, men han angret på mange ting, hovedsakelig at han ble konge i det hele tatt. Tywin var like makt gal som datteren. Arya er kaldblodig og kynisk. Så hvorfor er det så uforståelig at Dany var riv ruskende gal? 

Den jeg svare sammenlignet danys massemord av flere folkeslag med at Jon foretok henrettelser. Disse to kan ikke, etter min mening, sammenlignes, først fordi det var konsekvenser av et lovbrudd ser den som ble henrettet visste han brøt loven (i motsetning til slavedriverne som forhold seg til sin kultur og sitt lovverk) og fordi det for Jon var en vanskelig avgjørelse, ikke noe han fant glede i. Dany koste seg med henrettelser og når man krever total underkastelse med death by fire som eneste alternativ så er man på vei over en grense der galskap venter på den andre siden. 

Men for all del. Hun var jo heit med nakne pupper flagrende over skjermen her og der. 

Jeg hadde troen på at Tyrion skulle ta opp familiearven og bli en forfyllet, bitter og elendig konge, så jeg fikk ikke heller slutten jeg trodde skulle komme, men at danys fall ikke var forespeilet kan jeg ikke si meg enig i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vennligst forklare to enkeltbrukere her følgende? 

1. Multisitat

2. At det finnes flere smileys enn " :)"

takk. I forbindelse med nr 1, kan noen forklare hvordan man ignorerer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...