Gå til innhold

Game of Thrones (USA-sendetid) Bokprat IKKE lov!


Rights

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var  D&D og ikke HBO som ville ha de to siste sesongene så korte. Tror deler av begrunnelsen for at slutten ble så annerledes enn de første sesongene er at serien ble hyllet og fikk så gode seertall så lenge. Er først de siste episodene av sesong 8 som fikk elendig kritikk. Men serien hadde  forlatt mange av kvalitetene til de første sesongene lenge før det. Eksempel er politikk-delen som var sentral i de første sesongene. I de siste så spilte det ingen rolle om man var naiv for det var alle andre også så det ordnet seg uansett. 

Anonymkode: fb3fc...51f

Eksempel er hvordan Cersei ble dronning, hun hadde aldri sluppet unna med noe sånt i de første sesongene. Alle hadde ønsket å drepe henne etter hun stjal tronen, drepte kongefamilien( folk hadde trodd hun drepte kongen også), drepte High Sparrow som var folkets mann, drepte sin egen familie(Kevin Lannister), osv. 

Anonymkode: fb3fc...51f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kommet en ny dokumentar som heter The Last Watch og utifra traileren så ser jeg at den er noe for meg.
Skal ses i kveld :)

 

 

Anonymkode: 3d192...e46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Har kommet en ny dokumentar som heter The Last Watch og utifra traileren så ser jeg at den er noe for meg.
Skal ses i kveld :)

Anonymkode: 3d192...e46

Håper du kan si hva du syntes om dokumentaren etter du er ferdig med å se den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kommet en ny dokumentar som heter The Last Watch og utifra traileren så ser jeg at den er noe for meg.
Skal ses i kveld :)

 

 

Anonymkode: 3d192...e46

Den var fin. 

Anonymkode: 3440c...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
22 timer siden, ops2 skrev:

"Ååh, fanboysen er så dumme som ikke er fornøyde".

Det skal ikke gå an å påpeke svakheter lenger? Det finnes faktisk objektive kriterier. Forskjellen på GoT før var at karakterene ble bygd opp, og man fikk se hvordan hver handling bygde opp og fortalte historien. Det har vært en intens blanding av sex, vold og intriger. Men det har vært gjort med finesse og oppbygging av karakterene.

Her går alt i høyt tempo, og karakterene gjør ting som skal passe med plottet. Og så slike lettvinte løsninger, som at dragene gikk fra å være flygende målskiver, til å bli usårbare. For å få til sjokket med at Rhaegal ble skutt ned, måtte de tunge trevåpnene fungerte som moderne antiluftvåpen. Så gikk de tilbake til å fungere etter fysiske lover i neste episode. Jeg kunne nevne mange flere. Dothraki ble slaktet ned, så var det plutselig en stor rytterskare igjen. Og alt som skjer utenfor kamera. Tyrion får en skipsmast over seg, men kommer seg på land likevel. Missandrei blir fanget, men vi ser ikke det, og hvordan kunne Grey Worm unngått å se det? Jaimie blir fanget, vi får ikke se det.

Tyrion går fra å hate sin søster, til å bli en som desperat forsvarer henne. Uten at vi ser noen grunner til det. Jaimies vanskelige forhold til sin søster/elskerinne har vært bygd opp mot et dramatisk klimaks, som ender med et kvikt hump i senga med Brienne, og så rett tilbake for å dø med sin søster. Det er et antiklimaks.

Jeg mener at skiftet fra the Night King som den store fienden som skulle utslette menneskeheten, gikk over så fort og utilfredstillende. Alle sesongene har bygd opp mot det store slaget mellom levende og døde. Men så går man over til en menneskelig leder, som har blitt til en gal tyrann og den nye, store skurken i løpet av tre timer.

Jada. Jeg vet dere vil si at Dany har gjort ting i sesong 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 som leder fram til dette. Men alle andre karakterer har gjort lignende ting. Tyrion kvalte sin elskerinne og skjøt sin far. Cersei drepte alle i katedralen, inkludert sin svigerdatter og nevø. Arya flår ansiktet av de hun har drept, og serverer Frey pai med hans sønner oppi.

Dany har likevel hatt et heltinnepreg, og hun har blitt framstilt som det over lang tid. Hennes forandring til ond tyrann er ikke umulig, hvis det hadde pågått over lenger tid. Overgangen fra å sette fri slaver til å brenne barn - fordi hun skal sette de fri (?!), er ikke fortalt på en overbevisende måte.

Hvordan HBO trodde at dette skulle vært mulig, med to nedkuttete sesonger, skjønner jeg ikke. HBO måtte forstå at dette skadet kvaliteten, men fordi det var GoT, så visste HBO at folk kom til å se serien ferdig.  Sesong 7 var for kort. Sesong 8 var altfor kort.

Man kan ikke bruke alle sesongene på å bygge opp karakterer, for så å snu de helt om i et par episoder. Det er så lite tilfredstillende. Var dette virkelig grunnen til at Jon ble bragt tilbake fra døden? Det virker så blekt.

Hvordan de mektige i Westeros kommer sammen for å dømme den gale dronningens rådgiver, etter at hun har brent ned hovedstaden og drept storparten av befolkningen der. Det ender med at rådgiveren kommer fram i lenker, men holder en liten tale og forteller de hva de skal gjøre, og hvem de skal velge til konge. Og tenk, så gjør de det. Det er et antiklimaks så stort at det var umulig å ta inn over seg. Det var en parodi.

Det går helt imot det Westeros vi har blitt kjent med, hvor de mektige legger opp intriger og prøver å karre til seg selv mest mulig land og gull. Det er et totalt brudd med selve universet som Westeros består av. Det er mer fremmed enn en plast vannflaske eller et beger med kaffe.

Men det var da fint filmet og bra scener, fine effekter, men følelsesløst. Bortsett fra følelsen av irritasjon over så mye av det andre.

 

 

Kritikerne som kritiserer oss kritikere skjønner ikke at det hele handler om at vi ikke kjenner igjen serien.

Det var ikke flust av lettvinte løsninger i de første sesongene. Det var ikke oppbrukte klisjéer og lett forutsigbar prompehumor.

Serien var på mange måter "tung" og det var dette vi elsket. En serie som ikke bare var rett frem. En serie som ikke hadde forhastede storylines. Vi fikk være med på reisen til karakterene. Alt de sa var viktig å merke seg. Alt de gjorde og ikke gjorde var av betydning og fikk konsekvenser.

Vi ble kjent med karakterene og elsket dem eller elsket å hate dem. Vi forsto deres motiver. Vi forutså ikke hva de ville gjøre, men vi trodde på dem hver gang de gjorde noe. Det var overraskelser, men ikke usannsynligheter.

Nå er serien enkel å se på. Som en ganske enkel action-film. Å se på, for øyet, er serien fortsatt vakker. Den er fantastisk. Men handlingene, oppbygningene, reisene, utviklingene, gjennombuddene, twistene, alt det der er borte. Alt som skjedde tidligere handlet om karakterbygging og var ikke tilfeldig eller rigget bare for å få en kul scene.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, loveli skrev:

Kritikerne som kritiserer oss kritikere skjønner ikke at det hele handler om at vi ikke kjenner igjen serien.

Det var ikke flust av lettvinte løsninger i de første sesongene. Det var ikke oppbrukte klisjéer og lett forutsigbar prompehumor.

Serien var på mange måter "tung". Og det var dette vi elsket. En serie som ikke bare var rett frem. En serie som ikke hadde forhastede storylines. Vi fikk være med på reisen til karakterene. Alt de sa var viktig å merke seg. Alt de gjorde og ikke gjorde var av betydning og fikk konsekvenser.

Vi ble kjent med karakterene og elsket dem eller elsket å hate dem. Vi følte vi kjente dem. Forsto deres motiver. Vi forutså ikke hva de ville gjøre, men vi trodde på dem hver gang de gjorde noe. Det var overraskelser, men det hang på greip.

Nå er serien enkel å se på. Som en ganske enkel action-film. Å se på, for øyet, er serien fortsatt vakker. Den er fantastisk. Men handlingene, oppbygningene, reisene, utviklingene, gjennombuddene, twistene, alt det der er borte. Alt som skjedde tidligere handlet om karakterbygging og var ikke tilfeldig eller rigget bare for å få en kul scene.

Ja det er akkurat dette! Det er som en veldig flott laget actionfilm. Mystikken, uforutsigbarheten og karaktererenes dybde er borte. Nå er det enkle løsninger og sjokkeffekter. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, SVK skrev:

Håper du kan si hva du syntes om dokumentaren etter du er ferdig med å se den. 

Jeg gråt mer av dokumentaren, enn av hele sesong 8. Veldig fin dokumentar, og flott at folk bak kamera og i produksjonen fikk skinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Manolo said:

Jeg gråt mer av dokumentaren, enn av hele sesong 8. Veldig fin dokumentar, og flott at folk bak kamera og i produksjonen fikk skinne.

Takk!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rægs said:

Dokumentaren er absolutt verdt å se!

Sjå en dokumentar om dyreriket heller, denne serie er så forbanna dryg. Kan ikkje se ein episode uten bare bryst. Ikkje er den så bra heller, siste sesong var ikkje bra. Kanskje folk ikkje syns siste sesong var bra pga mangel på dryghet og bare bryst. 

Anonymkode: e98a6...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjå en dokumentar om dyreriket heller, denne serie er så forbanna dryg. Kan ikkje se ein episode uten bare bryst. Ikkje er den så bra heller, siste sesong var ikkje bra. Kanskje folk ikkje syns siste sesong var bra pga mangel på dryghet og bare bryst. 

Anonymkode: e98a6...933

LOL,LOL og atter LOL

Anonymkode: 3d192...e46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2019 den 19.32, Manolo skrev:

Jeg gråt mer av dokumentaren, enn av hele sesong 8. Veldig fin dokumentar, og flott at folk bak kamera og i produksjonen fikk skinne.

Jeg skvatt først, fikk varsel: en ny episode av GOT er tilgjengelig. Jeg bare: What? En tvist??? Er det ikke slutt likevel?? 🙏🏼😅

Men det var dokumentaren. Som jeg likte godt. Var på en måte godt å se hele maskineriet bak, følte litt at jo, sesong 8 har blitt jobbet mye med.( selv om jeg har følt på forhastede løsninger)  Masse folk som har gjort sitt beste! Morsomt å se reaksjonene på skuespillerne da de fikk vite sine «skjebner». Dette var en grei avslutning for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Rægs skrev:

Dokumentaren er absolutt verdt å se!

Enig. 

Jeg sitter igjen med flere hovedinntrykk. For det første, de som mener D&D og andre involverte ikke bryr seg, og har latt kvaliteten gå i dass, kan ta seg ei bolle. Man kan få mene hva man vil om slutten, men dokumentaren får fram at det har vært både engasjement og kjærlighet til serien til siste slutt. Og folk foran og bak kamera har jobbet hardt. At noen ikke liker slutten eller sesongen betyr ikke at D&D eller andre ikke bryr seg eller gir faen i kvalitet. Se bare på David Nutters vanvittig fokus på detaljer, følelser og håndlagde planer. Eller fyren som har som jobb å lempe rundt på falsk snø og spre den på de riktige stedene. 

Det andre dokumentaren får fram er at folk var slitne og at produksjonen begynte å nærme seg bristepunktet. Jeg hadde ikke sagt nei takk til flere episoder eller sesonger, men jeg har full forståelse for at de valgte å avslutte med 8 sesonger. Skulle de ha fortsatt, så er det nok en fare for at man etter hvert kunne ha begynt å miste folk. De involverte, i all ledd, har gitt store deler av livet sitt til GoT. Jeg synes dama som har hatt ansvaret for håret til Dany oppsummerer det bra, det skal bli godt med ro til å male et gjerde. Ekteparet som har hatt ansvar for sminke og visuelle effekter er borte fra en ganske ung datter mange uker i strekk. En av de andre (jeg husker ikke hva hun har ansvaret for, sett?) snakker om at sesong 8 er grensa for hva som er mulig å få til, fordi GoT krever kvaliteten til en spillefilm i tempoet til en serie, og at det har blitt større for hver sesong. Emilie Clarke lurer på hvem hun er uten GoT, som også sier litt om hvor stor del av livet serien har vært. Kit Harrington snakker i et intervju om at han kan tenke seg å få barn nå som serien er over. Maisie Williams har vokst opp med GoT, og Sophie Turner har vært åpen om hvor tungt det tidvis har vært psykisk og at hun nå trenger en pause for å fokusere på sin mentale helse. 

Og her sitter «vi» da, og er grinete fordi ting går fort, at det ikke blir flere sesonger eller episoder og at ikke slutten ble slik alle ville. Jeg synes helt ærlig at det er litt utakknemlig. Jeg har sagt dette flere ganger, GRRMs skriving involverer bare GRRM direkte, så han kan bruke så kort eller lang tid han bare gidder. Serien har mange hundre mennesker involvert, som har dedikert store deler av livet sitt til GoT. Jeg tror D&D har vært smarte som setter en grense for hvor lenge de skal holde på. Fordi de da også gir alle involverte muligheten til å gå videre. Både personlig og profesjonelt. Eller som GRRM sa, de vil vel ha et liv. Da tror jeg også det er lettere å holde på nøkkelpersoner, enn om sluttstreken hadde vært udefinert eller langt fram i tid. Og sånn sett har de klart et lite kunststykke. De har landet en beist av en serie, uten å miste viktige ressurser underveis. All ære til dem for det. 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 20.23, ops2 skrev:

"Ååh, fanboysen er så dumme som ikke er fornøyde".

Det skal ikke gå an å påpeke svakheter lenger? Det finnes faktisk objektive kriterier. Forskjellen på GoT før var at karakterene ble bygd opp, og man fikk se hvordan hver handling bygde opp og fortalte historien. Det har vært en intens blanding av sex, vold og intriger. Men det har vært gjort med finesse og oppbygging av karakterene.

Her går alt i høyt tempo, og karakterene gjør ting som skal passe med plottet. Og så slike lettvinte løsninger, som at dragene gikk fra å være flygende målskiver, til å bli usårbare. For å få til sjokket med at Rhaegal ble skutt ned, måtte de tunge trevåpnene fungerte som moderne antiluftvåpen. Så gikk de tilbake til å fungere etter fysiske lover i neste episode. Jeg kunne nevne mange flere. Dothraki ble slaktet ned, så var det plutselig en stor rytterskare igjen. Og alt som skjer utenfor kamera. Tyrion får en skipsmast over seg, men kommer seg på land likevel. Missandrei blir fanget, men vi ser ikke det, og hvordan kunne Grey Worm unngått å se det? Jaimie blir fanget, vi får ikke se det.

Tyrion går fra å hate sin søster, til å bli en som desperat forsvarer henne. Uten at vi ser noen grunner til det. Jaimies vanskelige forhold til sin søster/elskerinne har vært bygd opp mot et dramatisk klimaks, som ender med et kvikt hump i senga med Brienne, og så rett tilbake for å dø med sin søster. Det er et antiklimaks.

Jeg mener at skiftet fra the Night King som den store fienden som skulle utslette menneskeheten, gikk over så fort og utilfredstillende. Alle sesongene har bygd opp mot det store slaget mellom levende og døde. Men så går man over til en menneskelig leder, som har blitt til en gal tyrann og den nye, store skurken i løpet av tre timer.

Jada. Jeg vet dere vil si at Dany har gjort ting i sesong 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 som leder fram til dette. Men alle andre karakterer har gjort lignende ting. Tyrion kvalte sin elskerinne og skjøt sin far. Cersei drepte alle i katedralen, inkludert sin svigerdatter og nevø. Arya flår ansiktet av de hun har drept, og serverer Frey pai med hans sønner oppi.

Dany har likevel hatt et heltinnepreg, og hun har blitt framstilt som det over lang tid. Hennes forandring til ond tyrann er ikke umulig, hvis det hadde pågått over lenger tid. Overgangen fra å sette fri slaver til å brenne barn - fordi hun skal sette de fri (?!), er ikke fortalt på en overbevisende måte.

Hvordan HBO trodde at dette skulle vært mulig, med to nedkuttete sesonger, skjønner jeg ikke. HBO måtte forstå at dette skadet kvaliteten, men fordi det var GoT, så visste HBO at folk kom til å se serien ferdig.  Sesong 7 var for kort. Sesong 8 var altfor kort.

Man kan ikke bruke alle sesongene på å bygge opp karakterer, for så å snu de helt om i et par episoder. Det er så lite tilfredstillende. Var dette virkelig grunnen til at Jon ble bragt tilbake fra døden? Det virker så blekt.

Hvordan de mektige i Westeros kommer sammen for å dømme den gale dronningens rådgiver, etter at hun har brent ned hovedstaden og drept storparten av befolkningen der. Det ender med at rådgiveren kommer fram i lenker, men holder en liten tale og forteller de hva de skal gjøre, og hvem de skal velge til konge. Og tenk, så gjør de det. Det er et antiklimaks så stort at det var umulig å ta inn over seg. Det var en parodi.

Det går helt imot det Westeros vi har blitt kjent med, hvor de mektige legger opp intriger og prøver å karre til seg selv mest mulig land og gull. Det er et totalt brudd med selve universet som Westeros består av. Det er mer fremmed enn en plast vannflaske eller et beger med kaffe.

Men det var da fint filmet og bra scener, fine effekter, men følelsesløst. Bortsett fra følelsen av irritasjon over så mye av det andre.

 

 

Kom med de objektive kriteriene og svarene på disse da? For de eneste jeg ser i innlegget ditt er de du sier til slutt at er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Tips. Om du ikke bevisst forsøker å provosere så er dette en type innlegg du bør unngå. 

Anonymkode: 0c089...a65

Du tenker at jeg finner underholdning i å se YT-filmer hvor liksom-eksperter kommer med slutter de mener er objektivt bedre, er provokasjon? I en tråd hvor det har vært VM i å drite på D&D og kalle meningsmotstandere dumme? Det lever jeg isåfall fint med. 

På 24.5.2019 den 22.45, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner hva du vil frem til, men det virker som om mye av dette handler om definisjon og semantikk. Altså hva folk legger i det når man kaller serien god eller dårlig. Du sier at du ikke kunne finne alternativer som objektivt sett hadde gjort serien bedre.

Som jeg påpeker kunne man helt fint gjøre f.eks. strategien i Winterfell objektivt bedre. Man kan selvfølgelig ikke forutse alt som skjer i en slik kamp. Men at noen kampstrategier hadde større sannsynlighet for å lykkes under gitte omstendigheter er til en viss grad fakta og en objektiv vurdering.

Om du derimot synes slike ting gjør episoden/serien bedre, eller om det ikke spiller så stor rolle, er en subjektiv opplevelse. En del av dem som forsvarer det meste serien gir for meg inntrykk av at de hadde vært fornøyde uansett, og godtatt hva som helst, med begrunnelse i subjektivitet og kreativ frihet.

Jeg er enig med deg i en del, men tenker samtidig at det finnes visse retningslinjer for hva som gjør en serie mer troverdig, selv om det er et stort spenn mellom folks oppfatninger av troverdighet. Igjen, hvordan hadde det vært om Avengers hadde dukket opp? Man kan jo heller ikke påstå objektivt at dette er bra eller dårlig, for noen kan jo synes dette er råkult. Men det hadde vel like fullt vært en dårlig avgjørelse med tanke på forventninger, sammenheng og logikk innenfor seriens rammer?

Anonymkode: a0ce3...e69

Jeg tror noe av grunnen til at noen av oss ender opp med å argumentere for sesongen er at kritikken mot de minste detaljer blir så massiv og ufin. Jeg likte sesongen, men jeg har også ting i sesongen jeg ikke likte fullt så godt. De tingene jeg ikke var helt happy med drukner liksom i det som tidvis fremstår som surmaga oppgulp. For det er nyanseforskjeller som forsvinner fullstendig. Jeg synes feks Bran er døll karakter, så at han ble konge var ikke helt jeg håpet eller ønsket. Det betyr ikke automatisk at det er dårlig,  eller bryter med seriens logikk, av den grunn. Jeg klarer å forstå hvorfor det ble slik, og se logikken i det, selv om det ikke var min optimale slutt. Og når de nyansene forsvinner, så forskyves også hovedfokuset i debatten. Jeg synes også slutten til Dany var trist, jeg synes allikevel ikke det var usannsynlig eller dårlig oppbygd. Så da blir man sittende å terpe fram og tilbake på de samme poengene, fordi debatten ikke skiller tydelig nok mellom jeg likte ikke og det var dårlig eller lite logisk. 

Jeg kjenner at jeg er smått lei av å diskutere taktikken i episode 3 i grunn. :ler: Men joda, jeg er helt enig i at det finnes objektivt bedre strategier for kamp. Men det betyr fortsatt ikke at en objektivt bedre strategi hadde gitt en objektivt bedre formidling av historien. Opplevelsen av hvordan det fungerte i praksis er fortsatt subjektivt, fordi det handler om hvordan man oppfatter eller tolker det man ser. Og eksempelet med Avengers er å sette ting veldig på spissen, fordi en crossover mellom to totalt avskilte univers hadde vært et ekstremt mye større brudd med logikken enn noe man har sett i sesong 8. Her går det, i mine øyne, er skille mellom hva som kan forklares med utgangspunkt i serien og hva som ikke kan det. Avengers hadde vært vanskelig å forklare. Denne tråden er et bevis på at sesong 8 er godt nok forankret i seriens indre logikk til at det ikke er spesielt vanskelig å peke på ting i serien som forklarer det man ser, selv om ikke alle liker forklaringene eller er enig i dem. Hadde det vært et klart brudd, så hadde det ikke vært så mye å diskutere. Og ja, det finnes eksempler på ting som er vanskelig å forklare i serien også, som at Melissandre plutselig kan ta av smykket når hun plasker rundt i badekaret, uten å bli til støv eller et gammelt skrukketroll. Eller at en kaffekopp plutselig dukket opp i Winterfell. Forventninger er også en dårlig indikator, siden de spriker i alle himmelretninger og preges av både subjektive tolkninger og hvor mye man har fulgt det. Jeg endte feks opp med å diskutere i en liten evighet på Twitter, med noen som mente at slutten opplagt skulle være at Jon og Dany skulle gifte seg og regjere sammen. Det var hennes forventning. Min forventning var at det aldri i verden kom til å skje. Så forventningene var altså totalt forskjellige, selv om vi alle har sett samme serie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Vampen skrev:

Enig. 

Jeg sitter igjen med flere hovedinntrykk. For det første, de som mener D&D og andre involverte ikke bryr seg, og har latt kvaliteten gå i dass, kan ta seg ei bolle. Man kan få mene hva man vil om slutten, men dokumentaren får fram at det har vært både engasjement og kjærlighet til serien til siste slutt. Og folk foran og bak kamera har jobbet hardt. At noen ikke liker slutten eller sesongen betyr ikke at D&D eller andre ikke bryr seg eller gir faen i kvalitet. Se bare på David Nutters vanvittig fokus på detaljer, følelser og håndlagde planer. Eller fyren som har som jobb å lempe rundt på falsk snø og spre den på de riktige stedene. 

Det andre dokumentaren får fram er at folk var slitne og at produksjonen begynte å nærme seg bristepunktet. Jeg hadde ikke sagt nei takk til flere episoder eller sesonger, men jeg har full forståelse for at de valgte å avslutte med 8 sesonger. Skulle de ha fortsatt, så er det nok en fare for at man etter hvert kunne ha begynt å miste folk. De involverte, i all ledd, har gitt store deler av livet sitt til GoT. Jeg synes dama som har hatt ansvaret for håret til Dany oppsummerer det bra, det skal bli godt med ro til å male et gjerde. Ekteparet som har hatt ansvar for sminke og visuelle effekter er borte fra en ganske ung datter mange uker i strekk. En av de andre (jeg husker ikke hva hun har ansvaret for, sett?) snakker om at sesong 8 er grensa for hva som er mulig å få til, fordi GoT krever kvaliteten til en spillefilm i tempoet til en serie, og at det har blitt større for hver sesong. Emilie Clarke lurer på hvem hun er uten GoT, som også sier litt om hvor stor del av livet serien har vært. Kit Harrington snakker i et intervju om at han kan tenke seg å få barn nå som serien er over. Maisie Williams har vokst opp med GoT, og Sophie Turner har vært åpen om hvor tungt det tidvis har vært psykisk og at hun nå trenger en pause for å fokusere på sin mentale helse. 

Og her sitter «vi» da, og er grinete fordi ting går fort, at det ikke blir flere sesonger eller episoder og at ikke slutten ble slik alle ville. Jeg synes helt ærlig at det er litt utakknemlig. Jeg har sagt dette flere ganger, GRRMs skriving involverer bare GRRM direkte, så han kan bruke så kort eller lang tid han bare gidder. Serien har mange hundre mennesker involvert, som har dedikert store deler av livet sitt til GoT. Jeg tror D&D har vært smarte som setter en grense for hvor lenge de skal holde på. Fordi de da også gir alle involverte muligheten til å gå videre. Både personlig og profesjonelt. Eller som GRRM sa, de vil vel ha et liv. Da tror jeg også det er lettere å holde på nøkkelpersoner, enn om sluttstreken hadde vært udefinert eller langt fram i tid. Og sånn sett har de klart et lite kunststykke. De har landet en beist av en serie, uten å miste viktige ressurser underveis. All ære til dem for det. 

 

Det er veldig rørende at du setter sånn pris på produksjonen. Jeg har sett veldig mange berømme absolutt alle unntatt manuset for siste sesong. Kan ikke helt forstå at man ikke skal kunne kritisere noe fordi det er lagt ned så mye arbeid i det. Alle du nevner har jobbet enormt hardt, de har også fått være med på noe helt unikt, blitt verdensberømte, skuespillerne er blitt mangemillionærer. Det er sikkert mye som er usaklig, men synes det er litt puslete å ikke skulle kunne tåle kritikk av en produksjon, særlig en som har hatt enormt med muligheter og ressurer slik som denne. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig rørende at du setter sånn pris på produksjonen. Jeg har sett veldig mange berømme absolutt alle unntatt manuset for siste sesong. Kan ikke helt forstå at man ikke skal kunne kritisere noe fordi det er lagt ned så mye arbeid i det. Alle du nevner har jobbet enormt hardt, de har også fått være med på noe helt unikt, blitt verdensberømte, skuespillerne er blitt mangemillionærer. Det er sikkert mye som er usaklig, men synes det er litt puslete å ikke skulle kunne tåle kritikk av en produksjon, særlig en som har hatt enormt med muligheter og ressurer slik som denne. 

Anonymkode: 2d9dd...2be

Jeg så denne rett før jeg så svaret ditt: https://www.dagbladet.no/kjendis/harington-sjekket-inn-pa-rehabilitering/71128165

Jeg heller ikke huske å ha skrevet at jeg mener at man ikke kan kritisere noe fordi det har vært lagt ned mye arbeid i det. Poenget mitt var vel heller at påstandene om at D&D ikke bryr seg er tull, alle involverte har jobbet hardt, og at jeg forstår at de involverte hadde behov for å gå videre med livene sine nå. For poenget med kritikk av antallet episoder og sesonger har gått igjen her inne. Men nå er det altså flere ting som tyder på at det var klokt. Dokumentaren viste det, og linken i starten av svaret mitt er også en indikasjon på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vampen skrev:

Jeg så denne rett før jeg så svaret ditt: https://www.dagbladet.no/kjendis/harington-sjekket-inn-pa-rehabilitering/71128165

Jeg heller ikke huske å ha skrevet at jeg mener at man ikke kan kritisere noe fordi det har vært lagt ned mye arbeid i det. Poenget mitt var vel heller at påstandene om at D&D ikke bryr seg er tull, alle involverte har jobbet hardt, og at jeg forstår at de involverte hadde behov for å gå videre med livene sine nå. For poenget med kritikk av antallet episoder og sesonger har gått igjen her inne. Men nå er det altså flere ting som tyder på at det var klokt. Dokumentaren viste det, og linken i starten av svaret mitt er også en indikasjon på det. 

Vi så nesten ikke noe fra D&D i dokumentaren. De fikk tilbud fra HBO om flere episoder og flere sesonger, men de insisterte på at de to siste sesongene skulle forkortes. Det er ganske tydelig at de ville bli ferdige. Når de sier ting som «Dany kind of forgot...» osv så viser de at de ikke bryr seg like mye lenger. De er mer opptatte av Wow-øyeblikkene enn worldbuilding. Og det er skuffende for noen seere. Karakterene «vet ikke» hvem lorden av Storms End er, vi har Randym Martell på rådet som ikke sier noe eller har noen mål, ambisjoner eller personlighet. Verden rundt hovedkarakterene bare forsvant.

Dokumentaren var kjempefin og de i produksjonsteamet har gjort en fantastisk jobb. Men det er ikke de som skriver manuset eller bestemmer tidsplanen. 

Anonymkode: cf652...908

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode og forståelige grunner til at serien ble som den ble mot slutten. Det er for det meste George R.R. Martins «skyld», fordi han ikke har hatt bøkene klare, samt at de siste bøkene ikke holdt samme kvalitet som de første tre. I de første sesongene kunne de bare hente både plott og dialog for det meste direkte fra bøkene, med noen justeringer. 

Men selv om man kan skjønne hvorfor det ble så svakt mot slutten trenger man ikke late som noe annet enn at man knapt kjenner igjen serien i forhold til det utrolige høye nivået den holdt i første halvdel av dens løp :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...